Geld & Recht alle pijlers

Huren in je eentje

17-08-2019 13:37 15 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Uit mijn vorige post is duidelijk gebleken dat ik plots weer single ben.
De volgende stap is een nieuwe stek vinden.

Ik vroeg me af of hier alleenstaande mensen waren die in hun eentje huren, en of jullie tips hebben.
Hoeveel huur en kosten betalen jullie maandelijks? Ik vond wel een gelijkaardig topic, maar er zijn veel koppels met hoge inkomens en daarmee kan ik dus niet zo goed vergelijken. Ik heb zo'n 1600 EUR per maand.
Alle reacties Link kopieren
Aan je woordkeuze leid ik af dat je Belgische bent. Klopt dat?
Ik zou dat in je OP erbij zetten, anders krijg je tips en adviezen die (alleen) in Nederland gelden.
Een theorie stelt dat, als iemand ooit ontdekt waar het Universum precies voor dient en waarom het er is, het meteen zal verdwijnen en vervangen zal worden door iets dat nog bizarder en onbegrijpelijker is. Een andere theorie stelt dat dit al gebeurd is.
Alle reacties Link kopieren
Wat wil je vergelijken dan?
Je krijgt waar je voor betaalt. In mijn geval huur incl. gwl, belastingen en verzekeringen zo’n €600, maar dan wel een oude kleine benedenwoning in een slechte buurt die op de nominatie staat gesloopt te worden.
.
Genoeg mensen huren alleen. Wat is daar heel moeilijk of speciaal aan?

Behalve de wachtijden voor sociale huur dan? Die is belachelijk in mijn regio ( 12-16 jaar voor een flatje) maar dat heeft dan weer niks met single zijn te maken.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
17-08-2019 13:53
Genoeg mensen huren alleen. Wat is daar heel moeilijk of speciaal aan?

Behalve de wachtijden voor sociale huur dan? Die is belachelijk in mijn regio ( 12-16 jaar voor een flatje) maar dat heeft dan weer niks met single zijn te maken.
dat wilde ik ook typen..
Alle reacties Link kopieren
dubbel
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 17-08-2019 14:06
97.68% gewijzigd
Huren was voor mij toendertijd een stuk duurder dan kopen dus ik heb een huis gekocht. Maar dat was nog voor de enorme prijsstijgingen hier in Nederland en ik heb geen idee hoe t is in België.

Is daar sociale huur? Heb je recht op huurtoeslag? Of is t makkelijker/goedkoper om wat te kopen?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in België, en huur al 5 jaar particulier. Er moest iemand borg staan, ook al bedroeg de huur maar 25% van m'n inkomen.

Hou er rekening mee dat je loonstroken gaat moeten tonen. Particuliere verhuurders mogen dat officieel niet vragen, maar ze mogen kiezen wie ze willen.

Je gaat aan vaste lasten op z'n minst geld kwijt zijn aan je energieleverancier, internet, mobiele telefoon, mutualiteit, brandverzekering, familiale verzekering, waterleverancier.

Optionele lasten zijn alle autokosten als je een auto hebt, hospitalisatie verzekering, abonnementen, tv (ik kijk het niet).

Ik zet maandelijks ook geld opzij voor kleding, vakantie, inboedel, niet vergoedbare zorgkosten, auto afschrijving, auto onderhoud, kwartaal facturen (zoals waterleverancier), jaar facturen (zoals brandverzekering en verkeersbelasting).

Daarnaast heb je variabele uitgaven zoals boodschappen en leuke dingen doen. Dat kan je zo duur maken als je wil.

Kijk of je in aanmerking komt voor de verhoogde tegemoetkoming bij je mutualiteit, en het verlaagde bedrag voor de jaarlijkse bijdrage aan de ziekenkas.
Alle reacties Link kopieren
1600 euro per maand voor de huur of 1600 totaal te besteden?
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
Alle reacties Link kopieren
Ligt er helemaal aan waar je woont enzo.
Toen ik alleen woonde, woonde ik in een groot dorp in Brabant en betaalde 385 euro per maand voor een sociaal huurappartement.

Sta je ergens ingeschreven? Heb je gekeken of je huurtoeslag kunt krijgen?
Alle reacties Link kopieren
Eventueel kun je klein (particulier) beginnen, met een kamer of studio. Of antikraak, maar meestal moet je dan via iemand anders worden aanbevolen.
Ben je al ingeschreven voor huurwoningen bij een woningstichting?
Alle reacties Link kopieren
Huur, gwl en water samen komt bij mij op zo'n 1.120 euro uit.

Maar wat kan je hiermee?
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Zoals hierboven het ligt er helemaal aan waar je wilt huren en hoe je gaat huren, particulier huren kan erg prijzig zijn. Bij sociale huur heb je meestal weer recht op huurtoeslag, maar om een sociale huurwoning te krijgen moet je of een lange tijd ingeschreven staan of via loting een woning toegewezen krijgen.
Ik huur op dit moment een studio van 30 m2 voor 480 euro per maand inclusief w/l (geen gasaansluiting aanwezig).
Alle reacties Link kopieren
Het ligt echt aan de huursituatie. Kom je in aanmerking voor sociale huur dan zal het je prima lukken met dat inkomen mits je geen andere schulden hebt.

Zit je boven de 600/700 euro huur dan wordt het al moeilijker en heb je verder schulden? Een auto? Het is zo situatie afhankelijk dat het vrij moeilijk is om goede info te geven met de summiere informatie in de Ot. Als je Belgische bent zullen er ongetwijfeld weer andere factoren meespelen dan in Nederland het geval is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven