Geld & Recht alle pijlers

Lekkage nieuw huis

13-08-2019 08:47 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een ander huis gekocht, afgelopen weekend hebben wij getekend en daarna hebben wij dus nog 3 dagen bedenk tijd.

De mensen wonen er zelf niet meer, gisteren zijn we gaan meten met de sleutel die de buren hebben.

Het ging ineens heel hard regenen en even later zagen we in de slaapkamer een vochtplek, wat er eerder nog niet was.

Waarschijnlijk zit de lekkage in het dakkapel. Ook bij de ramen van het dakkapel lag water.
Wij vermoeden dus dat het dakkapel niet goed is.

Wat zouden jullie doen?
De koop niet door laten gaan.
Hun het laten repareren met het risico dat je over een paar maanden of paar jaar weer hetzelfde probleem heb.
Of eisen dat er wat van de prijs af gaat zodat wij zelf een nieuw dakkapel kunnen laten zetten?
Alle reacties Link kopieren
Rozen1234 schreef:
13-08-2019 20:02
We hebben wel gekocht onder voorbehoud van financiering
Ja, dan vind ik het echt heel gek dat je niet een voorbehoud voor bouwkundig onderzoek erin hebt laten zetten want er was al een voorbehoud dus sowieso geen heel snelle verkoop.

Weet je al wat je gaat doen?
Alle reacties Link kopieren
We hebben besloten om toch nog een bouwkundige keuring toen doen, als ze niet akkoord gaan zien we af van de koop dit heb ik allemaal per mail doorgestuurd en nog nagebeld met de makelaar. We horen het morgen
Alle reacties Link kopieren
Maar je bedenktijd loopt morgen toch af?
Alle reacties Link kopieren
Ja klopt, maar heb in de mail staan als ze hier niet mee akkoord gaan dat we van de koop af zien en dat we dan gebruik maken van onze 3 dagen. En dit is vandaag gemaild en volgens de makelaar is dat genoeg
Maar hoe wil je dat doen/regelen/afspreken dan? Die keuring is hoe dan ook buiten je bedenktijd, dus met de resultaten kun je niets ondernemen richting de verkopers. Het is alleen voor inzicht in de kosten die je zelf gaat krijgen. Of ga je dan eerst de koop ontbinden nu of zo?
Alle reacties Link kopieren
We hebben erin staan dat als de kosten van de totale bouwkundige keuring boven de 2.500 euro uitkomt dat we ook onder de koop uit kunnen komen zonder financiele consequenties
Waar heb je dat in staan? In je mail? Als het niet in je koopakte staat, kun je hier niets mee.
Rozen1234 schreef:
13-08-2019 21:10
We hebben besloten om toch nog een bouwkundige keuring toen doen, als ze niet akkoord gaan zien we af van de koop dit heb ik allemaal per mail doorgestuurd en nog nagebeld met de makelaar. We horen het morgen
Maar hoe ga je dat doen dan? Ga je nu de koop ontbinden, een bouwkundige keuring laten doen en dan opnieuw het voorlopig koopcontract laten opstellen?
Want die keuring zelf gaat je nooit lukken binnen de bedenktijd die je nu hebt.
Rozen1234 schreef:
13-08-2019 21:19
We hebben erin staan dat als de kosten van de totale bouwkundige keuring boven de 2.500 euro uitkomt dat we ook onder de koop uit kunnen komen zonder financiele consequenties
Dus eigenlijk vraag je een langere bedenktijd?
Ik ben erg benieuwd of men daarmee akkoord gaat.

Ik begrijp werkelijk niet dat jullie de bouwkundige keuring niet vooraf hebben laten doen. En dat zullen de verkopers ook vast denken.
Rosalind schreef:
13-08-2019 21:26
Dus eigenlijk vraag je een langere bedenktijd?
Dat kan niet.

Bovendien denk ik dat TO met “in het weekend getekend” zaterdag bedoelt, ik kan me niet voorstellen dat de makelaar op zondag met ze is gaan zitten tekenen op kantoor namelijk. Zaterdag tekenen betekent dat de bedenktijd over 2,5u eindigt.

Ohja en nu ontbinden, keuring doen en straks opnieuw een akte tekenen voor dit huis betekent dat je niet nog een keer bedenktijd krijgt. Dan zit je er meteen aan vast. Als een verkoper nog wel aan je wil verkopen dan.
Alle reacties Link kopieren
Zulke dingen regel je toch als je het bod doet, toch niet als het koopcontract al getekend is?

Vind dit maar een rare gang van zaken.
ShaunTheSheep schreef:
13-08-2019 21:33
Dat kan niet.

Bovendien denk ik dat TO met “in het weekend getekend” zaterdag bedoelt, ik kan me niet voorstellen dat de makelaar op zondag met ze is gaan zitten tekenen op kantoor namelijk. Zaterdag tekenen betekent dat de bedenktijd over 2,5u eindigt.

Ohja en nu ontbinden, keuring doen en straks opnieuw een akte tekenen voor dit huis betekent dat je niet nog een keer bedenktijd krijgt. Dan zit je er meteen aan vast. Als een verkoper nog wel aan je wil verkopen dan.
Ik snap het hoor, maar TO geloof ik niet.
Die denkt namelijk dat ze de definitieve koop zomaar even uit kan stellen omdat zij ineens bedacht hebben toch een bouwkundige keuring te willen.
Alle reacties Link kopieren
Oef. Ik ben geen makelaar maar heb wel recent te maken gehad met die bedenktijd. Ik denk echt dat als jij zaterdag getekend hebt dat jouw bedenktijd vannacht om 23:59 afloopt. Ik denk ook dat jij expliciet moet aangeven dat je van de koop afziet en niet opeens een ontbindende voorwaarde er tussen gooit. Dat had nl. al in de voorlopige koopakte gemoeten.

Misschien ben ik gek hoor, maar ik denk dat als jij niet van de koop afziet en denkt dat je nog een keuring kunt doen en dat als ontbindende voorwaarde kunt gebruiken dat de koper zijn 10% kan opeisen.
Dat denk ik ook, Rosalind!
Alle reacties Link kopieren
De makelaar heeft aangegeven dat we 2 dingen kunnen doen en dat is
- niet het koopcontract laten ontbinden maar een extra voorwaarden eraan toe te voegen in dit geval de bouwkundige keuring dit kan volgens hem nog omdat we nog die 3 dagen hadden
- of heel het koop contract ontbinden en dan opnieuw de onderhandeling ingaan en dan met voorwaarden bouwkundig rapport.

Vandaar dat wij ervoor hebben gekozen om nu extra het bouwkundig rapport te laten doen omdat de makelaar dit als optie gaf. Dit leek op dit moment het beste alleen lopen we nu wel het risico dat de verkopers dit niet accepteren en dat het dan niet door gaat.
Alle reacties Link kopieren
Nou TO houdt ons op de hoogte alstublieft.
Alle reacties Link kopieren
Rozen1234 schreef:
13-08-2019 21:58
De makelaar heeft aangegeven dat we 2 dingen kunnen doen en dat is
- niet het koopcontract laten ontbinden maar een extra voorwaarden eraan toe te voegen in dit geval de bouwkundige keuring dit kan volgens hem nog omdat we nog die 3 dagen hadden
- of heel het koop contract ontbinden en dan opnieuw de onderhandeling ingaan en dan met voorwaarden bouwkundig rapport.
Maar je kunt toch niet eenzijdig, zonder akkoord van de verkoper, een extra voorwaarde toevoegen? En dit heb je besproken met de makelaar van de verkoper? Je realiseert je dat deze de belangen van de verkoper behartigt en niet jullie belang? Dat lijkt me geen neutrale positie om jullie te adviseren. Die makelaar wil liever ook dat het hele circus niet opnieuw hoeft te beginnen, die heeft liever dat het huis definitief verkocht is.

Ik hoop voor je dat je eruit komt. Succes.
Rozen1234 schreef:
13-08-2019 21:16
Ja klopt, maar heb in de mail staan als ze hier niet mee akkoord gaan dat we van de koop af zien en dat we dan gebruik maken van onze 3 dagen. En dit is vandaag gemaild en volgens de makelaar is dat genoeg
Volgens de verkopend makelaar? Want jullie hebben geen makelaar toch? Ik hoop maar dat je die makelaar goed hebt begrepen. Termijnen in het contract gaan juridisch gezien boven mails.

Maar goed, in het ergste geval moet je het huis alsnog kopen. Op zich geen ramp, want dat was je al van plan. Het oplossen van die lekkage zal ook wel weer niet zó duur zijn.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 13-08-2019 22:08
10.96% gewijzigd
Rozen1234 schreef:
13-08-2019 21:58
Vandaar dat wij ervoor hebben gekozen om nu extra het bouwkundig rapport te laten doen omdat de makelaar dit als optie gaf. Dit leek op dit moment het beste alleen lopen we nu wel het risico dat de verkopers dit niet accepteren en dat het dan niet door gaat.
Stel dat de verkopers het niet willen, wat ga je dan doen? Want je hoort het morgen pas (neem ik aan?) en je bedenktijd eindigt over twee uur (heb je zaterdag getekend?). Je zit er morgen hoe dan ook aan vast. Beetje handige verkoper weigert dus morgen.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
13-08-2019 22:07
Stel dat de verkopers het niet willen, wat ga je dan doen? Want je hoort het morgen pas (neem ik aan?) en je bedenktijd eindigt over twee uur (heb je zaterdag getekend?). Je zit er morgen hoe dan ook aan vast. Beetje handige verkoper weigert dus morgen.
Dit dus. Als er geweigerd wordt mag TO de boete van 10% betalen als ze alsnog afzien van de koop. Die makelaar werkt voor de verkopende partij he? Vergeet dat ook niet.

Wat een risico zeg.
Alle reacties Link kopieren
Nou, bijzondere keuzes van jullie.
Hatsjikideee...
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad een enorm risico, duimen dat het goed afloopt.
En echt to, neem dit mee voor de volgende keer. Je redenatie dat een keuring onnodig is omdat jullie huidige woning hetzelfde bouwjaar heeft is natuurlijk zot, en dat je niet direct een keuring hebt gedaan niet verstandig.
Hopelijk gaat de verkoper akkoord met de keuring!
Wettelijke bedenktijd moet minstens 2 werkdagen bevatten. Dus ze heeft ook vandaag nog als ze in het weekend getekend heeft.
Alle reacties Link kopieren
Net als de rest vraag ik me af hoe juridisch houdbaar dit is. Je kunt niet zomaar eenzijdig voorwaarde aan het contract toevoegen. Ben benieuwd hoe de verkopende partij reageert vandaag. In principe kunnen ze de keuring laten doen maar je hebt verder dus geen enkele onderhandelingsruimte meer. Wat als er nu voor 10.000 euro onkosten geraamd worden. Vraag me af hoe goed je dan ingedekt bent met je mailtje dat er niet meer dan 2500 euro kosten aan mogen zitten. Hier is niet voor getekend en eenzijdige wijzigingen zijn niet bindend.

Help het je te hopen dat het allemaal meevalt en met een sisser afloopt. Laat je het ons weten.
Alle reacties Link kopieren
En 2500 aan gebreken vind ik niet heel erg veel, bij ons moest de schuur geverfd worden, de trapleuningen ontbraken en nog iets kleins en daar waren de kosten al beraamd op 2500. Overigens als je geen 2500 aan beschikbaar hebt voor onderhoud vind ik het sowieso spannend. We hebben in het begin zoveel kleine dingen opgeknapt (of naar onze wensen gemaakt), verfje, nieuw scharnier, nieuwe deur, vervangen klein enkelglas raampje etc.

Tuurlijk een nieuwe dakkapel is veel duurder maar ik vermoed (zeker nu er niemand woont), dat er met de storm van afgelopen week een stuk lood of een dakpan verschoven is en dat het daardoor nu lekt. Had het eerder al gelekt en hadden ze er vanaf kunnen weten dan is het een verborgen gebrek. Daarvoor gelden 2 dingen willen de verkopers aansprakelijk zijn ze moesten het weten of het gebrek moet zo groot zijn dat het onveilig is (en het huis dus onbewoonbaar).,
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven