Geld & Recht alle pijlers

Verhuizing voor sleuteloverdracht

22-08-2019 08:20 72 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Mag ik de verhuizing naar mijn nieuwe woning al doorgeven voordat de sleuteloverdracht (en dus het passeren van de woning) heeft plaatsgevonden? De verkopende partij staat overigens niet op dit adres ingeschreven, mocht dit relevant zijn.

Het voorbehoud financiering verloopt op 9 september, de sleuteloverdracht is op 10 oktober. I.v.m. toeslagen e.d. is het voordeliger om z.s.m. op dit adres in te schrijven. Het liefst doe ik dit dus direct na 9 september al.

Ik kan het verder online niet vinden, misschien iemand hier die dit weet?
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Je moet je inschrijven waar je woont. Als jij er op 9 september nog niet woont is het niet toegestaan je daar in te schrijven.
Nee dit mag niet

Je moet ook bewijsstukken meesturen, daar kijken ze naar.
Nee dat kan niet, dat kan per wanneer je er woont.
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 08:36
Nee dat kan niet, dat kan per wanneer je er woont.
In ieder geval pas na de feitelijke overdracht
Alle reacties Link kopieren
Oké, duidelijk :)

Andere vraag: is het slim om me per direct in te schrijven op mijn ouders' adres? (Daar woon ik nu, maar sta nog ingeschreven op mijn oude adres, waar ik met mijn ex woonde. Deze hypotheek wordt volgende week gepasseerd - naar haar.)
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
mcsteamy schreef:
22-08-2019 08:41
Oké, duidelijk :)

Andere vraag: is het slim om me per direct in te schrijven op mijn ouders' adres? (Daar woon ik nu, maar sta nog ingeschreven op mijn oude adres, waar ik met mijn ex woonde. Deze hypotheek wordt volgende week gepasseerd - naar haar.)
Waarom zou je dat doen?
Ik zie geen voordelen

En als je niet bij je ouders verblijft, mag je je daar ook niet inschrijven
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-08-2019 08:48
Waarom zou je dat doen?
Ik zie geen voordelen

En als je niet bij je ouders verblijft, mag je je daar ook niet inschrijven

Omdat mijn ex en ik dan niet meer op hetzelfde adres ingeschreven staan, waardoor zij toeslagen op haar eigen naam kan aanvragen (kinderopvangtoeslag, etc.). Dit levert hogere toeslagen op, en ik betaal alleen voor september nog mee. Mijn ex kan straks moeilijk rondkomen, dus als dit eerder kan zou dat fijn zijn.

Ik verblijf dus wel bij mijn ouders.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Ho wacht even; je mag je daar gewoon inschrijven. Nee je hoeft dat niet te bewijzen.

Sterker nog; een gemeente mag jouw inschrijving niet eens weigeren.
SHIFTY schreef:
22-08-2019 08:52
Ho wacht even; je mag je daar gewoon inschrijven. Nee je hoeft dat niet te bewijzen.

Sterker nog; een gemeente mag jouw inschrijving niet eens weigeren.

Klopt niet

Je moet stukken oploaden mbt je woning
mcsteamy schreef:
22-08-2019 08:49
Omdat mijn ex en ik dan niet meer op hetzelfde adres ingeschreven staan, waardoor zij toeslagen op haar eigen naam kan aanvragen (kinderopvangtoeslag, etc.). Dit levert hogere toeslagen op, en ik betaal alleen voor september nog mee. Mijn ex kan straks moeilijk rondkomen, dus als dit eerder kan zou dat fijn zijn.

Ik verblijf dus wel bij mijn ouders.
Dan zou je het kunnen doen inderdaad
SHIFTY schreef:
22-08-2019 08:52
Ho wacht even; je mag je daar gewoon inschrijven. Nee je hoeft dat niet te bewijzen.

Sterker nog; een gemeente mag jouw inschrijving niet eens weigeren.
Jawel hoor, je moet huur of koopcontract meesturen. Staat ook gewoon op de website overigens: https://www.hilversum.nl/Home/Inwoner/B ... /Verhuizen
Dus ik zou nu inderdaad je ouders die instemmingsverklaring laten tekenen en je bij hun inschrijven en dan zodra het andere huis op jouw naam staat je daar inschrijven. Dat je nu nog ingeschreven staat op het adres waar je niet meer woont is inderdaad voor toeslagen niet handig.
Alle reacties Link kopieren
Komen je ouders dan niet in de knel met eventuele toeslagen?
mcsteamy schreef:
22-08-2019 08:49
Omdat mijn ex en ik dan niet meer op hetzelfde adres ingeschreven staan, waardoor zij toeslagen op haar eigen naam kan aanvragen (kinderopvangtoeslag, etc.). Dit levert hogere toeslagen op, en ik betaal alleen voor september nog mee. Mijn ex kan straks moeilijk rondkomen, dus als dit eerder kan zou dat fijn zijn.

Ik verblijf dus wel bij mijn ouders.

Voor de toeslagen is van belang of jullie daadwerkelijk samen wonen en niet waar je ingeschreven staat.
Ik weet niet zeker of er ook andere aspecten meespelen voor die toeslagen; als jullie bijvoorbeeld dit jaar nog fiscaal partner zijn of niet formeel gescheiden zijn. Dat zou ik zeker ook even nakijken.

Voor wat betreft het samen wonen: In dit geval wonen jullie niet meer samen.
De inschrijving is daarbij geen 'bewijs' maar geeft natuurlijk wel een indicatie. Dus het helpt wel als je ook niet meer op hetzelfde adres ingeschreven staat.

Als je bij je ouders woont kan je je gewoon daar inschrijven; daar hebben ook waarschijnlijk geen last/extra kosten van. Maar je kan je ook alvast inschrijven in je nieuwe woning; daar ga je dan wel vanaf die tijd gemeentelijke heffingen over betalen.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
22-08-2019 08:54
Klopt niet

Je moet stukken oploaden mbt je woning
Hier recent 2x verhuisd, 2x naar een andere gemeente. En bij beide geen bewijs moeten aanleveren. Dat zal wellicht per gemeente verschillen?
Alle reacties Link kopieren
Mirriemirrie schreef:
22-08-2019 08:59
Hier recent 2x verhuisd, 2x naar een andere gemeente. En bij beide geen bewijs moeten aanleveren. Dat zal wellicht per gemeente verschillen?
Dan zou je je overal op een willekeurig adres kunnen inschrijven :huh:

Ik heb altijd bewijs moeten leveren.
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 08:58
Jawel hoor, je moet huur of koopcontract meesturen. Staat ook gewoon op de website overigens: https://www.hilversum.nl/Home/Inwoner/B ... /Verhuizen
Dus ik zou nu inderdaad je ouders die instemmingsverklaring laten tekenen en je bij hun inschrijven en dan zodra het andere huis op jouw naam staat je daar inschrijven. Dat je nu nog ingeschreven staat op het adres waar je niet meer woont is inderdaad voor toeslagen niet handig.

Nee, echt niet. Er staat dat je het mee kan nemen als je je aan de balie gaat inschrijven. Maar dat hoeft niet en is zeker niet verplicht. En je kan je ook gewoon via de website inschrijven.

Een gemeente mag een inschrijving niet weigeren.
SHIFTY schreef:
22-08-2019 08:59
Voor de toeslagen is van belang of jullie daadwerkelijk samen wonen en niet waar je ingeschreven staat.
Ik weet niet zeker of er ook andere aspecten meespelen voor die toeslagen; als jullie bijvoorbeeld dit jaar nog fiscaal partner zijn of niet formeel gescheiden zijn. Dat zou ik zeker ook even nakijken.
Echt, je praat poep. Ik heb het zelf niet lang geleden nog aan de hand gehad: ex vertrok maar was traaaaaaag met uitschrijven en daardoor liep ik een paar maanden toeslagen mis. Nee mevrouw, volgens de basisadministratie staat hij op uw adres ingeschreven, jammerdebammer. Dus inderdaad, om je ex te helpen zo snel mogelijk zorgen dat je niet meer daar ingeschreven staat.
Alle reacties Link kopieren
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-gemeente

Benodigde documenten: bewijs van bewoning (huurcontract, koopakte, toestemmingsverklaring hoofdbewoner)
maartje2016 wijzigde dit bericht op 22-08-2019 09:06
15.90% gewijzigd
ClumsyNinja schreef:
22-08-2019 09:02
Echt, je praat poep. Ik heb het zelf niet lang geleden nog aan de hand gehad: ex vertrok maar was traaaaaaag met uitschrijven en daardoor liep ik een paar maanden toeslagen mis. Nee mevrouw, volgens de basisadministratie staat hij op uw adres ingeschreven, jammerdebammer. Dus inderdaad, om je ex te helpen zo snel mogelijk zorgen dat je niet meer daar ingeschreven staat.

Ik zeg ook niet dat het los staat van elkaar; dus dat je er wel werk van moet maken.

Een inschrijving bepaald waar de bewijslast ligt. Als jij ergens ingeschreven staat is dat een indicatie dat jij daar woont maar niet het bewijs dat jij daar woont. Als jij of iemand anders wil aantonen dat je daar niet woont moet je dat dus met andere feiten kunnen bewijzen.
Alle reacties Link kopieren
Het is geen enkel probleem om een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner te krijgen, dus dat komt goed. Weet iemand in hoeverre dit effect heeft op mijn ouders? Mijn vader is met pensioen, krijgt een (klein) pensioen en AOW. Mijn moeder werkt nog. Het is een tweepersoonshuishouden.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Alle reacties Link kopieren
mcsteamy schreef:
22-08-2019 09:07
Het is geen enkel probleem om een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner te krijgen, dus dat komt goed. Weet iemand in hoeverre dit effect heeft op mijn ouders? Mijn vader is met pensioen, krijgt een (klein) pensioen en AOW. Mijn moeder werkt nog. Het is een tweepersoonshuishouden.
Goed uitzoeken, want grote kans dat jouw inkomen dan voor het kwartaal dat je er (deels) woont van invloed is op bijvoorbeeld zorgtoeslag.
Alle reacties Link kopieren
Maartje2016 schreef:
22-08-2019 09:09
Goed uitzoeken, want grote kans dat jouw inkomen dan voor het kwartaal dat je er (deels) woont van invloed is op bijvoorbeeld zorgtoeslag.

Dat is inderdaad de reden dat ik het vraag. Mijn ouders krijgen geen zorgtoeslag. Ik ook niet.
Ik krijg verder geen enkele toeslagen, hooguit (straks) misschien kindgebonden budget.
Dat het anders had kunnen zijn, betekent niet dat het ook beter was geweest.
Maartje2016 schreef:
22-08-2019 09:05
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... e-gemeente

Benodigde documenten: bewijs van bewoning (huurcontract, koopakte, toestemmingsverklaring hoofdbewoner)


Ik zie het staan inderdaad. Er staat dat het inderdaad nodig is wat impliceert dat dit verplicht is.

Maar ik zet er toch een kanttekening bij: Een gemeente mag een inschrijving in principe gewoon niet weigeren. En digitaal inschrijven vraagt niet om documenten. Je schrijft je in, je krijgt een bevestiging en je staat ingeschreven.

Als ik mij morgen wil inschrijven in het het huis van Steamy sta ik daar morgen ingeschreven.

Zelfs inschrijven op een adres waar je niet mag wonen mag de gemeente niet weigeren.
Het nadeel is alleen, als je je vast inschrijft op het nieuwe adres, dat je daar gemeentelijke belastingen gaat betalen en dat sommige zaken automatisch mee verhuizen (zoals post van de belastingdienst).

Maar als de verkoper/hoofdbewoner daar niet moeilijk over doet dan zie ik geen enkele reden om het niet te doen. En zou ik zeker niet de rompslomp en risico's van een paar weken inschrijven bij je ouders opzoeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven