Geld & Recht alle pijlers

huis kopen

12-08-2019 17:40 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Een vraag, we staan op punt ons huis te verkopen en een ander huis te kopen. We hebben ons voorbereid op de aankomendr kosten zoals de kosten koper die niet meer zoals vroeger meegeginancieerd worden in de hypotheek etc. We hebben dit bedrag dus ook beschikbaar maar ik vraag me af wanneer is het moment daar om die kosten te betalen, gebeurt dit bij de notaris bij de overdracht van de woning? Of moet dit al voor die tijd plaatsvinden?
Alle reacties Link kopieren
Vraag het je notaris.
Alle reacties Link kopieren
Aankomende kosten de zogenaamde "kosten koper" betaal je bij overdracht bij de notaris.
Soms moet je 10% van de koopsom in depot storten bij de notaris, dit moet soms al maanden voor de werkelijke overdracht. Ligt aan de koper of die dit wil.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons bij de notaris. De waarborgsom (10%) moest wel al 2 weken na tekenen koopakte worden voldaan. Het makkelijkste is als je dit gewoon uit eigen zak kunt betalen, maar een bankgarantie is ook een optie (betaal je dan wel weer voor). (waarborgsom kan je natuurlijk op de eindfactuur wel verrekenen met je hypotheek waardoor je niet nog meer eigen geld hoeft bij te leggen voor kosten koper, notariskosten, bankkosten, etc.)
Een paar dagen voor de overdracht bij de notaris zal de notaris je vragen om dat bedrag over te maken. Het bedrag moet op de rekening van de notaris staan voor de overdracht.
Alle reacties Link kopieren
Dit geld moet op de dag van overdracht op de derdengeldenrekening van de notaris staan. Wanneer daar het volledige bedrag staat, kan de woning overgeschreven worden.

Je makelaar en de notaris kunnen je daar meer informatie over geven.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Overigens omvatten de kosten koper ook bv taxatiekosten etc, en die moeten natuurlijk gewoon betaald worden op het moment dat de taxatie gedaan is. Zo’n taxateur heeft niks met jouw overdracht te maken.
Alle reacties Link kopieren
Taxateur hebben we betaald zodra hij de rekening had gestuurd.
Overige kosten, zoals kosten koper en voor de financieel adviseur, een week voordat de overdracht was.
Kregen een heel mooi overzicht van de notaris en dat bedrag hebben we overgemaakt op de derdengeldenrekening.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
12-08-2019 18:52
Overigens omvatten de kosten koper ook bv taxatiekosten etc, en die moeten natuurlijk gewoon betaald worden op het moment dat de taxatie gedaan is. Zo’n taxateur heeft niks met jouw overdracht te maken.
Bij mijn ouders werden die kosten gewoon via de notaris verrekend (dus tijdens de overdracht). En dat was dit jaar.

Zij hebben een waarborg/bankgarantie moeten storten en dat was ook voldoende eigen geld om de K.K. te voldoen.
Alle reacties Link kopieren
Rekening van de taxatie kan gewoon via de notaris, zoals hierboven ook al gezegd wordt.

Je dient op een gegeven moment 10% te storten op de derden rekening van de notaris, hiervan worden later de kk betaald en meestal blijft er geld over en dat krijg je dan na de sleuteloverdracht terug.

Heb je die 10% niet, dan vraag je bij je hypotheek aanvraag ook een bankgarant aan. Dat kost ongeveer 100 euro per ton die je leent. Je hypotheekverstrekker staat dan garant voor de waarborgsom van 10%. Gaat alles goed, dan is er niks aan de hand. Gaat de koop alsnog niet door buiten de ontbindende voorwaarden om, dan heb je een schuld bij de hypotheek verstrekker ten waarde van die 10%.

Kosten koper kwam bij mij (dit jaar) neer op 2000 euro plus 5% van de koopsom. Dat geld had ik maar ik had geen 10%, ik heb dus een bankgarant aangevraagd.
Aan het eind komt alles goed. Is het niet goed: dan is dat niet het eind.
Alle reacties Link kopieren
swimkim schreef:
12-08-2019 20:31
Taxateur hebben we betaald zodra hij de rekening had gestuurd.
Had je de taxateur zelf geregeld? Bij mijn laatste aankoop is dit allemaal geregeld door de adviseur en die heeft samen met de verkopend makelaar alles gedaan en bij de notaris aangeleverd en de betaling ging via de notaris.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven