Geld & Recht alle pijlers

Eigen risio zorgverzekering 2018: tot wanneer?

13-08-2019 09:34 52 berichten
Weet iemand dit toevallig: tot wanneer kunnen we nog rekeningen verwachten van de zorgverzekeraar die gaan over vorig jaar?

Reden dat ik dit vraag: ik zet elk jaar geld apart voor het eigen risico, zodat we nooit voor een vervelende verrassing komen te staan. Van mijn man staat nog een leuk bedragje gereserveerd voor zorgkosten van 2018. Voor zover ik weet is alles wat hij in 2018 heeft verbruikt al in rekening gebracht, maar ik hou niet van "verrassingen" op dat gebied. Dus ik vroeg me af hoe lang ik dat geld nog zou moeten laten staan om zeker te weten dat de zorgverzekeraar niet opeens toch nog iets in rekening gaat brengen wat ik misschien over het hoofd heb gezien.
Kijk eens in de polis wat al vergoed is en wat er nog aankomt.
Dat kan dit hele jaar nog. In sommige gevallen (ggz zorg) kan het zelfs volgend jaar.
Blijenvrij schreef:
13-08-2019 09:36
Dat kan dit hele jaar nog. In sommige gevallen (ggz zorg) kan het zelfs volgend jaar.

Thanks, dan laat ik het gewoon nog even tot eind van het jaar staan. GGZ zorg heeft ie niet gebruikt, dus dan ga ik er vanuit dat we eind van dit jaar het bedrag wel ergens anders voor kunnen gaan gebruiken. :yes:
Of je kan het gewoon laten staan tot volgend jaar voor de eigen risico.
Alle reacties Link kopieren
Volgens de consumentenbond:

Hoeveel tijd heeft een zorgverzekeraar om kosten in rekening te brengen?
Een zorgverzekeraar heeft vijf jaar de tijd om de kosten voor een behandeling die niet onder de dekking valt bij de verzekerde in rekening te brengen.
(https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... areren#no3)
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
13-08-2019 09:39
Volgens de consumentenbond:

Hoeveel tijd heeft een zorgverzekeraar om kosten in rekening te brengen?
Een zorgverzekeraar heeft vijf jaar de tijd om de kosten voor een behandeling die niet onder de dekking valt bij de verzekerde in rekening te brengen.
(https://www.consumentenbond.nl/zorgverz ... areren#no3)
Dat is wat anders. Het eigen risico heeft betrekking op kosten die wel vergoed worden vanuit de basisverzekering.
snorriemorrie schreef:
13-08-2019 09:37
Thanks, dan laat ik het gewoon nog even tot eind van het jaar staan. GGZ zorg heeft ie niet gebruikt, dus dan ga ik er vanuit dat we eind van dit jaar het bedrag wel ergens anders voor kunnen gaan gebruiken. :yes:
laat nog maar wat langer staan.

Kan volgens mij nog 3 jaar later
Als alle kosten die gemaakt zijn in 2018, inmiddels gedeclareerd zijn kun je er dus vanuit gaan dat er geen eigen risico meer in rekening gebracht wordt van 2018.
Ik denk dat het handiger is om zelf bij te houden wat je aan zorg verbruikt en dan te kijken of je al die rekeningen al betaald hebt.
Als je eigen risico niet verbruikt is, is het aantal rekeningen vast erg beperkt.
Marana schreef:
13-08-2019 09:59
Ik denk dat het handiger is om zelf bij te houden wat je aan zorg verbruikt en dan te kijken of je al die rekeningen al betaald hebt.
Als je eigen risico niet verbruikt is, is het aantal rekeningen vast erg beperkt.
Ik kan dat handig nakijken in de app van mijn zorgverzekeraar.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
13-08-2019 09:42
Dat is wat anders. Het eigen risico heeft betrekking op kosten die wel vergoed worden vanuit de basisverzekering.
Alleen als je eigen risico nog niet op is. Als het eigen risico van TO op is, dan komen er sowieso geen kosten meer.
Of bedoel jij de eigen bijdragen?

Ik heb het even nagevraagd bij mijn verzekeraar (via chat):
De wettelijke datum tot wanneer een zorgverlener (of jijzelf) een declaratie mag indienen, is drie jaar na de behandeldatum. De datum hiervoor is de startdatum van de behandeling, en dan maximaal 36 maanden later.
Zolang kun je nog kosten verwachten voor je eigen risico, eigen bijdrage of niet vergoed.
dianaf wijzigde dit bericht op 13-08-2019 10:02
6.82% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
lise1985 schreef:
13-08-2019 09:45
Als alle kosten die gemaakt zijn in 2018, inmiddels gedeclareerd zijn kun je er dus vanuit gaan dat er geen eigen risico meer in rekening gebracht wordt van 2018.

Ja dat is nou juist de vraag, ze weet niet zeker of alle kosten al gedeclareerd zijn.

Kan lang duren trouwens, ik zou het spaargeld ook lekker laten staan. Dan heb je het toch voor dit jaar ook maar vast als alles van vorig jaar al geregeld blijkt?
.
dianaf schreef:
13-08-2019 10:00
Alleen als je eigen risico nog niet op is. Als het eigen risico van TO op is, dan komen er sowieso geen kosten meer.
Of bedoel jij de eigen bijdragen?

Ik heb het even nagevraagd bij mijn verzekeraar (via chat):
De wettelijke datum tot wanneer een zorgverlener (of jijzelf) een declaratie mag indienen, is drie jaar na de behandeldatum. De datum hiervoor is de startdatum van de behandeling, en dan maximaal 36 maanden later.
Nee, ik bedoel inderdaad het eigen risico. Als je dat verbruikt hebt, komen er inderdaad geen kosten meer. Maar TO gaf aan dat het nog niet verbruikt was.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
13-08-2019 09:59
Ik denk dat het handiger is om zelf bij te houden wat je aan zorg verbruikt en dan te kijken of je al die rekeningen al betaald hebt.
Als je eigen risico niet verbruikt is, is het aantal rekeningen vast erg beperkt.

Is nogal lastig, je weet toch niet precies wat onder welke dbc valt, wat niet, en beschrijvingen in je declaratieoverzicht bieden vaak ook niet veel (geen) duidelijkheid (bij mij in elk geval).
.
Anoniem262821034 schreef:
13-08-2019 10:03
Is nogal lastig, je weet toch niet precies wat onder welke dbc valt, wat niet, en beschrijvingen in je declaratieoverzicht bieden vaak ook niet veel (geen) duidelijkheid (bij mij in elk geval).


Als je het over een dbc hebt, heb je het over ziekenhuiskosten, en dan is je eigen risico vaak al snel vol. In het geval van TO is het eigen risico lang niet opgebruikt.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
13-08-2019 10:25
Als je het over een dbc hebt, heb je het over ziekenhuiskosten, en dan is je eigen risico vaak al snel vol. In het geval van TO is het eigen risico lang niet opgebruikt.

Waar maak je dat uit op, je weet niet eens hoe hoog het eigen risico is.
.
Anoniem262821034 schreef:
13-08-2019 10:40
Waar maak je dat uit op, je weet niet eens hoe hoog het eigen risico is.


Dat schrijft TO toch gewoon? Zie de OP: Van mijn man staat nog een leuk bedragje gereserveerd voor zorgkosten van 2018. Voor zover ik weet is alles wat hij in 2018 heeft verbruikt al in rekening gebracht,
Nee klopt het gaat alleen om eventuele medicatie, volgens mij is het ook allemaal in rekening gebracht. Toch een beetje "bang" dat ik iets over het hoofd heb gezien. Al is die kans vrij klein hoor. Hij is niet ziek geweest.

Toch is het een paar jaar geleden 1 keer gebeurt, dat mijn man zijn hand had laten intapen en dat waren we allebei helemal vergeten en kwam de rekening opeens anderhalf jaar later. (Begin van het jaar laten intapen en pas halverwege het jaar daarop was het gedeclareerd)
Misschien toch even bijhouden in het vervolg dan.
Alle reacties Link kopieren
Marana schreef:
13-08-2019 10:41
Dat schrijft TO toch gewoon? Zie de OP: Van mijn man staat nog een leuk bedragje gereserveerd voor zorgkosten van 2018. Voor zover ik weet is alles wat hij in 2018 heeft verbruikt al in rekening gebracht,

Dat er een leuk bedragje gereserveerd staat zegt helemaal niks.
.
Ziekenhuizen zijn soms traag. Ik kreeg eens ver in de loop van het volgend jaar nog een rekening van toen ik het jaar daarvoor met een gebroken arm op de eerste hulp was beland.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
13-08-2019 10:42
Nee klopt het gaat alleen om eventuele medicatie, volgens mij is het ook allemaal in rekening gebracht. Toch een beetje "bang" dat ik iets over het hoofd heb gezien. Al is die kans vrij klein hoor. Hij is niet ziek geweest.

Toch is het een paar jaar geleden 1 keer gebeurt, dat mijn man zijn hand had laten intapen en dat waren we allebei helemal vergeten en kwam de rekening opeens anderhalf jaar later. (Begin van het jaar laten intapen en pas halverwege het jaar daarop was het gedeclareerd)

Maar zit/ zat je zo krap dan? Want wat kan intapen nou helemaal kosten?
Als je zo weinig speelruimte hebt zou ik er nu zeker van afblijven als er geen calamiteiten zijn waar je het voor nodig hebt.
.
Marana schreef:
13-08-2019 09:59
Ik denk dat het handiger is om zelf bij te houden wat je aan zorg verbruikt en dan te kijken of je al die rekeningen al betaald hebt.
Als je eigen risico niet verbruikt is, is het aantal rekeningen vast erg beperkt.
Nee, maar bij ziekenhuiskosten wéét je dat dan gewoon niet en ook niet hoeveel het is.

Ik had een gebroken arm en op mijn hoofd gevallen, dus gipskamer, röntgen, ct-scan, anesthesist voor injecties en al dat soort dingen. Maar weet ik veel hoeveel de kosten voor het bezoeken van de eerste hulp zijn? En dat die blijkbaar veel later volgen dan al die andere dingen. Bezoek aan de eerste hulp komt altijd uit je eigen risico.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 13-08-2019 10:51
5.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het lullige is ook nog: als je eigen risico van 2018 al op is, kunnen ze het op een ander jaar zetten dat er nog wel een bedrag openstond. Dit jaar bijvoorbeeld.
Such fun!1

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven