Geld & Recht alle pijlers

Kadaster.

19-07-2019 19:40 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hai, waarschijnlijk domme vraag, maar stel hem toch :-)
Als je woninggegevens of eigendomsinformatie opvraagt bij het kadaster, is het dan mogelijk dat dit wordt doorgegeven aan de eigena(ren)?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor.
Alle reacties Link kopieren
Dankje!
Alle reacties Link kopieren
Nee is een openbaar register.
Alle reacties Link kopieren
Vraagje: wat wil je met die informatie?
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel eens info opgevraagd bij het Kadaster en om eerlijk te zijn schrok ik best wel van de info die ik kreeg. Het ging mij om het bedrag waarvoor iemand ooit het huis waar ik in geinteresseerd was had gekocht maar ik kreeg ook volle naam en geboortedatum van de eigenaar, of er een hypotheek op zat en burgerlijke staat.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
19-07-2019 21:06
Ik heb wel eens info opgevraagd bij het Kadaster en om eerlijk te zijn schrok ik best wel van de info die ik kreeg. Het ging mij om het bedrag waarvoor iemand ooit het huis waar ik in geinteresseerd was had gekocht maar ik kreeg ook volle naam en geboortedatum van de eigenaar, of er een hypotheek op zat en burgerlijke staat.
Ja, vooral die hypotheek vind ik echt belachelijk! Alles en nog wat is privacy gevoelige informatie, maar dit kan iedereen zo opvragen. De koopprijs is nog ergens verdedigbaar om huizenprijzen reeel te houden, maar de hypotheek gaat echt niemand wat aan.
Alle reacties Link kopieren
Op zich mooi dat het zo transparant is. Anders moet je ook maar op de blauwe ogen van een makelaar of notaris vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
eckano schreef:
19-07-2019 20:59
Vraagje: wat wil je met die informatie?
Als ik dat vertel, wordt ik hier compleet door het slijk gehaald, en wie heeft daar nu zin in? ;-)
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
19-07-2019 21:59
Ja, vooral die hypotheek vind ik echt belachelijk! Alles en nog wat is privacy gevoelige informatie, maar dit kan iedereen zo opvragen. De koopprijs is nog ergens verdedigbaar om huizenprijzen reeel te houden, maar de hypotheek gaat echt niemand wat aan.
Dit dus! Gaat mij geen donder aan, maar weet ik nu wel. Heel handig in mijn situatie, maar eigenlijk absurd dat dit kan...
Alle reacties Link kopieren
dierentuinthuis schreef:
19-07-2019 23:35
Als ik dat vertel, wordt ik hier compleet door het slijk gehaald, en wie heeft daar nu zin in? ;-)

Haha nou ben ik wel benieuwd :hyper:
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
19-07-2019 23:38
Haha nou ben ik wel benieuwd :hyper:
Hah! Denk ik even over na. Misschien wel goed om het eens van me af te schrijven, en dit is mijn 'anonieme' account hier, maar viva is de laatste jaren zó ongezouten en lomp geworden, dat ik verwacht zoveel gezeik over me heen te krijgen...weet niet hoor...;-)
Alle reacties Link kopieren
Je mag me ook pb-en hoor. :proud:
Het is de hypothecaire inschrijving. Dat hoeft niet de actuele hoogte van de hypotheek te zijn. Maar dan nog gaat het eigenlijk anderen/nieuswgierigen niks aan, vind ik.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
20-07-2019 00:18
Het is de hypothecaire inschrijving. Dat hoeft niet de actuele hoogte van de hypotheek te zijn. Maar dan nog gaat het eigenlijk anderen/nieuswgierigen niks aan, vind ik.
Klopt, aflossingen worden uiteraard niet bijgehouden, maar wel iedere verandering in de hypotheek. In dit geval meerdere veranderingen van rechtspersonen blabla..

Best veel info...absurd.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
20-07-2019 00:10
Je mag me ook pb-en hoor. :proud:
Done.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gelezen en geageerd.
Alle reacties Link kopieren
dierentuinthuis schreef:
20-07-2019 00:22
Klopt, aflossingen worden uiteraard niet bijgehouden, maar wel iedere verandering in de hypotheek.

Ho, wacht even - dat is dus niet zo.
Veel financieel adviseurs adviseren mensen om een hogere hypothecaire inschrijving te laten doen door de notaris dan de feitelijke hypotheek. Als je dan ooit de hypotheek verhoogt, bijv. in verband met verbouwing, dan hoef je niet opnieuw naar de notaris om de hypotheekinschrijving te verhogen. Dus de bedragen die je doorkrijgt van het kadaster hoeven zeker niet gelijk te zijn aan het originele hypotheekbedrag.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
20-07-2019 00:48
Ho, wacht even - dat is dus niet zo.
Veel financieel adviseurs adviseren mensen om een hogere hypothecaire inschrijving te laten doen door de notaris dan de feitelijke hypotheek. Als je dan ooit de hypotheek verhoogt, bijv. in verband met verbouwing, dan hoef je niet opnieuw naar de notaris om de hypotheekinschrijving te verhogen. Dus de bedragen die je doorkrijgt van het kadaster hoeven zeker niet gelijk te zijn aan het originele hypotheekbedrag.
Goed, dat snap ik, maar zoals staat in het stukje wat je niet gequote hebt, voor mij relevante info genoeg om er een 'geschiedenis' van iemands financiele situatie uit te concluderen(ken de betreffende persoon), die niet ver van de waarheid zal zitten. Ik vind het iig. teveel info tov. iemands privacy.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat er wel heel erg veel info gegeven wordt, maar het zijn blijkbaar openbare registers? Hopelijk gaan ze daar nog wel het een en ander aan veranderen ivm privacy.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
20-07-2019 03:49
Ik vind ook dat er wel heel erg veel info gegeven wordt, maar het zijn blijkbaar openbare registers? Hopelijk gaan ze daar nog wel het een en ander aan veranderen ivm privacy.
Nope; het zijn altijd openbare registers geweest en dan zullen het waarschijnlijk altijd wel blijven...

En je kunt dus niet alleen de kadastrale uittreksels bestellen maar ook de akten erachter, en dat gaat best ver inderdaad; dan weet je dus uit hoeveel leningdelen de hypotheek van de buurman bestaat en wat hij per maand aflost op zijn hypotheek... o_o
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
Alle reacties Link kopieren
De openbaarheid van die functies heeft een functie.
Als je een hypotheek hebt, heb je dus een bezitting (in dit geval een huis) bezwaard met hypotheek, je huis dient als onderpand voor een lening. Dit betekent dat je er niet helemaal vrij in bent om er mee te doen en laten wat je wilt. En ook dat het voor derden van belang kan zijn om te weten dat er hypotheek op rust.
Want wat als ik geld nodig heb, mijn huis aanbied als onderpand, dan kan ik wel naar mijn centen fluiten als hij al aan een ander verhypothekeerd is voor de volle waarde. Het huis brengt maar 1x geld op, mocht het nodig zijn.
Die persoonsgegevens zijn ook van belang dus omdat je moet kunnen identificeren met wie je zaken doet en ook of hij/zij volle eigendom heeft of maar een aandeel.

Overigens ben ik ook wel benieuwd naar je verhaal TO.
Alle reacties Link kopieren
Onder de AVG mag dit echt niet!! Deze persoonsgegevens horen niet gedeeld te worden, openbaar register of niet. En het lullige is dat je het zelf niet weet als iemand info over jouw woning opvraagt. Maar dit is wel het melden bij het Kadaster en Autoriteit Persoonsgegevens waard.
Boarn, openbare registers zijn een uitzondering.

Het is niet zo dat iedereen maar lekker vrij kan rondsnuffelen bij het kadaster. Je moet betalen voor dit soort gegevens. Dan ga je niet al je buren zomaar even uitpluizen, zonde van je geld.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
20-07-2019 09:35
Boarn, openbare registers zijn een uitzondering.

Het is niet zo dat iedereen maar lekker vrij kan rondsnuffelen bij het kadaster. Je moet betalen voor dit soort gegevens. Dan ga je niet al je buren zomaar even uitpluizen, zonde van je geld.
Het kost maar een paar euro dus ja, in principe kun je lekker rondsnuffelen bij het kadaster.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven