Geld & Recht alle pijlers

Bankzaken na overlijden partner

25-08-2019 11:38 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn echtgenoot is Zzp-er en heeft een eigen rekening. Op zijn rekening staat oa handelsgeld voor de in en verkoop van hottubs aan particulieren. Wij hebben geen en/of rekening omdat wij fiscaal apart werken.
Mocht hem iets gebeuren en ik neem de zaal over (we zijn op huwelijkse voorwaarden getrouwd, hij heeft 2 kinderen uit vorig huwelijk, ik geen) kan ik dan de in en verkoop blijven doen via die rekening of wordt deze ook direct geblokkeerd? Ik zou het vreselijk vinden als de klanten gedupeerd zouden worden omdat hun vooruitbetaalde bedrag bijvoorbeeld geblokkeerd wordt.

Hoe kunnen we dit voorkomen?
Alle reacties Link kopieren
Door er toch een en/of rekening van te maken. Anders kan je niks.
ik geef mn bek ook maar een douw
vraag het aan je bank
Alle reacties Link kopieren
Je schrijft alsof het vanzelfsprekend is dat jij de zaak over neemt.

Zo vanzelfsprekend is dat helemaal niet.

Ben jij wel zijn erfgenaam?
Weet je zeker dat zijn kinderen niet gewoon de zaak erven.
Alle reacties Link kopieren
Bij overlijden zal deze rekening geblokkeerd worden.
Ik zou dit soort vragen liever aan een deskundige vragen dan aan forummers. Kan immers nogal verstrekkende gevolgen hebben als info niet klopt/onvolledig is.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
25-08-2019 11:49
Je schrijft alsof het vanzelfsprekend is dat jij de zaak over neemt.

Zo vanzelfsprekend is dat helemaal niet.

Ben jij wel zijn erfgenaam?
Weet je zeker dat zijn kinderen niet gewoon de zaak erven.
ligt er helemaal aan hoe oud die kinderen zijn als man zou overlijden. Hoop voor TO dat het niet spoedig gebeurt, maar er is een verschil dan of de kinderen 8 of 28 zijn bij overlijden van vader. In het eerste geval zal er zeker een waarnemer moeten komen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Ga samen een gesprek aan bij de nabestaandendesk van de bank, dan weet je wat je moet regelen. Ook om te borgen dát je inderdaad die zaak kunt overnemen.
Alle reacties Link kopieren
Leg openingspost voor aan je man en vraag hem eens contact op te nemen met zijn accountant. Een goede accountant denkt met zijn klant mee en kan je verwijzen als dat nodig is. Want het gaat niet alleen om bankzaken, maar ook om contacten met zijn klanten, verzekeringen et cetera. Het kan zijn dat je met een mandaat (dat je namens je partner op mag treden) al een heel eind komt.
Hoe vreselijk het voor die klanten ook is, ik neem aan dat het overlijden van je man voor jou vreselijker is.

Bel de bank.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens met een notaris praten..hoe zit het nu? Zijn er testamenten, ben jij erfgenaam? Anders kun je daar natuurlijk het nodigen regelen en dan als het aan de orde komt op een goed moment met een verklaring van erfrecht naar de bank..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
Is de eigen rekening van je partner een persoonlijke rekening of een zakelijke rekening? In het tweede geval is en/of niet mogelijk maar zou jij wellicht wel gebruiker van die rekening kunnen worden? Maar ook dan zou ik eerst een notaris of fiscalist naar de gevolgen bij leven vragen..
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven