Geld & Recht alle pijlers

Huurtoeslag

20-07-2019 13:11 101 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,
Ik ontvang momenteel huurtoeslag omdat mijn inkomen niet zo hoog is. Nu heb ik recent een schenking gekregen waardoor mijn spaargeld net iets meer is dan de 30000 die je aan eigen vermogen mag hebben. Weet iemand hoe dit precies zit met de huurtoeslag? Aangezien er staat op 1 januari als je moet berekenen of moet ik straks alles terug gaan betalen?
Als het na 1 Jan jl is gestort, maakt het voor dit jaar niet uit.
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet direct nodig hebt gewoon lekker stop zetten. Volgend jaar herberekenen en als blijkt dat je er recht op had krijg je het alsnog. Mooi meevallertje dan.
.
Peildatum is 1 januari, dus je zit voor dit jaar goed. Als je op 1 januari 2020 nog steeds teveel vermogen hebt kun je het beste zelf al de huurtoeslag stopzetten. Daalt je vermogen voor die tijd alweer onder de vermogensgrens dan behoud je in principe het recht op huurtoeslag.

Klik
Alle reacties Link kopieren
^Het is inderdaad na 1 januari gestort. Dan heb ik voor volgend jaar gewoon pech denk ik maargoed scheelt al een hoop als ik niks hoef terug te betalen.
Anoniem262821034 schreef:
20-07-2019 13:17
Als je het niet direct nodig hebt gewoon lekker stop zetten. Volgend jaar herberekenen en als blijkt dat je er recht op had krijg je het alsnog. Mooi meevallertje dan.
Is echt niet nodig. Voor dit jaar geldt het saldo op 1 januari 2019
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-07-2019 13:18
Is echt niet nodig. Voor dit jaar geldt het saldo op 1 januari 2019

Niet nodig, maar wel veilig (want anders moet ze het volgend jaar waarschijnlijk alsnog op tijd stopzetten).
.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt gekeken naar het vermogen op januari van het betreffende jaar. Dit jaar heeft het dus geen invloed. Als je op 1 januari 2020 weer onder de grens zit heeft het ook geen invloed op 2020.
Foodisgood schreef:
20-07-2019 13:18
^Het is inderdaad na 1 januari gestort. Dan heb ik voor volgend jaar gewoon pech denk ik maargoed scheelt al een hoop als ik niks hoef terug te betalen.
Denk er wel aan dat je de toeslag zelf stopzet eind dit jaar, voor volgend jaar als het saldo dan nog te hoog is!
Anoniem262821034 schreef:
20-07-2019 13:19
Niet nodig, maar wel veilig (want anders moet ze het volgend jaar waarschijnlijk alsnog op tijd stopzetten).
Dan kan ze gewoon in november as doen.

Nu dit jaar stopzetten is niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-07-2019 13:21
Dan kan ze gewoon in november as doen.

Nu dit jaar stopzetten is niet nodig.

Ja dat kan, maar ze kan het ook vergeten. Ik zou het lekker direct doen.
.
Foodisgood schreef:
20-07-2019 13:18
^Het is inderdaad na 1 januari gestort. Dan heb ik voor volgend jaar gewoon pech denk ik maargoed scheelt al een hoop als ik niks hoef terug te betalen.

Hoezo pech? Wees blij dat je geen hulp meer nodig hebt van de overheid om je huur te kunnen betalen.
nerdopviva schreef:
20-07-2019 13:32
Hoezo pech? Wees blij dat je geen hulp meer nodig hebt van de overheid om je huur te kunnen betalen.
Precies. Je hebt geld gekregen. Top.

En dan is het pech als je ander belastinggeld niet gratis ook kan krijgen? :roll:
Alle reacties Link kopieren
waardoor mijn spaargeld net iets meer is dan de 30000 die je aan eigen vermogen mag hebben

Je mag meer hebben dan 30.000 hoor. :)

Het is al gezegd: peildatum is 1 januari 2020.
De vermogensgrens bij huurtoeslag is overigens iets anders (iets lager?) dan die van box 3 inkomstenbelasting. Dus kijk even na welke grens je had opgezocht.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
20-07-2019 13:37
Je mag meer hebben dan 30.000 hoor. :)

Het is al gezegd: peildatum is 1 januari 2020.
De vermogensgrens bij huurtoeslag is overigens iets anders (iets lager?) dan die van box 3 inkomstenbelasting. Dus kijk even na welke grens je had opgezocht.

Maar die gift moet toch ook gewoon opgegeven worden als inkomen dit jaar? Dan wordt je verzamelinkomen toch veel te hoog om überhaupt nog ergens recht op te hebben?
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-07-2019 13:41
Maar die gift moet toch ook gewoon opgegeven worden als inkomen dit jaar? Dan wordt je verzamelinkomen toch veel te hoog om überhaupt nog ergens recht op te hebben?

Zoals gezegd: de peildatum voor huurtoeslag in 1 januari 2020.
Wat er op dat moment aan geld op je rekening(en) staat (vermogen).
Dat is iets heel anders dan je verzamelinkomen. Je verzamelinkomen is van belang bij aangifte inkomstenbelasting. Dat is het geld dat je het afgelopen jaar verdiend hebt, maar staat weer los van je recht op huurtoeslag.

Bij huurtoeslag (corrigeer me als ik het fout heb), wordt gekeken naar a) je vermogen op peildatum, b) de hoogte van je kale huur c) of woningtype zelf in aanmerking komt voor huurtoeslag.

EDIT: ik zie dat het inkomen (uiteraard...) wel een rol speelt. Maar of die gift bij je inkomen wordt opgeteld, weet ik niet. Iets om na te gaan ja. Dus wel relevante vraag inderdaad Anoniem262821034.
anoniem_380791 wijzigde dit bericht op 20-07-2019 13:48
28.62% gewijzigd
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Nja dan zou ik het geld gewoon afpinnen voor 1 januari 😅😂🤣
Alle reacties Link kopieren
Coerage schreef:
20-07-2019 13:44
Zoals gezegd: de peildatum voor huurtoeslag in 1 januari 2020.
Wat er op dat moment aan geld op je rekening(en) staat (vermogen).
Dat is iets heel anders dan je verzamelinkomen. Je verzamelinkomen is van belang bij aangifte inkomstenbelasting. Dat is het geld dat je het afgelopen jaar verdiend hebt, maar staat weer los van je recht op huurtoeslag.

Bij huurtoeslag (corrigeer me als ik het fout heb), wordt gekeken naar a) je vermogen op peildatum, b) de hoogte van je kale huur c) of woningtype zelf in aanmerking komt voor huurtoeslag.

Nee je inkomen telt ook mee.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... urtoeslag/
anoniem_376070 wijzigde dit bericht op 20-07-2019 13:49
7.55% gewijzigd
.
Anoniem262821034 schreef:
20-07-2019 13:41
Maar die gift moet toch ook gewoon opgegeven worden als inkomen dit jaar? Dan wordt je verzamelinkomen toch veel te hoog om überhaupt nog ergens recht op te hebben?
Een ontvangen gift is geen inkomen
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 20-07-2019 13:50
2.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
20-07-2019 13:48
Nee je inkomen telt ook mee.

Ja, heb mijn antwoord al aangepast. :)
Vraag is inderdaad of gift onder inkomsten valt of niet.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Coerage schreef:
20-07-2019 13:37
Je mag meer hebben dan 30.000 hoor. :)

Het is al gezegd: peildatum is 1 januari 2020.
De vermogensgrens bij huurtoeslag is overigens iets anders (iets lager?) dan die van box 3 inkomstenbelasting. Dus kijk even na welke grens je had opgezocht.
De huurtoeslag vermogensgrens voor 2019 is € 30.360
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
20-07-2019 13:49
Een ontvangen gift is geen inkomen

Ik zie het inderdaad. Raar eigenlijk.
.
Nou ik zou richting het eind van het jaar dan even een paar duizend euro opnemen + een kluis aanschaffen
Alle reacties Link kopieren
MISSDRAMAQUEEN schreef:
20-07-2019 13:53
Nou ik zou richting het eind van het jaar dan even een paar duizend euro opnemen + een kluis aanschaffen

Je zou echt gaan frauderen voor die paar euro, terwijl je zo’n enorm bedrag beschikbaar hebt? Best sneu.
.
Anoniem262821034 schreef:
20-07-2019 13:55
Je zou echt gaan frauderen voor die paar euro, terwijl je zo’n enorm bedrag beschikbaar hebt? Best sneu.
Ja hoor. Heb ik helemaal geen moeite mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven