Geld & Recht alle pijlers

kopen of huren?

08-08-2019 00:22 212 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben wel benieuwd waar jullie een voorstander voor zijn anno 2019


Geef ook even je redenen toe waarom je liever koopt of toch liever huurt.


Gaat uiteraard over een woning!

Kopen of huren?

Totaal aantal stemmen: 164

kopen (76%)
huren (24%)
Zebraa schreef:
08-08-2019 12:56
Troost je, rente betalen en aflossen is ook weggegooid geld. Huizen stijgen gemiddeld slechts met met de inflatie, ook al zitten we er nu tijdelijk(?) flink boven (wat de alarmbellen zou moeten laten rinkelen). Rente betalen is weggegooid geld. Aflossen is ook weggegooid geld omdat het elders veel en veel beter rendeert, bakstenen renderen namelijk niet.
Met huren heb je niet de ellende van peperduur aankopen, belastingen, gedoe van herstel, zorgen om 'onder water staan', etc. Het is dat ik zowat een gratis hypotheek heb, anders zou ik echt huren.
Zebraa, zou je daar eens wat meer over willen vertellen of heb je een link naar een artikel waar je daar meer info over kunt vinden? Ik vind het op zich nl. wel een fijn idee om mijn inkomen te investeren (voornl. voor mijn kinderen), ondanks dat kopen niet lukt. Niet naar mijn zin iig. Met mijn salaris kan ik een garagebox kopen.
Alle reacties Link kopieren
Ugli schreef:
08-08-2019 13:46
Nee want de hypotheek die je erin stopt krijg je in principe weer terug bij verkoop (ernstige crisissen daargelaten, een zwakke krapte op de woningmarkt en prijsstijging is de meest normale situatie). En aangezien vastgoed bekend staat als het beleggingsobject met 1 van de hoogste rendementen (volgens mij is stijging van huizenprijzen ergens tussen de 2% en 5% vrij normaal) over langere termijn, maak je dus winst op lange termijn.

Dat en je krijgt veel meer huis voor je geld. Ik betaal nu aan huur voor een appartement wat ik aan hypotheek voor een huis zou betalen.

Je hebt wel gelijk als je voor korte termijn ergens wil wonen, dan is huren gunstiger financieel gezien, omdat je anders de kosten koper/notariskosten op moet gaan hoesten.
Hoe krijg je de kosten koper terug dan? Hoe krijg je de rente die je betaald hebt terug? Wij betalen meer aan rente dan aan aflossing in ons maandelijkse bedrag en dat is toch echt geld dat je kwijt bent. Hoe krijg je het geld van je reguliere onderhoud terug en van eens in de 15 jaar je keuken en badkamer vervangen?

Het is nogmaals onzinnig om te stellen dat je met huren geld weggooit en met kopen niet. Beiden kost geld. Als je ergens lang woont dan kan kopen zeker financieel gunstig zijn. Maar dat je er lang zult wonen weet je nooit zeker van tevoren, omstandigheden kunnen veranderen. Kopen is ook voordelig als je toevallig de markt mee hebt, maar ook dat is lastig van tevoren te voorspellen. De prijzen stijgen echt niet vrijwel altijd. Dus ja, kopen kan gunstig zijn, maar ook een enorme strop. Het is nooit een gegarandeerde investering en altijd een groter risico dan huren. Als beleggingsobject kan het interessant zijn, maar het is een flink risico om beleggingsobjecten en gebruiksvoorwerpen te combineren. Dat is alsof je woont in je aandelen. Als je per se wilt investeren in vastgoed om er rijker van te worden, doe het dan in vastgoed waar je niet zelf in woont.
nicole123 wijzigde dit bericht op 08-08-2019 14:00
13.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
08-08-2019 13:33
Dit is op de totale groep aan huurders in Nederland maar een relatief kleine groep. Dit zullen vaker huurders zijn in de Randstad, waar vergelijkbare woningen navenant dure koopsommen kennen.
Grote onzin. Er zijn ook mensen die niet kunnen kopen, want geen vaste contracten of omdat ze alleen zijn. Mensen die wel genoeg verdienen om niet in de sociale huur te hoeven zitten. Bovendien zijn deze huurprijzen al lang niet meer alleen in de Randstad maar ook daarbuiten.
Seriously?
MeredithGrey schreef:
08-08-2019 13:58
Grote onzin. Er zijn ook mensen die niet kunnen kopen, want geen vaste contracten of omdat ze alleen zijn. Mensen die wel genoeg verdienen om niet in de sociale huur te hoeven zitten. Bovendien zijn deze huurprijzen al lang niet meer alleen in de Randstad maar ook daarbuiten.
Klopt, en volgens mij is dit een hele grote groep. In mijn kennissen kring in iedere geval wel. Te weinig verdienen om te kopen (of zzp of geen vast contract, studie schulden), te veel verdienen voor sociale huur en niet voldoende om aan de achterlijke eisen voor particuliere huur te voldoen. Ik hoor zelf ook tot die groep, maar heb gelukkig en hele fijne woning in de sociale huur kunnen krijgen een paar jaar terug. Ik ben nu officieel scheefwoner, maar zou ook nergens anders heen kunnen. En ik heb ook geen behoefte aan een groter/ ander huis.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
08-08-2019 13:29
Welke glazen bol heb jij? Dat de huizenprijzen enorm gestegen zijn zegt toch niets over wat ze in de toekomst gaan doen? Juist best kans dat het nu zo hoog zit dat het weer flink gaat dalen. Niemand die het weet. Waar haal je die informatie vandaan dat het zo veilig en waardevast is? Met daarin meegenomen dat je niet de vrijheid hebt om te wachten met de verkoop tot de huizenprijzen gunstig liggen, maar bijv. in de zomer van 2021 opeens wilt verhuizen omdat je een nieuwe partner / groter gezin / andere baan / heel nare buren hebt.
Ik heb het niet over persoonlijke situaties (!). Een bepaalde persoonlijke situatie kan inderdaad leiden tot de slotsom dat huren (tijdelijk) beter is dan kopen of dat kopen sowieso niet aan de orde is.

De prijzen van woningen wordt gestuwd door een groot tekort aan woningen en dat is heel gunstig voor huizenbezitters die hun waarde verder op zien lopen. Ook in een recessie moeten mensen ergens wonen dus die vraag is dan niet ineens weg. En ja, ook door lage rente en hoge huren veel vraag naar koopwoningen. Een rentestijging is voorlopig niet in beeld. De ECB wil de rente zelfs nog verder verlagen.

Zeker weten doe je niks natuurlijk. Huren kan ook.
Alle reacties Link kopieren
Kraaienpootje schreef:
08-08-2019 14:03
Klopt, en volgens mij is dit een hele grote groep. In mijn kennissen kring in iedere geval wel. Te weinig verdienen om te kopen (of zzp of geen vast contract, studie schulden), te veel verdienen voor sociale huur en niet voldoende om aan de achterlijke eisen voor particuliere huur te voldoen. Ik hoor zelf ook tot die groep, maar heb gelukkig en hele fijne woning in de sociale huur kunnen krijgen een paar jaar terug. Ik ben nu officieel scheefwoner, maar zou ook nergens anders heen kunnen. En ik heb ook geen behoefte aan een groter/ ander huis.
Ik heb op dezelfde manier ook eerst 8 jaar sociaal gehuurd. Eerst in een studio, toen in een appartementje. En daarna nog 4 jaar particulier. Echt niks mis mee en ik voelde me helemaal niet zielig omdat ik niet kon kopen of 'geld door het putje spoelde' of wat voor sentimenten mensen al niet bij huren hebben. Die laatste 4 jaar had ik ook al kunnen kopen, wat betreft het financieren ervan, maar huren vond ik toen prettiger omdat ik daarmee veel flexibeler was en minder risico liep. En nu ben ik al helemaal blij dat ik op dat moment niet gekocht heb, want dan had ik gekocht in 2009 en verkocht in 2013 en was ik flink het schip ingegaan qua restschuld.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
08-08-2019 14:14
Ik heb het niet over persoonlijke situaties (!). Een bepaalde persoonlijke situatie kan inderdaad leiden tot de slotsom dat huren (tijdelijk) beter is dan kopen of dat kopen sowieso niet aan de orde is.
Maar iedereen heeft toch een persoonlijke situatie? Het is echt niet een enorme uitzondering als je niet 20 jaar op dezelfde plek blijft wonen. De meeste mensen die ik ken verhuizen tijdens hun leven diverse keren. En laten zich daarbij niet leiden door de huizenprijzen van dat moment, maar door hun persoonlijke omstandigheden. Op de vraag of kopen of huren beter is, is volgens mij gewoon geen eenduidig antwoord: het hangt altijd af van iemands persoonlijke situatie en het blijft ook altijd een gok omdat de toekomst niet compleet te voorspellen is.
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
08-08-2019 14:28
Maar iedereen heeft toch een persoonlijke situatie? Het is echt niet een enorme uitzondering als je niet 20 jaar op dezelfde plek blijft wonen. De meeste mensen die ik ken verhuizen tijdens hun leven diverse keren. En laten zich daarbij niet leiden door de huizenprijzen van dat moment, maar door hun persoonlijke omstandigheden. Op de vraag of kopen of huren beter is, is volgens mij gewoon geen eenduidig antwoord: het hangt altijd af van iemands persoonlijke situatie en het blijft ook altijd een gok omdat de toekomst niet compleet te voorspellen is.
Natuurlijk heeft iedereen een eigen persoonlijke situatie; dit staat los van de algemene ontwikkelingen in de markt.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
08-08-2019 15:00
Natuurlijk heeft iedereen een eigen persoonlijke situatie; dit staat los van de algemene ontwikkelingen in de markt.
Maar je hebt toch niets aan puur de algemene ontwikkelingen in de markt als je persoonlijk een huis koopt of huurt om in te wonen? En daar gaat dit topic over. Niet over of je wel of niet vastgoed aan zou schaffen als beleggingsobject.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
08-08-2019 13:24
Huizenprijzen die gemiddeld genomen slechts met de inflatie in waarde stijgen? Onder welke steen leef jij?
Je kan roepen, of je kan de feiten opzoeken. Zoek eens naar de term "grachtengordelindex".
Rente is de prijs om geld te lenen. Niks voor niks.
Ja dus? Geld gaat naar de bank en niet naar jou. Hetzelfde met een huurbaas.
Met aflossen verlaag je je maandelijkse lasten met t.z.t. misschien een afbetaald huis. Meer ruimte voor andere zaken.

Niets dat nu zo veilig, waardevast en goed rendeert als onroerend goed.

De huurprijzen schieten door het dak heen en staan allang niet meer in verhouding meer tot de woonruimte de je ervoor terugkrijgt.
Geen woord over opportunity costs, speculeren op vastgoed, onderhoud, aanschaf (en bijvoorbeeld elke 12 jaar weer), belastingen,etc. Met aflossen los je je huis af, klopt. Maar met een rendement van zowat niks. Waarom zou je mij een rendement van zowat niks aanraden?

"Niets dat nu zo veilig, waardevast en goed rendeert als onroerend goed".
Zozo, dat is een gewaagde uitspraak. Heb je een bron of een berekening van jouw bewering? Tip: aandelen doen rond 10% per jaar netto gemiddeld. Woonhuizen dus nog meer, na aftrek van alle genoemde kosten? Lijkt mij heel, heel sterk.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
"Niet alleen over de afgelopen vijf en tien jaar maar ook sinds 1995 steekt de aandelenmarkt met kop en schouders boven de Nederlandse huizenmarkt en boven de spaarrendementen uit. Dat ondanks flinke tussentijdse koersklappen op de aandelenmarkten.

Het totale rendement op aandelen, gebaseerd op de MSCI Wereldindex zonder dividend, kwam uit op 244 procent, voor wie begin 1995 was ingestapt. Op jaarbasis heb je het dan over gemiddeld 5,7 procent per jaar.

Zou je wel steeds de dividenden hebben herbelegd, dan komt het totaalrendement zelfs uit op 488 procent.

De waarde-ontwikkeling van de gemiddelde Nederlandse woning bedraagt sinds 1995 184 procent. Dat is gemiddeld 4,8 procent per jaar. Aanzienlijk, maar duidelijk minder dan het rendement van aandelen.

Met sparen werd je sinds 1995 gemiddeld in totaal 70 procent rijker, ofwel een rendement van 2,7 procent per jaar."

(Business insider)
Overigens zou ik een huis niet alleen maar kopen vanwege een waardestijging, want die is niet gegarandeerd.
Maar wat je wel hebt bij koop is veel meer keuze in het soort woningen. Huurhuizen in de betaalbare hoek (dus vergelijkend met sociale woningbouw) zijn bijna altijd flatjes, appartementjes of rijtjeswoningen met weinig sjeu.

Die gekke grappige leuke huisjes waar ik blij van word, zijn nooit huurwoningen. Zoals dit huis (in heel slechte staat, maar het gaat even om de sfeer en potentie) https://www.funda.nl/koop/eefde/huis-40 ... straat-32/
Alle reacties Link kopieren
Zebraa schreef:
08-08-2019 17:14
Je kan roepen, of je kan de feiten opzoeken. Zoek eens naar de term "grachtengordelindex".

Ja dus? Geld gaat naar de bank en niet naar jou. Hetzelfde met een huurbaas.

Geen woord over opportunity costs, speculeren op vastgoed, onderhoud, aanschaf (en bijvoorbeeld elke 12 jaar weer), belastingen,etc. Met aflossen los je je huis af, klopt. Maar met een rendement van zowat niks. Waarom zou je mij een rendement van zowat niks aanraden?

"Niets dat nu zo veilig, waardevast en goed rendeert als onroerend goed".
Zozo, dat is een gewaagde uitspraak. Heb je een bron of een berekening van jouw bewering? Tip: aandelen doen rond 10% per jaar netto gemiddeld. Woonhuizen dus nog meer, na aftrek van alle genoemde kosten? Lijkt mij heel, heel sterk.


Huizenprijzen zijn spectaculair gestegen en blijven dat ook doen. Niet voor altijd natuurlijk maar trend is voorlopig omhoog. Zoek maar op. Ook als je rekening houdt met onkosten zijn de resultaten nog steeds erg goed, Natuurlijk ook met de nodige dips. Je kunt pech hebben met aankoop van een huis, maar dat is eigen aan risico's.

Aandelen die rond de 10 % netto per jaar doen en dat jaar in jaar uit, is flauwekul.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik de hypotheek op mijn huidige huis nam was de rente net boven de 4%. Nu is het nog lager natuurlijk maar 5 jaar geleden was het 'niks'. Er staat mij bij dat de 50K die ik toen geleend had uiteindelijk een lening werd van iets van 70K in totaal na 30 jaar. Ik schrok daar best wel van.

Nu is de rente dan wel laag maar toch... geld lenen kost nog steeds geld.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
08-08-2019 20:30
Huizenprijzen zijn spectaculair gestegen en blijven dat ook doen.
Nogal boude uitspraak. Hoe weet je dat zo zeker? En vind je de cijfers die hierboven gepost zijn zo spectaculair dan? Ik zie daarin dat je over de periode van 1995 tot nu met het kopen van een huis minder rendement zou hebben gemaakt ten opzichte van aandelen en minder dan twee keer zoveel als op een gewone spaarrekening. Ik vind dat niet spectaculair. De afgelopen 5 jaar, die waren spectaculair, maar dat kan net zo goed een bubbel zijn die uitmondt in een nieuwe crisis. De mensen die ik ken die rond 2008 een huis kochten dachten ook dat ze daar slim aan deden en dat de huizenprijzen die zo spectaculair stegen vast nog veel verder zouden stijgen. Ze zijn nu hun restschuld nog aan het afbetalen...

Het gaat hier niet om speculeren met iets dat je naar hartenlust kunt kopen en verkopen of juist kunt laten staan zolang je wilt. Het gaat om je woning, waarbij het koopmoment en verkoopmoment bepaald wordt door je levensloop en niet door de stand van de woningmarkt. Dat maakt het risico beduidend hoger. Ik heb niks tegen kopen, ik heb zelf een koophuis, maar doen alsof je er sowieso rijk van wordt en van huren arm is simpelweg onwaar.
Alle reacties Link kopieren
In 2008 zette ik het huis te koop dat ik met mijn nu ex-man had. We dachten goede winst te kunnen maken want de markt was goed. Nog geen week later crashte alles. De makelaar belde en zei 'haal maar een ton van de vraagprijs af'. We moesten verkopen want geen van beiden kon het alleen betalen. Uiteindelijk zijn we er nog goed vanaf gekomen maar onze buren hadden minder geluk en hebben het huis met verlies moeten verkopen.

Dat is nog maar net iets meer dan 10 jaar geleden en velen van ons zijn het alweer vergeten.

Ik heb mijn huidige huis 5 jaar geleden gekocht, vlak voordat de markt aantrok en heb het net weer verkocht omdat ik weet dat er hoge kosten aan zitten te komen en het zou me ook niet verbazen als in de komende paar jaar de prijzen toch weer gaan kelderen. In 2008 hadden we het nl. ook niet verwacht.

Eigenlijk zou ik het liefste gaan huren maar net als kopen is het bijna onbetaalbaar geworden. Ik ben bang dat als ik ga huren en de huizenprijzen blijven stijgen dat ik er niet meer tussen kom. Wat is dan wijsheid?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
08-08-2019 21:40
In 2008 zette ik het huis te koop dat ik met mijn nu ex-man had. We dachten goede winst te kunnen maken want de markt was goed. Nog geen week later crashte alles. De makelaar belde en zei 'haal maar een ton van de vraagprijs af'. We moesten verkopen want geen van beiden kon het alleen betalen. Uiteindelijk zijn we er nog goed vanaf gekomen maar onze buren hadden minder geluk en hebben het huis met verlies moeten verkopen.

Dat is nog maar net iets meer dan 10 jaar geleden en velen van ons zijn het alweer vergeten.

Ik heb mijn huidige huis 5 jaar geleden gekocht, vlak voordat de markt aantrok en heb het net weer verkocht omdat ik weet dat er hoge kosten aan zitten te komen en het zou me ook niet verbazen als in de komende paar jaar de prijzen toch weer gaan kelderen. In 2008 hadden we het nl. ook niet verwacht.

Eigenlijk zou ik het liefste gaan huren maar net als kopen is het bijna onbetaalbaar geworden. Ik ben bang dat als ik ga huren en de huizenprijzen blijven stijgen dat ik er niet meer tussen kom. Wat is dan wijsheid?
Dat hangt van je persoonlijke situatie af. Zoals welke regio, je eigen voorkeuren en in welke mate je bereid bent om financiële risico's te nemen, wat zou je kunnen huren tegen welke huur en wat zou je kunnen kopen, voor hoe lang of hoe kort etc. etc..
Alle reacties Link kopieren
Noorden van het land. Huur van een beetje appartement: 1200 euro. Om te kopen heb ik een hypotheek nodig van ongeveer 150K en de rest financier ik met eigen geld. Ik heb geen plannen om de regio te verlaten. Zowel koop als huur is dus gewoon (te) duur.
Alle reacties Link kopieren
1.200 euro per maand aan huur is erg veel geld en zal jaarlijks meer worden.

Voor een hypotheekbedrag van 150K zul je zo grofweg 550 euro aan maandelijkse lasten kwijt zijn, exclusief onderhoud en eventuele servicekosten natuurlijk. De lasten van je hypotheek blijven gedurende de looptijd gelijk. Een groot verschil met huren.

Dan heb je nog hypotheekrente aftrek met jaarlijks mogelijk een belastingvoordeel waardoor de afstand met huren nog groter wordt.
Lady_Day schreef:
08-08-2019 21:40
In 2008 zette ik het huis te koop dat ik met mijn nu ex-man had. We dachten goede winst te kunnen maken want de markt was goed. Nog geen week later crashte alles. De makelaar belde en zei 'haal maar een ton van de vraagprijs af'. We moesten verkopen want geen van beiden kon het alleen betalen. Uiteindelijk zijn we er nog goed vanaf gekomen maar onze buren hadden minder geluk en hebben het huis met verlies moeten verkopen.

Dat is nog maar net iets meer dan 10 jaar geleden en velen van ons zijn het alweer vergeten.

Ik heb mijn huidige huis 5 jaar geleden gekocht, vlak voordat de markt aantrok en heb het net weer verkocht omdat ik weet dat er hoge kosten aan zitten te komen en het zou me ook niet verbazen als in de komende paar jaar de prijzen toch weer gaan kelderen. In 2008 hadden we het nl. ook niet verwacht.

Eigenlijk zou ik het liefste gaan huren maar net als kopen is het bijna onbetaalbaar geworden. Ik ben bang dat als ik ga huren en de huizenprijzen blijven stijgen dat ik er niet meer tussen kom. Wat is dan wijsheid?
Ik heb een soortgelijke situatie gehad. Eind 2007 een huis gekocht, en half jaar later konden we er pas in. Nog voor we in het huis woonden crashte de markt en stond het huis onder water. 4 jaar later klapte de relatie en moesten we met flink verlies verkopen. Toen we het kochten kon het in principe op 1 salaris, maar door de crisis allebei financieel flink ingeleverd. Dat was geen optie meer.

Het heeft mij zoveel ellende opgeleverd en ik ben nooit echt blij geweest met een koophuis. Te benauwend. Ik koop nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
09-08-2019 10:34
1.200 euro per maand aan huur is erg veel geld en zal jaarlijks meer worden.

Voor een hypotheekbedrag van 150K zul je zo grofweg 550 euro aan maandelijkse lasten kwijt zijn, exclusief onderhoud en eventuele servicekosten natuurlijk. De lasten van je hypotheek blijven gedurende de looptijd gelijk. Een groot verschil met huren.

Dan heb je nog hypotheekrente aftrek met jaarlijks mogelijk een belastingvoordeel waardoor de afstand met huren nog groter wordt.
Klopt. Maar als ik kijk naar de appartementen waar ik interesse in heb... dan ben ik zo 300K kwijt terwijl ze 5 jaar geleden nog 200K waren. Voelt niet als een goede deal. Maar goed.. hetzelfde is met mijn huis gebeurd.
Alle reacties Link kopieren
Kraaienpoot.... oef... ja, kan me voorstellen dat je niet happig bent op kopen. Ik heb destijds geen verlies geleden op het huis maar dat had ook heel anders af kunnen lopen.

Ik ga in mijn eentje kopen en niet met mijn vriend. Die mag gerust bij mij intrekken maar het huis/hypotheek komt op mijn naam. Mocht de relatie het niet redden dan hoef ik in ieder geval niet te verhuizen. Ik ga nooit meer iets kopen met een ander wat ik niet in mijn eentje kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
09-08-2019 11:09
Klopt. Maar als ik kijk naar de appartementen waar ik interesse in heb... dan ben ik zo 300K kwijt terwijl ze 5 jaar geleden nog 200K waren. Voelt niet als een goede deal. Maar goed.. hetzelfde is met mijn huis gebeurd.
Dat is ook de reden dat de 'winst' door overwaarde niet echt zoveel waard als dat het lijkt: je moet namelijk ook duur terug kopen. En je moet ergens wonen dus tenzij je inderdaad gaat huren heb je minder aan je winst dan het lijkt.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
09-08-2019 11:29
Dat is ook de reden dat de 'winst' door overwaarde niet echt zoveel waard als dat het lijkt: je moet namelijk ook duur terug kopen. En je moet ergens wonen dus tenzij je inderdaad gaat huren heb je minder aan je winst dan het lijkt.
Precies. De 'winst' die ik gemaakt heb wordt in een nieuw huis gepompt als ik ga kopen. Daar heb ik geen illusies over. Als ik redelijk voordelig kon huren zou ik dat absoluut doen maar onder de 1000 euro vind ik gewoon helemaal niks geschikts.
Alle reacties Link kopieren
Boogschutter10 schreef:
08-08-2019 20:30
Huizenprijzen zijn spectaculair gestegen en blijven dat ook doen. Niet voor altijd natuurlijk maar trend is voorlopig omhoog. Zoek maar op.
Aha. Kan je mij vertellen hoe huizen spectaculair kunnen blijven stijgen als de koopkracht slechts met de inflatie stijgt.

Dus aandelen hebben gemiddeld rendement van 10%. Jij beweert dat huizen nog meer renderen. Na 8 jaar verdubbelt de huizenprijs dus met jouw logica.

Hoe gaan de banken dit precies financieren?
Ook als je rekening houdt met onkosten zijn de resultaten nog steeds erg goed, Natuurlijk ook met de nodige dips. Je kunt pech hebben met aankoop van een huis, maar dat is eigen aan risico's.

Aandelen die rond de 10 % netto per jaar doen en dat jaar in jaar uit, is flauwekul.
Investopedia:
S&P 500 Historical Annual Returns
Percentage returns for the S&P 500 since 1957, the year it expanded to cover 500 stocks. The index originally began as the "Composite Index" in 1926, containing only 90 stocks. The averaged annual return between inception and 2018 is approximately 10%.

Kan je mij vertellen waarom Investopedia het mis heeft dat het gemiddeld jaarlijks rendement niet 10% is?
Life is fun. Live it.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven