Geld & Recht alle pijlers

Bureaucratische missers

12-08-2019 11:50 201 berichten
Nederland, bureaucratisch land. Al die regels zorgen voor absurde situaties waar mensen tussen wal en schip vallen en gezond verstand er niet toe lijkt te doen. Schrijnende of lachwekkende voorbeelden, deel ze in dit topic.
Bij verhuizing naar een andere gemeente een perfect goede op maat aangepaste scootmobiel moeten inleveren om een paar weken zonder te zitten en weer een nieuwe op maat gemaakte te krijgen (kans dat er iemand in de eerste gemeente iets aan die aangepaste scootmobiel heeft is zeer klein).
Toen niet lachwekkend, nu eigenlijk ook niet maar goed. Inmiddels 15 jaar geleden.

Ik woon in Belgie tegen de Brabantste grens aan. Voor de belasting val ik dus onder het kopje Buitenland en gaat de correspondentie via Heerlen.
Zoonlief was 16 en vond een bijbaantje in Nederland dus had een Nederlands sofinummer nodig. Aangevraagd en we konden het ophalen. In Heerlen.

Naar het belastingkantoor in Nederland en nee, daar konden ze me niet helpen. Ja, ze zagen wel zijn sofinummer maar dat mocht ze echt echt niet geven. Ik moest naar Heerlen. De andere kant van Nederland en een enkele reis van 3 uur met de auto. Dat ik daarmee ongeveer 40 belastingkantoren passeerde maakte niet uit. Wat was ik pissed off toen zeg.
Overburen vorige woonplaats hadden een dochter die niet naar het gewoon onderwijs kon. Ze had twee verschillende aandoeningen. Ene instantie ging over de ene aandoening, andere over de andere. Ouders werden van het kastje naar de muur gestuurd, en uiteindelijk duurde het meer dan een jaar voordat er passend onderwijs (met speciaal op haar afgestemde extra's) werd goedgekeurd. Terwijl er al die tijd gewoon plek was op een school, maar geen van de instanties voelde zich eindverantwoordelijk om overkoepelend met de andere instantie tot een simpel besluit te komen.
Waar ik woon rijden ook bussen van Lijn (Belgische maatschappij) en die hebben soms aparte bushaltes en soms delen ze die met de Nederlandse bushaltes. Ik was dus een keer in een dorp en ging met de bus want fiets kapot. Er was zowat een Lijn halte voor de deur maar moest toch naar een andere halte lopen want de Nederlandse bus stopte daar niet en in de Belgische bus kun je niet inchecken met je OV kaart dus moet je apart een kaartje kopen.

Echt ik snap het maar toch wel irritant dat je in Belgische bussen die in Nederland rondrijden je niet met OV chip kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
Een jaar lang brieven van het UWV ontvangen omdat mijn vader (die inmiddels overleden was aan kanker) op gesprek moest komen om te kijken of hij al weer aan het werk kon. :cry: :cry: :cry: :facepalm: :facepalm: :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Belastingdienst: 2016 en 2017 aan KGB in het geheel moeten terugbetalen omdat ik een toeslagpartner zou hebben. De beste 'toeslagpartner' was op dat moment al 16 jaar ervoor overleden. Heeft wel wat maanden geduurd eer dat het fatsoenlijk weer rechtgetrokken was. Belastingdienst bleef maar volhouden dat het bij de gemeente niet goed zou staan. Stond het wel. Foutje in het nieuwe systeem van de belastingdienst.
wij slapen nooit.
Brieven van duo aan mijn (al zo’n 10 jaar daarvoor) overleden ouders: of ze hun inkomen konden doorgeven want dan kon bepaald worden hoeveel extra stufi ik kreeg...
Alle reacties Link kopieren
Mijn vader is na vier jaar nog niet dood genoeg voor diverse overheidsinstanties. Ik reageer er maar niet meer op, blijf een beetje aan de gang.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Jaren geleden verloor ik mijn baan. Ik had een (vervolg)afspraak bij het UWV. Ik meld me netjes op tijd bij de balie. ‘Hebt u een legitimatiebewijs bij u?’ Was de vorige keren niet nodig, dus enigszins verrast door de vraag bedenk ik dat ik gelukkig mijn rijbewijs bij me heb. ‘Nee mevrouw, in dit geval is uw rijbewijs niet voldoende, u moet een identiteitskaart of paspoort hebben.’ Oh nou, beetje raar vind ik het (ik kom niet voor een aanvraag dus, maar gewoon een tussentijdse afspraak met mijn contactpersoon). Ik fiets naar huis, haal mijn paspoort op en fiets snel weer terug. Ik meld me opnieuw bij de balie. Daar staat inmiddels iemand anders. Ik tover mijn paspoort tevoorschijn en zeg ‘Ik kom voor een afspraak met mevrouw x’
‘Oh prima, maar daar heb ik uw paspoort niet voor nodig hoor...’

:facepalm:
prada schreef:
12-08-2019 11:58
Toen niet lachwekkend, nu eigenlijk ook niet maar goed. Inmiddels 15 jaar geleden.

Ik woon in Belgie tegen de Brabantste grens aan. Voor de belasting val ik dus onder het kopje Buitenland en gaat de correspondentie via Heerlen.
Zoonlief was 16 en vond een bijbaantje in Nederland dus had een Nederlands sofinummer nodig. Aangevraagd en we konden het ophalen. In Heerlen.

Naar het belastingkantoor in Nederland en nee, daar konden ze me niet helpen. Ja, ze zagen wel zijn sofinummer maar dat mocht ze echt echt niet geven. Ik moest naar Heerlen. De andere kant van Nederland en een enkele reis van 3 uur met de auto. Dat ik daarmee ongeveer 40 belastingkantoren passeerde maakte niet uit. Wat was ik pissed off toen zeg.
Hoe ben je dan gereden? Via amsterdam en almere ofzo???
Want bij mijn weten ligt Heerlen bij Maastricht, en niet in Noord Oost groningen ofzo...
Alle reacties Link kopieren
Zakelijke rekening geopend bij ING (waar ik privé al jaren bankier). In persoon naar de bank geweest met legitimatie, rekeningnummer gekregen, pasje en pincode zijn thuisgestuurd. Tot zover prima.

Dan moet je internetbankieren apart aanvragen..formulier via website invullen, uitprinten, ondertekenen en opsturen. Vervolgens krijg je een brief thuis met je gebruikersnaam en een afhaalbericht waarmee je weer naar de bank kan voor het wachtwoord.

In de tussentijd was ik benieuwd of mn klanten al betaald zouden hebben, dus ik had het lumineuze idee om mn pas daar even in de automaat te stoppen en het saldo van mn rekening te checken. De pinpas moet je echter eerst activeren en hoe doe je dat...juist, via datzelfde internetbankieren wat je eerst aan moet vragen :facepalm: .

Niet onoverkomelijk, wel een beetje kafkaësk..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Utakar schreef:
12-08-2019 13:02
Hoe ben je dan gereden? Via amsterdam en almere ofzo???
Want bij mijn weten ligt Heerlen bij Maastricht, en niet in Noord Oost groningen ofzo...
Ik snap hem ook niet. Ben toevallig vorige week van Oost- Groningen naar Maastricht gereden en dat is inderdaad een uur of 3. Zou ze Haren, Groningen bedoelen?
Alle reacties Link kopieren
Nog een van de apotheek: Oude meneer, geopereerd aan keelkanker en kan daardoor lastig praten en niet slikken, heeft dus ook sondevoeding.
Op een goed moment heeft hij voor een aandoening een medicijn nodig. Tot grote verbazing geeft de apotheek een stripje met pillen mee, want die worden vergoed/daarvoor hebben ze een contract.

Contact opgenomen met de apotheek: jullie leveren elke maand de zakken met sondevoeding en het is bekend dat meneer niet kan slikken. Medewerkster apotheek: " Ja, maar het hoeft maar met een heel klein beetje water." De man kan niet slikken, dus of het nou een klein beetje is of een emmer vol maakt niet zo heel veel uit.. :@@:

(uiteindelijk heeft de apotheker in overleg met de farmaceut het spul met een vijzel gestampt, zodat het door de sondevoeding kon)
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Een tip die ik mee wil geven..

Destijds kind met een beperking, nu moeder op leeftijd die vergeetachtig wordt en waar ik van alles voor moe(s)t regelen. Ik bel overheidsinstanties/gemeente en stel me voor als de moeder van.../dochter van en zeg dat ik bel ivm... (nouja whatever).

Krijg je als antwoord dat kind of moeder zelf moet bellen en ze geen gegevens mogen doorgeven ivm privacywet.
Natuurlijk wil of kan ik niet zo lang op antwoord wachten, dus de tip is: stuur een mail van af je eigen emailadres en eindig met met vriendelijke groet en dan de naam van je kind of je moeder. Geheid dat je antwoord krijgt.

Kind heeft een jongensnaam, mijn moeder een naam uit de jaren 40. Mijn mailadres begint met mijn eigen voornaam, een jaren '60 naam.

Ik regel ook alle financiële zaken voor mijn moeder. Als ik ergens naar toe bel dan stel ik mij voor als Marietje Jansen, noem geboortedatum van mijn moeder en niets aan de hand. Wel wat controlevragen zoals postcode of bsn nummer maar die weet ik ook natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
12-08-2019 13:31
Ik snap hem ook niet. Ben toevallig vorige week van Oost- Groningen naar Maastricht gereden en dat is inderdaad een uur of 3. Zou ze Haren, Groningen bedoelen?
Dat ligt niet tegen de Belgische grens.
Alle reacties Link kopieren
Vriendin van me krijgt post van de gemeente die niet voor haar bestemd is, maar voor haar tweelingzus (andere voorletter, dezelfde achternaam). Dus zij bellen naar de gemeente dat dit niet klopt en dat de post voor iemand anders is. Er wordt gevraagd naar haar BSN nummer en geboortedatum. De volgende vraag (doodserieus): En wat is de geboortedatum van uw tweelingzus? :proud:
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Een jaar of tien geleden overleed mijn oma en mijn moeder was de executeur testamentair. Met overlijdensakte en al ging ze naar de bank om de rekening van mijn oma op te zeggen.

Dat ging niet. Oma moest in hoogst eigen persoon langs komen om de rekening stop te zetten. Mijn moeder legde uit dat oma overleden was en echt niet langs kon komen. Moeilijk moeilijk, want oma moest haar handtekening zetten. Nu werd mijn moeder pissig en snauwde dat ze zelf ook graag zou willen dat oma een handtekening kon zetten, maar dat ze toch echt hartstikke dood was en het daardoor dus ook echt niet kon. Briesend stond ze met de overlijdensakte te zwaaien, waarop de rekeningenman zei dat die akte wel van iedereen kon zijn.

Uiteindelijk, na een hoop gesoebat, kwam er een of andere manager die doodleuk zei dat ze een uitzondering zouden maken voor mijn oma en de rekening op zouden heffen.
Alle reacties Link kopieren
SjaanRoeispaan schreef:
12-08-2019 13:31
Ik snap hem ook niet. Ben toevallig vorige week van Oost- Groningen naar Maastricht gereden en dat is inderdaad een uur of 3. Zou ze Haren, Groningen bedoelen?
Belastingkantoor Heerlen regelt dit soort zaken, dus dat klopt wel. En 3 uur onderweg kan ook nog wel, maar dan niet enkele reis.
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg een half jaar na mijn afstuderen een brief van de IB-groep (nu Duo) dat ik 15.000 euro aanvullende beurs moest terugbetalen omdat ik zonder diploma gestopt was met het HBO. Nou een foutje, dat kan gebeuren. Toen ik belde en vertelde dat ik mijn diploma wel gehaald had en wat ik dan moest doen konden ze me niet verder helpen. De school kon met in eerste instantie ook niet verder helpen, dus moest ik langskomen en na heel veel gedoe heeft de school doorgeven aan de IB-groep dat ik toch wel geslaagd was en hoefde ik het geld niet terug te betalen.

Blijkbaar had de school mij uitgeschreven en niet het vinkje diploma aangevinkt. Daarna was het echt een gevalletje 'computer says no'
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
12-08-2019 13:47

Uiteindelijk, na een hoop gesoebat, kwam er een of andere manager die doodleuk zei dat ze een uitzondering zouden maken voor mijn oma en de rekening op zouden heffen.
En maar volhouden en dan doen alsof het een grote gunst is dat ze een uitzondering maken...heel herkenbaar helaas..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Bij de Amerikaanse Homeland Securty bij aankomst op New York stond er een mevrouw voor mij die 1,5 vinger miste. Je moet daar echter vingerafdrukken geven en kennelijk kan de medewerker niet verder in het systeem als de invoer niet compleet is. Eerst werd een collega gevraagd, toen moest dus eerst een leidinggevende bijkomen die ook moeilijk begon te kijken..daarna werd er een supervisor bijgeroepen en ongeveer een half uur later mocht het arme mens dan eindelijk door. Heb me daar zo over verbaasd..je kunt met zn vieren gaan staan kijken, maar daar groeien die vingers niet van aan. Buiten dat vond ik het vooral voor die mevrouw vervelend om zo geconfronteerd te worden met een " handicap" waar ze normaalgesproken waarschijnlijk nauwelijks last van heeft.
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Prachtig weer.
Alsof een overleden rekeninghouder een geweldig zeldzaam iets is.

Ontopic,
Toen mijn zoon jonger was ging hij met leerlingenvervoer naar school, speciaal onderwijs. Die scholen zijn niet dik gezaaid dus het was een eindje weg.
Bij de aanvraag krijg je de vraag waarom je een beroep doet op taxivervoer en niet zelf haalt en brengt. Nb: argumenten als werk of andere kinderen die óók naar school moeten waren niet geldig.
Dus.....de gemeente verwachtte van mij dat ik mijn andere jongere kind (toen 5) zelf naar school liet gaan en dan met het 6-jarige speciaaltje een reis per fiets en ov van 1.25 uur zou ondernemen (serieus, anderhalf uur was de ondergrens, het scheelde 5 minuten). Dan weer 1.25 uur terug en 's middags het reisje weer opnieuw.
En dat ik zo nodig moest werken was geen argument.
Ik heb de ambtenaar gedreigd dat ik de rekeningen van hypotheek en alles dan wel naar de gemeente zou sturen, maar dat kon volgens de eikel niet. Duhhhh.
Uiteindelijk mocht hij toch met de taxi mee 'uit coulance'.
Flikker op.

Ps: ja, zijn vader had ook die reis kunnen ondernemen maar dan zou hij geen tijd hebben gehad om te werken. Maakte dus geen fuck uit.
Alle reacties Link kopieren
*TanteSjaan* schreef:
12-08-2019 13:47
Een jaar of tien geleden overleed mijn oma en mijn moeder was de executeur testamentair. Met overlijdensakte en al ging ze naar de bank om de rekening van mijn oma op te zeggen.

Dat ging niet. Oma moest in hoogst eigen persoon langs komen om de rekening stop te zetten. Mijn moeder legde uit dat oma overleden was en echt niet langs kon komen. Moeilijk moeilijk, want oma moest haar handtekening zetten. Nu werd mijn moeder pissig en snauwde dat ze zelf ook graag zou willen dat oma een handtekening kon zetten, maar dat ze toch echt hartstikke dood was en het daardoor dus ook echt niet kon. Briesend stond ze met de overlijdensakte te zwaaien, waarop de rekeningenman zei dat die akte wel van iedereen kon zijn.

Uiteindelijk, na een hoop gesoebat, kwam er een of andere manager die doodleuk zei dat ze een uitzondering zouden maken voor mijn oma en de rekening op zouden heffen.
Heel vervelend dit soort zaken, maar in de basis is een overlijdensakte niet voldoende op een rekening op te zeggen. Daarvoor is een verklaring van erfrecht nodig. Nu verschilt per bank vanaf welk saldo zo'n verklaring nodig is. Een bank weet bijvoorbeeld niet wie de erfgenamen zijn en kan zichzelf hiermee behoorlijk in de vingers snijden. Of bedoel je met "en al" ook dat ze die verklaring had?
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
12-08-2019 12:20
Belastingdienst: 2016 en 2017 aan KGB in het geheel moeten terugbetalen omdat ik een toeslagpartner zou hebben. De beste 'toeslagpartner' was op dat moment al 16 jaar ervoor overleden. Heeft wel wat maanden geduurd eer dat het fatsoenlijk weer rechtgetrokken was. Belastingdienst bleef maar volhouden dat het bij de gemeente niet goed zou staan. Stond het wel. Foutje in het nieuwe systeem van de belastingdienst.
Zoiets heb ik ook gehad. Alleen dan met huurtoeslag. Volgens de belastingdienst was het huis waar we in woonden van ons en als eigenaar maak je geen aanspraak op huurtoeslag. Ook hier bleven ze volhouden dat het een fout bij de gemeente was. Uiteindelijk is het opgelost maar daarvoor moesten we dreigen met juridische stappen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven