Geld & Recht alle pijlers

Ruimer bij kas zitten...

21-07-2019 18:01 37 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie denkt mee ?
Ik ben een gescheiden moeder met 3 kids. Leeftijd 17 - 19 jaar. Doen allemaal een opleiding hetzij op mbo hetzij op hbo niveau.
Na de scheiding ben ik 36 uur gaan werken. Bijna fulltime dus.
Woon vrij goedkoop op een flat, maar toch, het geld gaat er uit als water..
Boodschappen met 4 man is prijzig, ook de reiskosten naar het werk...

Ik zou een hele opsomming kunnen geven over mijn maandelijkse lasten, kan ik alsnog wél doen trouwens, maar de kernvraag is vooral. ..hoe kom ik wat ruimer in het geld te zitten ?

Op dit moment overweeg ik een tweede baan, iets van post bezorgen ofzo....maar ja, is dat slim ?
Achter de ramen kan ook nog 😂, maar dat is zeker niet het plan.

Zoek vooral een manier om een klein beetje extra bij te verdienen. Sparen lukt amper. Nachtmerries bij het idee dat er in huis iets stuk gaat ofzo..... iemand een tip ?
Alle reacties Link kopieren
Voor die van 19 krijg je helaas geen kinderbijslag etc meer. Is het mogelijk om voor de niet 18+ kinderen tegemoetkoming studie kosten te krijgen, is er een tegemoetkoming mogelijk voor de oudsten? Kortom zijn er toeslagen tegemoetkoming en die je nog niet krijgt maar wel recht op hebt?

Dure telefoonabonnementen? Duur internet? Overbodige verzekeringen? Oudste kinderen krijgen zorgtoeslag? Overuren maken in je huidige baan? Of voor lief nemen dat je deze jaren zolang de kinderen leren en studeren het sappelen is tot ze klaar zijn met hun opleiding?

Ken het wel hoor 1 kind in het HBO, jongste havo 5...
Alle reacties Link kopieren
Je woont niet duur en de kinderen krijgen iig scholieren toeslag of stufi/duo. Dus de vraag is meer, waar gaat je geld aan op.
Iedereen wil meer geld maar je zou rond moeten kunnen komen met 36 uur werk lijkt me.
Het is wel zo dat er een gat is. Je krijgt bepaalde toeslagen en kortingen niet omdat je volwassen kinderen bij je inwonen en zij krijgen minder inkomen omdat... ze bij je inwonen. Er is een alternatief... ze ergens anders inschrijven. Dan krijgen ze meer stufi/scholierenvergoeding en jij betaald wat minder gemeentebelastingen en krijgt misschien wel huurtoeslag. Een budgetcoach gaf ook al aan dat er een probleem is met thuiswonende schoolgaande kinderen van boven de 18 Waarom en hoe snapte ze niet maar google maar eens, er zijn veel alleenstaande ouders met dit probleem.
Alle reacties Link kopieren
tryagain schreef:
22-07-2019 00:19
Je woont niet duur en de kinderen krijgen iig scholieren toeslag of stufi/duo. Dus de vraag is meer, waar gaat je geld aan op.
Iedereen wil meer geld maar je zou rond moeten kunnen komen met 36 uur werk lijkt me.
Het is wel zo dat er een gat is. Je krijgt bepaalde toeslagen en kortingen niet omdat je volwassen kinderen bij je inwonen en zij krijgen minder inkomen omdat... ze bij je inwonen. Er is een alternatief... ze ergens anders inschrijven. Dan krijgen ze meer stufi/scholierenvergoeding en jij betaald wat minder gemeentebelastingen en krijgt misschien wel huurtoeslag. Een budgetcoach gaf ook al aan dat er een probleem is met thuiswonende schoolgaande kinderen van boven de 18 Waarom en hoe snapte ze niet maar google maar eens, er zijn veel alleenstaande ouders met dit probleem.
Hoe bedoel je dat precies? Dat de kinderen uit huis moeten? Ergens anders inschrijven dan waar je woont is natuurlijk illegaal.
Alle reacties Link kopieren
Misschien je kinderen vanaf 18 jaar wat kostgeld vragen?
Hebben ze een baantje?
Betaal jij hun kleding/telefoon of betalen ze dat zelf?
Alle reacties Link kopieren
Abonnementen op krant en tijdschriften opzeggen
Goede doelen opzeggen
Stoppen met loterijen
Besparen op je telefoon, overstappen op Sim only
Overstappen van energieleverancier/zorgverzekering
Wat betaal je nu allemaal voor de kinderen en is het niet mogelijk dat ze zelf voor een aantal dingen betalen? Heel fijn als je ze bijvoorbeeld allemaal kleedgeld geeft, de zorgverzekering, opleidingen, telefoon enzo betaald voor ze maar wat niet gaat, gaat niet. Die van 18+ krijgen zorgtoeslag.
3 à 6 maanden lang een kasboek bijhouden.

Zien wat er binnen komt, vooral zien wat er buiten gaat.
Kijken wat de onzin-uitgaven zijn die eruit kunnen of gehalveerd kunnen.

Als het kan:
Iets van spaargeld opzij zetten de dag dat je loon gestort is.
Standaard.

Heb je het echt nodig kan je het weer terugboeken, maar anders laat je het staan voor grote aankopen en reken je niet op dit geld voor boodschappen, rekeningen, ...

Van job wisselen en meer gaan verdienen een optie?
Dichterbij werken zodat de reiskosten zakken?


En vooral de mantra indachtig zijn "binnen een paar jaar zijn de kinderen afgestudeerd en het huis uit en gaat het beter".
Nu is het gewoon een paar jaar bikkelen.


Heb je tijd in 't weekend?
Paar uur strijken? Poetsen? (Wel in de buurt zodat je geen reiskosten maakt.)
Al brengt het desnoods maar 50 euro per week op, aan 't eind van de maand heb je weer 200 euro extra.
Alle reacties Link kopieren
Vraag: zit je ex man financieel ook zo krap?
Meestal hebben mensen in jouw situatie allang alle gangbare tips opgevolgd. Ik heb ongeveer in een vergelijkbare situatie gezeten als jou. Doordat ik een budget had van 40 euro p/w heb ik veel geleerd qua boodschappen doen, plannen en gezonde maar toch goedkope gerechten te maken. Dat scheelde echt enorm en ik doe sommige dingen nu nog steeds zo terwijl de kinderen uit huis zijn en ik een heel ruim boodschappen budget heb.


Dus mijn advies zou zijn; neem iedere week de folders door en stem daar je menu en je boodschappenlijst op af. Eenpans gerechten zijn goedkoper dan avg per persoon. Bijvoorbeeld de Surinaamse keuken kent heel veel van dit soort gerechten. Ik maakte bv vaak roti. Redelijk gezond en goedkoop voor 4 personen.


Of Surinaamse bami van spaghetti met wat kip, ei en kruiden. Je kan echt voor heel weinig redelijk gezond en lekker koken als je de juiste kruiden gebruikt. Een van de lievelings gerechten van mijn uit wonende kinderen is nog steeds Surinaamse nasi/bami en roti. Verdiep je eens in een andere manier van koken.


Juist en vooral daarmee kan je heel veel bezuinigen!
tryagain schreef:
22-07-2019 00:19
Je woont niet duur en de kinderen krijgen iig scholieren toeslag of stufi/duo. Dus de vraag is meer, waar gaat je geld aan op.
Iedereen wil meer geld maar je zou rond moeten kunnen komen met 36 uur werk lijkt me.
Het is wel zo dat er een gat is. Je krijgt bepaalde toeslagen en kortingen niet omdat je volwassen kinderen bij je inwonen en zij krijgen minder inkomen omdat... ze bij je inwonen. Er is een alternatief... ze ergens anders inschrijven. Dan krijgen ze meer stufi/scholierenvergoeding en jij betaald wat minder gemeentebelastingen en krijgt misschien wel huurtoeslag. Een budgetcoach gaf ook al aan dat er een probleem is met thuiswonende schoolgaande kinderen van boven de 18 Waarom en hoe snapte ze niet maar google maar eens, er zijn veel alleenstaande ouders met dit probleem.

Hbo is leenstelsel, dat 'krijg' je niet. Mbo is een basisbeurs. Maar is vaak ook niet toereikend voor alle kosten. Dus bijlenen en ook dat 'krijg' je niet.

En fraude plegen door kinderen elders in te schrijven..om geld te krijgen mbt stufi.. is en fraude en nogmaals dat 'krijgen' ze niet. Dat is totaal lenen.

Vind echt heel raar advies.
Alle reacties Link kopieren
tryagain schreef:
22-07-2019 00:19
Er is een alternatief... ze ergens anders inschrijven.

Niet doen hoor, daar kun je veel gedonder mee krijgen.
Is gewoon fraude.
Alle reacties Link kopieren
Kunnen die kinderen geen bijbaantje nemen, zodat ze hun eigen zak/kleedgeld verdienen?
Alle reacties Link kopieren
Wat legt die oudste zelf bij?
Alle reacties Link kopieren
Heb je alle mogelijke toeslagen geprobeerd?
En To, wat vind je van het meedenken?
Betaalt ex geen alimentatie meer?
Tess1981 schreef:
22-07-2019 09:27
Betaalt ex geen alimentatie meer?
.
+ Draagt je ex bij aan de studiekosten?
Heb je al nagerekend wat er verandert wanneer je jongste straks 18 wordt?
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ex zit wat ruimer bij kas, heeft een veel beter betaalde baan. Alimentatie is niet aan de orde, ik kon na de scheiding van klein parttime baantje naar 36 uur per week. Ik wilde het gewoon zelf kunnen doen.

Alleen voor jongste krijg ik nog kinderbijslag. De oudste 2 krijgen studiefinanciering. Van hun beurs plus bijbaan betalen de kids alles zelf. Dus alle studiekosten, maar ook zaken als kleding, vakantie, leuke uitjes etc
Omdat ze alles al zelf bekostigen voel ik er weinig voor om ook nog eens kostgeld te vragen. Ik vind dat ze al behoorlijk wat kosten hebben als t om hun studie gaat. Ik schrik van die bedragen.

Kasboek is denk ik een goed idee. Er valt wellicht nog wel te bezuinigen op boodschappen, abonnementen etc...
Omdat ik zoveel werk pak ik altijd maar weer de dichtbijzijndste supermarkt, maar die is best duur.
Op zaken als toeslagen ed zou ik me ook nog kunnen focussen.

Heb het idee dat ik niet zo gek veel inzicht in mijn financiën heb. Dat moet duidelijk anders. Iemand noemde een budgetcoach. .. klinkt ook niet verkeerd.

Het ontbreekt me vaak aan energie om dit eens goed uit te vogelen, maar dat wil ik nu echt wél gaan doen. ...

Werk aan de winkel.....
Alle reacties Link kopieren
To, dus de vader van je kinderen draagt niet bij in de (studie)kosten?!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Als je geen inzicht hebt in je financiën is een kasboek aanleggen de eerste stap. Er zijn genoeg voorbeelden te vinden, als in apps, maar ook excel bestanden. Een ouderwets schrift kan ook.

Dat is echt de allereerste stap om inzicht te krijgen. Wees kritisch schrijf elke cent die je uitgeeft op, dus ook alle kontante betalingen. Je zult nog schrikken waar je je geld aan uitgeeft. Kijk ook kritisch naar het bonnetje van de supermarkt. Heb je alles echt nodig of staan er ook impulsaankopen of onnodige dingen op?

Doe 1 of 2 keer per week boodschappen, maak een lijstje en houd je daaraan. Beginnen de kinderen te mopperen? Dan kunnen ze zelf hetgeen ze missen kopen. Dat bedoel ik natuurlijk niet voor normale producten, maar wel voor luxe dingen.

Maar begin met een kritisch kasboek. Overzicht geeft rust en duidelijkheid. Vergeet niet de uitgave die je eens per kwartaal op per jaar doet mee te nemen in je kasboek. Kijk nu in je agenda en plan wanneer je dit gaat doen.
Alle reacties Link kopieren
Geen kinderalimentatie? Zolang kinderen studeren hebben ze daar recht op...
dianaf schreef:
22-07-2019 10:52
To, dus de vader van je kinderen draagt niet bij in de (studie)kosten?!
Voor TO's budget maakt dat niet zo veel uit. De kinderen betalen alles zelf mbv duo.
Alle reacties Link kopieren
Maar als ex wel KA betaald, dan kan ze de helft daarvan voor de kinderen reserveren, bijdragen dus in de studiekosten, zodat de kinderen zelf ook wat overhouden, en de andere helft voor jet dagelijks levensonderhoud

Ik vind het wel vreemd dat de KA niet is geregeld, heeft niets met zelfstandigheid van TO te maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven