Geld & Recht alle pijlers

Wie werd van een spender een vrek?

20-08-2019 17:28 145 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf iemand die altijd net boven haar stand leeft, ik kan ook wel een tijdje de hand op de knip houden maar die gaat er ook altijd weer vanaf. Mezelf dingen ontzeggen vind ik erg moeilijk. Sparen lukt amper..... Ik heb het ontzettend druk waardoor ik regelmatig in de verleiding kom om gemak in te kopen. Nu heb ik weer veel goede voornemens en een goed plan op papier , alleen hoe houd je het vol.....

Alle tips die er zijn gebruik ik, ik heb het overzicht, ik weet van de hoed en de rand, ik shop veel tweedehands, let op de boodschappen, probeer zelf mijn klussen te doen maar echte verbetering in mijn financiële situatie komt er niet,

Nu vraag ik mij af: is het iemand gelukt om echt een ander geldtype te worden die geleerd heeft van teveel uitgeven om echt de hand op de knip te houden en ja, hoe je dat dan hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee. Heb hetzelfde probleem.
When in doubt, the auditor is always right!
Auditor schreef:
20-08-2019 17:30
Ik lees graag mee. Heb hetzelfde probleem.
+1
Alle reacties Link kopieren
Haha, ja, mijn man, toch een beetje...had vroeger een gat in zijn hand, nu hoort hij bij sommige aankopen mijn stem in zijn hoofd 'hebben we dit wel echt nodig' 'hoe vaak ga je dit gebruiken' 'we hebben toch al iets soortgelijks'

Ik koop zelf niet zo veel, omdat ik er gewoonweg niet blij van word, van dingen kopen. Ik heb al genoeg.
Alle reacties Link kopieren
Yup. Ik was echt onverantwoordelijk met geld toen ik studeerde. Leende flink bij naast dat ik ook een redelijke bijbaan had, ik had achteraf heus wel wat zuiniger kunnen leven en dus minder kunnen lenen. Nadat ik afgestudeerd was en een eigen bedrijf ben gestart kwam het vanzelf goed, kan niet echt zeggen hoe dat dan gaat. Ben gewoon hard gaan werken en behoorlijk zuinig gaan leven en heb nu een mooie buffer (maar die heb je ook gewoon nodig als zelfstandige natuurlijk) en stop zelfs geld in een pensioenvoorziening.

Maar ik ben nooit een big spender geweest in de zin van dingen kopen die ik niet nodig had of vaak uitgebreid luxe dingen doen (vakanties/sauna's/duur uit eten) Wat het trouwens wel veel makkelijker maakt is in een dorp zonder horeca of winkels gaan wonen ;-D
Waarom het uiterste? Zoek een middenweg, een vrek is ook niet aantrekkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gedaan.
Beste tip die ik heb; probeer je eens te bedenken wat je tot kopen/uitgeven drijft. Wat brengt het je en zijn er andere manieren om dit gevoel te bereiken?

En ontzeg je niet (meteen) alles: de kans op mislukken wordt daar veel te groot van. Maar bewust bepaalde dingen wel doen en daar echt van genieten werken hier echt.
Ik ben dus niet alleen minder gaan spenderen maar ook bewuster gaan leven en dat werkt voor mij.
Alle reacties Link kopieren
Wat mij heel erg heeft geholpen is mijn geld verdelen in potjes. Bij de meeste banken kun je meerdere spaarrekeningen/spaardoelen openen. De dag nadat het salaris wordt gestort, gaan er meteen allerlei automatische overboekingen naar allerhande potjes (sparen, onderhoud huis, vakantie, kleding, etc.). Het geld dat op de lopende rekening blijft staan, is eigenlijk alleen voor boodschappen.

Op die manier weet ik zeker dat er geld apart staat voor belangrijke zaken, heb ik niet ten onrechte het gevoel dat ik heel veel geld kan stukslaan en hoef ik tegelijkertijd geen ingewikkelde administratie bij te houden.
Alle reacties Link kopieren
Oja, en ik heb ook een potje ‘leuke dingen doen’. Het leven moet wel leuk blijven natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
Soms gewoon geen geld/ pinpas meenemen als je de deur uitgaat, of gepast geld. Dan kan je ook niet in de verleiding komen het uit te geven.
.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik!! Ik had vroeger een heel goed salaris en heb tot latere leeftijd bij mijn familie gewoond waardoor ik (goed kon sparen) en lekker luxe kon leven. Toen ik op mijzelf ging wonen ging vlak daarna het bedrijf failliet waar ik al bijna 20 jaar werkte, niet veel later werd ik ziek en volledig afgekeurd.

Ik woon tegenwoordig in een sociale huurwoning, met super hoge huur, hele tijd geen huursubsidie gehad doordat ik teveel ontvangen subsidie van periode daarvoor moest terug betalen. Heb hoge kosten voor mijn gezondheid, dus ik kan niet anders dan zeer zuinig leven. Af en toe heb ik nog wel eens een uitspatting, ik probeer toch een beetje te sparen, leg vakantiegeld apart enz.. zodat ik af en toe wat mooie spullen kan kopen, ik hou toch van kwaliteit en verzorg mijzelf graag, dus wil ook wel regelmatig naar de kapper enz. Anderszijds..zou ik wel graag een andere bril willen hebben omdat ik door deze niet goed meer zie, maar die kan ik niet betalen.
Alle reacties Link kopieren
het makkelijkst is uitgaan van wat je nodig heb: daarvoor spaardoelen aanmaken op je rekening. 1 spaardoel noem ik 'vrij te besteden,' daarin zet ik dan 100 euro wat best wat voor me is op dit moment maar ik spaar ook nog. Maak het concreet.

Ik hou me er niet helemaal aan moet ik toegeven maar dat maakt niet zoveel uit omdat het niet de spuigaten uitloopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben gewoon gestopt met overbodige dingen te kopen. Of, in ieder geval met de hoeveelheden die ik eerst kocht, haha. Ik probeer zoveel mogelijk dingen te kopen die ik écht graag wil, en die ik dan dus ook gebruik. Kleding koop ik sowieso bijna nooit. Ik denk dat ik max een paar tientjes per maand uitgeef aan leuke dingetjes. Gemiddeld gezien.

En het maken van potjes helpt ons ook goed! Als je een bups geld op je rekening hebt staan, zie je de bodem niet zo makkelijk. Als je potjes maakt (digitaal via je eigen bank bijvoorbeeld) spaar je al, (vakantie-onverwachte uitgaven-kleding-terrasjes/uit eten enz) en dan heb je op je lopende rekening alleen maar geld staan voor de rekeningen die je moet betalen.

En iedere maand geld naar een echte spaarrekening overschrijven. Dit allemaal gelijk doen zodra je salaris is gestort. Als je al je vaste lasten (en je boodschappenbudget) op een rijtje hebt, zie je wat je, technisch gezien, iedere maand "over" zou moeten hebben. Spaar daarvan een rond bedrag, en gebruik het verschil om dat in verschillende potjes te stoppen. Zo bouwen die potjes zich langzaam op, je spaarrekening sneller.

Daarnaast een boodschappenbudget bepalen, en dat contant opnemen. Dat helpt hier ook goed. Zo af en toe hebben we een dure bon (bijv Makro want veel vlees en vis) en dat schrijven we dan ter plekke van het boodschappenpotje af; staat 2 seconden later op de betaal.

Ik heb met een ex jaren geleefd van statiegeld bonnetjes of wit brood, omdat het geld "plotseling" op was voor het eind van de maand (gelukkig nooit echt serieuze problemen als schulden gehad!) maar dit wil ik nooit meer. Als ik geen zakgeld meer heb (zo noem ik het maar even voor het gemak) kan ik geen leuke dingen kopen, zo simpel is het. Leuke dingen zijn geen must (zoals rekeningen, sparen of eten) dus kunnen prima wachten tot er (weer) budget voor is.
Ik vind bezuinigen een beetje zoiets als alles proberen om af te vallen, behalve minder eten en meer bewegen.

Zijn er niet meer mogelijkheden om simpelweg je inkomstenkant te verhogen?
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
20-08-2019 17:48
Ik vind bezuinigen een beetje zoiets als alles proberen om af te vallen, behalve minder eten en meer bewegen.

Zijn er niet meer mogelijkheden om simpelweg je inkomstenkant te verhogen?
Ik denk niet dat TO hoeft te bezuinigen, ik denk dat het slim is om meer inzicht in haar uitgave patroon te krijgen, door bijvoorbeeld potjes te maken en je daar aan te houden, en door simpelweg geen "losse meuk" (hier vallen ook afhaalmaaltijden onder en zo, omdat je "lui" bent) meer te kopen. Dat is niet perse bezuinigen, dat is beter op je geld letten ;-) En je jezelf een potje "losse meuk" te geven; en als dat leeg is, kun je die maand dus niet meer doen.

Bezuinigen doe je omdat je in de problemen dreigt te raken. Is meer een noodmaatregel.
Alle reacties Link kopieren
Ja ikke!
Jaren geleden geld uitgegeven alsof het niet op kon.
Brieven nooit opengemaakt

En toen....toen stonden er ineens deurwaarders.

Toen had ik 2 keuzes, naar mijn ouders of een lening afsluiten (ik was net 24)

Alles huilend aan mijn ouders verteld, die hebben me geholpen door de achterstand voor me voor te schieten.
Maar....Ik moest er naast mijn 40 urige baan dus wel een baantje in de weekenden bij nemen want ze wilden het zo snel mogelijk terug

Ben een jaar in de horeca gaan werken
Heb mijn ouders netjes terug betaald en daarna nog 2 jaar extra in de kroeg blijven werken om een financiële buffer op te bouwen.

Toen heb ik besloten, nooit meer
Sindsdien geef ik stukken minder uit dan wat erin komt
Weet ik tot op 2 cijfers achter de komma wat er op mijn rekeningen staat en heb ik (we want getrouwd ondertussen) een behoorlijke buffer voor onvoorziene zaken
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Wat ook nog kan helpen is om bepaalde afspraken met jezelf te maken. Ik ben bijvoorbeeld gek op schoenen, maar ik “mag” van mezelf geen schoenen kopen die ook maar enigzins lijken op wat ik al heb. Dus bijvoorbeeld geen 5 variaties zwarte pumps, maar gewoon 1 paar, en dan dus ook echt geen zwarte pumps meer kopen
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
20-08-2019 17:56
Wat ook nog kan helpen is om bepaalde afspraken met jezelf te maken. Ik ben bijvoorbeeld gek op schoenen, maar ik “mag” van mezelf geen schoenen kopen die ook maar enigzins lijken op wat ik al heb. Dus bijvoorbeeld geen 5 variaties zwarte pumps, maar gewoon 1 paar, en dan dus ook echt geen zwarte pumps meer kopen
Haha, ik heb iets soortgelijks :-p Ik mag van mezelf geen schoenen meer kopen die "leuk" zijn. Alleen nog maar goede schoenen waar ik ook écht op kan (blijven!) lopen. Heb nogal moeilijk voeten.... Ik heb m'n oude voorraad nog wel, en zo heel af en toe komt die goed van pas, maar in principe heb ik maar drie paar schoenen voor het hele jaar :-) Jas idem. Scheelt een hoop geld joh, haha!
Alle reacties Link kopieren
Ik verdiende vroeger wat meer geld en kon het ook wat makkelijker uitgeven. Nu zit ik ver beneden modaal en heb alleen recht op zorgtoeslag. Huurtoeslag krijg ik niet, eigen woning (wel met hypotheek). Ben wegens lichamelijke beperkingen gedeeltelijk afgekeurd en werk nog een heel klein in dienstverband. Dus nu moet ik echt opletten waar ik mijn geld aan uit geef en dat hoefde ik vroeger niet zo erg. Echt leuke dingen doen, kan ik bijna niet meer, want ik wil een buffertje opbouwen voor onvoorziene kosten, ook omdat ik een eigen woning heb.
Alle reacties Link kopieren
Ben nog niet volledig genezen en ben nog steeds wel makkelijk met geld en zeker geen vrek maar sinds ik Marie Kondo en The Minimalists (en een beetje Dave Ramsey) heb ontdekt gaat het stukken beter en ben ik van 0 euro per maand naar 1000 euro per maand gegaan w.b. sparen.

Ik koop nu alleen nog maar dingen die ik of nodig heb of heel graag wil. Ben gestopt met het kopen in de opruiming. Dat scheelt al heel veel. Als ik geen 100 euro over heb voor een mooie trui maar in de opruiming lijkt het een goede deal, dan is dat meestal alles behalve dat.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, geef soms ook makkelijk geld uit, maar wil ook absoluut geen vrek worden.

Het scheelt bij mij dat ik niet meer in een stadscentrum werk, waar alle winkels dichtbij zaten. Nu moet ik echt naar het centrum fietsen en dat is toch een extra drempel (ik heb een hekel aan fietsen..)

Kun je wel goed sparen voor een specifiek doel? Ik kan altijd goed in de zuinige stand komen als ik ergens voor spaar, bijvoorbeeld voor een mooie reis. Als ik geen concreet doel heb, geef ik veel makkelijker geld uit.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Ik heb een tijd ivm ziekte en halvering inkomen erg zuinig geleefd. Daar heb ik toen echt een sport gemaakt, inclusief de aanbiedingen van te voren bekijken en weekmenu's maken. En goedkope cadeautjes van te voren inslaan. Kleding kopen en verkopen op marktplaats.
Ik vond het echt leuk en een sport maar het kostte me wel tijd.

Inmiddels werk ik weer en gaat het financieel een stuk beter en helaas is mijn ware aard weer bovengekomen en geef ik weer veel uit, voornamelijk aan kleding. Dat noem ik dan maar een hobby en ik geniet ervan.

Ik weet dat als het ooit weer minder wordt ik de tering naar de nering kan zetten.
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
20-08-2019 17:30
Ik lees graag mee. Heb hetzelfde probleem.


+1 (tvp)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een jaar niet gewerkt en daarna nog een jaar heel zuinig gedaan i.v.m. niet zeker weten of mijn contract verlengd zou worden, toen moesten we van 1 salaris rondkomen met 2 volwassenen en twee kinderen.
Ik zorgde dat ik niet in de buurt van winkels kwam. Online winkelen doe ik nauwelijks, dus dat was geen verleiding.
Een keer in de week boodschappen doen en me houden aan het lijstje.
Alle reacties Link kopieren
Gemak vind ik niet erg aantrekkelijk om geld voor uit te geven. Ook luxe vind ik niet veel aan. Gemak en luxe = verveling.

Maar als ik iets zie wat ik heel erg aantrekkelijk vind dan koop ik het wel hoor. Ik oriënteer me dan eerst terdege en overweeg ook de goedkopere opties.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven