Geld & Recht alle pijlers

Bureaucratische missers

12-08-2019 11:50 201 berichten
Nederland, bureaucratisch land. Al die regels zorgen voor absurde situaties waar mensen tussen wal en schip vallen en gezond verstand er niet toe lijkt te doen. Schrijnende of lachwekkende voorbeelden, deel ze in dit topic.
Toen ik nog in de ziektewet zat, kreeg ik mijn uitkering wekelijks op mijn rekening. Op een dag stokte dat. Ik heb het even enkele dagen aangekeken ("misschien is het onderweg") en vervolgens gebeld.
Ik trof een onwillige helpdesk die zei dat ik dan maar even geduld moest hebben.
Na enkele dagen nog maar eens gebeld. Ze zouden het nakijken.
Na enkele dagen nog maar eens gebeld. En dit sleepte zich enkele weken voort (gelukkig had ik nog wat spaargeld, anders had ik dus gewoon geen inkomen gehad, he...).

Uiteindelijk, na een paar weken stief doorbellen: excuses, er was ergens een vinkje gezet in de computer (of weggehaald, dat weet ik niet meer. Komt voor elkaar. Maar het kan wel vier weken duren voor u uw uitkering weer krijgt.

Al met al 2 maanden zonder uitkering gezeten omdat iemand een vinkje had aangetikt dat niet aangetikt had moeten worden. Twee maanden vaste lasten en je boodschappen in een gezin met kinderen, reken maar uit...
Achterlijk he? Dat ze gewoon dat vinkje niet meteen terug kunnen zetten/weg kunnen halen.
Blijkbaar was het een simpele handeling.
-Darkside- schreef:
13-08-2019 13:58
Achterlijk he? Dat ze gewoon dat vinkje niet meteen terug kunnen zetten/weg kunnen halen.
Blijkbaar was het een simpele handeling.
Duurde een maand voor ze er achter waren.
Duurde een maand voor het weer gefixte vinkje daadwerkelijk gevolg (het uitbetalen van mijn ziekengeld) had.

Wie legt het me uit?
Alle reacties Link kopieren
Grappig. Ik kreeg ook wekelijks een ziektewetuitkering en toen opeens niet meer. Wel kreeg ik online een brief met een ander adres van mij. In een andere stad zelfs. Bleek dat ik op dat andere adres een oproep had gehad voor een gesprek (brief was via de post gestuurd) en omdat ik die uiteraard nooit gezien had, was ik ook niet naar de afspraak gekomen.

Uitkering werd dus daarom stopgezet. Achter die adreswijziging kwam ik zelf. Gebeld hierover hoe dit kon. Wie had dit doorgegeven?
En of de uitkering onmiddellijk weer kon worden hervat. Want nog steeds ziek, niet verhuisd en door hun fout is dit alles ontstaan.

Oeps..nooit is uitgezocht hoe dit kon, geen brief met excuses, maar inderdaad wel een aantal weken zonder inkomsten. Heel veel over moeten bellen en dat is erg prettig als je ziek bent.
Everything you see I owe to spaghetti!
Hier 1 van eigen werkgever: postbus van overleden bewoner loopt over. Ik heb melding gemaakt bij thuiszorg dat er wellicht ook belangrijke post tussen zit. Tja...wij verzorgen hem niet meer.....

Door naar eigen lg want ik heb geen contactgegevens...tja hij woont niet bij ons was het antwoord. Toch maar duidelijk gemaakt dat iemand de verantwoordelijkheid moest nemen. Ik werd bedankt voor het signaal. Na wat gemor is uiteindelijk de familie ingelicht. Sorry hoor, maar mijn inzet in tijd is duurder dan een telefoontje van 2 minuten. Er zal maar eens echt wat zijn 🙄.
"Dag mevrouw Aardbei."
"Goedemiddag, mijn achternaam is trouwens Aalbes."
"Hier staat anders duidelijk dat u Aardbei heet."
Alle reacties Link kopieren
Ohh wat een verhalen zeg.
Sinds mijn dochter thuis zit (chronisch moe en autisme) ook wel vaak naar het kastje van de muur gestuurd. Want blijkbaar is een chronische ziekte in combinatie met autisme iets heel raars. Welke onderwijsvorm moet ze nu heen?

Jaren geleden met onenigheid opgestapt bij baan. Moest me toch melden bij de arbo arts (ik was met overspannenheid afgemeld).
Arts begreep me volkomen, maar ik moest me toch weel na 4 (of zo) weken melden voor een vervolgafspraak. Maar juist op dat moment had ik ook een sollicitatie wat later mijn baan zou worden. Ik wilde dus de arbo afspraak afbellen met een naar mijn idee geldige reden.
Maar nee hoor ik moest komen want anders zou mijn uitkering per direct stoppen; die ik nog geen eens kreeg want ik kreeg nog salaris van mijn oude baan.

Niet op komen dagen want ik vond solliciteren net iets nuttiger en dat afbellen zou mijn kansen zeker verkleind hebben. Ook niks meer van gehoord.
Dat gedreig van uitkeringsinstanties vind ik best heftig. Ik snap dat er in bepaalde gevallen echt wel druk achter moet, maar verdorie, als je aan het solliciteren bent naar een andere baan (goed voor je gezondheid), of wat ik eerder las, nog in de vakantie zit vóór je uitkeringsperiode in gaat...

Ik vind dat heel akelig, dat men er bij voorbaat al uitgaat dat je er op uit bent te profiteren en de boel te flessen.
Alle reacties Link kopieren
Aalbes schreef:
13-08-2019 17:25
"Dag mevrouw Aardbei."
"Goedemiddag, mijn achternaam is trouwens Aalbes."
"Hier staat anders duidelijk dat u Aardbei heet."
Mijn vriendin is volgens de werkgever van haar man niet met hem getrouwd.
-‘Meneer, deze rekening is niet door u betaald, maar door mevrouw X. Dus kunnen wij de declaratie niet betalen.’
-‘Dat klopt, mevrouw X is mijn echtgenote’
-‘Nee hoor. Dat is niet zo.’
-‘Eh, ik weet toch vrij zeker van wel’
-‘Nee hoor, u bent getrouwd met mevrouw Y. (Ex waar hij al dik 15 jaar van gescheiden is, en nooit mee getrouwd terwijl hij daar werkte).’

En vol blijven houden hè. ‘Nee, u bent echt niet getrouwd met degene die u denkt.’

Dat is een bedrijf. Dan is het gewoon heel irritant en stompzinnig.

Ik had het volgende gesprek laatst: lopend achter een kinderwagen:
-wat een leuk kindje, hoe heet hij?
-ze heet meisje X
-hè, is het een meisje?
-eh ja.
-weet je dat zeker?
-nogal zeker ja.

Mevrouw kijkt nog eens goed naar de kinderwagen.

-nou, ik weet het niet hoor. Ik zie helemaal geen roze.

Dat is gewoon bizar toch?
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
13-08-2019 18:36
Mijn vriendin is volgens de werkgever van haar man niet met hem getrouwd.
-‘Meneer, deze rekening is niet door u betaald, maar door mevrouw X. Dus kunnen wij de declaratie niet betalen.’
-‘Dat klopt, mevrouw X is mijn echtgenote’
-‘Nee hoor. Dat is niet zo.’
-‘Eh, ik weet toch vrij zeker van wel’
-‘Nee hoor, u bent getrouwd met mevrouw Y. (Ex waar hij al dik 15 jaar van gescheiden is, en nooit mee getrouwd terwijl hij daar werkte).’

En vol blijven houden hè. ‘Nee, u bent echt niet getrouwd met degene die u denkt.’

Dat is een bedrijf. Dan is het gewoon heel irritant en stompzinnig.

Ik had het volgende gesprek laatst: lopend achter een kinderwagen:
-wat een leuk kindje, hoe heet hij?
-ze heet meisje X
-hè, is het een meisje?
-eh ja.
-weet je dat zeker?
-nogal zeker ja.

Mevrouw kijkt nog eens goed naar de kinderwagen.

-nou, ik weet het niet hoor. Ik zie helemaal geen roze.

Dat is gewoon bizar toch?
:rofl: wat verschrikkelijk zeg.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
13-08-2019 15:08
Duurde een maand voor ze er achter waren.
Duurde een maand voor het weer gefixte vinkje daadwerkelijk gevolg (het uitbetalen van mijn ziekengeld) had.

Wie legt het me uit?
Quattro, dat soort dingen dus. Een vinkje, een vínkje. Mijn hemel, hoe moeilijk kan het zijn idd. Met dat soort systemen valt er nog zoveel aan te verbeteren, en dan persoon 4 is uiteindelijk bevoegd om dat vinkje te mogen activeren, bij wijze van.
wij slapen nooit.
iceteapeach schreef:
13-08-2019 21:38
Quattro, dat soort dingen dus. Een vinkje, een vínkje. Mijn hemel, hoe moeilijk kan het zijn idd. Met dat soort systemen valt er nog zoveel aan te verbeteren, en dan persoon 4 is uiteindelijk bevoegd om dat vinkje te mogen activeren, bij wijze van.
En dan liefst ook een oplossing om te voorkomen dat iemand weken tot maanden zonder inkomen zit.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
13-08-2019 18:36
Mijn vriendin is volgens de werkgever van haar man niet met hem getrouwd.
-‘Meneer, deze rekening is niet door u betaald, maar door mevrouw X. Dus kunnen wij de declaratie niet betalen.’
-‘Dat klopt, mevrouw X is mijn echtgenote’
-‘Nee hoor. Dat is niet zo.’
-‘Eh, ik weet toch vrij zeker van wel’
-‘Nee hoor, u bent getrouwd met mevrouw Y. (Ex waar hij al dik 15 jaar van gescheiden is, en nooit mee getrouwd terwijl hij daar werkte).’

En vol blijven houden hè. ‘Nee, u bent echt niet getrouwd met degene die u denkt.’

Dat is een bedrijf. Dan is het gewoon heel irritant en stompzinnig.

Ik had het volgende gesprek laatst: lopend achter een kinderwagen:
-wat een leuk kindje, hoe heet hij?
-ze heet meisje X
-hè, is het een meisje?
-eh ja.
-weet je dat zeker?
-nogal zeker ja.

Mevrouw kijkt nog eens goed naar de kinderwagen.

-nou, ik weet het niet hoor. Ik zie helemaal geen roze.

Dat is gewoon bizar toch?
Van dat soort mevrouwen lopen er gewoon veel rond. Hoe vaak ik wel niet mensen er van heb moeten verzekeren dat ik echt zeker wist dat het jongetje was en geen meisje...
Mijn pa heeft nog eens bijna slaande herrie gehad met zo’n mevrouw toen hij met zoon liep te paraderen. Pa was zo pislink dat hij zelfs een slabbetje met de tekst ‘Opa’s nummer one boy’ (die had pa zelf gekocht, evenals de I love opa speen) als bewijsstuk opvoerde.
Nee heb je, ja kun je krijgen
quattro-stagioni schreef:
13-08-2019 21:50
En dan liefst ook een oplossing om te voorkomen dat iemand weken tot maanden zonder inkomen zit.
Gewoon bullshit. Ze kunnen best een spoedbetaling doen.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
13-08-2019 22:38
Gewoon bullshit. Ze kunnen best een spoedbetaling doen.

Lijkt mij ook. Helaas gaan betalingen vaak over ongeveer 4 lagen om te accorderen en dus ben je daardoor 5 weken verder en degene die het nodig heeft kan/mag daardoor evt. een lening afsluiten om het tekort te overbruggen, ondanks alles op tijd te hebben aangeleverd etc.
wij slapen nooit.
-Darkside- schreef:
13-08-2019 22:38
Gewoon bullshit. Ze kunnen best een spoedbetaling doen.
Ja, dat vond ik ook. Maar daar dachten zij anders over.

Misschien is het inmiddels veranderd.
iceteapeach schreef:
13-08-2019 22:43
Lijkt mij ook. Helaas gaan betalingen vaak over ongeveer 4 lagen om te accorderen en dus ben je daardoor 5 weken verder en degene die het nodig heeft kan/mag daardoor evt. een lening afsluiten om het tekort te overbruggen, ondanks alles op tijd te hebben aangeleverd etc.
Die lening werd me niet aangeboden. Nou had ik nog wat spaargeld liggen en kon familie bijspringen, maar niet iedereen heeft die luxe. Hoe dan ook, ik vind het niet kunnen dat iemand door een stom vinkje 2 maanden zonder inkomen moet zitten.

Maar goed, ik denk een beetje te simpel, vermoed ik ;-)
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
13-08-2019 22:51
Die lening werd me niet aangeboden. Nou had ik nog wat spaargeld liggen en kon familie bijspringen, maar niet iedereen heeft die luxe. Hoe dan ook, ik vind het niet kunnen dat iemand door een stom vinkje 2 maanden zonder inkomen moet zitten.

Maar goed, ik denk een beetje te simpel, vermoed ik ;-)

Ik bedoelde ook niet een lening aangeboden krijgen, meer dat iemand daardoor gedwongen kan worden om (via iemand/elders) een lening door zoiets zou moeten afsluiten om het tekort aan inkomen te overbruggen vanwege bureaucratie. Verder eens met je post. Ik snap dat ook niet. Zeker niet als iemand al maanden ermee bezig is en ook nog eens tig keer documenten (opnieuw) moet aanleveren. Het houdt een keer op vind ik. Dan gaat er intern ook echt iets niet goed.
wij slapen nooit.
iceteapeach schreef:
13-08-2019 23:00
Ik bedoelde ook niet een lening aangeboden krijgen, meer dat iemand daardoor gedwongen kan worden om (via iemand/elders) een lening door zoiets zou moeten afsluiten om het tekort aan inkomen te overbruggen vanwege bureaucratie. Verder eens met je post. Ik snap dat ook niet. Zeker niet als iemand al maanden ermee bezig is en ook nog eens tig keer documenten (opnieuw) moet aanleveren. Het houdt een keer op vind ik. Dan gaat er intern ook echt iets niet goed.
Sorry, dan heb ik je niet goed gelezen.

Inderdaad... En ja, er gaat vaak wat mis met dat soort instanties.

Dat kan gebeuren. Maar wat mij dwars zit: maak één fout als je met een overheidsinstantie te maken hebt, en je hangt, vooral als je in een uitkering zit. En de regelgeving is soms zo onduidelijk dat een onbedoelde fout zó gemaakt kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
13-08-2019 18:36

Ik had het volgende gesprek laatst: lopend achter een kinderwagen:
-wat een leuk kindje, hoe heet hij?
-ze heet meisje X
-hè, is het een meisje?
-eh ja.
-weet je dat zeker?
-nogal zeker ja.

Mevrouw kijkt nog eens goed naar de kinderwagen.

-nou, ik weet het niet hoor. Ik zie helemaal geen roze.

Dat is gewoon bizar toch?
In dezelfde categorie: kind in kinderwagen met mutsje op waar echt in koeieletters GIJS op staat. En dan de vraag krijgen hoe het kindje heet..
Nou, hij heet Willem maar we noemen hem Gijs :bonk:
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaren geleden scheurde ik een paar dagen voor kerst een pees af in mijn vinger. Ik naar de eerste hulp/HAP en met een spalkje weer naar huis gestuurd met de instructie het even aan te kijken. Een dag later belden ze terug. Ik moest toch terugkomen omdat ze vermoedden dat er een pees gescheurd was en dat mocht niet te lang wachten. Ik moest daarvoor niet naar de eerste hulp terug maar naar de betreffende afdeling. Ik bellen en op 20 januari mocht ik komen. Ik uitleggen dat ik toch echt de instructie had om snel gezien te worden omdat zo'n pees maar een beperkte tijd geopereerd kan worden, maar nee het was kerst en iedereen had vrij en pas halverwege januari was er weer ruimte.

Nu werkte ik toen gelukkig in een ander ziekenhuis en heb ik de dag erna als collega de afdeling orthopedie gebeld met de vraag wat ik hier nu mee moest en of het inderdaad zo lang kon wachten. Dat kon dus absoluut niet maar ook daar was pas half januari ruimte. Maar er waren twee artsen vrijgeroosterd voor de eerste hulp en die hadden niets te doen. Ik kreeg dus het advies om me bij de spoedeisende hulp te melden om zo toch op tijd geopereerd te kunnen worden. Dus zat ik binnen twee dagen voor de tweede keer bij de spoedeisende hulp met dezelfde vraag. Ik voelde me toen wel bezwaard, maar ben blij dat ik niet genoegen genomen heb met nee als antwoord. Ik kan mijn vinger nu gewoon redelijk gebruiken en dat was anders toch echt een ander verhaal geworden.
Alle reacties Link kopieren
quattro-stagioni schreef:
13-08-2019 23:06
Sorry, dan heb ik je niet goed gelezen.

Inderdaad... En ja, er gaat vaak wat mis met dat soort instanties.

Dat kan gebeuren. Maar wat mij dwars zit: maak één fout als je met een overheidsinstantie te maken hebt, en je hangt, vooral als je in een uitkering zit. En de regelgeving is soms zo onduidelijk dat een onbedoelde fout zó gemaakt kan zijn.

Juist, en dat zou, vind ik, met 1 telefoontje en het juiste vinkje ;-D weer rechtgezet moeten kunnen worden zonder opnieuw die mallemolen moeten ingaan.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
13-08-2019 06:11
Daar heb ik ook zo'n hekel aan. Organisaties die eenzijdige afspraken met je maken.
'U wordt dan-en-dan zo laat verwacht'
Altijd zo'n korte termijn dat vrij nemen vaak al onmogelijk is. En dan moet je bellen voor een andere datum en dan zijn ze hoogst verbaast en verontwaardigd dat je zoiets raars als een BAAN hebt.

Of: u kunt dit nr bellen voor meer informatie over uw dossier.
Nou ik bellen.....nee sorry, daar kunnen we u geen informatie over geven. :facepalm:
Hier ben ik ook ontelbare keren tegen aan geklapt, verpleeghuizen gaan er nog te veel van uit dat vrouwen niet werken en dus altijd kunnen... Tja zus en ik allebei fulltime baan en thuiswonende kinderen.. en wij hadden allebei de ouders tegelijk opgenomen 😓
Alle reacties Link kopieren
Christiana schreef:
13-08-2019 23:25
Hier ben ik ook ontelbare keren tegen aan geklapt, verpleeghuizen gaan er nog te veel van uit dat vrouwen niet werken en dus altijd kunnen... Tja zus en ik allebei fulltime baan en thuiswonende kinderen.. en wij hadden allebei de ouders tegelijk opgenomen 😓

Herkenbaar. Geen schrijnende categorie, meer in de zin van 'u kunt echt niet?': woon in een huurhuis en daar zijn in de afgelopen jaren verbeteringen in aangebracht v.w.b. isolering, heel fijn uiteraard. Hele tijd geleden op een donderdag een kaartje op de mat dat men op de maandag erop de ruimte onder het huis zou komen isoleren en er moest iemand thuis zijn vanwege evt. gebruik electriciteit en water.
Nu heb ik best flexibel werk, kan thuiswerken alleen niet op zó'n korte termijn. Ik vrijdags gelijk in de ochtend gebeld dat dat niet ging lukken. Dame aan de telefoon: 'ja maar, we hebben dan het hele blok ingeroosterd en anders moeten we opnieuw inplannen'. 'Ik, ja, dat geloof ik graag en als ik het eerder had geweten was het ook geen probleem geweest'. Dame: 'dit is wel onhandig want nu moet er speciaal voor uw woning een aparte afspraak ingepland worden'. Ik 'ja'. Stilte. Dame 'er is niemand thuis, geen buurman/buurvrouw?'. Ik 'nee, die werken allemaal, net als ik'. Weer stilte. Dame 'ook geen vrienden/familie?'. Ik 'nee, niemand'. Weer stilte. Dame: 'dan gaan we maar opnieuw een afspraak inplannen. Ik 'ja graag, dan kan ik er alvast rekening mee houden op mijn werk.
wij slapen nooit.
Echt he. Alsof zij ook op vrijdag tegen hun baas kunnen zeggen: hey, ik neem maandag vrij.

Ik snap wel dat ze het zo doen want meestal kunnen mensen toch, of ze maken er dan tujd voor, maar doe dan aan de telefoon niet alsof het uniek is dat jij geen vrij kan nemen 3 dagen van te voren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven