Geld & Recht alle pijlers

Bureaucratische missers

12-08-2019 11:50 201 berichten
Nederland, bureaucratisch land. Al die regels zorgen voor absurde situaties waar mensen tussen wal en schip vallen en gezond verstand er niet toe lijkt te doen. Schrijnende of lachwekkende voorbeelden, deel ze in dit topic.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
14-08-2019 08:11
Echt he. Alsof zij ook op vrijdag tegen hun baas kunnen zeggen: hey, ik neem maandag vrij.

Ik snap wel dat ze het zo doen want meestal kunnen mensen toch, of ze maken er dan tujd voor, maar doe dan aan de telefoon niet alsof het uniek is dat jij geen vrij kan nemen 3 dagen van te voren.
Dat is ier bij de ketelboer ook. Als ze tijd over hebben dan bellen ze aan bij klanten of ze het ketelonderhoud kunnen doen. Ben je niet thuis of kan het op dat moment niet, dan moet je een afspraak maken. Dat kan alleen in dagdelen, tussen 8 en 13 uur of tussen 12 en 17 uur. Allemaal leuk en aardig als je ook nog een kind naar school moet brengen en ophalen in die tijd.
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
13-08-2019 23:47
Herkenbaar. Geen schrijnende categorie, meer in de zin van 'u kunt echt niet?': woon in een huurhuis en daar zijn in de afgelopen jaren verbeteringen in aangebracht v.w.b. isolering, heel fijn uiteraard. Hele tijd geleden op een donderdag een kaartje op de mat dat men op de maandag erop de ruimte onder het huis zou komen isoleren en er moest iemand thuis zijn vanwege evt. gebruik electriciteit en water.
Nu heb ik best flexibel werk, kan thuiswerken alleen niet op zó'n korte termijn. Ik vrijdags gelijk in de ochtend gebeld dat dat niet ging lukken. Dame aan de telefoon: 'ja maar, we hebben dan het hele blok ingeroosterd en anders moeten we opnieuw inplannen'. 'Ik, ja, dat geloof ik graag en als ik het eerder had geweten was het ook geen probleem geweest'. Dame: 'dit is wel onhandig want nu moet er speciaal voor uw woning een aparte afspraak ingepland worden'. Ik 'ja'. Stilte. Dame 'er is niemand thuis, geen buurman/buurvrouw?'. Ik 'nee, die werken allemaal, net als ik'. Weer stilte. Dame 'ook geen vrienden/familie?'. Ik 'nee, niemand'. Weer stilte. Dame: 'dan gaan we maar opnieuw een afspraak inplannen. Ik 'ja graag, dan kan ik er alvast rekening mee houden op mijn werk.
en dan ook doen alsof jij de enige bent, terwijl waarschijnlijk 75% niet thuis zal zijn dus ze sowieso extra momenten moeten inplannen
jij bent nog netjes dat je hebt gebeld, de meesten doen dat niet. Dat weten de wbv en de isolatiemannetjes ook prima, die bellen gewoon overal aan en zien wel waar ze wel en geen gehoor krijgen. Als je netjes afbelt ben je eigenlijk gekke henkie omdat ze je dan nog gaan proberen te manipuleren tot thuisblijven.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
14-08-2019 10:14
Dat is ier bij de ketelboer ook. Als ze tijd over hebben dan bellen ze aan bij klanten of ze het ketelonderhoud kunnen doen. Ben je niet thuis of kan het op dat moment niet, dan moet je een afspraak maken. Dat kan alleen in dagdelen, tussen 8 en 13 uur of tussen 12 en 17 uur. Allemaal leuk en aardig als je ook nog een kind naar school moet brengen en ophalen in die tijd.
ik heb het hier recent een keer goed meegemaakt

alle woningen moesten van binnen geïnspecteerd worden, omdat er mogelijk trilschade ging ontstaan door werkzaamheden. Dus in elke woning moest de bestaande situatie opgenomen en gefotografeerd worden. Je kreeg in principe een brief thuis met een tijd van een half uur (supernetjes!!) en je kon, als dat niet uitkwam, online een ander tijdslot uitkiezen over een periode van 4 weken. Was echt heel prima geregeld. Uiteindelijk waren ze wel veel te vroeg, want blijkbaar waren er een hoop mensen die hun afspraak niet wijzigden als het niet uitkwam en dan stonden ze dus voor een dichte deur. Dat vond ik dan weer jammer van de buren. Doet zo'n bedrijf het een keer goed, ga je zelf de lul uithangen.
Alle reacties Link kopieren
Het is eventjes geleden, maar man viel bij de verkoop van zijn huis tussen wal en schip wat betreft het energielabel. Hij kon geen label aanvragen, omdat de manier waarop zijn huis geregistreerd stond bij de gemeente en het kadaster afweek. Bij de gemeente als woon-winkelpand en bij het kadaster als gewone woning. Zoiets. Omdat die 2 niet compatibel waren kon hij geen energielabel aanvragen, maar was tegelijkertijd verplicht om een energielabel te hebben.

Uiteindelijk bleek de boete die hij eventueel misschien zou moeten betalen lager dan het omzetten dan een van de 2 registraties (80 vs 400 euro ofzo), maar dat omzetten van 1 van de registratraties was geloof ik ook al onmogelijk, om beide partijen niet samenwerken en alleen van plan waren dat te doen als de registratie bij de ander hetzelfde was. :bonk:
mevrouw75 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 11:20
14.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wat betreft woningbouw:
- gelukkig ruim optijd aankondigen dat er onderhoud van de ketel gaat gebeuren. Dus ik neem die dag vrij, hele dag geen monteur gezien. Vervolgens wel een boze mail/brief dat we niet thuis waren....

- huur opgezegd, inspectie was geweest, maar 2 maanden na de verhuizing nog steeds geen borg terug.
Dus ik bel ze op:
"Ja mevrouw we doen niet meer aan borg"
Ik: "maar ik heb 3 jaar geleden gewoon borg betaald dus die wil ik terug, zie contract en eerste rekening"
Dame: "dat is dan wel heel lastig, want borg staat niet in ons systeem."
Uiteindelijk ging ze overleggen en bleek het (weer) moeilijk moeilijk moeilijk, vervolgens bleek het dat degene die de inspectie had gedaan vergeten was een vinkje te zetten en dat ze nu u op vakantie was en dat echt niemand anders het vinkje kon zetten (ondanks dat het rapport compleet en goedgekeurd was). Gelukkig heeft ze toen ze terug was van vakantie gelijk het vinkje gezet en kregen we onze borg terug.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Ohja de woningbouw....
Mijn vriendje en ik wilden gaan samenwonen, dus ingeschreven en reageren maar.
Op een gegeven moment beet en we mochten naar kantoor om te tekenen.
Daar aangekomen moesten we ons melden aan de balie maar er was op dat moment al iemand in gesprek aan die balie. Wij netjes wachten, maar het duurde best lang en ondertussen was het al tijd voor de afspraak. Dus beleefd ingebroken en aangemeld.
Nou, we mochten met de woningbouwmedewerker een kantoortje in. Daar begon ze meteen te bitchen dat we te laat waren. Uh ja sorry de balie was in gesprek etc.
Goed, toen moesten we loonstrookjes en alles overleggen. Mijn vriendje werkte toen via een uitzendbureau. Nou, dat kon absoluut niet. Nee hoor, met slechts een uitzendcontract kon je bij hun geen woning huren (ik had btw een vast contract). En we werden zo weer het kantoor uitgezet.

Tot op de dag van vandaag denk ik dat ze ons gewoon heeft zitten naaien vanwege dat vermeende te laat komen. Zeker omdat we later ineens wel een woning konden huren met 'slechts' een uitzendcontract.
anoniem_64c147b399965 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 13:34
4.62% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Positivevibes schreef:
12-08-2019 16:57
Oproep om langs te komen bij het belastingkantoor met adres X. Aldaar bleek ik een afspraak te moeten maken "maar we hebben vanmiddag nog veel tijd".

"Prima, kunnen we dan een afspraak maken?"

"Nee, dat móet telefonisch."

"Oke wie moet ik dan hebben? "

"Mij, ik maak de afspraken, Jan de Vries" *wijst op naambordje*.

"Maar als u de afspraken maakt, kunt u dan niet nu voor mij een afspraak maken?"

"Nee mevrouw, on-mo-ge-lijk".

Ik pak mobiel, bel de belastingtelefoon en vraag naar Jan de Vries, kantoor X.

Telefoon van Jan gaat over. "Een afspraak voor vanmiddag? Natuurlijk mevrouw Vibes, geen probleem".

Jan begreep niet waarom ik zo moest lachen. :bonk:
Deze heb je al eens eerder geplaatst he? Ik vertel dit verhaal echt regelmatig aan anderen!
Echt ongelooflijk 😂😂😂
Alle reacties Link kopieren
In de jaren 90, inschrijven bij het Arbeidsbureau, dat bestond toen nog. Me eerst gemeld bij persoon 1, ik moest een formulier invullen en weer inleveren. Wachten op persoon 2, die bleek me niet te kunnen helpen want ik woonde in een andere gemeente en dat was moeilijk. Wachten op persoon 3, die ging de antwoorden op mijn formulier overtypen in de computer, hij kon alleen niet zo goed typen, ik heb nog overwogen om aan te bieden het zelf even te doen. Bij mijn opleiding aangekomen riep ie ook nog “die opleiding bestaat niet”. Nou, dat dacht ik toch wel. Die hele inschrijving heeft me een middag gekost.

Verder natuurlijk helemaal niks gehad aan dat Arbeidsbureau. Ze hebben wel een keer een sollicitatie namens mij verstuurd denk ik, want ik kreeg bericht dat ik niet werd uitgenodigd op gesprek.
Alle reacties Link kopieren
Wegens herkenbaarheid verwijderd
justagirly wijzigde dit bericht op 13-09-2019 14:27
Reden: Wegens herkenbaarheid verwijderd
93.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hier werd het ook ingewikkeld toen iemand die ik verder niet ken en niet op mijn adres woont, wel op mijn adres opeens tv en internet had aangevraagd.

Dat heeft me uren aan de telefoon met Ziggo gekost. Geen enkele medewerker aan de telefoon wist hoe ze dit moesten oplossen, maar toen ik opeens dreigende deurwaarder brieven kreeg, vond ik het wel welletjes. Ik kreeg toen het verwijt waarom ik dan niet gewoon netjes betaald had... Pardon??
Alle reacties Link kopieren
Weggehaald vanwege privacy :)
jeskanana wijzigde dit bericht op 22-08-2019 23:25
96.39% gewijzigd
Ik kreeg out of the blue een nieuwe pinpas toegestuurd van ING.
En vlak daarna een brief met daarin het bericht dat ik die pinpas weg moest gooien, was een foutje.

Maand daarna ofzo, ik had een boel te regelen ivm een verjaardag, deed de pas het niet.
Dus ik via mobiel bankieren checken en had nog saldo.
Nou was in die straat toevallig een ing kantoor.
Dus ik probeer daar binnen te pinnen, lukte niet.
Ik wilde graag weten wat er met de pas of de rekening aan de hand was dus ik wilde een nummertje trekken.
Een of andere bewaakster wilde eerst weten waarvoor ik een nummer nodig had.
Dus ik zeg: mijn pas doet het niet en ik wil graag weten waarom.
Zij:doet de pincode het niet?
Ik: nee die doet het en ik heb nog saldo, heb ik net gecheckt via de app
Zij: mag ik uw legitimatie zien?
Ik weer: heb ik niet bij me, maar ik wil ook geen geld ik wil weten wat er met deze pas aan de hand is.

Dat ontaardde in een heel raar gesprek, waarbij ze me het gebouw uit wilde werken en beweerde dat ik het pasje had gestolen.
Ik heb op de stoep het infonummer ING gebeld, vreemd genoeg kreeg ik via de telefoon allerlei info over mijn pasje die me via dat kantoor niet kon worden gegeven.
Wel moest ik een tientje betalen voor het aanvragen van een nieuwe pas en helaas een week wachten tot die er was.
Dat ik door een fout van ING een week niet bij mijn geld kon komen was 'verveeeelend zeg, echt heeeeel erg voor u' en dat tientje hoefde ik niet te betalen na wat zeuren.
Omstanders

(ik was uiteindelijk flink pissig omdat dat mokkel fysiek werd, ik mocht niet op straat bellen van haar en ook niet voor de winkel ernaast, ik moest naar huis zei ze)

Die mensen hadden allemaal tips en daardoor kon ik dus gewoon nog wat boodschappen doen en had wat geld tot mijn beschikking. Mijn eigen geld dus!
Ze konden me toch ook binnen laten bellen, of me vertellen dat ik dit telefonisch wel kon achterhalen en een nummer geven, of in ieder geval algemene tips geven wat je moet doen om aan je eigen geld te komen bijvoorbeeld.
Ik heb echt overwogen om van bank te wisselen, mijn kinderen hebben al geen rekening meer bij ze.

Ik heb hierover diverse klachten ingediend en de standaard reactie vanuit ING was: vervelend zeg!
Alle reacties Link kopieren
@Jeskanana, echt he, ipv meedenken hoe het dan wel zou kunnen.....
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Zoon had zijn pols gebroken. Foto’s maken was snel gebeurd maar daarna hebben we uren zitten wachten bij de gilskamer. Uiteindelijk om 16:55uur komt er een verpleegster naar ons toe dat de gipskamer dicht gaat om 17 uur en dat de het dus niet meer redden om mijn zoon te gipsen. Dus wij naar een ander ziekenhuis waar de gipskamer dag en nacht open is. Leggen ze daar een noodgips aan en moesten we de volgende dag weer terug naar ons “eigen” ziekenhuis om het noodgips weer te vervangen voor echt gips 🙈
Alle reacties Link kopieren
iceteapeach schreef:
18-08-2019 18:58
@Jeskanana, echt he, ipv meedenken hoe het dan wel zou kunnen.....
Volgens mij kan de landbouw (of de veeboeren, hoe noem je dat ook al weer?) honderden voorbeelden van bureaucratische missers noemen, of valt dat wel mee?
Mevrouw75 schreef:
18-08-2019 20:48
Volgens mij kan de landbouw (of de veeboeren, hoe noem je dat ook al weer?) honderden voorbeelden van bureaucratische missers noemen, of valt dat wel mee?
Ik kom uit een boerenfamilie en kan bevestigen dat er inderdaad veel bureacratische missers zijn.
Alle reacties Link kopieren
maze schreef:
18-08-2019 20:37
Zoon had zijn pols gebroken. Foto’s maken was snel gebeurd maar daarna hebben we uren zitten wachten bij de gilskamer. Uiteindelijk om 16:55uur komt er een verpleegster naar ons toe dat de gipskamer dicht gaat om 17 uur en dat de het dus niet meer redden om mijn zoon te gipsen. Dus wij naar een ander ziekenhuis waar de gipskamer dag en nacht open is. Leggen ze daar een noodgips aan en moesten we de volgende dag weer terug naar ons “eigen” ziekenhuis om het noodgips weer te vervangen voor echt gips 🙈
Ik heb weleens op mijn kop gekregen dat ik 7 voor 5 bij de prikdame zat, omdat ze om 5 uur gaan sluiten, kan ik er wat aan doen dat ik haastig uit mijn werk nog op tijd! mijn prik kom halen? Om 6 en een half voor 5 was ze klaar trouwens.
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar geleden had ik een WW uitkering aangevraagd. Ik kreeg een afspraak met een medewerker voor solliciatietips etc.
Toen ik tegenover hem zat vroeg hij om mijn ID. Ik pakte uit mijn tas de paspoort en gaf die aan hem. Hij opende deze, keek ernaar en schreef enkele gegevens op papier. Nadien liep ik naar mijn auto en realiseerde ik mij opeens dat mijn paspoort thuis lag. Toen ik in mijn tas keek en de paspoort eruit haalde bleek het de paspoort van mijn toen 14 jarige zoon te zijn. o_o
Alle reacties Link kopieren
Mevrouw75 schreef:
18-08-2019 20:48
Volgens mij kan de landbouw (of de veeboeren, hoe noem je dat ook al weer?) honderden voorbeelden van bureaucratische missers noemen, of valt dat wel mee?
Klopt, helaas :-[

Vooral bij de RVO en NVWA kunnen ze er wat van.
Bij de NVWA hebben ze een keer aangevinkt dat ik meneer Jeskanana was. Ik kon geen bezwaar maken op de beoordeling van hun bezoek, ik was namelijk niet aanwezig geweest. Die meneer Jeskanana bestaat echter niet, die had sowieso niet aanwezig kunnen zijn.
En élk gesprek en élke brief begon met "Geachte heer J.. Graag persoonlijk contact"
En dan belde ik, maar ik was geen meneer.. Om gek van de worden! En dan die gesprekken..
"Meneer Jeskanana bestaat niet"
"Hier staat dat hij op die dag aanwezig was"
"Nee die was er niet, er is hier geen man"
"Weet u dat zeker?"
"Ja"
"Mag ik de bedrijfsleider spreken?"
"Dat ben ik"
"Ja maar zou ik met uw man kunnen spreken?"

:hamer:
Alle reacties Link kopieren
In een buitenlandse stad had ik postzegels nodig. Ik loop het postkantoor in en loop op de eerste beambte af die op het oog niets aan het doen was. I.p.v. van mij een postzegel te verkopen verwees hij me door naar een soort apparaat waar ik een nummertje kon trekken. Dus ik trek een nummertje en werd verwezen naar... juist ja, die ene beambte.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Belle73 schreef:
18-08-2019 21:27
In een buitenlandse stad had ik postzegels nodig. Ik loop het postkantoor in en loop op de eerste beambte af die op het oog niets aan het doen was. I.p.v. van mij een postzegel te verkopen verwees hij me door naar een soort apparaat waar ik een nummertje kon trekken. Dus ik trek een nummertje en werd verwezen naar... juist ja, die ene beambte.
Zo herkenbaar.
Ik woon in Scandinavië en hier is het nummertje trekken tot een soort cultureel erfgoed verheven. Zelfs in een leeg postkantoor moet je eerst een nummertje trekken en dan bij jouw nummer wordt je pas geholpen.
Alle reacties Link kopieren
PhiIae schreef:
18-08-2019 21:29
Zo herkenbaar.
Ik woon in Scandinavië en hier is het nummertje trekken tot een soort cultureel erfgoed verheven. Zelfs in een leeg postkantoor moet je eerst een nummertje trekken en dan bij jouw nummer wordt je pas geholpen.
In Italië schijnt in de rij staan een beroep te zijn...
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Ow wat een verhalen hier! Echt te erg. Maar wel leuk om te lezen.

KPN...
Ze zouden komen om tv/internet/telefoon aan te sluiten. Tot ik die dag ineens (te vroeg) lag te bevallen. Mijn man netjes afgebeld en gezegd dat we zelf wel bellen voor een nieuwe afspraak.
Ik werd ondertussen steeds door ze gebeld (steeds weggedrukt natuurlijk). Dag erna belde ze weer want er hadden monteurs aan een dichte deur gestaan. En ze kwamen vandaag opnieuw. Situatie uitgelegd. Nee, we zijn vandaag niet thuis en of we morgen wel thuis zijn weten we niet. Volgende dag weer telefoon of we zo snel mogelijk vanuit de huistelefoon konden bellen want ons pakket stond al aan en bla bla. Nog een keer de situatie uitgelegd en gezegd dat ik wel bel als we weer thuis zijn. Volgende dag weer telefoon want ze wilde toch echt een afspraak inplannen. Nou die vrouw kreeg de hele landing inclusief kraamtranen over zich heen en heeft zich 100 keer verontschuldigt en eindelijk lieten ze me met rust. De volgende keer ga ik bij het eerste telefoontje janken.
Ik snap niet dat het zo moeilijk is om ff een aantekening in het systeem te zetten dat ik zelf wel bel met evt de reden erbij.
Alle reacties Link kopieren
Arizona15 schreef:
18-08-2019 21:14
Een aantal jaar geleden had ik een WW uitkering aangevraagd. Ik kreeg een afspraak met een medewerker voor solliciatietips etc.
Toen ik tegenover hem zat vroeg hij om mijn ID. Ik pakte uit mijn tas de paspoort en gaf die aan hem. Hij opende deze, keek ernaar en schreef enkele gegevens op papier. Nadien liep ik naar mijn auto en realiseerde ik mij opeens dat mijn paspoort thuis lag. Toen ik in mijn tas keek en de paspoort eruit haalde bleek het de paspoort van mijn toen 14 jarige zoon te zijn. o_o
:rofl:
Alle reacties Link kopieren
De belastingdienst had ons rekeningnummer nodig voor het storten van één of andere toeslag. Zowel mijn man als ik hebben een heel aantal keer het formulier met ons rekeningnummer ingestuurd naar de belastingdienst, maar elke keer kregen wij het bericht dat het rekeningnummer niet goed was. Het gekke was dat we op dit rekeningnummer ook altijd onze teruggave kregen. Mijn man heeft een typisch 'artsen handschrift', over het algemeen dus compleet onleesbaar, maar op miraculeuze wijze begrepen ze het na een ultieme poging van mijn man wel.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven