Geld & Recht alle pijlers

Iemand verstand van merkregistratie?

15-08-2019 21:20 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Om herkenning te voorkomen ga ik het een beetje vaag houden.

Ik heb een product bedacht, ontworpen en laten produceren. In het buitenland heeft dit product goed verkocht. Ik wil dit product nu ook in Nederland via een grote webwinkel gaan verkopen, maar daarvoor moet het merk officieel geregistreerd zijn.

Nu zie ik in het merkenregister echter dat een maand geleden exact mijn merk(naam) geregistreerd is, in dezelfde categorie. Toeval denk ik, want mijn merk bestaat uit een woord wat niet heel bijzonder is. Ik vraag me af wat ik nu het beste kan doen. Even als voorbeeld:

Mijn merk heet: Enorm
Mijn b.v. heet: Enorm televisie

Het merk Enorm is vorige maand dus al door een buitenlands bedrijf geregistreerd. Op mijn product staat Enorm gedrukt, dus ik kan de naam niet meer wijzigen. Ik ben niet bang dat iemand mijn merk kopieert o.i.d. het gaat voor mij er nu om dat ik aan de voorwaarden doe van de merkregistratie zodat ik kan verkopen via het betreffende online warenhuis .

Kan ik nu bijvoorbeeld het merk Enorm Televisie registreren? Of is dat een probleem omdat er op mijn product enkel Enorm staat gedrukt?

Ik kan de registratie helaas niet uitproberen. De registratie kost geld en als je merk niet geregistreerd kan worden krijg je niet je geld terug. Ik vind via Google wel veel schimmige bureautjes die zich bezig houden met productregistratie, maar dit vertrouw ik ook niet helemaal. Ik hoop dus dat iemand op het Viva forum hier ervaring mee heeft!
Alle reacties Link kopieren
een merk, dat uit een bestaand woord bestaat (Enorm) kun je niet vastleggen
Zelfs niet als het twee bestaande woorden zijn, die je aan elkaar plakt (enormtv)
Daarom verzinnen bedrijven vaak van die bizarre namen voor producten of bedrijven
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie lilalinda. Ik snap wat je bedoelt, klinkt logisch. Maar iemand heeft de naam "Enorm" dus wel geregistreerd als merk. Met een logo ook erbij.
Alle reacties Link kopieren
Als je kunt bewijzen dat je merk al buiten Nederland is gedeponeerd en als zodanig een "begrip" is (lees: in het buitenland wordt de merknaam als synoniem gezien voor jouw product), dan heb je kans het ook in Nederland te kunnen deponeren. Een eventueel al bestaande (soortgelijke) naam hoeft in die zin geen bezwaar te zijn, dat als het om twee zeer verschillende producten gaat, er geen verwarring kan ontstaan. Dus als de naam Enorm al wordt gevoerd door een handel in parkietenzaad, bijv., en jij wilt dezelfde/soortgelijke naam gebruiken voor jouw handel in inlegzolen, dan is er geen enkel bezwaar, omdat verwarring dan onmogelijk is.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-08-2019 21:43
Als je kunt bewijzen dat je merk al buiten Nederland is gedeponeerd en als zodanig een "begrip" is (lees: in het buitenland wordt de merknaam als synoniem gezien voor jouw product), dan heb je kans het ook in Nederland te kunnen deponeren. Een eventueel al bestaande (soortgelijke) naam hoeft in die zin geen bezwaar te zijn, dat als het om twee zeer verschillende producten gaat, er geen verwarring kan ontstaan. Dus als de naam Enorm al wordt gevoerd door een handel in parkietenzaad, bijv., en jij wilt dezelfde/soortgelijke naam gebruiken voor jouw handel in inlegzolen, dan is er geen enkel bezwaar, omdat verwarring dan onmogelijk is.
Nee, niet als Enorm een in Nederland gebruikt normaal woord is.
Wat kan is het vastleggen als beeldmerk, dus met een logo erbij, of Enorm op een rare manier schrijven. Ehnurm ofzo
Alle reacties Link kopieren
Pejeka, mijn merk is niet een begrip in het buitenland. Het is heel kleinschalig allemaal. Ik verwacht in Nederland ook geen enorme bedragen ermee te gaan verdienen.

Het andere merk is geregistreerd met dezelfde categorie, maar deze categorie is heel breed. Ik weet niet precies wat voor product het is, want ik kan verder geen gegevens ervan vinden.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 21:47
Nee, niet als Enorm een in Nederland gebruikt normaal woord is.
Wat kan is het vastleggen als beeldmerk, dus met een logo erbij, of Enorm op een rare manier schrijven. Ehnurm ofzo
Mijn naam is geen Nederlands woord, het is Engels. Het tweede woord wat ik erachter zou kunnen plakken (zelfde als de BV) is ook Engels en legt uit wat het product doet. Ik lees op de website dat de naam niet beschrijvend mag zijn, maar ik zie in het register dit tweede woord heel vaak terugkomen.. lastig hoor
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 21:47
Nee, niet als Enorm een in Nederland gebruikt normaal woord is.
Wat kan is het vastleggen als beeldmerk, dus met een logo erbij, of Enorm op een rare manier schrijven. Ehnurm ofzo
Wat te denken van "Raak" limonade, "Gazelle" fietsen, "Raket" ijsjes, enz. Allemaal woorden die gewoon normaal gebruikte woorden zijn en tevens als merknaam gedeponeerd. Het enige criterium is dat er geen ander soortgelijk product al eerder onder dezelfde naam is gedeponeerd. Is dat niet het geval, dan is er vaak geen bezwaar. Dus als jij limonade wilt aan produceren onder de naam "Raak", zal het niet toegestaan zijn, maar wil je jeu-de-boules-ballen gaan produceren onder de naam "Raak", dan is de kans op verwarring nihil en zal er doorgaans geen bezwaar zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
15-08-2019 22:01
Wat te denken van "Raak" limonade, "Gazelle" fietsen, "Raket" ijsjes, enz. Allemaal woorden die gewoon normaal gebruikte woorden zijn en tevens als merknaam gedeponeerd. Het enige criterium is dat er geen ander soortgelijk product al eerder onder dezelfde naam is gedeponeerd. Is dat niet het geval, dan is er vaak geen bezwaar. Dus als jij limonade wilt aan produceren onder de naam "Raak", zal het niet toegestaan zijn, maar wil je jeu-de-boules-ballen gaan produceren onder de naam "Raak", dan is de kans op verwarring nihil en zal er doorgaans geen bezwaar zijn.
Klopt, maar wat Lilalinda bedoelt is dat als de naam te beschrijvend is het alsnog niet kan werken. @TO welke categorie is er in gedeponeerd? En kun je zien wie de rechtenhouder is?
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
15-08-2019 22:05
Klopt, maar wat Lilalinda bedoelt is dat als de naam te beschrijvend is het alsnog niet kan werken. @TO welke categorie is er in gedeponeerd? En kun je zien wie de rechtenhouder is?
en uit tijden dat de regels anders waren, TO leeft NU, niet in 1973. Toen was het eenvoudiger om een normaal woord te 'claimen'
Alle reacties Link kopieren
MadameJean schreef:
15-08-2019 22:05
Klopt, maar wat Lilalinda bedoelt is dat als de naam te beschrijvend is het alsnog niet kan werken. @TO welke categorie is er in gedeponeerd? En kun je zien wie de rechtenhouder is?
Het gaat om categorie 09 en de rechtenhouder is een scandinavische webshop die ontelbare verschillende merken verkoopt met producten uit categorie 09.
Maar niet mijn prodcut of een ander product met een (gedeeltelijk) dezelfde naam.
Alle reacties Link kopieren
TO, je kunt er voor kiezen om een raar woord te verzinnen voor je product.

Of je houdt vast aan dit woord, voordeel van dat Jij het niet vast kan leggen... anderen kunnen het ook niet. Niemand heeft rechten. Zorg dat JIj de website.nl en .com in handen hebt. En daarbij, Je kunt het geld beter steken in zorgen dat jij het hoogst staat in Google.
Dan is de kans klein, dat iemand je met die ene naam dwars zit
Alle reacties Link kopieren
Maar voor het online platform waar ik op wil verkopen moet het merk (mijn merk) wat ik wil verkopen geregistreerd staan in het register. De door mij bedachte naam gaat dus niet (Enorm), de vraag is dus, wat moet ik dan registreren? Aangezien ik IETS moet registreren en het moet natuurlijk wel overeenkomen met mijn product, anders zal dat platform het ook niet accepteren.
nieuwe naam verzinnen
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
15-08-2019 22:32
nieuwe naam verzinnen
Of openingsbericht lezen.... TO schrijft dat de merknaam op het product staat gedrukt.
Sara9876 schreef:
15-08-2019 23:21
Of openingsbericht lezen.... TO schrijft dat de merknaam op het product staat gedrukt.
er zit niks anders op, nieuwe productielijn. zo gaat het, iemand was haar/hem voor
Alle reacties Link kopieren
Mag er een nummer in de naam ztten? dat je er 'En0rm' ofzo van maakt
Of e-norm, enormm oid
Alle reacties Link kopieren
Waarom neem je hiervoor niet contact op met het octrooibureau? Die zijn daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
15-08-2019 21:47
Nee, niet als Enorm een in Nederland gebruikt normaal woord is.
Wat kan is het vastleggen als beeldmerk, dus met een logo erbij, of Enorm op een rare manier schrijven. Ehnurm ofzo

Is dit geen optie dan TO? En is dat niet precies wat de andere rechtenhouder heeft gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Verkeerde topic :flag:
anoniem_389263 wijzigde dit bericht op 16-08-2019 18:13
87.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ben je nu aan het dubbelnicken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven