Geld & Recht alle pijlers

Beginnen met beleggen - ETF's

04-08-2019 15:00 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb me zojuist aangemeld bij DeGiro om te beginnen met beleggen. Ik wil beginnen met maandelijks 100 - 200 euro inleggen. Nou heb ik er zelf niet heel veel verstand van en wil daarom ook passief beleggen op een redelijk veilige manier (ja, ik weet dat er risico's zijn). Het gaat om langere termijn, zo'n 20 jaar.

Op dit forum zitten behoorlijk wat mensen met de nodige kennis op dit gebied, dus ik vroeg me af: hoe bepaal ik nu welke ETF ik koop? Het zijn er zo veel. Regionaal spreiden lijkt me een goed plan, maar verder? Hoe bepalen jullie dat?
ladida1981 wijzigde dit bericht op 04-08-2019 15:52
Reden: Typefoutje
1.36% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Leuk dat je ook gaat beginnen met beleggen.
Als eerste tip: neem een account bij flatex. Deze is sinds juli gratis in nederland beschikbaar. Grote voordeel tov de GIRO is dat je geen transactiekosten betaalt. De GIRO heeft wel ETF's zonder transactiekosten, maar ik vind het nogal veel werk om dan uit te zoeken welke ik wil. Daarnaast heeft flatex momenteel een welkomsactie van 100 euro.

Ik koop oa. ETF's van Vanguard zoals S&P500. Omdat zij erg lage beheerskosten hebben. En heb er een aantal van THINK. Voordeel van nederlandse ETF's is dat je je divident belasting terug kan vragen. Let goed op de kosten want dat kan je op termijn flink gaan schelen. Daarnaast kan ik je zeker aanraden om een aantal youtubers te gaan volgen.

Naast ETF's koop ik ook losse aandelen. Dit zijn wel allemaal aandelen uit de dividend aristocrats lijst, dus bedrijven die al meer dan 25 jaar dividend betalen en die elk jaar verhogen.

Ik heb een brede spreiding, verschillende landen en verschillende sectoren. Daarnaast verwacht ik grote groei komende jaren in de plantaardige/vleesvervangers industrie en robotica dus daar ben ik nu meer onderzoek naar aan het doen.
Alle reacties Link kopieren
Grappig, ik heb precies dezelfde vraag. Ik heb ook een account bij degiro geopend en heb wat plukjes losse aandelen gekocht. Het doel is echter EFT's.
@laborantje: die dividend belasting, dat gaat toch voornamelijk als je grote bedragen geïnvesteerde hebt? Hoe kom je erachter dat je belasting moet betalen?
En op welke kosten moet je dan letten?
Als je bij degiro dividend aandelen koopt in dollars bijvoorbeeld, hoe gaat dat dan met omwisselen van euro naar dollar? Betaal je daar dan ook voor?

Ik weet dat Zebraaa ook in EFT's doet, ik hoop dat zij ook nog reageert.....
Alle reacties Link kopieren
Mijn eerste mini stapje op de beleggingsmarkt is gezet! Vandaag grootste verlies van de Dow Jones dit jaar lees ik net, goede timing dus :lol:
De komende maanden begin ik klein en ga ik me er meer in verdiepen. Ik hou de beleggingstopics hier in de gaten. Bedankt voor de tips in ieder geval, laborantje.
Alle reacties Link kopieren
EFT zijn trackers, als je hiermee begint, dan kun je met relatief kleine bedragen gespreid beleggen.
Als je dan ook nog verschillende trackers neemt, bv op AEX en Dow Jones en eventueel Azië dan heb je al hele grote spreiding. Zowel als geografisch als over sectoren.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Ladies, welke heb je gekocht? Uit de kernselectie?
Alle reacties Link kopieren
petram schreef:
06-08-2019 09:16
Ladies, welke heb je gekocht? Uit de kernselectie?
Ja, Vanguard FTSE All World.
Alle reacties Link kopieren
Die heb ik ook in het vizier nu.
Alle reacties Link kopieren
Prima keuze!

Als je een erg lange horizon hebt zou je eventueel ook wat meer emerging kunnen kopen (opkomende landen zullen op de lange termijn iets beter presteren). Verhouding 90% world - 10 % emerging.

Hiernaast is eventueel een optie bij Abn om northern trust te nemen. Deze hoef je niet per stuk te kopen, zoals bij de Giro, en er is geen dividendlek. Al met al is het daarom 0,15 a 0,20 goedkoper dan Vanguard. Kosten zijn op de lange termijn van evident belang!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven