Geld & Recht alle pijlers

Gierige acties deel X

13-08-2019 16:45 3017 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vorige 9 delen waren een groot succes. In deel 10 gaan we weer verder met het delen van gierige acties.

Links naar vorige delen:
* Deel 1
* Deel 2
* Deel 3
* Deel 4
* Deel 5
* Deel 6
* Deel 7
* Deel 8
* Deel 9
In this mad house we must all survive
Lekker vers topic :D

Hier maar even reageren op enniepennie:

We gaan wel eens stappen met een groepje vrienden van twee andere bevriende stellen en wij, in totaal 6 man dus. Vaak pakken we eerst een terrasje, maar voelt niemand (behalve ik) zich aan het einde geroepen om de rekening te betalen. Achteraf wordt alles wel netjes verrekend (maar ik kon ook regelmatig een paar euro tekort, waar ik dan niet moeilijk over doe).

Een paar maanden geleden gingen we op stap na het terrasje. Een jongen uit de groep gaf het eerste rondje, maar wilde daarvoor wel naar een kroeg waar hij de barman kende. Hij hoefde uiteindelijk maar een tientje te betalen voor 3 bier en 3 liefmans.

Daarna gingen we naar een andere kroeg. Hier gaf mijn vriend een rondje. Na dit rondje heeft niemand, een uur lang, aangeboden om een rondje te geven, totdat we weg gingen.

De keer daarop stappen gaf mijn vriend weer een rondje. Daarna weer niemand. Toen zijn we ons eigen drinken maar gaan halen zonder de rest te vragen, en dat hebben we de rest van de avond zo gedaan. Ben ik gierig geweest?


Ik vind die vrienden nare profiteurs en gierigen.
Bah.

Volgende keer beter een pot maken (€10 pp inleggen, glas vragen aan de barvrouw/man om het in te doen en daar de rondjes mee af rekenen)
Krijg je dat gedoe ook niet weer.

En bij verplaatsen van terras naar andere kroeg ofzo neem je wat er van de pot over is gewoon mee.
Wat een hoop gierige forummers die nooit een fooi geven (einde van het vorige topic).
Alle reacties Link kopieren
hier in dld geven mijn collegas altijd fooi als we ergens een kop koffie hebben gedronken, dus ik doe dat ook maar om niet de gierige hollander te zijn. maar ik vond het de 1e keer wel een beetje raar eigenlijk omdat het personeel niks meer had gedaan dan hun werk in mijn ogen.. ik krijg ook geen fooi op mijn werk. waarom een ander dan wel?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk na over een gierige actie.
We’re all mad here
Alle reacties Link kopieren
Meestal geef ik wel wat fooi, al is het afhankelijk van de kwaliteit van het eten, de klantvriendelijkheid cq service van het bedienend personeel en wat voor restaurant het is waar we op dat moment eten (doorgaans eetcafés). Vind het soms ook lastig om te bepalen hoeveel fooi reëel is; 10 % als richtlijn houd ik zelf niet aan, maar is wel het overwegen waard.

Het eten en de klantvriendelijkheid / service moet wel heel erg bedroevend zijn, willen we geen fooi geven; dan rekenen we alleen af wat we gegeten en gedronken hebben.
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 10% ook altijd een beetje raar. Natuurlijk is het zo dat een grote groep meer energie kost voor de bediening maar als ik een dure fles wijn bestel kost dat hun niet meer gedoe dan een goedkope maar het drijft de rekening wel op. Ik doe meer aan vaste bedragen: 5€ voor een normaal restaurant en 10€ voor een duurder segment.
En dat is dan voor 2-4 mensen. Bij grote groepen wordt dat meer.
Alle reacties Link kopieren
De vrienden uit Enniepennniee's situatie vind ik zeker gierig. Ik vind het niet kunnen om meerdere rondjes door één iemand / stel te laten betalen zonder zelf ook een keer een rondje te betalen (uitgezonderd wanneer vooraf is gecommuniceerd door de betreffende persoon / betreffend stel dat diegene(n) zouden betalen).
In this mad house we must all survive
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
13-08-2019 16:59
Lekker vers topic :D

Hier maar even reageren op enniepennie:






Ik vind die vrienden nare profiteurs en gierigen.
Bah.

Volgende keer beter een pot maken (€10 pp inleggen, glas vragen aan de barvrouw/man om het in te doen en daar de rondjes mee af rekenen)
Krijg je dat gedoe ook niet weer.

En bij verplaatsen van terras naar andere kroeg ofzo neem je wat er van de pot over is gewoon mee.
Krijg je alleen gedoe over dat er mensen zijn die dan dure mixdrankjes gaan bestellen en andere 1 cola drinken.
Marana schreef:
13-08-2019 17:27
Wat een hoop gierige forummers die nooit een fooi geven (einde van het vorige topic).
Geef jij de caissière in de supermarkt dan ook 5 à 10 % extra omdat ze zo netjes je boodschappen scant?

Of mag ik dan vanaf nu bij elke telefoon die ik beantwoord die langer dan 2 minuten duurt op mijn werk 1 euro vragen?
En aangezien ik geen factuur stuur naar die mensen ... hoe incasseer ik mijn fooi?


Of wat te denken van chauffeurs?
Mag een koerier die je Bol.com-pakketje aflevert een fooi cashen?
Die mannen worden meestal ook zwaar onderbetaald.
Mag een chauffeur op de lange baan een fooi cashen als ie aan een bedrijf levert?

En wat met iemand die in de magazijnen van Bol.com werkt?
Een hondenstiel, slecht betaald en ze zien ook nog es geen klant.
Nooit dankbaarheid, nooit een fooi.


Of betaal jij je slager, bakker of verpleegster ook een fooi?


Waarom geldt die zowat lichtelijk verplichte fooi alleen in de horeca?
Alle reacties Link kopieren
Een zeer gierige bingo actie:

Tvp
dolfje schreef:
13-08-2019 17:47
Krijg je alleen gedoe over dat er mensen zijn die dan dure mixdrankjes gaan bestellen en andere 1 cola drinken.

Is bij onze vriendengroep (ruim 20 man/vrouw) nog nooit gedoe over geweest.
Er is er 1 die altijd mix drinkt ivm geen bier lusten. De helft drinkt bier, andere helft wijn (zo ongeveer)
Waar de bierdrinkers 4 biertjes nemen neemt de mixdrinker over het algemeen maar 2 mixjes (of er moet enorme dorst zijn)
De wijndrinkers zijn ook iets trager dan de biermensen.

Komt allemaal zo ongeveer op hetzelfde neer.

En als de pot leeg is na dat tientje pp zijn er vaak een aantal die naar huis gaan en de rest lapt nog een keer.

Die ene die altijd spa blauw drinkt, drinkt net zo hard als de bierdrinkers.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net in Canada geweest. Daar is 15% fooi gebruikelijk, liever zelfs meer.
Dat heb ik dan ook meestal gegeven. Behalve bij winkels waar je een broodje of koffie haalde, hier kwam ook op de pin te staan of je fooi wilde geven en een verdrietige smiley als je dat niet gaf.
Ik vind het bij dit soort zaakjes niet nodig of is het toch gierig?
sun.lover wijzigde dit bericht op 13-08-2019 18:21
Reden: Typfouten
0.15% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als je in een winkel extra je best doet verkoop je misschien een extra outfit en als je op provisie werkt wat veel gebeurt is dat dus ook een soort fooi. Als in extra geld omdat je je best doet.
In een restaurant kun je nog zo veel glaasjes water halen en nog zo aardig doen ze zullen geen tweede maaltijd bestellen. Dus vandaar toch fooi.

Ik denk dat er maar weinig kledingwinkels zijn waar het personeel op provisiebasis werkt hoor.
tvp
Wij maken ook altijd een pot als we uit gaan en hebben nooit gedoe.
Alle reacties Link kopieren
bingo schreef:
13-08-2019 17:53
Een zeer gierige bingo actie:

Tvp
Hehe, ik ben ook even gierig.
¡Apagando las luces!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een gierige tvp 🤩
Marana schreef:
13-08-2019 17:27
Wat een hoop gierige forummers die nooit een fooi geven (einde van het vorige topic).
Of hun vrienden laten betalen ;)
Alle reacties Link kopieren
TVP :cheer2:
Marnamai schreef:
13-08-2019 17:52
Geef jij de caissière in de supermarkt dan ook 5 à 10 % extra omdat ze zo netjes je boodschappen scant?

Of mag ik dan vanaf nu bij elke telefoon die ik beantwoord die langer dan 2 minuten duurt op mijn werk 1 euro vragen?
En aangezien ik geen factuur stuur naar die mensen ... hoe incasseer ik mijn fooi?


Of wat te denken van chauffeurs?
Mag een koerier die je Bol.com-pakketje aflevert een fooi cashen?
Die mannen worden meestal ook zwaar onderbetaald.
Mag een chauffeur op de lange baan een fooi cashen als ie aan een bedrijf levert?

En wat met iemand die in de magazijnen van Bol.com werkt?
Een hondenstiel, slecht betaald en ze zien ook nog es geen klant.
Nooit dankbaarheid, nooit een fooi.


Of betaal jij je slager, bakker of verpleegster ook een fooi?


Waarom geldt die zowat lichtelijk verplichte fooi alleen in de horeca?

Omdat horeca echt hard werken en slecht betaald is.
Hier gaan restaurants al niet meer open omdat men geen goed personeel kan vinden. Dus als ik goed wordt geholpen geef ik fooi.
Ik vind overigens dat andere beroepsgroepen ook weleens een extraatje zouden mogen maar dat is geen reden om dan naar nooit meer iemand een fooi te geven.
Ik vind geen fooi geven in de horeca gênant en gierig.
Sun.lover schreef:
13-08-2019 18:19
Ik ben net in Canada geweest. Daar is 15% fooi gebruikelijk, liever zelfs meer.
Dat heb ik dan ook meestal gegeven. Behalve bij winkels waar je een broodje of koffie haalde, hier kwam ook op de pin te staan of je fooi wilde geven en een verdrietige smiley als je dat niet gaf.
Ik vind het bij dit soort zaakjes niet nodig of is het toch gierig?
Ik vind dat niet gierig hoor. In Amerika geef ik altijd netjes 20% fooi (tenzij ik niet tevreden ben maar dat is zeer zeldzaam) maar niet bij Starbucks of fastfood e.d. Hooguit het wisselgeld wat ik in de tipbox gooi maar aangezien ik overal met credit card betaal gebeurd dat vrijwel nooit. Soms word ik wel een beetje fooi- moe in Amerika.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
13-08-2019 17:52
Geef jij de caissière in de supermarkt dan ook 5 à 10 % extra omdat ze zo netjes je boodschappen scant?

Of mag ik dan vanaf nu bij elke telefoon die ik beantwoord die langer dan 2 minuten duurt op mijn werk 1 euro vragen?
En aangezien ik geen factuur stuur naar die mensen ... hoe incasseer ik mijn fooi?


Of wat te denken van chauffeurs?
Mag een koerier die je Bol.com-pakketje aflevert een fooi cashen?
Die mannen worden meestal ook zwaar onderbetaald.
Mag een chauffeur op de lange baan een fooi cashen als ie aan een bedrijf levert?

En wat met iemand die in de magazijnen van Bol.com werkt?
Een hondenstiel, slecht betaald en ze zien ook nog es geen klant.
Nooit dankbaarheid, nooit een fooi.


Of betaal jij je slager, bakker of verpleegster ook een fooi?


Waarom geldt die zowat lichtelijk verplichte fooi alleen in de horeca?
In de super mag en kan het niet. Maar ja een aardige cashiere die iets meer doet zal meer klanten aan haar kassa hebben dan dat sjagerijnig mokkel bij die andere. Mocht er dus iemand boventallig zijn is sjagerijn eerder weg dan de aardige.

Idem voor je werk. Je zal eerder gepromoveerd worden of loonsverhoging krijgen als je je werk goed doet dan dat je het halfbakken doet.

Chauffeurs. Ja, die geef je fooi als ze bv de boel niet voor de deur neerploffen maar vragen hoe je het naar binnen krijgt en of ze dan nog even moeten helpen. Degene die zegt het niet even (2 meter) verder te zetten omdat het ná de deur is die krijgt geen fooi nee.

Verder hoef je niet in dat magazijn te werken en werken daar over het algemeen mensen die het heel tijdelijk doen of die de kwaliteiten niet hebben om in de horeca te werken.

Er zijn bepaalde verwachtingen bij het uitvoeren van werk. Je mag dus een minimum verwachten en in de horeca is dat een bord neerzetten. Doet iemand meer mag je dat best met fooi belonen.
Snap niet waarom men daar zo moeilijk over doet.
Alle reacties Link kopieren
Het-groepje schreef:
13-08-2019 18:59

Ik vind geen fooi geven in de horeca gênant en gierig.
Vind je dat ook bij alleen wat drinken?
Alle reacties Link kopieren
Je best doen uit zich niet altijd in fooi voor het personeel maar uit zich wel vaak.
De kledingwinkel die wordt genoemd bv. De kracht die haar best doet zal eerder de begeerde dubbel betaalde diensten krijgen dan degene die de kantjes er af loopt. Ook een soort fooi.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven