Geld & Recht alle pijlers

KOT opmaken in WW, nieuw jaar

25-08-2019 21:05 44 berichten
Eind dit jaar (half november) loopt mijn contract af, en ik zit helaas in een promotietraject waar het heel normaal is om je proefschrift af te maken in de WW. Ik weet dat dit niet mag, en het fraude is - maar het is niet anders, want mijn instelling wil me geen vast contract geven, en helemaal geen inkomsten is geen optie, en om verder te kunnen in mijn vakgebied moet dat proefschrift af.

Man en ik hebben echter 2 kinderen die naar de kinderopvang gaan, en waar we nu kinderopvangtoeslag voor krijgen. Ik weet dat ik 3 maanden recht hou op KOT in de WW (dus maand 1-3 is gedekt), maar de verwachting van mijn promotoren is dat ik 4 maand nodig heb om mijn proefschrift af te ronden. Die laatste maand (van half februari tot half maart) heb ik dus geen recht meer op KOT, behalve dan dat ik de uren op kan gebruiken waar ik al recht op had in januari/half februari. Omdat wij 2 dagen opvang afnemen, maar op 3 dagen recht hebben (oma's passen 1 dag op) heb ik daar in elk geval nog een dag of 6-7 die ik in kan zetten, maar ik weet natuurlijk niet zeker of ik half maart ook een nieuwe baan heb en daar kan starten.

Mijn vraag is dus: kan ik ook KOT gebruiken voor uren waarvan ik weet dat we ze later dat jaar als recht hebben, maar niet gebruik? Dus heel concreet: als ik per 1 april weer een baan heb en dan weer 2 dagen opvang afneem terwijl we recht hebben op 3, kan ik dan die overgebleven dag met terugwerkende kracht inzetten voor de dagen in februari en maart waarop ik geen rechten meer had? Kan ik KOT 'opgebruiken' vóór het moment dat ik dat recht heb opgebouwd?
Nee denk het niet.

Bel de belastingdienst morgen even.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk het eigenlijk wel aangezien je kot over het hele jaar wordt bekeken. Maar ik zou het toch even navragen.... en het is natuurlijk wel een risico ik weet niet hoe snel je een baan hebt in je vakgebied. Want als het een paar maanden later wordt wat uren minder etc kan het plaatje er sowieso heel anders uit zien.
Alle reacties Link kopieren
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -opleiding

Valt het niet onder een studie?
Been there, done that, got the T-shirt.
pimpelmeesje123 schreef:
25-08-2019 21:12
Ik denk het eigenlijk wel aangezien je kot over het hele jaar wordt bekeken. Maar ik zou het toch even navragen.... en het is natuurlijk wel een risico ik weet niet hoe snel je een baan hebt in je vakgebied. Want als het een paar maanden later wordt wat uren minder etc kan het plaatje er sowieso heel anders uit zien.
Ik ben niet bang voor baanperspectieven, en ga er een beetje vanuit dat ik in mijn WW al een baan heb die per 1 april oid start. Goed perspectief, en ik hoef niet per sé een baan in academia, dus dat helpt.
Apatura schreef:
25-08-2019 21:13
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -opleiding

Valt het niet onder een studie?
Helaas niet - ik kreeg de afgelopen ruim 4 jaar gewoon betaald om dit te doen, dus het is gewoon arbeid. En eigenlijk mag het dus ook niet tijdens de WW, maar daar hebben mijn begeleiders geen boodschap aan.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
25-08-2019 21:13
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... -opleiding

Valt het niet onder een studie?
Nee, promotie onderzoek telt in Nederland niet als studie.

TO: als het om 1 maand gaat, zou ik toch maar gewoon een maand eerder een andere baan proberen te zoeken. Dan is dat proefschrift maar een of twee maanden later klaar. Ik werk trouwens heel veel met promovendi, en ik vind het heel bijzonder dat je nu al zou weten of iemand tot maart of tot april nodig heeft (tenzij je metingen doet op bijzondere telescopen die alleen in maart beschikbaar zijn of zoiets natuurlijk).
Ik bedenk me net dat ik dit jaar veel uren over heb (want hele jaar gewerkt, en continu maar 2 ipv 3 dagen toeslag gebruikt). Ik kan dus wel kijken of ik het contract voor de laatste maanden van dit jaar kan verhogen, en dan dagen kan uitroosteren, zodat ik die als wisseltegoed voor volgend jaar overhou. Op die manier kan ik nog een dag of 15 (dus 7-8 weken) aan tegoed opbouwen bij onze kinderopvang, maar dan moet ik dat even met hen overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Of je betaalt ze gewoon zelf.
nausicaa schreef:
25-08-2019 21:18
Nee, promotie onderzoek telt in Nederland niet als studie.

TO: als het om 1 maand gaat, zou ik toch maar gewoon een maand eerder een andere baan proberen te zoeken. Dan is dat proefschrift maar een of twee maanden later klaar. Ik werk trouwens heel veel met promovendi, en ik vind het heel bijzonder dat je nu al zou weten of iemand tot maart of tot april nodig heeft (tenzij je metingen doet op bijzondere telescopen die alleen in maart beschikbaar zijn of zoiets natuurlijk).
Ik was zelf van plan per 1/1 een nieuwe baan te zoeken, want in de WW doorwerken stuit me enorm tegen de borst, maar kreeg van mijn begeleiders het advies om uit te stellen. Ik moet nog 2 hoofdstukken schrijven (data is binnen, analyses zijn voor 1 hoofdstuk gedaan) en schrijf niet heel snel. Daarna moet m'n intro en conclusie nog, dus vandaar dat zij dat niet binnen een paar maanden zien gebeuren. Ik heb nog steeds een beetje hoop.. Maar ik wil wel graag de praktische zaken vast bedenken zodat ik eventuele problemen voor kan zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nee je hebt nu recht op bepaalde uren vergoeding ivm aantal uren dat je werkt en de nawerking. Wanneer je kind 2 dagen naar de opvang gaat krijg je gewoon vergoeding voor die 2 dagen. Het is niet dat je een soort tegoed opbouwt
Ze kijken naar het recht van de uren van de minst werkende over het hele jaar. Daar laten ze hun berekening op los. En niet per maand.

Je kan het risico nemen maar wel rekening houden met een maand KOT terugbetalen na de definitieve toeslagberekening van dat jaar.
Subnautica schreef:
25-08-2019 21:21
Of je betaalt ze gewoon zelf.
De opvangdagen? Dat is een heel leuk idee, en dat zou ik dolgraag doen, als ik niet al door mijn werkgever gedwongen zou zijn om te werken in de WW en daardoor maar 70% van het salaris overhou - terwijl 2 dagen maal 2 kinderen maal 8,02 per uur ruim 1400 euro per maand gaat kosten. Op die manier hou ik niks over van het salaris, terwijl ik de rest van het jaar juist opvangtegoed overhou omdat ik niet alle opvang gebruik waar we recht op hebben.

Als mijn contract op 1 juli af zou lopen zou ik geen probleem hebben gehad; mijn probleem is dat ik geen toeslaguren opgebouwd heb voor die laatste maand werkloosheid omdat het jaar simpelweg nog maar ruim een maand bezig is als ik ze nodig heb. Vandaar dat ik vooruit wil kijken.
Alle reacties Link kopieren
Werken aan sneller schrijven.
_Druifje_ schreef:
25-08-2019 21:21
Nee je hebt nu recht op bepaalde uren vergoeding ivm aantal uren dat je werkt en de nawerking. Wanneer je kind 2 dagen naar de opvang gaat krijg je gewoon vergoeding voor die 2 dagen. Het is niet dat je een soort tegoed opbouwt
Als je in de WW komt werkt het iets anders - op basis van het contract van mijn man (de minst werkende partner) hebben we recht op KOT voor maximaal 3 dagen per week (+40%, zo op de site van de belastingdienst staat). Maar, omdat we maar 2 dagen gebruiken hebben we het recht om die 3 dagen te verspreiden over het hele jaar, ook in de maanden dat we officieel geen KOT-recht hebben. Zo kun je een periode van werkloosheid overbruggen, als je normaal gesproken niet de volle mep KOT verbruikt. Maar omdat mijn KOT-recht eindigt in februari heb ik maar ruim 1 maand gehad om dat recht op te bouwen, en ik wil dus weten of ik dit alsnog op jaarbasis kan bekijken.
S-Groot schreef:
25-08-2019 21:26
Werken aan sneller schrijven.
Als jij dan ook mijn enorm-traag-feedback-gevende begeleiders even laat weten dat dat de oplossing voor al mijn problemen is, graag. Ik doe wat ik kan, maar ik kan helaas niet heksen, en ik heb hun goedkeuring nodig om de boel af te ronden.
In de WW moet je solliciteren (en bewijs leveren dat je solliciteert, minstens 1 per week geloof ik) dus het is maar de vraag of je je proefschrift in de WW af kunt maken als je baankansen zo goed zijn. Ik had 10 jaar geleden binnen 2 maanden in ieder geval een andere baan en proefschrift afgemaakt daarnaast (in ongeveer een half jaar). Niet serieus solliciteren is fraude.
Alle reacties Link kopieren
BO2punt0 schreef:
25-08-2019 21:21
Maar ik wil wel graag de praktische zaken vast bedenken zodat ik eventuele problemen voor kan zijn.
Je bent praktische oplossingen aan het bedenken om te kunnen frauderen met zowel WW als KOT. Daarmee voorkom je geen problemen maar zoek je ze juist op.
Ik solliciteer ook, maar de eerste maanden solliciteer ik wel alleen op functies die ik echt graag zou willen doen - verder probeer ik mijn netwerkgesprekken en cursussen ook mee te nemen. En ik hoop dat ik af kan spreken met een nieuwe werkgever dat ik start zodra mijn proefschrift af is, al zal dat afhangen van de werkgever (in mijn vakgebied wil dat wel, maar als ik in een aangrenzend vakgebied kom weet ik niet of ik die onderhandelingsruimte heb).
Alle reacties Link kopieren
Ik zie niet in waarom de universiteit je kan dwingen om niet al per 1januari een nieuwe baan te zoeken en daarnaast in eigen tijd je proefschrift af te schrijven (al duurt dat dan wat langer)? Als zij jou geen contract willen geven kunnen ze dit ook niet van je vragen lijkt me.
Laat je niet gek maken door je promotoren. Ja, je bent afhankelijk van ze, maar vergeet niet dat zij/de universiteit er ook belang bij hebben dat je promoveert.
BO2punt0 schreef:
25-08-2019 21:25
De opvangdagen? Dat is een heel leuk idee, en dat zou ik dolgraag doen, als ik niet al door mijn werkgever gedwongen zou zijn om te werken in de WW en daardoor maar 70% van het salaris overhou - terwijl 2 dagen maal 2 kinderen maal 8,02 per uur ruim 1400 euro per maand gaat kosten. Op die manier hou ik niks over van het salaris, terwijl ik de rest van het jaar juist opvangtegoed overhou omdat ik niet alle opvang gebruik waar we recht op hebben.

Als mijn contract op 1 juli af zou lopen zou ik geen probleem hebben gehad; mijn probleem is dat ik geen toeslaguren opgebouwd heb voor die laatste maand werkloosheid omdat het jaar simpelweg nog maar ruim een maand bezig is als ik ze nodig heb. Vandaar dat ik vooruit wil kijken.

Het is maar voor een maand toch? Heb je geen buffertje? Je man verdient ook, dus het zal niet zo zijn dat jullie ineens op water en brood moeten.

Je hebt het over rechten, maar je vergeet de plichten. Ik zou zelf ook balen van die honderden euro's voor een maand, maar het is maar kort en je verdient het straks echt wel weer terug.
Alle reacties Link kopieren
Normaal kijken ze naar je jaarrecht + de drie maanden uitloop.
Het probleem zit hem in het gegeven dat je tijdens je drie maanden uitloop een nieuw jaar ingaat.

Als je normaal 24 uur per week werkt (104 uur per maand) en je zou eind juli je baan verliezen, wordt de rekensom als volgt:
7x 104 gewerkte uren + 3x 104 (uitloopuren) = 1040 uren x 1,4 (dagopvang uren) = 1.456 aan koturen die je over het hele jaar mag uitsmeren.
Die drie maanden regel geldt namelijk alleen voor mensen die geen uren bufferen om uit te smeren.

In jouw geval heb je in dit jaar al anderhalve maand uitloop verbruikt en zodra je het nieuwe jaar ingaat vervallen je gebufferd uren.
Alleen de uren waar je recht op zou hebben vanaf januari t/m half februari kun je dus bufferen.
Dat zal dus per kind een dag of zes zijn die je tot halverwege maart (of langer tot je jaarrecht op is) kan inzetten.

Ik hoop dat ik het zo duidelijk heb kunnen uitleggen.

Edit: ik vergeet het belangrijkste.
Stel, je begint in mei weer met een baan en je verbruikt daar minder kot uren an mag, dan kunnen die uren ook weer met terugwerkende kracht naar de maand februari en maart. Wederom omdat de belastingdienst steeds het jaarrecht gebruikt.
Zoals lucifer ook al aangaf.
summerheat wijzigde dit bericht op 25-08-2019 21:47
13.98% gewijzigd
gemberpannekoek schreef:
25-08-2019 21:37
Ik zie niet in waarom de universiteit je kan dwingen om niet al per 1januari een nieuwe baan te zoeken en daarnaast in eigen tijd je proefschrift af te schrijven (al duurt dat dan wat langer)? Als zij jou geen contract willen geven kunnen ze dit ook niet van je vragen lijkt me.
Laat je niet gek maken door je promotoren. Ja, je bent afhankelijk van ze, maar vergeet niet dat zij/de universiteit er ook belang bij hebben dat je promoveert.
Dat klopt, ze kunnen me niet dwingen om geen baan aan te nemen. Ik kom er nog niet helemaal uit wat verstandig is; het hangt ook af van de banen waar ik op solliciteer, en welke ruimte zij hebben om mij later aan te stellen. Als mijn droombaan voorbij komt en zij me per 1 januari moeten hebben, dan doe ik het daarna in de avonduren - maar mijn motivatie is al enorm laag omdat mijn proefschrift langzaam vordert en er veel tegenslagen zijn geweest, dus ik ben een beetje bang dat ik er dan oneindig lang over doe, helemaal als ik buiten academia terecht kom, waar die titel minder relevant is.
*TanteSjaan* schreef:
25-08-2019 21:40
Het is maar voor een maand toch? Heb je geen buffertje? Je man verdient ook, dus het zal niet zo zijn dat jullie ineens op water en brood moeten.

Je hebt het over rechten, maar je vergeet de plichten. Ik zou zelf ook balen van die honderden euro's voor een maand, maar het is maar kort en je verdient het straks echt wel weer terug.
We hebben wel een buffer, maar die bewaar ik liever voor situaties waarin de nood daadwerkelijk aan de man is, dan voor situaties waarin ik geen gebruik maak van de rechten die ik wel heb. Als het moet kan ik het alsnog gewoon betalen zonder KOT, maar het heeft niet de voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
Ja, mag wel. Je kan ook de opvangregeling halveren en dan mag je 6 maanden in ww nog KOT ontvangen.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven