Geld & Recht alle pijlers

Pensioen(tjes)

24-08-2019 23:09 9 berichten
Ik zat vanavond eens te kijken op mijn pensioenoverzicht. Ik heb momenteel bij drie pensioenverstrekkers pensioen opgebouwd, maar twee ervan vallen onder 'klein pensioen', eentje is 50 euro, de andere 420 per jaar.
Nu kan ik dit volgens mij ook onderbrengen bij mijn huidige pensioenfonds, maar ik kom er niet helemaal achter of dit nou gunstig is en hoe ik dat precies kan doen. Sinds dit jaar gebeurt het automatisch wanneer je een nieuwe baan krijgt, maar die van mij zijn al van een aantal jaar geleden.

Mijn huidige pensioenfonds staat goed bekend en is stabiel, dus wat dat betreft denk ik dat ik alles beter daar onder kan brengen, toch?
Weet iemand hoe dat werkt en of het inderdaad voordeliger is?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee, krijg later van twee pensioen fondsen een uitkering en zit er over te denken om het in één pensioen fonds te storten.
Alle reacties Link kopieren
Het was altijd zo dat je dit direct na overstappen moest regelen (binnen 6 maanden geloof ik) en niet later kon doen. Ik weet niet of dat nog zo is, maar bel eens met je huidige pensioenverzekeraar of je nog een waardeoverdracht mag/kunt doen.
Alle reacties Link kopieren
Als je overdracht aanvraagt, krijg je eerst een overzicht. Aan de hand daarvan kun je definitief beslissen.

Weet niet meer precies wat daarop stond, want is lang geleden, maar voldoende om keuze te maken.
Alle reacties Link kopieren
Waardeoverdracht vraag je aan bij het pensioenfonds waar je nu pensioen opbouwt. Zij vragen de waarde van jouw andere pensioenen op bij de andere fondsen en sturen je daarna een offerte. Je hebt dan de keuze om je pensioen over te dragen of alsnog af te zien van waardeoverdracht.

Of het verstandig is om je pensioen over te dragen hangt van meerdere factoren af. Je kunt hierbij kijken naar de pensioenregeling en de financiële situatie van het fonds. Op de website van alle fondsen vind je een "pensioen 1-2-3", hierin staat uitleg over de pensioenregeling. De financiële situatie van de fondsen staat ook op hun websites. Je kunt hiervoor kijken naar de dekkingsgraad en of de fondsen in de afgelopen jaren bijvoorbeeld toeslag konden verlenen.
Mijn favoriete kleur is glitter
Alle reacties Link kopieren
Indien je op of na 1 januari 2015 bij je huidige pensioenfonds pensioen bent gaan opbouwen, dan is het pensioenfonds verplicht om mee te werken aan je verzoek tot waardeoverdracht. Vanaf die datum is de 6-maandstermijn komen te vervallen.

Ben je voor die datum gestart met je pensioenopbouw bij de huidige uitvoerder dan kun je wel nog een verzoek indienen, maar zijn de oude en nieuwe pensioenuitvoerder niet meer verplicht om mee te werken.

Wanneer je een verzoek tot waardeoverdracht indient, krijg je een offerte. Hierop is zichtbaar welke pensioenaanspraken/kapitaal bij je oude pensioenfonds opgebouwd is én wat je daar bij je nieuwe pensioenfonds voor terug krijgt. Je kunt naar aanleiding van deze offerte besluiten om je pensioen wel of niet over te dragen.

Alle pensioenfondsen dienen te rekenen met dezelfde wettelijke factoren, dus de waarde van je pensioen blijft gelijk. Wel kan het zijn dat de aanspraken wijzigen door een verschil in pensioenleeftijd, het aanwezig zijn van een partnerpensioen op opbouw- of risicobasis etc.

In deze tijd is het vooral belangrijk om de financiële situatie van de pensioenfondsen te vergelijken. Als die van je huidige pensioenfonds beter is, is het zeker het overwegen waard.
Ah bedankt voor de antwoorden! Ik zal mijn pensioenfonds eens bellen dan.
Op zich is een klein pensioen ook wat het is (klein dus) en zal het vast niet zo vreselijk veel uitmaken op het totaal.
Maar vind het zelf voor het overzicht wel handig en dan krijg ik ook geen brieven meer van die andere fondsen.
Alle reacties Link kopieren
Let wel goed op de voorwaarden die bij het pensioen horen.

Ik heb wat kleiner pensioen met heel goede voorwaarden, als ik nu kom te overlijden krijgen mijn man en kinderen echt nog jarenlang geld. Dat vervalt als ik het overdraag naar waar ik nu pensioenopbouw. Sowieso is dat een pot met geld en geen gegarandeerd bedrag waardoor het een veel groter risico heeft.
Alle reacties Link kopieren
De wetgeving is veranderd sinds 2018. Als het onder de afkoopgrens valt, dus kleine pensioenen, dan wordt het automatisch overgedragen als blijkt dat je ergens anders actief pensioen opbouwt en je pensioenfonds hieraan meewerkt. Waarbij dit voor opgebouwde pensioenen die voor 2018 zijn opgebouwd pas in 2021wordt overgedragen. Maar dat betekent dus dat je het niet altijd voor het kiezen hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven