Geld & Recht alle pijlers

Opheffen vereniging

19-07-2019 11:47 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai, ff een vraagje over een vereniging waar ik bestuurslid van ben.

De vereniging is momenteel niet meer actief en ik denk ook niet dat dat de komende tijd nog gaat gebeuren. Van deze vereniging sta ik met nog 2 bestuursleden bij de kvk ingeschreven. Met 1 bestuurslid heb ik nog wel een beetje contact, de andere reageert bijna nergens op. De vereniging heeft momenteel geen leden en geen materiaal meer. Wel is er nog een spaarrekening met een groot bedrag (enkele duizenden euro's).

Ik zou zelf wel graag bij de KvK mezelf willen uitschrijven van de vereniging en deze willen opheffen. Want ik heb geen zin om nog jaren bestuurlijk aansprakelijk te blijven voor iets wat niet actief is. Tevens kunnen we dan ook de verzekeringen etc opzeggen die nog lopen. Ik zou ook graag de bank willen opzeggen, want van het spaargeld wat er staat wordt wel elke maand een bedrag afgeschreven voor bankkosten.

Kan ik alleen naar de KvK gaan en mezelf hiervoor uitschrijven en dat de overige 2 bestuursleden maar moeten uitzoeken wat ze zelf doen?

En wat zou handig zijn om met het spaargeld te doen? Ik denk dat we het maar moeten doneren ofzo. Het lijkt me niet dat we dat persoonlijk mogen houden omdat het oorspronkelijk door leden is opgebracht en bedoeld was voor de vereniging.

Iemand eerder met dit bijltje gehakt?
Alle reacties Link kopieren
https://www.doehetzelfnotaris.nl/hoe-ka ... -opheffen/

eerste hit bij google.
Alle reacties Link kopieren
Zijn er helemaal geen leden meer behalve het bestuur?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
In onze statuten staat dat we een ledenvergadering moeten uitroepen en dat daar (met meerderheid van stemmen) gestemd moet worden over de beëindiging. Dat is dus al onmogelijk want we kunnen niet meer bij elkaar komen. Het enige bestuurslid waar ik nog contact mee heb is inmiddels naar het buitenland vertrokken. Met de andere is amper contact.

En in de statuten staat ook dat "het bestuur" besluit waar het geld naar toe gaat.

Kortom, kan ik dat dan in mn eentje besluiten?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt medewerking nodig. De ledenvergadering heeft de hoogste macht, dus zo lang de andere bestuurders nog lid zijn heb je hen nodig. Eventueel kun je met 2 bestuurders de derde z'n lidmaatschap afnemen, maar beter zorg je toch echt dat je een handtekening van hem/haar scoort.

Als je alle leden bij elkaar krijgt, kun je vrij eenvoudig opheffen. Je kunt allemaal je lidmaatschap opzeggen (lelijk), of je kunt besluiten tot opheffing. Eventueel is een statutenwijziging nodig, maar met alle leden bij elkaar kun je dat ook gewoon doen. Hoeft niet heel ingewikkeld.
Je hoeft de leden niet 'fysiek' bij elkaar te krijgen. Zo lang je maar een besluit neemt waar iedereen z'n handtekening onder zet (inscannen is goed genoeg) is het rechtsgeldig. Moet je wel alle 3 de leden hebben, met 2 mag dat niet.

Wat je daarna met het geld doet mag je ook met elkaar besluiten, tenzij daar iets over in de statuten staat. Je mag het gewoon over de laatste leden verdelen. al is het aardiger om het inderdaad aan een doel te schenken dat past bij het soort vereniging dat je was. Misschien kun je een deel aan jezelf/medebestuurders geven om ze over de streep te halen mee te werken? Bijvoorbeeld de uitgespaarde bankkosten en verzekeringen over 1 jaar ofzo?
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 19-07-2019 12:03
10.38% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
19-07-2019 11:55
Zijn er helemaal geen leden meer behalve het bestuur?
Nee, die zijn de afgelopen jaren allemaal vertrokken en de laatste hebben dit jaar opgezegd, waardoor wij als bestuur alleen nog maar aan de vereniging gebonden waren.
Alle reacties Link kopieren
yoshe schreef:
19-07-2019 11:47

Wel is er nog een spaarrekening met een groot bedrag (enkele duizenden euro's).

En wat zou handig zijn om met het spaargeld te doen? Ik denk dat we het maar moeten doneren ofzo. Het lijkt me niet dat we dat persoonlijk mogen houden omdat het oorspronkelijk door leden is opgebracht en bedoeld was voor de vereniging.
Het lijkt mij wel zo eerlijk om het bedrag te verdelen onder de voormalige leden.

Het is misschien veel werk maar zij zijn wel diegenen die te veel hebben betaald.
sugarmiss schreef:
19-07-2019 12:04
Het lijkt mij wel zo eerlijk om het bedrag te verdelen onder de voormalige leden.

Het is misschien veel werk maar zij zijn wel diegenen die te veel hebben betaald.


Hoe ga je dat uitrekenen? Sommigen zijn 2 jaar geleden vertrokken, anderen een paar maanden geleden. En er zit vast ook een verschil in hoe lang de verschillende leden lid waren. Krijgt iemand die 10 jaar lid was maar 2 jaar geleden vertrok meer of minder dan iemand die 3 jaar lid was en pas net heeft opgezegd? Hoe ga je al die gegevens achterhalen?

Ik vind een vergoeding voor de laatste 3 bestuursleden redelijk. En de rest zou ik dan doneren aan een bijpassend goed doel of overeenkomstige vereniging (waar bijv een aantal leden naartoe zijn overgestapt).

Je kunt online een vergadering 'beleggen' (stukken mailen, laten ondertekenen en weer terugsturen) om met alledrie de laatste leden zo de opheffing te regelen.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
19-07-2019 12:04
Het lijkt mij wel zo eerlijk om het bedrag te verdelen onder de voormalige leden.

Het is misschien veel werk maar zij zijn wel diegenen die te veel hebben betaald.
Dat wordt ook een lekker uitzoekwerk. Wie was hoe lang lid etc. Ik zou het aan een vereniging schenken die daar om zitten te springen. Genoeg scouting, gymverenigingen etc die wel een extraatje kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Caramelfudge schreef:
19-07-2019 12:12
Dat wordt ook een lekker uitzoekwerk. Wie was hoe lang lid etc. Ik zou het aan een vereniging schenken die daar om zitten te springen. Genoeg scouting, gymverenigingen etc die wel een extraatje kunnen gebruiken.
Dat is ook mijn idee. Het is totaal niet mijn bedoeling om dat geld in eigen zak te steken, dat zou niet goed voelen. Maar ik moet wel ergens naar toe kunnen met die paar duizend euro. Want ik kan dat niet op die dure spaarrekening laten staan. Ik doneer het dan liever aan een gelijksoortige vereniging of een goed doel.

Ik ga de andere bestuursleden mailen en hopen dat ze me een reactie geven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ze gelijk een opzet voor de ontbinding en de bestemming van het geld mailen. Aangezien het contact toch al mager is, lijkt mij dat de kortste klap met het minste ge-heen-en-weer.
Alle reacties Link kopieren
Caramelfudge schreef:
19-07-2019 12:22
Ik zou ze gelijk een opzet voor de ontbinding en de bestemming van het geld mailen. Aangezien het contact toch al mager is, lijkt mij dat de kortste klap met het minste ge-heen-en-weer.
Of aan ze vragen of ze hun lidmaatschap willen opzeggen. Dat mag gewoon per mail, geen handtekening nodig (wel handig voor bewijs later), en als je als enige overbent kun je dan de rest doen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Hier vorig jaar zelfde situatie gehad waarbij we nog wel leden en bestuur hadden dus niet helema vergelijkbaar.

Wij hebben het geld wat er hadden opgemaakt met een feest waarbij de leden zelf konden bepalen of ze kwamen of niet.

Toen de rekening leeg was de verzekering en rekening opgezegd.

Toen bij kamer van koophandel uitgeschreven maar hiervoor heb je wel alle handtekeningen en kopieën paspoort nodig plus een bewijs van ontheffing wat neerkomt op een notulen dat men akkoord is met de opheffing.

Je zult dus altijd de overige bestuursleden moeten traceren zonder hen kun je namelijk niet opheffen.
je blijft ook na opheffing nog aansprakelijk dus je moet hiervoor een notaris inschakelen om problemen te voorkomen
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
19-07-2019 12:27
Hier vorig jaar zelfde situatie gehad waarbij we nog wel leden en bestuur hadden dus niet helema vergelijkbaar.

Wij hebben het geld wat er hadden opgemaakt met een feest waarbij de leden zelf konden bepalen of ze kwamen of niet.

Toen de rekening leeg was de verzekering en rekening opgezegd.

Toen bij kamer van koophandel uitgeschreven maar hiervoor heb je wel alle handtekeningen en kopieën paspoort nodig plus een bewijs van ontheffing wat neerkomt op een notulen dat men akkoord is met de opheffing.

Je zult dus altijd de overige bestuursleden moeten traceren zonder hen kun je namelijk niet opheffen.
Ja klopt, ik weet dat ik hun handtekening voor het opheffen bij de KvK ook nog nodig ga hebben. Dat gaat denk ik ook een opgave worden om dta van hun gedaan te krijgen, maar volgens mij kan dat proces helemaal digitaal bij de KvK tegenwoordig.
Goed om te weten dat ik een stuk nodig heb waaruit zij inderdaad ook toestemming geven om de vereniging te ontheffen. Ik hoop dat emailtjes voldoende bewijs zijn dan. Of ik maak een documentje en hoop dat ze dat willen tekenen.
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
19-07-2019 12:42
je blijft ook na opheffing nog aansprakelijk dus je moet hiervoor een notaris inschakelen om problemen te voorkomen
Aansprakelijk voor wat?

De statuten opzeggen staat ook nog op mijn lijstje om te doen. Dat kan ik volgens mij alleen doen.
Alle reacties Link kopieren
Als er toch geld staat dan kun je gewoon een afspraak maken bij de notaris. Met een beetje goede wil van zijn kant wil die de hele afwikkeling verzorgen en wat er dan nog overblijft kun je doneren.
Eerste afspraak met een notaris is trouwens gratis en vrijblijvend.
En inderdaad: een mail naar alle leden. Dat je de vereniging opheft, de verzekeringen stopt en het overgebleven saldo doneert aan vereniging X. Een concreet plan, waar mensen alleen nog maar hun akkoord voor hoeven te geven.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Normaliter gaat opheffing van een vereniging via de algemene ledenvergadering.

Deze situatie met de KvK bespreken. Gewoon even binnenlopen. Men heeft een informatiebalie, veel expertise en denkt graag mee. Beter dan dit soort vragen op een forum en hele of halve onwaarheden over je heen krijgen.

In elk geval heel transparant te werk gaan en vooral alle stappen die je neemt documenteren zodat je alles kunt verantwoorden.

Vermogen van paar duizend euro zou ik aan een algemeen erkend goed doel schenken, of meerdere.
Ik zou het geld verdelen (wel eerst alle kosten aftrekken!) onder de groep leden die bijvoorbeeld per 1-1-2018 nog lid waren. (of een andere datum).
Er komt echt wel wat meer bij kijken lees maar even hier: https://www.verenigingen.nl/431/het-oph ... isatie.htm#
Ik zou het geld gewoon lekker laten slapen. Er is behalve jij toch blijkbaar niemand meer die zich er druk over maakt. En als iemand zich er alsnog druk over gaat maken is het er tenminste nog.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
19-07-2019 14:05
Eerste afspraak met een notaris is trouwens gratis en vrijblijvend.
Waarom zeggen mensen dat toch altijd?
Het is namelijk niet zo.

Maar goed, het is zoals al gezegd wel een goed idee om een notaris hiervoor in te schakelen, vanwege het feit dat de vereniging met inachtneming van de daarvoor geldende geliquideerd zal moeten worden om brokken te voorkomen.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
https://www.kvk.nl/inschrijven-en-wijzi ... tspersoon/

Hier enige informatie.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
19-07-2019 19:20
Ik zou het geld gewoon lekker laten slapen. Er is behalve jij toch blijkbaar niemand meer die zich er druk over maakt. En als iemand zich er alsnog druk over gaat maken is het er tenminste nog.
Maar is er dan niet een belastingdienst oid die daar over gaat beginnen? Of kan ik dat gewoon jaren en jaren laten staan? Moet het dan een zakelijke rekening blijven of kan ik dat ook omzetten naar wat anders? De rente is niet hoog momenteel, dus het bedrag zal amper groeien.
Ik ben de penningmeester van de oude vereniging, dus ik kan zelf sowieso bij het geld.
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
19-07-2019 21:10
Maar goed, het is zoals al gezegd wel een goed idee om een notaris hiervoor in te schakelen, vanwege het feit dat de vereniging met inachtneming van de daarvoor geldende geliquideerd zal moeten worden om brokken te voorkomen.
Een van de oud leden is notaris, ik zal hem eens vragen hoe hij dit ziet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven