Geld & Recht alle pijlers

Rekening splitten met vriendinnen

23-08-2019 10:21 118 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik eet momenteel licht en weinig en ik drink een heel klein glaasje wijn in het weekend. Zondag hebben wij met een clubje vriendinnen ons 1x in de 2-maands terrasje-etentje avond.

Normaal gesproken zijn wij flinke eters en drinkers, we spenderen de hele avond, gaan altijd met de fiets en drinken er snel 5/6 pp weg en splitten altijd de rekening, ondanks of een van ons een glaasje meer of minder op heeft.

Zondag zal het voor mij een kleine salade worden met 1 glaasje wijn, hooguit 17,50. Onze rekening is meestal tussen de 130 en 150 euro aan het eind vd avond. Dat wil ik nu niet gaan splitten maar vind het zo lastig om te vermelden!
Hoe pak ik dat aan?
bergje65 wijzigde dit bericht op 24-08-2019 00:47
0.38% gewijzigd
Met hoeveel split je de rekening? Dus hoeveel meer ben je kwijt als je wel split?

Als ik met goede vriendinnen ben dan gun ik iedereen een fijne avond en dat mij dan €10 kost t.o.v. mijn werkelijke kosten dan maakt mij dat voor een keer niet uit.

En met echte vriendinnen kun je alles bespreken toch?
Meteen op voorhand aangeven, live op of de app: Ik ben op dieet en drink ook niet/amper. Ik zou graag gewoon mijn deel willen betalen.

Klaar.

Als mensen daar over vallen is dat hun probleem.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 10:25
7.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gewoon aangeven, meiden ik vind het heel gezellig samen maar vanavond betaal ik alleen mijn deel. Wel van tevoren duidelijk maken. Als jullie goede vriendinnen zijn zullen ze het best begrijpen lijkt me.
Als jij normaal gesproken ook profiteert van mensen die een glaasje minder drinken (zoals je schrijft, zal dat ook weleens in jouw voordeel zijn) zal ik niet nu het een keer in jouw nadeel is er ineens niet meer aan mee doen.
Alle reacties Link kopieren
Ben je bezig met afvallen, dat je daarom zo licht eet en drinkt?
In ieder geval gewoon eerlijk zijn, ik denk dat je daar alleen maar respect voor terug krijgt. Als jij eerlijk zegt dat je (tijdelijk?) je gewoontes aanpast en daarom nu ineens heel anders eet en drinkt dan de rest, denk ik niet dat iemand het oneerlijk vindt dat je minder betaalt. Eerder respect dat het je lukt je aan je doelen te houden!

Ga je er wel de hele avond zitten?
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik zie niet veel andere opties dan het gewoon te zeggen: "meiden, ik eet en drink momenteel weinig en het wordt me een beetje gortig om dit keer te splitten; zullen we dit keer ieder voor zich betalen?"

Overigens zou ik er zelf voor kiezen om gewoon te splitten als jullie dat altijd doen, maar ik kan niet in jouw portemonnee kijken natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Gewoon zeggen dat je oplet zodra je gaat zitten (dus niet achteraf!) en d.m.v. tikkie waar mensen zelf bedrag invullen kan iedereen zijn eigen dingen betalen. Zo doen wij dat ook in de vriendengroep. Eerst ook altijd splitten, maar door veranderde omstandigheden is het nu eerlijker om het op deze manier te doen. Toen de persoon dit aangaf had niemand er moeite mee, en zo hoort het ook in een vriendengroep.
Alle reacties Link kopieren
Gelijk en VAN TEVOREN eerlijk zijn, vaak wordt het ongemakkelijk als je dit bespreekt tijdens het splitten van een rekening.
Heb je er hiervoor ooit al eens bij stil gestaan dat dit bij een ander ook wel eens het geval kan zijn? Andere vind ik het toch wel verwonderlijk.
Polsjef schreef:
23-08-2019 10:25
Met hoeveel split je de rekening? Dus hoeveel meer ben je kwijt als je wel split?

Als ik met goede vriendinnen ben dan gun ik iedereen een fijne avond en dat mij dan €10 kost t.o.v. mijn werkelijke kosten dan maakt mij dat voor een keer niet uit.

En met echte vriendinnen kun je alles bespreken toch?

Ik zou net zo een hele fijne avond hebben als iemand zijn of haar deel betaald als dat de rekening gesplit word bij ongeveer gelijke uitgave.

En ook bij niet echte vriendinnen maar collega's, kennissen enz is het prima bespreekbaar. Als je het maar op tijd even aangeeft.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 10:29
1.58% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als het eens in de 2 maanden is zou ik het niet vermelden, maar gewoon de verdeling zoals altijd doen.
Nu moet ik ook zeggen dat als het maar eens in de 2 maanden is, ik niet alleen maar een salade en 1 glaasje wijn zou bestellen. :cheers:
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Polsjef schreef:
23-08-2019 10:25
Met hoeveel split je de rekening? Dus hoeveel meer ben je kwijt als je wel split?

Als ik met goede vriendinnen ben dan gun ik iedereen een fijne avond en dat mij dan €10 kost t.o.v. mijn werkelijke kosten dan maakt mij dat voor een keer niet uit.

En met echte vriendinnen kun je alles bespreken toch?
Met 3. Het is dus 17,50 of 50 euro. Das me te veel.
Het is een clubje “oude collega’s. Ik noem het vriendinnenclubje maar buiten deze etentjes zien we elkaar niet
bergje65 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 10:34
4.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Delite_ schreef:
23-08-2019 10:28
Als het eens in de 2 maanden is zou ik het niet vermelden, maar gewoon de verdeling zoals altijd doen.
Nu moet ik ook zeggen dat als het maar eens in de 2 maanden is, ik niet alleen maar een salade en 1 glaasje wijn zou bestellen. :cheers:
Ik zit in een heftig medisch circuit, waarbij veel eten en drinken gewoon niet mag
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
23-08-2019 10:31
Ik zit in een heftig medisch circuit, waarbij veel eten en drinken gewoon niet mag
Nou, dan lijkt het me zeker dat ze het zullen begrijpen als je van tevoren aangeeft alleen je eigen summiere genuttigde voedsel en drinken wilt betalen.
Alle reacties Link kopieren
Bergje65 schreef:
23-08-2019 10:31
Ik zit in een heftig medisch circuit, waarbij veel eten en drinken gewoon niet mag
Ah! Mijn excuses. :rose:
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Het verschil tussen 17,50 en 50 euro zou ik ook te groot vinden dus vooraf aangeven dat jij graag je eigen deel betaalt.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
banaaaana schreef:
23-08-2019 10:27
Gewoon zeggen dat je oplet zodra je gaat zitten (dus niet achteraf!) en d.m.v. tikkie waar mensen zelf bedrag invullen kan iedereen zijn eigen dingen betalen. Zo doen wij dat ook in de vriendengroep. Eerst ook altijd splitten, maar door veranderde omstandigheden is het nu eerlijker om het op deze manier te doen. Toen de persoon dit aangaf had niemand er moeite mee, en zo hoort het ook in een vriendengroep.
Doen wij ook.
Als ongeveer zelfde is dan hoor je er niemand over en gaat tikkie door zoveel maar bij eten is het vaak heel ongelijk.

Ik heb er nooit wat over gezegd maar ik eet geen voor en nagerechten en drink amper. Kleine maag en gedoe met suikerwaardes.

Scheelde soms 20/30 euro met de rest.
Nu was ik niet de enige en die zei er na een paar jaar wel wat van. :-D

Nu kijken we naar de rekening en word er globaal ( naar boven afgerond) neergelegd wat een ieder heeft gegeten en gedronken. Heel fijn.

Bij andere vriendengroep was dat vanaf het begin zo, daar zitten mensen die echt verschillen mbt budgetten/uitgavepatroon, dus wel zo fijn.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 23-08-2019 10:36
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Delite_ schreef:
23-08-2019 10:33
Ah! Mijn excuses. :rose:
Geeft niks hoor :rose:
Bergje65 schreef:
23-08-2019 10:30
Met 3. Het is dus 17,50 of 50 euro. Das me te veel.
Het is een clubje “oude collega’s. Ik noem het vriendinnenclubje maar buiten deze etentjes zien we elkaar niet
Gewoon melden. Bij hen. Of bij wie dan ook.

Is echt niets raars aan.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon iets appen als (in eigen woorden en passend bij je vriendinnen) heb zin in zondag! Ow ja 1 ding ik eet momenteel niet veel en drink ook vrijwel niks wegens een medisch traject. Graag wil ik zondag alleen mijn eigen deel betalen. Ik vertel jullie zondag meer erover, fijn jullie dan weer te zien.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
De rekening splitten vind ik alleen eerlijk als echt iedereen ongeveer het zelfde heeft besteld. Dat is bijna nooit het geval dus ben ik meer voor ieder zijn deel betalen.

In jouw geval zou ik alleen voor stellen om alleen je eigen deel te betalen als je heel zeker weet dat jij in het verleden niet diegene was met net dat extra wijntje, dat ene duurste voorgerechtjesvan de kaart of toch dat uitgebreide toetje terwijl de rest koffie nam.

Want ach over die paar euro extra ga ik niet moeilijk doen.

Maar het zou bij mij heel erg verkeerd vallen dat als de rollen dan een keer omgedraaid zijn je ineens alleen voor je zelf wil betalen.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
23-08-2019 10:35
Doen wij ook.
Als ongeveer zelfde is dan hoor je er niemand over en gaat tikkie door zoveel maar bij eten is het vaak heel ongelijk.
Ja inderdaad als het aardig uitkomt gewoon delen door aantal mensen. Maar als de ene alleen kraanwater drinkt en de anderen 3 biertjes met eten maken we altijd foto van het bonnetje, gooien we samen met tikkie in de appgroep, en fooi doen we dan vaak 1 of 2 euro p.p. ( als de service goed was)
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
23-08-2019 10:37
De rekening splitten vind ik alleen eerlijk als echt iedereen ongeveer het zelfde heeft besteld. Dat is bijna nooit het geval dus ben ik meer voor ieder zijn deel betalen.

In jouw geval zou ik alleen voor stellen om alleen je eigen deel te betalen als je heel zeker weet dat jij in het verleden niet diegene was met net dat extra wijntje, dat ene duurste voorgerechtjesvan de kaart of toch dat uitgebreide toetje terwijl de rest koffie nam.

Want ach over die paar euro extra ga ik niet moeilijk doen.

Maar het zou bij mij heel erg verkeerd vallen dat als de rollen dan een keer omgedraaid zijn je ineens alleen voor je zelf wil betalen.
Zeer zeker. Nee, ik ben nooit de grote innemer. Gemiddeld drinkt ieder er 5 en er zijn er 2 die steevast meer drinken en altijd starten met een gin-tonic van 8,50
Alle reacties Link kopieren
Het zijn niet eens echte vriendinnen, maar een stel ex collega's. Vantevoren appen: meiden normaal mekker ik niet over de rekening splitten, maar nu wil ik graag alleen mn eigen deel betalen want ik lijn en zal minimaal eten en drinken.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven