Geld & Recht alle pijlers

Advies; hypotheek verhogen voor vloer? Of niet?

14-08-2019 17:46 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,
Ik wil graag wat advies over of het slim is wat ik wil;
Nieuwbouw woning, waar we inmiddels 10 jaar wonen. We zijn nu toe aan onderhoud, verven buiten en binnen en andere zaken.

Graag willen wij vloerverwarming en een houten vloer en misschien ook zonnepanelen. Ook wat stucwerk aan plafonds en wat muren. Voor dit gedeelte willen we rond 20.000 extra ons hypotheek verhogen.

Voor nieuwe bank stoelen etc. sparen we zelf.

Nu vraag ik me af of het verstandig is om dit te doen of zelf er nog 3. 4 jaar voor te sparen?

Een verhoging van 20.000 kost ons rond de 70,- extra.

Wij zijn niet heel erg thuis in de hypotheken, misschien kan iemand ons zeggen of dit verstandig is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af of je er überhaupt een hypotheek voor kan krijgen. Een persoonlijke lening zou kunnen maar hypotheek moet waardevermeerderend zijn en de vraag is in hoeverre dit alles waardevermeerderend is. Zou eens gaan praten met een adviseur over de (on) mogelijkheden
Alle reacties Link kopieren
Nou niet met een houten vloer in ieder geval.

Hout isoleert dus je warmte krijg je er niet doorheen. En iedereen wil weer een andere vloer, daar ga je geen hyotheek voor krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou 3,4 jaar sparen dat scheelt op de lange termijn zoveel geld.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij zou dat afhangen, hoeveel je nu betaald aan hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er zelf voor sparen. Ik geloof namelijk niet dat je voor de 20.000 euro die je leent, "maar" 20.070 euro terug hoeft te betalen over de hele looptijd. Naast de vraag of er een bank is die er in trapt als je aangeeft dat het om je vloer gaat.
Alle reacties Link kopieren
Dat hangt van heel veel meer dingen af. Wat is de waarde van het huis? Wat is de hoogte van de hypotheek. Hoeveel ruimte zit daartussen? Hoeveel financiële ruimte hebben jullie? En inderdaad, stijgt de waarde van jullie huis door deze aanpassingen.
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
14-08-2019 17:49
Nou niet met een houten vloer in ieder geval.

Hout isoleert dus je warmte krijg je er niet doorheen. En iedereen wil weer een andere vloer, daar ga je geen hyotheek voor krijgen.

Kan prima.

https://www.martijndewitvloeren.nl/blog ... ten-vloer/
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel spaargeld heb je zelf? Wat gaat het in totaal kosten? Kun je die €70 makkelijk missen? Is het een optie dat je geld leent van bijvoorbeeld je ouders? Ik zou voor cosmetische dingen geen geld lenen, eventueel alleen voor zonnepanelen omdat dit jaar volgens mij nog gunstig is? Is er bij het afsluiten van je hypotheek ruimte over gelaten om geld voor een bouwdepot te lenen? Anders moet je opnieuw langs de notaris. Ik vind het lastig om er iets zinnigs over te zeggen, dus ik zou nog even doorsparen. Sws zijn de aannemers nu schreeuwend duur.
Alle reacties Link kopieren
Los van of je het kunt krijgen zou ik nooit mijn hypotheek verhogen voor dingen die niet structureel waarde toevoegen aan mijn huis. Dus vloerverwarming en zonnepanelen misschien wel maar verven en nieuwe vloer zeker niet. Omdat het geen waarde toevoegt vergroot je de kans dat je huis onder water komt te staan.
Ik wil hier geen tekst (maar een leeg vak kan ik niet opslaan)
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen 10 jaar hebben jullie dus een €20.000 kunnen sparen voor onderhoud, opknappen, verbouwen.

Hoe denk je dan dat je dit geld wel bij elkaar kunt krijgen + de extra rente de komende 10 jaar?

Reken uit hoeveel je te besteden hebt wanneer je spaart, en wanneer je dit bij je hypotheek doet. Dan wordt het een heel ander bedrag! Voor dat verschil zou ik wachten. Mits de verbouwing niet nu noodzakelijk is. Maar ja, ik hou niet van schulden.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
14-08-2019 17:50
Ik zou er zelf voor sparen. Ik geloof namelijk niet dat je voor de 20.000 euro die je leent, "maar" 20.070 euro terug hoeft te betalen over de hele looptijd. Naast de vraag of er een bank is die er in trapt als je aangeeft dat het om je vloer gaat.
Nee, natuurlijk niet, dat is een verhoging van 70 euro lasten per maand.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een vrijblijvend gesprek gehad met onze hypotheekverstrekker.
Ons huis is op 480000 getaxeerd, terwijl wij deze casco voor 290000 hebben gekocht, dus onder water gaat deze niet staan.
Alle zaken die ik genoemd heb, kunnen wij uit de bouwdepot halen, zelfs een kwast van de gamma bij wijze van. En ook een houten vloer. Dit verhoogt natuurlijk meer de waarde dan bijv een laminaatvloer.

Vrienden van ons hebben ook vloerverwarming met hout, volgens mij verwarmt dat prima. Maar hoor graag ook als jullie ervaring hebben van niet
Alle reacties Link kopieren
70€ keer 12 maanden keer 20 jaar (30jaar looptijd?) is dus 16.800 extra over al die jaren...
Alle reacties Link kopieren
We sluiten een nieuw hypotheek af van 20.000 met een looptijd van 30 jaar.

Het gaat niet om een persoonlijke lening van de bank
In je rekenvoorbeeld van €70 per maand is de aflossing vergeten. Uitgaande van een resterende looptijd van jullie hypotheek van 20 jaar (je woont immers al 10 jaar op deze hypotheek), is die aflossing ook nog eens 20.000/(20x12) = €83,33 per maand. Bovenop de €70 rente.
Alle reacties Link kopieren
Omdat dit een nieuw hypotheek wordt, wordt deze voor 30 jaar vastgelegd en niet voor 20. Onze huidige hypotheek loopt idd nog 20 jaar.

Maar deze gaat 30 jaar lopen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom geen onderhoud/inrichtings potje in het uitgavebudget? Over 4 jaar wil je misschien een nieuwe keuken of badkamer of allemaal nieuwe bedden of de wc verbouwen. Een houten vloer verhoogt de waarde van je huis echt niet. Alleen een uitbouw of dakkapel ed verhogen de waarde van een huis. Dus nee, ik zou het geld niet lenen maar gewoon sparen. En kosten aan het huis opnemen in je budget.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
kreefje schreef:
14-08-2019 18:16
Omdat dit een nieuw hypotheek wordt, wordt deze voor 30 jaar vastgelegd en niet voor 20. Onze huidige hypotheek loopt idd nog 20 jaar.

Maar deze gaat 30 jaar lopen.
Houd er wel rekening mee dat je hypotheekrenteaftrek nog maar 20 jaar loopt! Dus dat de laatste 10 jaar van jullie nieuwe hypotheek een heel stuk duurder uitvallen.

Ik hoop dat de adviseur dit ook heeft verteld.
Alle reacties Link kopieren
Dit valt toch gewoon in de categorie onderhoud waar je als huiseigenaar een potje voor moet regelen? Dat had je toch de afgelopen 10 jaar bij elkaar kunnen sparen? Hoe zie je het voor je met de keuken, schutting, kozijnen verven etc? Ga je daarvoor ook leningen/hypotheken afsluiten?
Let wel, lenen kost (meer) geld.

Kortom,ik zou geld gaan sparen,zodat je dit soort dingen uit je eigen vermogen kunt betalen?
TO, als de hypotheek werkelijk neerkomt op €70 per maand, dan rekent de adviseur met nog geen 0,87% rente op jaarbasis. Zelfs bij variabele rente is dat onrealistisch laag. Of hij rekent met hypotheekrenteaftrek erbij, maar die stopt over 20 jaar voor jullie beiden.

Verder rekent de adviseur zo te zien met een rentelooptijd van 1 of 2 jaar. Of zelfs met variabele rente, want het betreft een tweede hypotheek. De werkelijkheid kan jullie zo binnen geen tijd inhalen en zo zit je dan binnenkort met een maandlast van ver boven de €70 waar jij nu op rekent.

Doe het niet TO. Het klinkt te mooi om waar te zijn. En dat is het ook.

P.S. Een tweede hypotheek betekent ook opnieuw afsluit-, taxatie- en notsriskosten!
Kijk eens of zonnepanelen nut heeft met vloerverwarming.
Ons werd aangegeven dat vloerverwarming met hout kan maar niet als enige verwarming. Dan heb je extra radiatoren nodig. Hout isoleert daarvoor te veel
Je zou voor die zonnepanelen eens bij de gemeente kunnen informeren. Bij sommige gemeentes kun je namelijk subsidie of zoiets krijgen als je je huis verduurzaamd.
Daarnaast kun je de zonnepanelen ook 'huren' waardoor je maandelijkse lasten omhoog gaan. Dan is het niet zoveel in 1x maar betaal je uiteindelijk wel meer natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
2019 schreef:
14-08-2019 19:11
Kijk eens of zonnepanelen nut heeft met vloerverwarming.
Waarom zou dat geen nut hebben? In hun vorige huis hadden mijn ouders vloerverwarming (aangesloten op de CV-ketel) en ook zonnepanelen. Werkt prima en ook heel nuttig.

Maar OT. Ik zou deze verbouwingen zelf zien te bekostigen. Het hoeft ook niet allemaal in 1 keer. Ik zou beginnen met de zonnepanelen, die gaan direct geld opleveren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven