Geld & Recht alle pijlers

Waarom is roken nog niet verboden?

19-08-2019 21:29 150 berichten
Alle reacties Link kopieren
Roken kost de samenleving veel geld. Roken is a-sociaal. Roken veroorzaakt overlast. Rokers bederven de lucht. Rookpalen op stations zijn vies. Maar vooral het eerste. 33 miljard per jaar.....!!

https://www.ntvg.nl/artikelen/de-rekeni ... n/volledig
Roken spekt de staatskas, dus verbieden gaan ze nooit doen.
Oh, krijgen we dit gezeik weer. Mag een ieder dit alsjeblieft zelf nog weten, zonder nog meer betutteling van de overheid? :yawnee:
Alle reacties Link kopieren
MissMagicx schreef:
19-08-2019 21:34
Oh, krijgen we dit gezeik weer. Mag een ieder dit alsjeblieft zelf nog weten, zonder nog meer betutteling van de overheid? :yawnee:
Zelf weten? Ik mag niet zelf weten of ik pilletjes slik op Lowlands en dat veroorzaakt veel minder overlast.

Je mag een heleboel dingen niet zelf weten omdat ze misschien gevaarlijk of hinderlijk zijn. Waarom roken, extreem ongezond en hinderlijk, nog toestaan?
Het levert nog altijd veel meer op dan dat het kost.
Verhuis naar een onbewoond eiland.
Ik heb zelf ook gerookt maar vond (en vind nog steeds) dat alcohol veel meer schade aanricht. Zowel materieel als ook levens.
Maar ja, sociaal geaccepteerd en" gezellig" en levert ook veel geld op qua accijns. Dus mag het gewoon.
Succes met je kruistocht.
Alle reacties Link kopieren
Moemoe64 schreef:
19-08-2019 21:39
Verhuis naar een onbewoond eiland.
Waar vind ik die? Er moet wel wifi zijn. En een naburig eiland met hippe koffietentjes en zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het nog wel een idee vinden om iedereen die nu rookt een pasje te geven waarmee ze sigaretten kunnen kopen. Nieuwe pasjes worden niet verstrekt waardoor het probleem binnen 3 generaties opgelost is
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:38
Zelf weten? Ik mag niet zelf weten of ik pilletjes slik op Lowlands en dat veroorzaakt veel minder overlast.

Je mag een heleboel dingen niet zelf weten omdat ze misschien gevaarlijk of hinderlijk zijn. Waarom roken, extreem ongezond en hinderlijk, nog toestaan?
Ben wel benieuwd waarom jij vind dat een pilletje/drugs minder overlast bezorgt
Alle reacties Link kopieren
Roken levert de staat ontzettend veel op aan accijns. En longkanker is een relatief goedkope manier van doodgaan, niet jarenlang aanslepen met dure chemo’s bespaart de staat jaren aan AOW.
It is no measure of health to be well-adjusted to a sick society.
Krishnamurti
Alle reacties Link kopieren
Omdat de tabaksindustrie (deels daarmee de petrochemie) nog een veel te grote vinger in de pap hebben én omdat nog steeds een heel groot deel (meen 25%) van de bevolking boven de 18 rookt. Het oplossen van deze problematiek door het ineens te verbieden is veel problematischer dan de boel steeds verder te beperken en mensen op hun gemoed te laten inspelen door zelf te laten stoppen.
Als een kwart van je bevolking verslaafd is en je verbied het ineens levert dat veel andere problemen op.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Roken is (was) lekker.
loisnvt schreef:
19-08-2019 21:38
Het levert nog altijd veel meer op dan dat het kost.
Hoeveel (begrotings)tekort zou er eigenlijk ontstaan als roken verboden zou worden?
En waar moet dat geld dan vandaan gaan komen?
Alle reacties Link kopieren
Roken levert meer geld op dan het kost. Niet alleen accijns, maar wat dacht je van al die mensen die eerder doodgaan, die genieten korter van hun pensioen. Ze zijn korter hulp behoevend. Hun gezondheidsproblemen zijn minder gespreid over de jaren. Dankzij de accijns en hun gezondheidsklachten hebben we veel onderzoek kunnen doen naar kanker.

Als je nou zou zeggen: verbied alcohol, dan had je wel een punt. Alcohol leidt tot meer geweld, langer proces van aftakeling, verlies van arbeidsproductiviteit etc.

Maar ja, wie begint :p
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:29
Roken kost de samenleving veel geld.
Mensen kosten de samenleving veel geld.
Als dat je criterium is kun je beter anticonceptie verplicht stellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:29
Roken kost de samenleving veel geld. Roken is a-sociaal. Roken veroorzaakt overlast. Rokers bederven de lucht. Rookpalen op stations zijn vies. Maar vooral het eerste. 33 miljard per jaar.....!!

https://www.ntvg.nl/artikelen/de-rekeni ... n/volledig
Denk dat je het artikel niet helemaal goed heb gelezen, die 33 miljard is niet wat het kost.

Samenvattend toont tabel 1 substantiële maatschappelijke kosten van roken. Voor het overgrote deel gaat het om zachte euro’s, die uitdrukking geven aan de maatschappelijke waardering van de gezondheidsschade door roken (saldo kosten-baten: 30,7 miljard euro). In ‘harde’ euro’s blijken de kosten en baten elkaar echter niet veel te ontlopen (saldo kosten-baten: 2,3 miljard euro).
Alle reacties Link kopieren
Leef en laat leven, ik rook zelf niet, en zolang ik geen last heb van rokers vind ik het prima dat ze hun longen, hart, en overige lichaamsdelen teniet helpen.

Rokers worden ook echt gediscrimineerd vind ik, op mijn werk bijv. moeten ze buiten in een soort bushokje staan roken, wanneer de wind waait zie je die mensen gewoon ineen krimpen, ik vind geef rokers gewoon een normale menswaardige plek waar ze kunnen roken, rokers zijn nu eenmaal onderdeel van onze maatschappij, deal ermee maar stop ze niet weg alsof ze melaats zijn.
Uiteindelijk kiest iedereen voor zichzelf
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
19-08-2019 21:45
Hoeveel (begrotings)tekort zou er eigenlijk ontstaan als roken verboden zou worden?
En waar moet dat geld dan vandaan gaan komen?
Roken levert ongeveer 2,5 miljard op aan accijns. Dat klinkt als veel, maar is peanuts op de totale overheidsbegroting.

https://www.elsevierweekblad.nl/economi ... en-525023/
Elastiekje22 schreef:
19-08-2019 21:42
Ik zou het nog wel een idee vinden om iedereen die nu rookt een pasje te geven waarmee ze sigaretten kunnen kopen. Nieuwe pasjes worden niet verstrekt waardoor het probleem binnen 3 generaties opgelost is
Best een leuk idee, al vermoed ik dat er dan gesjoemeld wordt met pasjes en net zoals nu meerderjarigen alcohol voor minderjarigen kopen, mensen met pasjes dus sigaretten gaan halen voor mensen die geen pasje hebben.
Alle reacties Link kopieren
Dan ook al het ongezonde eten verbieden, alcohol verbieden, autorijden verbieden, vliegen verbieden, enz. enz. enz.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:38
Zelf weten? Ik mag niet zelf weten of ik pilletjes slik op Lowlands en dat veroorzaakt veel minder overlast.

Je mag een heleboel dingen niet zelf weten omdat ze misschien gevaarlijk of hinderlijk zijn. Waarom roken, extreem ongezond en hinderlijk, nog toestaan?
Ga dan op voor een verbod voor lachgas als je zo graag iets wil verbieden.
anoniem_380666 wijzigde dit bericht op 19-08-2019 21:53
0.48% gewijzigd
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:50
Roken levert ongeveer 2,5 miljard op aan accijns. Dat klinkt als veel, maar is peanuts op de totale overheidsbegroting.

https://www.elsevierweekblad.nl/economi ... en-525023/
maar waar moet die 2,5 miljard weg komen, of waar wil je dat op bezuinigen?
Solomio schreef:
19-08-2019 21:51
Dan ook al het ongezonde eten verbieden, alcohol verbieden, autorijden verbieden, vliegen verbieden, enz. enz. enz.
Ik wil wel eerst die zak dropjes leeg eten die hier voor mij ligt!
Alle reacties Link kopieren
Shaweena schreef:
19-08-2019 21:50
Roken levert ongeveer 2,5 miljard op aan accijns. Dat klinkt als veel, maar is peanuts op de totale overheidsbegroting.

https://www.elsevierweekblad.nl/economi ... en-525023/
En peanuts vergelijken bij de echte opbrengst van rokers door hun korte leven.

Misschien moet je je wat beter informeren op alle aspecten. Het lijkt of je gewoon denkt: ik vind roken goor, en dan zoek je er argumenten bij om het te verbieden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven