Geld & Recht alle pijlers

Ik wil vluchten! Help!

12-08-2019 23:38 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen,

Sinds enkele maanden woon ik, samen met mijn zus en moeder, in Duitsland. Wij zijn geëmigreerd voor mijn stiefvader. In enkele maanden tijd is hij veranderd in een narcist pur sang. Dagelijks word ik door hem bedreigd, geïntimideerd, uitgescholden en zo kan ik nog wel even door gaan. Op zaterdag op zondagnacht is het tot een hoogtepunt gekomen: hij heeft geprobeerd mij te slaan, nadat ik vol doodsangst aan hem vertelde dat hij niet meer tegen mijn moeder moest schreeuwen om 02.30 's nachts. Het ging er namelijk over dat mijn moeder het verkeerde adres had ingevoerd in de navigatie. Hij is hierdoor volledig uit z'n sloffen geschoten!

Ik ben weggelopen van huis en heb op een veilige plek de politie gebeld. Zij konden niks, op een hartig gesprek na, voor mij doen aangezien er geen sprake was van daadwerkelijk huiselijk geweld. Bovenstaande gebeurtenis is nu al acht maanden dagelijkse kost. Mijn moeder kan het allemaal niets schelen en mijn zus leidt haar eigen leven.

Ik heb nu, na heel lang nadenken, besloten om op mezelf te wonen. Ik leef nu ook al zelfstandig namelijk; ik doe mijn eigen was, maak mijn eigen eten etc. (ouders gaan elke avond voor een paar honderd euro uit eten) Hier blijven wonen heeft dus voor mij geen meerwaarde na alle gebeurtenissen.

Ik wil letterlijk vluchten! Ik heb geen enkele vrijheid hier. Ik zit dagelijks met de deur op slot in mijn kamer, omdat ik doodsbang ben.

Bovendien ben ik doodsbang dat ik in een pleeggezin terechtkom dat totaal niet bij mij past. Mijn moeder heeft mij verteld dat het als Turkse ontzettend vervelend is in een Nederlands pleeggezin.

Ik heb echter geen idee waar ik moet beginnen. Ik heb geen familie waar ik terecht kan en met mijn vader heb ik geen contact. Ik heb gelezen dat je als 17-jarige (mijn leeftijd) nog niet op jezelf mag wonen. Ook heb ik geen enkele bron van inkomsten, aangezien ik niet mocht werken van mijn stiefvader. Daarnaast twijfel ik of ik überhaupt nog wel in Duitsland wil wonen (zit nog op een Nederlandse school waar ik dagelijks onder zeer strenge toezicht van mijn stiefvader naartoe wordt gebracht). Weet iemand of er vanuit de overheid financiële steun wordt verstrekt aan 17-jarige die in een situatie als deze zitten?

Voor degenen die in Duitsland wonen: weten jullie of er in Duitsland financiële steun wordt gegeven aan 17-jarige die in zo'n situatie verkeren?
Alle reacties Link kopieren
Jeetje wat naar!
Je bent 17 zeg je, zit je nog op de middelbare school? Ga je hierna studeren of een opleiding doen? Dan zou je wellicht geld kunnen gaan lenen bij duo, een kamer zoeken, bijbaan nemen en op die manier aan je eigen toekomst bouwen.
Beginnen bij je mentor of de decaan op school.

Die weet misschien wel de weg naar hulp.


Hoe oud is zus en wat zijn haar plannen?
Alle reacties Link kopieren
butterfly- schreef:
13-08-2019 00:10
Jeetje wat naar!
Je bent 17 zeg je, zit je nog op de middelbare school? Ga je hierna studeren of een opleiding doen? Dan zou je wellicht geld kunnen gaan lenen bij duo, een kamer zoeken, bijbaan nemen en op die manier aan je eigen toekomst bouwen.
Hee, ja, ik zit nog op de middelbare school. Ik ga hierna HBO doen, maar weet nog niet welke richting. Bedankt voor je tip! Ik heb DUO op mijn lijst geschreven en ga informatie opzoeken! :)
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
13-08-2019 00:14
Beginnen bij je mentor of de decaan op school.

Die weet misschien wel de weg naar hulp.


Hoe oud is zus en wat zijn haar plannen?
Ik moet bekennen dat ik dat een ontzettend moeilijke stap vind, maar ik ga het toch doen!

In de Turkse cultuur houd je familiezaken binnenshuis, maar ik zie momenteel geen andere uitweg. Dankjewel!
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
13-08-2019 00:14
Beginnen bij je mentor of de decaan op school.

Die weet misschien wel de weg naar hulp.


Hoe oud is zus en wat zijn haar plannen?
Mijn zus is 24. Zij heeft in het verre verleden gezegd dat ze misschien wel op kamers wil. Het liefste wil ik samen met haar in een appartement wonen, en dat we de huurkosten delen. Misschien moet ik dit maar eens overleggen. Op hoop van zegen!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je moeder dit ook zegt zodat je niet gaat.

Een studie is ook mijn eerste gedachte. Ik woonde gewoon op kamers op mijn 17e en dat kon met behulp van stufie. Begint in september al het Hbo of zit je nog vast aan een jaar middelbaar?
Alle reacties Link kopieren
broodtrommel schreef:
13-08-2019 00:45
Ik denk dat je moeder dit ook zegt zodat je niet gaat.

Een studie is ook mijn eerste gedachte. Ik woonde gewoon op kamers op mijn 17e en dat kon met behulp van stufie. Begint in september al het Hbo of zit je nog vast aan een jaar middelbaar?


Hee, ik ga morgen met DUO bellen. Ik ga aankomend schooljaar mijn eindexamenjaar in
Alle reacties Link kopieren
(ouders gaan elke avond voor een paar honderd euro uit eten)
Dus ze geven minstens 6000 per maand uit aan restaurants.
Leuk inkomen hebben jouw ouders dan.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
13-08-2019 02:22
(ouders gaan elke avond voor een paar honderd euro uit eten)
Dus ze geven minstens 6000 per maand uit aan restaurants.
Leuk inkomen hebben jouw ouders dan.
Dat is op dit moment mijn laatste zorg.
In Nederland mag je op je 17e op kamers wonen hoor! Of je hebt ook kamertrainingstrajecten meer vanuit jeugdzorg enzo. Maar als 17 jarige zul je in Nederland niet zo snel in een pleeggezin terechtkomen als je dat niet wil. Maar in Duitsland weet ik niet hoe het zit.
Alle reacties Link kopieren
Als je de mavo haalt ben je 16 en dan gaan er veel op kamers als ze naar het mbo gaan lijkt me.

Echt kut je situatie. Kan Jeugdzorg niks?
Sugar and spice, and everything nice.
Fiat500metwimpers schreef:
13-08-2019 03:01
Dat is op dit moment mijn laatste zorg.
Kunnen ze wel lekker bijdragen als je uit huis gaat. Fijn toch fiatje 500 als je straks je rijbewijs hebt.
Alle reacties Link kopieren
waar is je paspoort?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben op mijn 17e op kamers gegaan, met een baan in een callcenter moet dat te betalen zijn. (Winkel/cafe kan ook maar dan moet je meer uren maken waarschijnlijk)

Ik heb een toelatingstest moeten doen voor het HBO omdat ik van school ben gegaan met Mavo maar dat kan en het werkte.

Vraag ook meteen zorgtoeslag aan zodra je een adres hebt in Nederland.
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Is er geen familie (vader) in NL waar je kunt gaan wonen? Niet direct op kamers, maar een andere oplossing.

Heb je ook met je moeder gepraat? Weet jij wat zij wil? Is zij wel blij met haar keuze om naar Duitsland te verhuizen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Waar is je echte vader? Kan je niet naar hem toe? En inderdaad zoals andere hier zeggen, je kan best als 17 jarige een kamer huren dat is zeker niet onmogelijk maar het zal wel aanpoten zijn. Succes!
Beste TO, ik vind het ontzettend knap dat je hebt besloten om het heft in eigen handen te nemen. Mijn complimenten.
Ik kan je geen advies geven, maar misschien kun je contact opnemen met jeugdzorg of de kindertelefoon? Zij kunnen je waarschijnlijk hele goede tips en adviezen geven, of eventueel verder op weg helpen.
Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk zo maar dat een Turks meisje het in een Nederlands pleeggezin het over het algemeen beduidend beter zal hebben dan in een Turks gezin.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het nu met fiat500, is er al enig zicht op verbetering ?
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven