Geld & Recht alle pijlers

Kinderen krijgen voordat we een huis kopen?

07-08-2019 23:07 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn partner willen heel graag kinderen en zijn al een tijdje klaar om ervoor te gaan proberen, maar er is nog een ding waar we ons zorgen over maken, we wonen nog in een huurhuis i.p.v. een koophuis. We zien het ook niet zitten om een jong kind in kinderopvang te stoppen, het liefst niet voordat ze 4 zijn, maar zeker niet voordat ze 2 zijn. Daarom willen we ervoor zorgen dat er altijd minimaal één van ons thuis kan zijn in die jaren. (We stellen liever onze kinderwens iets langer uit dan dat we ze toch in kinderopvang stoppen). We hebben veel gelezen over werkende moeders en horen van veel dat ze nog niet echt hersteld zijn als ze al weer moeten beginnen, dat kolven een drama is etc. Het leek ons ook een stuk beter om één fulltime werkende ouder te hebben dan 2 parttime werkende (aangezien dit meer per maand opbrengt, en het ons ook redelijk moeilijk lijkt om banen te vinden waarin we maar 2/3 dagen van de week werken dat ook nog eens op elkaar afstemt). Als ik zwanger raak, zou ik dus thuisblijfmoeder willen worden (natuurlijk blijf ik dan wel werken tot aan zwangerschapsverlof).

Zoals we het nu zien zouden we graag 3 kinderen met minimaal 3/4 jaar leeftijdsverschil krijgen. We weten natuurlijk niet in hoeverre dat gaat lukken allemaal en of we dat nog steeds willen als het zover is. Maar we willen proberen voorbereid te zijn op de uiterste situatie dat we plek moeten hebben voor 3 kinderen en minimaal 10 jaar op één inkomen moeten rondkomen.

We lezen dat meerdere kinderen op 1 kamer echt niet meer te doen is als ze ouder zijn, dus uiteindelijk zullen we een huis met 4 slaapkamers moeten hebben. Huurhuizen van die grootte zie ik niet veel (en de gene die er wel zijn kosten vaak meer dan €1200 excl. per maand, dus dat is ook niet echt lang te doen). We zien dus niet echt een andere optie dan dat we op punt een koophuis moeten hebben.

We hebben gekeken naar wat een koophuis op redelijke afstand van werk ongeveer gekost en we moeten op iets van €250.000-€275.000 rekenen. Hier komt dan nog zo'n €10.000-12.000 overdrachtsbelasting, notariskosten, etc. op. We hebben al ongeveer €45.000 spaargeld maar dat zal ook waarschijnlijk grotendeels naar eventuele benodigde verbouwingen en meubels gaan. En natuurlijk nog spaargeld dat we achter moeten houden voor het geval dat. We hebben al helemaal berekend hoeveel alles ongeveer zal kosten (verwachte vaste lasten, alle rentes, kosten van kinderen (incl. sparen voor collegegeld), en elke maand zo'n €200 euro te sparen voor het geval dat). We hebben dit voor de zekerheid ook ruim genomen. En we hebben gevonden dat we op één inkomen en met 3 kinderen veilig een hypotheek van ongeveer €600 euro per maand kunnen veroorloven (en zeker zijn dat we elke maand nog genoeg over houden om te sparen). Dit komt neer op een hypotheek van ongeveer €185.000. We zullen dan dus nog €75.000-100.000 zelf moeten bijleggen.

Met ons huidige fulltime inkomen kunnen we theoretisch meer dan dat bedrag lenen. We kunnen ook waarschijnlijk tussen €1000-1200 euro per maand opzij zetten. Waardoor we dus nog zo'n 5-9 jaar zullen moeten sparen.

Op één inkomen kunnen we maar maximaal zo'n €145.000 lenen en moeten we dus zo'n €115.000-140.000 zelf bijleggen. We sparen dan hooguit maar een paar honderd euro per maand meer. Waardoor het dus meer dan 40 jaar zal duren voordat we dat ooit gespaard hebben. Oftewel nooit.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik als programmeur freelance zou kunnen werken. Ik zou dus ook thuis wat bij kunnen verdienen, maar ik weet niet zeker hoe realistisch dit is. Want ik hoor van thuisblijf moeders vaak dat het eigenlijk gewoon onmogelijk is om te werken en tegelijkertijd op jonge kinderen te passen. Ik hoor ook van deze meer flexibele werkende programmeurs dat dit werk niet erg goed verdient. Al helemaal als je in de meer app developer hoek gaat heb een grote kans dat het zelfs meer zal kosten dan dat het oplevert. Geen vaste loon zal bovendien ook niet echt helpen met hoe een hoge hypotheek we mogen aannemen.

Als we eenmaal aan 1 kind beginnen ben ik bang dat er tussen kinderen door nergens meer een moment zal komen waarop we wel echt tijden hebben om te sparen voor een koophuis.

Hebben we dus eigenlijk geen andere keus dan of tot onze 35ste te wachten met kinderen (op welk punt het de vraag is of we überhaupt nog kinderen kunnen krijgen) of toch de kinderen zo jong al in de kinderopvang moeten stoppen?

Eerst kinderen of eerst een huis?

Totaal aantal stemmen: 34

Eerst kinderen (53%)
Eerst een koophuis (47%)
Alle reacties Link kopieren
Kreeg je in het vorige topic niet de juiste reacties?

kinderen/eerst-een-huis-kopen-of-eerst- ... ges/447188

Zo oud is dat topic toch niet?
Alle reacties Link kopieren
Alweer? Dit heb je vanmiddag ook al gepost.
Alle reacties Link kopieren
Als je denkt dat het leven zo maakbaar is zou ik nog even wachten met kinderen.

Mijn zoon vindt het trouwens fantastisch op het kdv en leert er allemaal nuttige dingen zoals functioneren in een groep, op je beurt wachten en opruimen. En die duffe kinderliedjes waar ik een hekel aan heb en stempelen met aardappels en dat soort ongein.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Gaan voor IVF of dergelijke.

Kans op een 2- of 3-ling is dan groter.


Of accepteren dat een kind echt niet sterft van 2 dagen KDV.
Alle reacties Link kopieren
Hey ben je er weer ? Waarom niet in het oude topic verder? Worden een boel nuttige reacties gegeven!
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
07-08-2019 23:15
Gaan voor IVF of dergelijke.

Kans op een 2- of 3-ling is dan groter.


Of accepteren dat een kind echt niet sterft van 2 dagen KDV.
Dat is niet meer in Nederland. Je krijgt niet meer dan 1 embryo teruggeplaatst tenzij je >38 bent en/of het je laatste poging is.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
Voor degene die vragen naar die andere post, Ik was verteld dat ik het beter onder geld & recht kon posten. Ik kreeg daar bovendien alleen maar veel commentaar over mijn levenskeuzes en weinig antwoorden op mijn vraag. Waardoor ik me realiseerde dat ik waarschijnlijk ook teveel over de redenen achter mijn keuzes praatte en te weinig over het financiële aspect.

Ik ben nieuw hier dus ik begrijp nog niet echt heel erg hoe dit forum werkt, maar ik zag in de regels dat je topics niet mag verwijderen of teveel mag bewerken dus ik weet niet wat ik anders kan doen.
Alle reacties Link kopieren
Je bent totaal niet realistisch en hebt geen idee waar je het over hebt.
Klein stukje als voorbeeld:

Als je een kind niet onder de vier naar het kdv wil doen, en je om de vier jaar een kind wil hebben? Hoef je in ieder geval 16 jaar niet te werken... Waarom je er telkens vier jaar tussen wil? grappig een baby, kleuter en puber in huis lijkt mij een leuke combinatie. Je blijft dus ook heel lang met luiers flesjes Ed in de weer..

Tja wij kochten eerst een huis, verhuisde nog een keer. In mijn tijd kocht je eerst een klein huis en later een groter huis.

Daarna twee kinderen die twee jaar schelen in leeftijd, ben altijd blijven werken, kinderen 3 dagen naar het kinderdagverblijf daarna naar de BSO. Ze hebben er niets aan over gehouden en ik wel, nl. Geen gat in mijn CV, baan behoud, en daardoor promotie..
Twee parttime inkomens is soms financieel gunstiger.
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
07-08-2019 23:07
Ik en mijn partner
Off-topic, en ik word waarschijnlijk oud, maar het valt me op dat je tegenwoordig steeds meer deze stijlvorm ziet. Ik heb altijd geleerd dat je jezelf (de ik dus) als laatste noemt....
Ik heb je post gelezen en ik begrijp je vraag. Ik denk echter dat je teveel aan het plannen, berekenen en bedenken bent. Het leven is minder maakbaar dan je denkt. Waarom zou je niet in een huurhuis een kind kunnen krijgen? En als het dan tijd is voor een 2e, eens kijken of het nog past of dat je toch op zoek wilt naar een koophuis? En waarom zou je niet eens onderzoeken of een gastouder of een andere manier van opvang iets voor je is? Stel je voor dat je niet makkelijk zwanger raakt, of je baan verliest, of 1 van jullie ziek wordt of erger. Nogmaals het leven is minder maakbaar dan jullie nu denken en soms moet je gewoon meegaan met het leven. Dus als jullie nu klaar zijn voor het krijgen van een kindje (er is liefde, een stabiele relatie en inkomen) zou ik zeggen: ga ervoor! Dan kun je ondervinden of je inderdaad thuis wilt blijven of toch liever wilt gaan werken. Ga ook eens onderzoeken welke manieren van opvang er allemaal zijn. Ik weet niet of je iets aan mijn antwoord hebt, maar je leven plannen, doorberekenen en vastleggen komt op mij enorm benauwend over. Misschien vind jij of je partner wel een superbaan in het buitenland. Door al jullie geplan en gereken vergeet je helemaal dat het leven nu geleefd dient te worden en dat je nooit weet wat er allemaal nog staat te gebeuren. Kortom: laat los en leef!
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
07-08-2019 23:28
Voor degene die vragen naar die andere post, Ik was verteld dat ik het beter onder geld & recht kon posten. Ik kreeg daar bovendien alleen maar veel commentaar over mijn levenskeuzes en weinig antwoorden op mijn vraag. Waardoor ik me realiseerde dat ik waarschijnlijk ook teveel over de redenen achter mijn keuzes praatte en te weinig over het financiële aspect.

Ik ben nieuw hier dus ik begrijp nog niet echt heel erg hoe dit forum werkt, maar ik zag in de regels dat je topics niet mag verwijderen of teveel mag bewerken dus ik weet niet wat ik anders kan doen.
Gelukkig stel je nu alleen een korte vraag
Alle reacties Link kopieren
Je hoort wel veel he?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Zie ik ergens in die prijzenregen overigens iets staan over een huwelijk en daarvoor sparen?


Vooraleer je kan samenwonen, laat staan kinderen krijgen of samen een huis kopen moet je natuurlijk wel eerst voor de wet én de kerk getrouwd zijn.
Alle reacties Link kopieren
enthousiasteling schreef:
07-08-2019 23:39
Ik heb je post gelezen en ik begrijp je vraag. Ik denk echter dat je teveel aan het plannen, berekenen en bedenken bent. Het leven is minder maakbaar dan je denkt. Waarom zou je niet in een huurhuis een kind kunnen krijgen? En als het dan tijd is voor een 2e, eens kijken of het nog past of dat je toch op zoek wilt naar een koophuis? En waarom zou je niet eens onderzoeken of een gastouder of een andere manier van opvang iets voor je is? Stel je voor dat je niet makkelijk zwanger raakt, of je baan verliest, of 1 van jullie ziek wordt of erger. Nogmaals het leven is minder maakbaar dan jullie nu denken en soms moet je gewoon meegaan met het leven. Dus als jullie nu klaar zijn voor het krijgen van een kindje (er is liefde, een stabiele relatie en inkomen) zou ik zeggen: ga ervoor! Dan kun je ondervinden of je inderdaad thuis wilt blijven of toch liever wilt gaan werken. Ga ook eens onderzoeken welke manieren van opvang er allemaal zijn. Ik weet niet of je iets aan mijn antwoord hebt, maar je leven plannen, doorberekenen en vastleggen komt op mij enorm benauwend over. Misschien vind jij of je partner wel een superbaan in het buitenland. Door al jullie geplan en gereken vergeet je helemaal dat het leven nu geleefd dient te worden en dat je nooit weet wat er allemaal nog staat te gebeuren. Kortom: laat los en leef!
Eens! Er kan nog zoveel gebeuren waardoor je hele rekensom weer de prullenbak in kan. Kijk eerst eens of het lukt om zwanger te raken en hoe het bevalt om 1 kindje op te voeden. Wie weet ga je dan anders denken over KDV, werken e.d.
Alle reacties Link kopieren
Eens. Als ik nu lees dat je al precies weet dat je over 10 jaar drie kinderen van 8, 5 en 2 hebt en 200 euro per maand kunt sparen, krijg ik het plaatsvervangend benauwd.
Begin bij het begin: probeer zwanger te worden (gewoon, van je eerste kind en niet van de eerste van drie) wanneer jullie daar emotioneel en qua relatie aan toe zijn. Probeer intussen door te sparen en kijk gewoon hoe het allemaal loopt.
Misschien vind je thuisblijven met een kindje wel helemaal niks. Of misschien wil je er wel vier en zullen ze ook met vier kamers toch nog moeten inschikken.
Als ik je post zo lees moet er nog een derde optie bij je poll: ‘eerst naar de psycholoog voordat je kinderen krijgt om realistisch te leren denken en alle rare aannames en doemscenario’s los te laten’...

Denk je over alles wat je doet zo na? Zwaar vermoeiend lijkt me dat
Je zult wel ontzettend jong zijn, denkende dat het leven zo maakbaar is...
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me volledig aan bij Enthousiasteling. De manier waarop je alles al bedacht en berekend hebt, vind ik verontrustend. Wat als het niet zo loopt als je had gepland? Als ik 1 ding heb geleerd bij het krijgen van een kindje, is dat je al je verwachtingen en planningen overboord moet gooien. Meebewegen met wat er op je pad komt.

Ik merk verder dat je heel negatief bent over 'je kind op een kdv stoppen'. Realiseer je je dat heel veel kinderen het onwijs naar hun zin hebben op een kdv of bij een gastouder? En dat het een hele goede voorbereiding is op het 'echte' leven voor een kindje?

En heb je er goed over nagedacht of je echt thuisblijfmoeder wil worden? Het klinkt erg romantisch, maar het is zeker niet voor iedereen weggelegd. Voor mij in ieder geval niet. Je wereld wordt ontzettend klein, het is zo belangrijk om iets voor jezelf te hebben, naast 'moederen'. Ik ben echt een leukere mama voor mijn zoontje nu ik weer werk :-)
en dan krijg je er geen 1
of eentje met een handicap
of je man verlaat je in de 8e maand


wat dan?
is er ook een regenprogramma?
OMG.
Neem een goudvis ofzo.
Wij zijn trouwens begonnen met een kind krijgen in een huurhuis. Toen gekocht en kind 2 gekregen. We hebben gewoon altijd gewerkt allebei.
Er is vast heel veel mis gegaan hoor met de opvoeding. Maar daar kunnen ze later wel therapie voor krijgen.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
08-08-2019 00:41
Wij zijn trouwens begonnen met een kind krijgen in een huurhuis. Toen gekocht en kind 2 gekregen. We hebben gewoon altijd gewerkt allebei.
Er is vast heel veel mis gegaan hoor met de opvoeding. Maar daar kunnen ze later wel therapie voor krijgen.
:HA:

Je heb een punt...
-Darkside- schreef:
08-08-2019 00:36
OMG.
Neem een goudvis ofzo.
1 goudvis is zielig.

Al helemaal als ie in een veel te kleine ronde kom zwemt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven