Geld & Recht alle pijlers

Lekkage nieuw huis

13-08-2019 08:47 111 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een ander huis gekocht, afgelopen weekend hebben wij getekend en daarna hebben wij dus nog 3 dagen bedenk tijd.

De mensen wonen er zelf niet meer, gisteren zijn we gaan meten met de sleutel die de buren hebben.

Het ging ineens heel hard regenen en even later zagen we in de slaapkamer een vochtplek, wat er eerder nog niet was.

Waarschijnlijk zit de lekkage in het dakkapel. Ook bij de ramen van het dakkapel lag water.
Wij vermoeden dus dat het dakkapel niet goed is.

Wat zouden jullie doen?
De koop niet door laten gaan.
Hun het laten repareren met het risico dat je over een paar maanden of paar jaar weer hetzelfde probleem heb.
Of eisen dat er wat van de prijs af gaat zodat wij zelf een nieuw dakkapel kunnen laten zetten?
ClumsyNinja schreef:
14-08-2019 07:03
Wettelijke bedenktijd moet minstens 2 werkdagen bevatten. Dus ze heeft ook vandaag nog als ze in het weekend getekend heeft.
Meest aannemelijk is dat ze op zaterdag getekend heeft bij de makelaar op kantoor en toen meteen kopie heeft gekregen zodat de bedenktijd in is gegaan. Dag 1 zondag, dag 2 maandag, dag 3 dinsdag. Het is nu woensdag, de bedenktijd is voorbij.
ShaunTheSheep schreef:
14-08-2019 07:29
Meest aannemelijk is dat ze op zaterdag getekend heeft bij de makelaar op kantoor en toen meteen kopie heeft gekregen zodat de bedenktijd in is gegaan. Dag 1 zondag, dag 2 maandag, dag 3 dinsdag. Het is nu woensdag, de bedenktijd is voorbij.


Gaat de bedenktijd niet over 'werkdagen' dan?

Ik vind optie 1 van de makelaar wel een beetje raar TO, vraag voor de zekerheid vandaag na of hij wel bedoelt dat jullie alsnog van de koop af kunnen zien zonder boete als bij een bouwkundige keuring na de bedenktermijn blijkt dat de kosten te hoog zijn.
Alle reacties Link kopieren
In mijn herinnering was die bedenktijd 3 werkdagen, klopt dat niet?
De bedenktijd is 3 kalenderdagen waarvan minimaal 2 werkdagen, het mag wel beginnen in het weekend, maar niet in eindigen (dan komt de maandag erbij). Zaterdag tekenen is bedenktijd tot en met dinsdag.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
14-08-2019 08:06
In mijn herinnering was die bedenktijd 3 werkdagen, klopt dat niet?
Nee. Van de drie dagen bedenktijd moeten er minimaal 2 geen zaterdag, zondag of erkende feestdag zijn. Als TO op zaterdag getekend heeft is de bedenktijd verstreken en als ze op zondag getekend heeft dan heeft ze nog tot vanavond 23:59 om van de koop af te zien.
Alle reacties Link kopieren
S-Groot schreef:
14-08-2019 08:06
In mijn herinnering was die bedenktijd 3 werkdagen, klopt dat niet?
https://www.eigenhuis.nl/huis-kopen/bes ... bedenktijd

2 van de 3 dagen moeten bedenktijd zijn. Dus zaterdag getekend is bedenktijd zondag-dinsdag.
Alle reacties Link kopieren
Zit nog even te Google maar TO. Even de vraag hoe heb je het aan de makelaar gemeld.

Heb je nu wel of niet afgezien van de koop. Want zoals de makelaar het schetst, of zoals jij hebt geschreven Kan volgens mij helemaal niet.

Of je ziet af van de koop of je maakt gebruik van ontbindende voorwaarden die beide partijen hebben geaccepteerd.


Koper maakt gebruik van ontbindende voorwaarden

De koper kan een beroep doen op ontbindende voorwaarden. Deze voorwaarden spreken koper en verkoper vooraf af en worden vastgelegd in het koopcontract. Wat voor ontbindende voorwaarden u ook afspreekt, zorg er in ieder geval voor dat er een termijn aan vastzit. Bijvoorbeeld één maand om de financiering rond te krijgen. En als de koper na die maand financiële problemen krijgt waardoor hij het huis niet meer kan kopen is dat, hoe vervelend het ook is, niet het probleem van de verkoper.



Afzien van de koop tijdens de bedenktijd is heel eenvoudig. Je laat het de verkoper gewoon weten via e-mail of aangetekende brief. Dan heb je het meteen zwart-op-wit. Besluit je dit per post te doen? Houd er rekening mee dat de ontbinding op tijd bij de verkoper moet aankomen. Een e-mail is dan toch sneller.

Heb je ze expliciet laten weten dat je afziet van de koop en ga je vandaag of.morgen opnieuw met ze aan tafel of heb je nu zelf nieuwe voorwaarden gesteld maar niet afgezien van de koop (bij dit laatste vrees ik het ergste eerlijk gezegd, als ze beetje lastig willen doen)
Alle reacties Link kopieren
TO probeert nu eenzijdig de ontbindende voorwaarden van de koop te veranderen -- alsof ze nog in de onderhandelingsfase zitten maar dat is niet zo. De voorlopige koopakte is getekend, het is een contract en de koop is in principe bindend. Zou mooi zijn als je na het tekenen nog allerlei dingen eenzijdig kon veranderen die juridisch ook stand hielden.

De enige manieren om er onder uit te komen is door de schriftelijk af te zien van de koop binnen de 3 dagen bedenktijd. Ze hoeft hiervoor niet eens een reden op te geven. Of gebruik te maken van de ontbindende voorwaarden, in dit geval alleen financiering.

De ontbindende voorwaarde van de bouwkundige keuring had vooraf duidelijk gemaakt moeten worden zodat het in het voorlopige koopcontract gezet kon worden. Dat is niet gebeurd.

Als de verkoper voet bij stuk houdt dan heeft TO juridisch gezien denk ik geen poot om op te staan. De koop is rond behalve wachten op het rondkrijgen van de financiering.
Nu TO voorbij de bedenktijd is hoeven ze natuurlijk niet van de koop af te zien en een boete te betalen. Ze kunnen het dus ook gewoon kopen, de dakkapel repareren en hopen dat er verder weinig aan de hand is. Dan is ook alles weer goed.

Zo hebben ze het zelf gewild, want ze hadden er zelf al voor gekozen om geen keuring te doen en geen aankoopmakelaar te nemen die dingen goed uitlegt, dus ze wisten dat zoiets zou kunnen gebeuren. Potje reserveren voor onderhoud en klaar is Kees.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex, tuurlijk kan dat. Maar als je de koop door wilt laten gaan waarom dan opeens op stel en sprong een bouwkundige keuring eisen? Dat is wel een beetje gek want wat daar uitkomt zou dan niet meer uitmaken want je wilde het sowieso kopen. Een keuring om te kijken wat je aan moet pakken kan altijd nog. Toch?
Eens hoor Lady_Day, het is een rare gang van zaken. Maar in plaats van de boete is gewoon kopen dus ook mogelijk bedoelde ik.

TO zette de lekkage zwaar aan toen het haar er om ging om er geld mee terug te krijgen. Maar als je dat zelf repareert zul je zien dat het opeens allemaal minder duur is en lang geen €10.000.
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk is dat zo. Dit is inderdaad een heel rare gang van zaken op elk gebied. Met een huis dat zo oud is moet je als koper natuurlijk sowieso een bouwkundige keuring laten doen -- je hebt onderzoeksplicht. Je kunt een lekkend dakkapel niet zomaar uit de kast trekken als een 'verborgen gebrek'.

En het bedrag van 2500 euro gaat natuurlijk helemaal nergens over. Daar ga je echt wel overheen. Zelfs de kleinste dingen kosten veel geld.
Ja, €2.500 voor allerlei dingen in huis is niks. Maar voor alleen die dakkapel aanpakken kom je een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de uitleg over de bedenktermijn, dan heb ik het verkeerd onthouden.



En het bedrag van 2500 euro gaat natuurlijk helemaal nergens over. Daar ga je echt wel overheen. Zelfs de kleinste dingen kosten veel geld.

Die snap ik ook niet, dan kun je net zo goed meteen de koop ontbinden.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
14-08-2019 10:42
Ja, €2.500 voor allerlei dingen in huis is niks. Maar voor alleen die dakkapel aanpakken kom je een heel eind.
Eens!

To, heb je al bevestiging van de makelaar?

Wat betreft de keuring: onze makelaar adviseerde deze niet in de ontbindende voorwaarden op te nemen maar te doen voordat we het contract tekenden. Hierdoor kan je al voor het contract bedenken of je dit een acceptabel bedrag vind. Als je een bedrag in de voorwaarden zet kunnen de verkopers daar ook over gaan zeuren (de keuring schat de kosten wel op 3000 maar wij denken dat je het voor 2000 kan oplossen dus je voldoet niet aan de voorwaarden).
Via eigen huis hebben we de keuring de dag na de bezichtiging geregeld en die avond het rapport binnen. Vervolgens na het weekend (en na wat overleg met een nadere expert) het koopcontract getekend.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
TVT
Alle reacties Link kopieren
neweve schreef:
14-08-2019 11:07
Eens!

To, heb je al bevestiging van de makelaar?

Wat betreft de keuring: onze makelaar adviseerde deze niet in de ontbindende voorwaarden op te nemen maar te doen voordat we het contract tekenden. Hierdoor kan je al voor het contract bedenken of je dit een acceptabel bedrag vind. Als je een bedrag in de voorwaarden zet kunnen de verkopers daar ook over gaan zeuren (de keuring schat de kosten wel op 3000 maar wij denken dat je het voor 2000 kan oplossen dus je voldoet niet aan de voorwaarden).
Via eigen huis hebben we de keuring de dag na de bezichtiging geregeld en die avond het rapport binnen. Vervolgens na het weekend (en na wat overleg met een nadere expert) het koopcontract getekend.
Ja, dat is zeker een goede manier. Als de uitkomst van de keuring zodanig is dat je niet wilt kopen bespaar je veel energie en moeite. Maar goed, jullie hadden hier dus over nagedacht en het lijkt alsof TO dit helemaal niet voor de bril had.
TO hoe is het afgelopen vandaag?
Ik ben ook benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Denk niet dat to nog terug gaat komen.
niks moet en alles mag
Alle reacties Link kopieren
Allesmag schreef:
14-08-2019 22:04
Denk niet dat to nog terug gaat komen.

Ik hoop van wel. Zelfs al blijkt dat TO het niet handig heeft aangepakt, kunnen anderen er weer van leren, dus ik hoop ook altijd dat mensen nog terugkomen om te vertellen hoe het is gegaan.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
13-08-2019 16:56
Niet als de koop niet ontbonden wordt.

Zeggen ja maar ik heb in de bedenktijd nog gezegd dat ik alsnog wil onderhandelen want lekkage is niet genoeg
Dat bedoelde ik ook hoor, na ontbinden van de koop, anders hoef je niet naar de onderhandeltafel ;) want ze hadden immers al afspraken.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Allesmag schreef:
14-08-2019 22:04
Denk niet dat to nog terug gaat komen.
Denk ik ook niet.

Als er nog wat feedback zou komen, kunnen mensen later als ze dit topic lezen er misschien nog wat van leren.
Allesmag schreef:
14-08-2019 22:04
Denk niet dat to nog terug gaat komen.
Nee, die heeft net een klushuis gekocht en heeft wel wat anders aan haar hoofd.
:rofl:
Nitflex schreef:
15-08-2019 08:47
Nee, die heeft net een klushuis gekocht en heeft wel wat anders aan haar hoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven