Geld & Recht alle pijlers

Hoeveel betalen jullie aan maandelijkse hypotheeklasten?

14-08-2019 10:32 160 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vroeg me af hoeveel procent van hun inkomen jullie aan hun maandelijkse hypotheeklasten betalen (netto hypotheek maandlasten / netto inkomen). En hadden jullie achteraf gezien liever een lagere of hogere hypotheek genomen?

Hoeveel procent van je inkomen betaal je aan hypotheeklasten?

Totaal aantal stemmen: 207

<20% (48%)
21-25% (25%)
26-30% (11%)
31-35% (11%)
36-40% (3%)
41-45% Geen stemmen
46-50% (2%)
>50% (0%)
Alle reacties Link kopieren
nadine1988 schreef:
14-08-2019 12:10
25%. Zijn een eenverdienend gezin met 4 kinderen. Het is prima zo. We konden veel meer lenen, maar niet nodig en niet gedaan. Wel veel verbouwd van spaargeld, jaren voor gedpaard. Nu nog steeds nette spaarpot, en nog steeds kunnen sparen. Het is prima zo, het is duur genoeg allemaal.
Dat is precies wat ik hoop te doen. Mag ik vragen hoe jullie dat precies allemaal doen? Gaat het hierbij om een inkomen die erg boven modaal is? Als ik uitreken kom ik namelijk zeker wel een paar honderd euro's tekort per maand.
Alle reacties Link kopieren
max27 schreef:
14-08-2019 13:11
Precies!
Daarnaast is niet gedefinieerd of het over bruto of netto hypotheeklasten gaat. Ik kijk zelf altijd naar bruto, omdat ik de rente aftrek jaarlijks laat uitbetalen en als extraatje beschouw.
Er staat letterlijk "netto" in mijn post. Meerdere malen zelfs.
Zou toch liever naar bruto kijken, gezien de wijzigingen die ze willen in het aftrek stelsel.

Daarbij zitten wij procentueel nu heel laag, over ruim een jaar met nieuwe huis stukje hoger maar ook nog laag (ik reken bruto) maar hebben wij dan nog wel helft aflossingsvrij. Oftewel wij moeten daar ook nog soort van plan voor maken na verhuizing.

Aangezien jullie straks op 1 salaris willen leven met liefst groot gezin en wij leven zelf op 2 80% salarissen met 2 kinderen, is dat nogal verschil in hoe relevant het is in een situatie wat je procentueel betaald.

In jouw geval is vergelijk zoeken met zelfde soort situaties het meest praktisch denk ik. En hoeveel jaar leef je nog wel op 2 salarissen oftewel los al af die jaren of spaar je al grote buffer.
Alle reacties Link kopieren
BabyGroot schreef:
14-08-2019 13:13
Hoe heb je rekening gehouden met de ozb belasting? Die gaat op waarde van je huis en is vaak elk jaar anders? Heb je ook gedacht aan inboedelverzekering, opstalverzekering en dat soort dingen?
Al mijn berekeningen zijn gemiddelden. Niet ideaal, maar het geeft toch een redelijk beeld van wat ons te wachten. Met OBZ ben ik uitgegaan van 0,1% op een huis van 250K. Maar of dat nou €20 of €30 euro per maand is, is nou niet echt het grootste probleem.

Inboedel- en opstalverzekering, aansprakelijksheidverzekering, afvalstofheffing, rioolheffing, waterschapbelasting allemaal meeberekend. Ik heb me rot gezocht naar alle kosten waar we allemaal rekening mee zouden moeten houden, zodat ons geen nare verassingen te wachten zou komen te staan.

Het is alleen hoeveel de kosten van de kinderen nou precies zullen uitvallen, waar het vooral om draait. En hier is erg weinig informatie over te vinden behalve "het is compleet afhankelijk van je inkomen" en "je kunt het zo veel of weinig maken als je zelft wilt". Dat geeft allemaal niet echt een duidelijk plaatje over hoeveel het minimaal gaat kosten en hoeveel het afhangt van hoe vaak en hoe duur speelgoed je hun koopt enz.

1 kind ben ik vrij zeker dat we altijd wel zullen kunnen betalen op 1 inkomen. Met de gesuggereerde 17% van inkomen houden we nog honderden euro's meer over dan dat we nodig zouden hebben (sparen al meegerekend). Als we eenmaal een kind hebben zullen we ook telkens wel beter in kunnen schatten of we nog een kind erbij kunnen veroorloven of niet. Maar met de hypotheek zou het wel handig zijn als we die inschatten nu al wat beter konden maken, zodat we weten hoe een hoge hypotheek we ons kunnen veroorloven.
13 %
Alle reacties Link kopieren
JapjapII schreef:
14-08-2019 12:05
Ik begrijp helemaal je wil om je kinderen niet naar de opvang te laten gaan niet, wat ik ook niet snap is dat je ook nog zoveel tijd tussen je kinderen wil laten.
Wat is er zo verkeerd aan opvang ? Waarom wil je zoveel tijd tussen je kinderen ?Dat maakt dat je 12 tot 16 jaar uit het arbeidscircuit zal zijn. Als je er al ooit terug in komt. Je zet je in een heel afhankelijke positie.
In mijn ogen is het ondoenbaar om met het loon van je man, met een heel gezin te leven en een huis te kopen. De tijd dat dit kon is voorbij. En is er trouwens ook maar heel kort geweest, onder totaal andere omstandigheden.
Het kostwinnersmodel is er maar een korte periode geweest, in de jaren 50 en 60 met wat uitlopers later. Dat model kan in de huidige tijdgeest/omstandigheden in mijn ogen alleen als je een partner hebt die echt een hoog inkomen heeft, zeker als je 3 of meer kinderen wil.
Waarom is dat thuis blijven bij de kinderen iets waar je zo aan vast houdt ?
Trouwens misschien loop je de muren op (wellicht Belgische uitdrukking), na 6 maanden zorgen ? Als ik hier op Viva lees, zijn er zoveel mogelijkheden in Nederland om minder dan fulltime te werken, het is ook al redelijk goed aanvaard dat mannen minder dan fulltime te werken, dan kan je toch op zoek naar een evenwichtige regeling.
Het kostwinnersmodel dat er in de jaren 50-60 is geweest kon ook enkel omdat de man op moment echt een goed inkomen had (geplaatst in die tijd), huizen betaalbaar waren en mensen een veel lagere levensstandaard hadden. (Veel spullen die nu normaal zijn, waren er uiteraard gewoon niet.)
Het is volgens mij ook misplaatste romantiek om te denken dat moeders (ouders) in die tijd zo veel met hun kinderen bezig waren. Er waren veel kinderen, het huishouden was een pak zwaarder, maar vooral de cultuur om echt met kinderen bezig te zijn was er niet.
Het zijn maar de laatste generaties ouders die heel veel met hun kinderen bezig zijn. De meeste ouders die wel werken, zijn vermoedelijk meer ECHT bezig met hun kinderen, dan in die tijd.
Zonder dat kinderen in alle luxe moeten opgroeien, kosten ze veel geld. Je wil toch goed voor hen kunnen zorgen, en hen niet opzadelen met ouders die constant moeten tellen en rekenen. Daar kies je toch niet vrijwillig voor ? Als er door omstandigheden geleefd moet worden van één modaal inkomen of zelfs een uitkering, dan kan het niet anders en dan hoop ik voor betere tijden voor dat gezin en ondersteuningsmogelijkheden vanuit de overheid. Maar er bewust zelf voor kiezen...ik snap dat echt niet.
Volledig mee eens.
Gecompartimenteerde troep is ook een vorm van opruimen.
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 5% - maar ik zou niet weten wat je aan deze informatie hebt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
14-08-2019 13:10
Hier houd ik allemaal al rekening mee in mijn berekening. En de verhoging van kosten in boodschappen en gas/water/licht is inbegrepen bij die 33% van inkomen die ik noemde.
Inflatie? opgroeiende kinderen, veranderingen in het zorgsysteem, afbouw HRA, beperking ww voor als je partner baan kwijtraakt?
Rond de 20% denk ik, of iets minder.
De grond zit niet in de hypotheek, alleen de bouw van het huis en daar hebben we nog giften op gekregen van familie toen we trouwden.

Maar goed, daar heb jij toch niks aan.
Vraag is wat is jullie inkomen en situatie? Hoeveel kan je lenen? Wat is je levensstijl? Verwachtingen? Hoe zie je de komende 20+ jaar voor je?
Je kan dat niet zomaar vergelijken met iemand op een forum.
Alle reacties Link kopieren
Rurow schreef:
14-08-2019 13:24
Zou toch liever naar bruto kijken, gezien de wijzigingen die ze willen in het aftrek stelsel.

Daarbij zitten wij procentueel nu heel laag, over ruim een jaar met nieuwe huis stukje hoger maar ook nog laag (ik reken bruto) maar hebben wij dan nog wel helft aflossingsvrij. Oftewel wij moeten daar ook nog soort van plan voor maken na verhuizing.

Aangezien jullie straks op 1 salaris willen leven met liefst groot gezin en wij leven zelf op 2 80% salarissen met 2 kinderen, is dat nogal verschil in hoe relevant het is in een situatie wat je procentueel betaald.

In jouw geval is vergelijk zoeken met zelfde soort situaties het meest praktisch denk ik. En hoeveel jaar leef je nog wel op 2 salarissen oftewel los al af die jaren of spaar je al grote buffer.
We houden sowieso redelijk wat spaargeld achter de hand. Naast de overdachtsbelasting, notariskosten, etc. willen we €20.000 euro spaargeld houden. We kopen ook alleen een huis waar geen echte verbouwingen meer nodig zijn. Kwa meubelen zal het vrijwel gewoon zijn wat nu al hebben. Misschien willen we wel nieuwe meubelen gaan kopen, maar dat is dan iets waar dan daarna pas voor zullen gaan sparen. Ik verwacht hiervan dus echt minimaal wel €15.000 euro over te houden.

Hoelang het zal duren voordat we van 2 naar 1 salaris overgaan zal er vanaf hangen hoelang het duurt om zwanger te worden. Ik ben van plan om tot aan zwangerschapsverlof te blijven werken (zodat we dat ook nog doorbetaalt krijgen). Hopelijk zal dat dus niet zo heel lang zijn. We willen gaan proberen zodra we een koophuis hebben. Zelfs als ik al zwanger ben zal het dus op zijn allerminst nog wel een halfjaar zijn. En in die tijd komt er al weer haast €10.000 euro spaargeld bij.

Wij zijn van plan omdat dan ook gewoon als spaargeld te houden. Gelijk extra gaan aflossen bij een hypotheek die we pas net afgesloten hebben heeft niet zoveel zin. Dat kost uiteindelijk alleen maar meer.
anoniem_389055 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 13:51
0.33% gewijzigd
Netto: 21%
Bruto: 27%
dylanking19999 schreef:
14-08-2019 13:49

Wij zijn van plan omdat dan ook gewoon als spaargeld te houden. Gelijk extra gaan aflossen bij een hypotheek die we pas net afgesloten hebben heeft niet zoveel zin. Dat kost uiteindelijk alleen maar meer.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
14-08-2019 13:49
Wij zijn van plan omdat dan ook gewoon als spaargeld te houden. Gelijk extra gaan aflossen bij een hypotheek die we pas net afgesloten hebben heeft niet zoveel zin. Dat kost uiteindelijk alleen maar meer.
Hoe bedoel je dat het uiteindelijk alleen maar meer kost?
Alle reacties Link kopieren
Lady_Day schreef:
14-08-2019 13:53
Hoe bedoel je dat het uiteindelijk alleen maar meer kost?
Ik bedoel het in de zin van dat het meer kost om eerst een hypotheek van €100.000 te kopen en dan €10.000 te sparen en vervolgens die €10.000 extra aflossen, dan als je gelijk maar een hypotheek van €90.000 neemt.
Dus je wil een woning die instap-klaar is, groot genoeg voor een gezin van 6 met 250k? Waar woon je? Want dat gaat hard zoeken worden. Tenminste, dat ligt eraan waar je wil gaan wonen dan. Je zou toch zeker dan 4 slaapkamers nodig hebben, niet?
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 14-08-2019 13:59
1.03% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
14-08-2019 13:56
Ik bedoel het in de zin van dat het meer kost om eerst een hypotheek van €100.000 te kopen en dan €10.000 te sparen en vervolgens die €10.000 extra aflossen, dan als je gelijk maar een hypotheek van €90.000 neemt.
Door die strategie hebben we wel het ultieme huis kunnen kopen. Nu wisten we dat we beter op ons geld kunnen zitten dan zelfs banken geloven, vandaar dat we het aandurfden om deze strategie toe te passen.
Alle reacties Link kopieren
Op het moment 5 %, nog één jaar en dan hypotheekvrij. Ik ben extreem voorzichtig hierin, dus wilde zo weinig mogelijk lenen en afbetalen op 15 jaar. Maar België hier, huis zelf gebouwd, dus dan kan je veel besparen.
Life is short. Eat dessert first.
dylanking19999 schreef:
14-08-2019 13:56
Ik bedoel het in de zin van dat het meer kost om eerst een hypotheek van €100.000 te kopen en dan €10.000 te sparen en vervolgens die €10.000 extra aflossen, dan als je gelijk maar een hypotheek van €90.000 neemt.

Met die logica kun je dan beter gewoon eerst 30 jaar sparen voordat je een huis gaat kopen?
Alle reacties Link kopieren
Poker schreef:
14-08-2019 12:40
Ben je wel zeker 120 m2 en 6 slpkamers? Dat zullen wel wat meer vierkante meters zijn! Er geraken toch geen 6 slpkamers in zo'n klein huis?
Jawel hoor, het zijn geen grote slaapkamers maar zo heeft wel elk kind een eigen kamer. Zo klein is het huis niet hoor. Is een normaal formaat eengezinswoning in Nederland.
Vergelijkbaar hiermee, alleen zijn mijn zolderkamers groter want geen knieschotten (dus meer speelruimte -lees: ruimte om rommel te maken) en daarboven zit nog een vliering:
https://www.funda.nl/koop/groningen/hui ... heerd-152/

Alleen dan heb ik een andere voorgevel zoals bij dit huis zodat er een inpandige schuur zit:

https://www.funda.nl/koop/groningen/hui ... aheerd-67/

En dan heb ik van de schuur een slaapkamer gemaakt met dakraam en in de achtertuin een andere schuur geplaatst.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Kinderen kosten veel geld en energie... waardoor ze nog meer geld kosten ;). Het beste financiële advies is om niet te jong kinderen te krijgen. Werken, studeren, het is allemaal lastiger en duurder met kinderen. Als je 20 bent zoals je nick suggereert, echt, wacht..

Percentage zegt inderdaad niet zoveel. wat je overhoudt, waar je woont en wat je wensen zijn des te meer. Er zijn vaak 2 categorieën grote gezinnen, of behoorlijk arm, of behoorlijk rijk en met 2400 netto met z'n tweeën? wordt dat het eerste.
anoniem_381257 wijzigde dit bericht op 14-08-2019 14:34
0.10% gewijzigd
Wij hebben destijds bewust gekozen voor een huis ruim onder wat we maximaal konden lenen, zodat we in staat zouden zijn financiële klappen op te vangen en omdat het huis wat we hebben prima voldeed aan onze wensen.
Alle reacties Link kopieren
snorriemorrie schreef:
14-08-2019 14:10
Met die logica kun je dan beter gewoon eerst 30 jaar sparen voordat je een huis gaat kopen?
En in die 30 jaar slaap je op een bankje in het park?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
handigmetgeld schreef:
14-08-2019 14:36
En in die 30 jaar slaap je op een bankje in het park?
Ja, want dat zijn inderdaad de twee enige opties: óf een huis kopen, óf op een bankje slapen :roll:

Wat ik ermee bedoel te zeggen: op een gegeven moment zul je toch moeten bepalen: nu gaan we kopen. En als je dan een paar maanden later wat extra hebt dat je weer witl aflossen, dan is dat alleen maar mooi. De logica van TO snap ik niet
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
14-08-2019 13:58
Dus je wil een woning die instap-klaar is, groot genoeg voor een gezin van 6 met 250k? Waar woon je? Want dat gaat hard zoeken worden. Tenminste, dat ligt eraan waar je wil gaan wonen dan. Je zou toch zeker dan 4 slaapkamers nodig hebben, niet?
Die 250.000 heb ik niet zelf verzonnen. Ik kijk al een tijdje rond naar huizen die te koop zijn. En hier in het Noord- en Zuid-Holland - Utrecht gebied (waar vrijwel al het werk is dus ik ook van plan ben om te blijven) kosten vrijwel alle huizen ongeveer 250.000, ook al verschild de grootte en kwaliteit sterk. Ik heb meerdere leuke huizen gezien die instap-klaar zijn en 5 of 6 slaapkamers hebben voor die prijs. Ik heb er ook gezien die voor dezelfde prijs maar 2 of 3 slaapkamers hebben en zoveel werk nodig hebben dat je haast net zo goed het hele huis plat kan gooien. Maar goed, aanbod is er dus wel. Zo'n huis is niet op elk moment beschikbaar, maar er zijn er zeker wel meerdere per jaar beschikbaar.

Ga je in buiten het Noord- en Zuid-Holland - Utrecht gebied wonen, of koop je een huis waar redelijk wat aan verbouwd moet worden, dan kosten huizen van diezelfde grootte meestal zo'n 200.000.

Met hogere prijzen kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt en word het aantal huizen die voldoen steeds meer. Maar er zit voor de meeste huizen verrassend weinig variatie in de prijs.
Alle reacties Link kopieren
dylanking19999 schreef:
14-08-2019 14:55
Die 250.000 heb ik niet zelf verzonnen. Ik kijk al een tijdje rond naar huizen die te koop zijn. En hier in het Noord- en Zuid-Holland - Utrecht gebied (waar vrijwel al het werk is dus ik ook van plan ben om te blijven) kosten vrijwel alle huizen ongeveer 250.000, ook al verschild de grootte en kwaliteit sterk. Ik heb meerdere leuke huizen gezien die instap-klaar zijn en 5 of 6 slaapkamers hebben voor die prijs. Ik heb er ook gezien die voor dezelfde prijs maar 2 of 3 slaapkamers hebben en zoveel werk nodig hebben dat je haast net zo goed het hele huis plat kan gooien. Maar goed, aanbod is er dus wel. Zo'n huis is niet op elk moment beschikbaar, maar er zijn er zeker wel meerdere per jaar beschikbaar.

Ga je in buiten het Noord- en Zuid-Holland - Utrecht gebied wonen, of koop je een huis waar redelijk wat aan verbouwd moet worden, dan kosten huizen van diezelfde grootte meestal zo'n 200.000.

Met hogere prijzen kun je het natuurlijk zo gek maken als je zelf wilt en word het aantal huizen die voldoen steeds meer. Maar er zit voor de meeste huizen verrassend weinig variatie in de prijs.
Ik weet niet hoor maar dat klopt natuurlijk niet. Ik woon op de grens van de provincies Utrecht en Noord Holland en ik kan je garanderen dat er in 2019 geen huis te koop komt met 4-5 slaapkamers voor die prijs. Voor een ton meer moet je goed zoeken en hoef je geen jaren 30 woning te verwachten want die zijn flink duurder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven