Geld & Recht alle pijlers

Bureaucratische missers

12-08-2019 11:50 201 berichten
Nederland, bureaucratisch land. Al die regels zorgen voor absurde situaties waar mensen tussen wal en schip vallen en gezond verstand er niet toe lijkt te doen. Schrijnende of lachwekkende voorbeelden, deel ze in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Miskotto schreef:
12-08-2019 19:21
You fone

Vanwege een betere aanbieding elders ben ik overgestapt, ik heb netjes mij laatste factuur betaalt en dat was het dacht ik, 3 maanden na mijn overstap begon ik elke maand facturen te krijgen van You fone, en iedere maand moest ik bellen en dan werd mij vertelt dat ik geen klanf meer ben en dat zij een bericht zouden sturen naar de backoffice, de oplossing waar You fone mee aan kwam zetten is dat ik beter kon betalen, en dan zouden ze achteraf het geld terugstorten.
Hier ben ik natuurlijk niet mee akkoord gegaan.
Oh dat is echt een misselijk bedrijf!
Ik ben eens voor iemand bezig geweest die ook allerlei facturen kreeg waar geen touw aan vast te knopen was. Stuurden facturen en aanmaningen maar men kon niet vertellen waar die voor waren (stond er ook niet op). Dat moest uitgezocht worden door één of andere technische afdeling (???). Heeft maanden geduurd voordat de technische afdeling kon vertellen waar het over ging.
En de telefonisten maar moeilijk doen.
Stom bedrijf, ik hoor daar echt alleen maar klachten over.
Alle reacties Link kopieren
Wij houden in Nederland nu eenmaal van veel regeltjes. En regeltjes betekenen het einde van de flexibiliteit. En we klagen wel als er regels zijn, maar als er iets niet geregeld is klagen we vaak nog veel harder.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
12-08-2019 20:48
Wij houden in Nederland nu eenmaal van veel regeltjes. En regeltjes betekenen het einde van de flexibiliteit. En we klagen wel als er regels zijn, maar als er iets niet geregeld is klagen we vaak nog veel harder.
Regels zijn prima, maar zelf een beetje nadenken lijkt me ook goed.
Sara9876 schreef:
12-08-2019 20:48
Wij houden in Nederland nu eenmaal van veel regeltjes. En regeltjes betekenen het einde van de flexibiliteit. En we klagen wel als er regels zijn, maar als er iets niet geregeld is klagen we vaak nog veel harder.
Regeltjes, of contraproductief tegenwerken/plaat voor de kop. Dat is nogal een verschil...
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn al sinds 22 juni 2018 (nee geen fout echt 2018!) bezig met het krijgen van een badvoorziening , aangepaste kinderwagen en aangepaste autostoel voor ons zoontje met een beperking. Ondertussen is er al 3 x een passing geweest.. heeft de wmo al meerdere malen de offerte goedgekeurd... hebben wij de bevestigingsbrieven thuisliggen.. echter blijft de leverancier de wmo offertes sturen en volhouden dat ze die nog moeten goedkeuren...
Twee vreselijke procedures met bouwvergunningen.

Met het vooruitzicht op de wijziging in de regels omtrent bouwvergunningen vroegen wij een bouwvergunning aan voor een dakkapel die groter was dan op dat moment mocht maar binnen de nieuwe regels (over enkele maanden) wel zou mogen. Mocht niet, moest volgens de oude regels, terwijl de regels gewijzigd zouden zijn voordat het klaar zou zijn. Wij konden niet wachten ivm verhuizing en lekkage.

Aanvraag bouwvergunning voor aanbouw. Prachtig ontwerp met doorlopende zichtlijnen. Daklijn gelijk aan daklijn van orginele huis. Goothoogte gelijk aan luifel bij de voordeur, ambtenaar vond het heel mooi, maar volgens de regels mocht het niet. We hebben nu een grotere (gelukkig wel) uitbouw, maar van buiten niet heel mooi, gewoon plomp, maar wel volgens de regels van de 'schoonheidscommissie'.
Sara9876 schreef:
12-08-2019 20:48
Wij houden in Nederland nu eenmaal van veel regeltjes. En regeltjes betekenen het einde van de flexibiliteit. En we klagen wel als er regels zijn, maar als er iets niet geregeld is klagen we vaak nog veel harder.
Ach ja, het is natuurlijk een goed idee dat ik of mijn man onze baan op hadden gezegd vanwege dat leerlingenvervoer.
Dan konden we ons huis niet meer betalen en dan moesten we gedwongen verkopen met dik verlies (was midden in de crisis). Vervolgens onderaan de lijst belanden voor sociale huur en dus op straat staan.
Kinderen zouden dan naar pleegzorg gaan want we zijn dakloos.
Ja, dat was echt beter, want volgens de regels :nut:
-Darkside- schreef:
12-08-2019 21:57
Ach ja, het is natuurlijk een goed idee dat ik of mijn man onze baan op hadden gezegd vanwege dat leerlingenvervoer.
Dan konden we ons huis niet meer betalen en dan moesten we gedwongen verkopen met dik verlies (was midden in de crisis). Vervolgens onderaan de lijst belanden voor sociale huur en dus op straat staan.
Kinderen zouden dan naar pleegzorg gaan want we zijn dakloos.
Ja, dat was echt beter, want volgens de regels :nut:
🙄 Niet best....
En die gemeentetrut beweerde ook nog met droge ogen dat we gewoon urgentie zouden krijgen. Wat dus niet waar is. Dat weet ik omdat ik de regels speciaal voor haar heb opgezocht om haar daarmee om de oren te slaan. Vond ze niet leuk.
Maar goed, stel nou dat je zo goedgelovig bent om zo iemand te geloven? Dan geven ze vast geen thuis.
Edit: maar ik vraag me nog steeds af wat er gebeurd zou zijn als we door deze grap diep in de schulden waren gekomen.
Dan zouden we een bewindvoerder oid krijgen en misschien schuldsanering. En die schuldsaneerder zou dan opmerken: maar mevrouw, u werkt helemaal niet. Ga eens gauw werk zoeken!
En dan zou ik moeten zeggen: dat kan niet, want ik moet mijn kind naar school brengen en daar heb ik een dagtaak aan (6 uur reistijd per dag).

Het had me hilarisch geleken om de afd leerlingenvervoer en de afd schuldsanering dit samen uit te laten zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Omdat mijn moeder opgenomen was in één verpleeghuis, had ik haar energie contract opgezegd. Kreeg ze een boete opgelegd omdat ze haar energie contract niet had meeverhuisd.. ehh tja de dure kamer in het verpleeghuis had geen gas op de kamer, en ook geen aparte electriciteitsmeter.. De boete hoefde na actie van mij niet betaald te worden.

Mijn vader en moeder zijn binnen een jaar na elkaar gestorven. Dit gaf nogal wat gedoe, de belastingdienst wilde dat mijn moeder tekende etc. Uitgelegd dat die ook gestorven was.. tja zei de meneer van de belastingdienst dat is wel lastig. Maar beaamt dat ik dat ook vond.

Na het overlijden van mijn vader zijn abonnement op de krant die hij 40 jaar had opgezegd. Kreeg ik een jaar later een brief van die krant, dat ze hem zo miste.. joh ik ook! Heb toch maar even gebeld of ze voortaan misschien een check konden doen iemand uit 1928 waarvan de krant na zoveel jaar is opgezegd kon wellicht zijn overleden..

Voor de medische verklaring van mijn moeder inzake bewindvoering verkoop huis, zelfs het tv programma "Kan niet waar zijn" nodig gehad.

Huisarts, verpleeghuis arts, neuroloog niemand wilde tekenen, ondanks haar opname 24 uurs zorg Bopz en CIZ indicatie. Moeder had drie hersenbloedingen in 24 uur gehad en een week in coma gelegen, ze was halfzijdig verlamd, aan die kant doof en blind, geen korte termijn geheugen meer etc. Uiteindelijk maar een stichting laten keuren kosten 285 euro.

Kom ik bij de rechter zegt die, inzake uw moeder was die medische verklaring helemaal niet nodig dat is volkomen duidelijk :@@: waarom zetten jullie het dan op papier en op de website als eis..
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
12-08-2019 20:48
Wij houden in Nederland nu eenmaal van veel regeltjes. En regeltjes betekenen het einde van de flexibiliteit. En we klagen wel als er regels zijn, maar als er iets niet geregeld is klagen we vaak nog veel harder.
Aan al die regeltjes heb je weinig, je hebt meer aan iemand met boeren verstand.

Het ging met mijn beide ouders niet goed, vader dementie en kanker, moeder die hem verzorgde en hem aanstuurde en dat niet meer aan kon. Vele keren contact gehad met hun huisarts, casemanager het aangekaart in het ouderen zorgteam en bij de thuiszorg. Het was protocol, privacy en zelf redzaamheid waar ze mee schermden. Heb ze gezegd gaan we wachten tot het misgaat? een week later ging het gruwelijk mis. Moeder belandde op de intensive care, en voor vader zelf een crisis plaats gevonden en gekregen.. na twee weken ellende en de huisarts en case manager nooit meer wat van gehoord..

De ouderenzorg is top in Nederland.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
12-08-2019 21:57
Ach ja, het is natuurlijk een goed idee dat ik of mijn man onze baan op hadden gezegd vanwege dat leerlingenvervoer.
Dan konden we ons huis niet meer betalen en dan moesten we gedwongen verkopen met dik verlies (was midden in de crisis). Vervolgens onderaan de lijst belanden voor sociale huur en dus op straat staan.
Kinderen zouden dan naar pleegzorg gaan want we zijn dakloos.
Ja, dat was echt beter, want volgens de regels :nut:
Dit dus om gek van te worden, en waar hebben we het over , vervoer voor een kind wat leerplichtig is en naar school moet. En waar ouders al extra zorg om hebben, het gaat niet voor niets naar een speciale school.
PGB aanvraag ingediend, maand lang bezig geweest met de juiste formulieren invullen, gesprek met wijkverpleegkundige voor herindicatie, zorgplan opstellen etc etc.
Aanvraag aangetekend verstuurd en dan twee maanden later bericht krijgen dat een volledige nieuwe aanvraag moet worden ingediend ivm ontbreken van 1 handtekening van de 2e wettelijke vertegenwoordiger.
De aanvraag aanvullen met de ontbrekende handtekening was geen optie. De termijn van de indicatie is inmiddels verstreken omdat ze er twee maanden over gedaan hebben mijn aanvraag af te wijzen op de handtekening. Dus ik mag het hele riedeltje weer van voor af aan gaan opstarten.
Alle reacties Link kopieren
Decadence schreef:
12-08-2019 23:20
PGB aanvraag ingediend, maand lang bezig geweest met de juiste formulieren invullen, gesprek met wijkverpleegkundige voor herindicatie, zorgplan opstellen etc etc.
Aanvraag aangetekend verstuurd en dan twee maanden later bericht krijgen dat een volledige nieuwe aanvraag moet worden ingediend ivm ontbreken van 1 handtekening van de 2e wettelijke vertegenwoordiger.
De aanvraag aanvullen met de ontbrekende handtekening was geen optie. De termijn van de indicatie is inmiddels verstreken omdat ze er twee maanden over gedaan hebben mijn aanvraag af te wijzen op de handtekening. Dus ik mag het hele riedeltje weer van voor af aan gaan opstarten.
Vreselijk, gewoon twee maanden verspeeld..
Uugh, dat gezeik ja.
Wij hebben anderhalf jaar verspeeld inzake hulp.
Of nou ja wij......de dames en heren hulpverleners.
Het voert te ver om het complete verhaal op te schrijven, te herkenbaar, pijnlijk en te lang, maar het komt erop neer dat hulpverlener A met een lijstje eisen kwam die we in orde moesten maken.
Wij concludeerden dat we 8 van de 10 eisen al afgevinkt hadden en dat de overige 2 onmogelijk dan wel niet verplicht/afdwingbaar waren.
A weigerde vervolgens om ons te woord te staan en uit te leggen hoe we een en ander moesten bewijzen en toen gebeurde er niets meer ondanks aandringen en uiteindelijk een klachtenprocedure van onze kant.
Een half jaar na de klacht kregen we een andere hulpverlener toegewezen die 2 mnd later liet weten dat ze ander werk had en dus ging stoppen ( wat ze al geweten moet hebben toen ze onze casus aannam).
Toen kwam hulpverlener C die meteen eenzijdige afspraken begon te maken voor een kennismakingsgesprek (uh, nee. Wij kunnen niet 1 week van te voren vrij nemen van werk. Ik weet niet of dat bij hun organisatie wel gebruikelijk is, maar bij onze bazen dus niet).
En toen had ze vakantie.

Enfin, het wordt alweer te lang merk ik. Bovendien is dit geen bureaucratie maar gewoon dom gestuntel.
Daar heb ik ook zo'n hekel aan. Organisaties die eenzijdige afspraken met je maken.
'U wordt dan-en-dan zo laat verwacht'
Altijd zo'n korte termijn dat vrij nemen vaak al onmogelijk is. En dan moet je bellen voor een andere datum en dan zijn ze hoogst verbaast en verontwaardigd dat je zoiets raars als een BAAN hebt.

Of: u kunt dit nr bellen voor meer informatie over uw dossier.
Nou ik bellen.....nee sorry, daar kunnen we u geen informatie over geven. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
12-08-2019 15:12
Ik ben te vroeg bevallen en had daardoor van te voren geen zwangerschapsverlof.

Het uwv bleef maar vragen om een verklaring van de verloskundige dat ik zwanger was en wat de uitgerekende datikdatim zou zijn.

Meneer ik ben al lang bevallen. Ja naar toch willen we een bewijs dat u zwanger bent.
Hier ook te vroeg bevallen, kindje was ook overleden. Ik kreeg een zelfstandigen uitkering en daarom moest ik zelf bellen dat mijn verlof eerder was ingegaan (30 weken). Moest ook nog teruggebeld worden. Kreeg een week later een brief, we hebben uw wijziging verwerkt. De periode van uw verlof is datum Y t/m Z. Wat dezelfde periode was als in eerste instantie aangevraagd (vanaf 36 weken zwangerschap, kindje was met 30 weken geboren). Ik heb het toen maar gelaten, het was niet een heel hoog bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Wat een schrijnende dingen lees ik. Al genoeg zorg/ellende om je mee bezig te houden en dan van het kastje naar de muur gestuurd worden.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Mijn man kreeg tot twee jaar na zijn overlijden nog post van de gemeente. Hoe vaak ik ook doorgaf dat hij niet meer leefde.

Ik heb uiteindelijk een foto van zijn graf gemaakt en die naar de gemeente/leidinggevende ambtenaar van de betreffende afdeling gemaild. Toen begrepen ze het opeens wel.

Gelukkig ging het niet om geld. Ging om irritante mailingen waarvoor blijkbaar een verouderde adressenlijst werd gebruikt. Ben vast ook niet de enige weduwe/nabestaande geweest die nog post voor een overledene gehad heeft.

Hoe moeilijk is de zin “mijn man is dood, morsdood” (ik werd wat sarcastisch op het laatst) nou om te begrijpen en om hem uit een adressenlijst te schrappen? Ze hebben dat daar bovendien in hun eigen gemeentelijke basisadministratie staan...
De gemeente heeft ons trouwens eens een brief gestuurd over iets waar we al maanden op zaten te wachten (ja heeft ook met zorg voor kind te maken).
We hadden al een aantal keer nagebeld en dan moet je steeds je NAW-gegevens achterlaten. Enfin, we kregen steeds te horen dat we in de molen zaten, maar ja drukdrukdruk.
Maar wat bleek nu? Ze probeerden ons achterafal maanden te bereiken. Maar ze hadden de post steeds naar ons oude adres gestuurd.
Althans, dat zeggen ze...het is voor mij een volstrekt raadsel waarom dit oude adres ineens in beeld kwam. We woonden daar al 15 jaar niet meer en kind had er zelfs nooit gewoond.
Echt zo raar en suf (weer maanden verspild).
Alle reacties Link kopieren
De NS is ook een bureaucratische ellende. Ik heb een zakelijke businesscard die nauwelijks werd gebruikt, dus voordeeluren abonnement opgezegd. Een maand later een betalingsherinnering voor het stopgezette abonnement. Gelijk gebeld, abonnement was inderdaad al gestopt maar waarschijnlijk stond er nog iets fout in een achterliggend systeem. Kon alleen opgelost worden door de debiteurenadministratie maar die is alleen per mail bereikbaar. Gelijk gemaild en na 2 weken een reactie dat ze wegens drukte niet kunnen reageren :facepalm:

Ondertussen een 2e betalingsherinnering binnen voor het abonnement, dus ik weer bellen. Kon echt alleen maar via de mail. Een week later dan eindelijk een mailtje van de debiteurenadministratie, het zou allemaal geregeld worden.

Niet dus, na een paar weken weer een brief. Dit keer zouden ze de vordering uit handen geven aan een incassobedrijf. Dus weer bellen en weer dat gezeik dat het alleen opgelost kon worden door die stomme afdeling die niet telefonisch bereikbaar is en een mailachterstand van 3 weken heeft :bonk:
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Mijn moeder heeft al 20 jaar door hersenletsel op meerdere vlakken beperkingen waardoor ze niet kon werken. Ze had vrijstelling gekregen van de sollicitatieplicht omdat de schade onomkeerbaar was. Die zou duren tot haar 65e (toen AOW-leeftijd), maar was per ongeluk op 1 januari van dat jaar gezet. Kreeg ze een uitnodiging van het UWV om langs te komen met haar cv voor een intakegesprek. Dat leverde wel wat stress op, ze kwam er niet onderuit, en mijn tante wilde al helpen met het cv. Ik heb haar toen aangeraden haar cv met de hand te schrijven, en dit vooraf op te sturen. Je zou verwachten dat dat voldoende aanleiding zou zijn haar niet uit te nodigen, maar ze moest toch komen. Mijn tante is mee geweest en ik heb er bijna spijt van dat ik zelf niet ben meegegaan. De blik in de ogen van de UWV-medewerker toen mijn moeder kwam binnenstrompelen en zich onverstaanbaar voorstelde schijnt onvergetelijk te zijn geweest :-) Het zure was dat mijn moeder best wilde werken, en de medewerker juist allerlei drempels opwierp waarom ze niet kon solliciteren op bijv een functie als gastvrouw bij een revalidatiecentrum.
Curley schreef:
13-08-2019 12:41
De NS is ook een bureaucratische ellende. Ik heb een zakelijke businesscard die nauwelijks werd gebruikt, dus voordeeluren abonnement opgezegd. Een maand later een betalingsherinnering voor het stopgezette abonnement. Gelijk gebeld, abonnement was inderdaad al gestopt maar waarschijnlijk stond er nog iets fout in een achterliggend systeem. Kon alleen opgelost worden door de debiteurenadministratie maar die is alleen per mail bereikbaar. Gelijk gemaild en na 2 weken een reactie dat ze wegens drukte niet kunnen reageren :facepalm:

Ondertussen een 2e betalingsherinnering binnen voor het abonnement, dus ik weer bellen. Kon echt alleen maar via de mail. Een week later dan eindelijk een mailtje van de debiteurenadministratie, het zou allemaal geregeld worden.

Niet dus, na een paar weken weer een brief. Dit keer zouden ze de vordering uit handen geven aan een incassobedrijf. Dus weer bellen en weer dat gezeik dat het alleen opgelost kon worden door die stomme afdeling die niet telefonisch bereikbaar is en een mailachterstand van 3 weken heeft :bonk:
Echt wtf
Alle reacties Link kopieren
Ik was al lang en breed afgestudeerd aan een HBO-opleiding in Utrecht, toen er ineens collegegeld werd afgeschreven door de universiteit in Wageningen.
Daar hadden ze nog nooit van mij gehoord, wat klopt, want ik studeerde daar niet. Het was ook lastig te begrijpen dat ik geen studentnummer had (dan zouden ze me eenvoudiger kunnen vinden in het systeem....), omdat ik daar niet studeerde.
Bank wilde de afschrijvingen (duurde 2 keer voor ik erachterkwam) niet storneren/stopzetten omdat het een automatische incasso was waar ik dus persoonlijk toestemming voor zou hebben gegeven, ik moest het maar met Wageningen regelen.
Er gingen nog 2 afschrijvingen overheen en een hoop telefoontjes, en het bleek dus gewoon een student te zijn dus een verkeerd rekeningnummer had doorgegeven voor de automatische afschrijving. Dat diegene een heel andere naam had dan de naam die was gelinkt aan het rekeningnummer had nergens een belletje doen rinkelen. Student zelf had blijkbaar nog altijd niet door dat er al 4 maanden lang geen collegegeld werd afgeschreven dus trok ook niet aan de bel.
Zodoende heb ik 4 maanden lang biomedische wetenschappen gestudeerd.
Toegegeven, het geld stond vervolgens binnen een week terug op mijn rekening. Dus de afhandeling ging wel netjes.
Alle reacties Link kopieren
Nu worstelen we trouwens met de gemeente en de belastingdienst. Vriend woont hier al sinds juni maar de gemeente heeft zijn inschrijving nog steeds niet verwerkt. En de afdeling toeslagen kan onze gegevens pas aanpassen als de gemeente dat heeft gedaan. Ik mag niet zelf doorgeven aan de belastingdienst dat mijn vriend bij mij woont, ik moet maar afwachten.
Nu maar het inkomen omhoog gezet zodat er geen toeslagen meer binnenkomen maar ik vind het eigenlijk geen oplossing.

Mijn vriend heeft ook ons ongeboren kind nog steeds niet kunnen erkennen bij de gemeente, omdat zijn adres niet klopt, omdat zij de inschrijving nog niet hebben verwerkt. Volgende week hebben we de 4e poging. Ben benieuwd of die afspraak door kan gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven