Geld & Recht alle pijlers

Belasting op spaargeld

06-09-2019 16:36 132 berichten
Hehe eindelijk gerechtigheid. De overheid gaat alleen nog belasting heffen over het werkelijke rendement van het spaargeld en niet de belachelijke belasting over een rendement van 4% wat niemand meer krijgt.
Jammer alleen dat het weer tot 2022 moet duren tot het wordt ingevoerd. " Door problemen bij de belastingdienst".... :-?
Alle reacties Link kopieren
Het geld wat je hiermee bespaart, zal de overheid toch op een andere manier weer binnen moeten krijgen.
huisduif schreef:
06-09-2019 16:43
Het geld wat je hiermee bespaart, zal de overheid toch op een andere manier weer binnen moeten krijgen.

Kan me niet schelen als het maar eerlijker is.
Alle reacties Link kopieren
Jammer alleen dat het weer tot 2022 moet duren tot het wordt ingevoerd. " Door problemen bij de belastingdienst".... :-?

Heb je dat ergens gelezen of is dat je eigen conclusie of onderbuik?

Want het namelijk volkomen logisch als er wetgeving moet worden aangepast, en met name wetgeving wat geïmplementeerd moet worden in ICT daar zeker een jaar voor wordt uitgetrokken.
En anders dan de media soms doet vermoeden is de ICT van het dienstonderdeel inkomstenbelasting van zeer hoge kwaliteit. Er zijn maar weinig andere landen waar je via een app op je telefoon belastingaangifte kan doen.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
06-09-2019 16:44
Kan me niet schelen als het maar eerlijker is.
Dan wordt er gewoon een vermogensbelasting van 1,2% ingevoerd. Klinkt een stuk eerlijker toch?
Niet meer dan terecht. Nu de erfbelasting nog afschaffen graag.
Alle reacties Link kopieren
summerheat schreef:
06-09-2019 16:59
Jammer alleen dat het weer tot 2022 moet duren tot het wordt ingevoerd. " Door problemen bij de belastingdienst".... :-?

Heb je dat ergens gelezen of is dat je eigen conclusie of onderbuik?

Want het namelijk volkomen logisch als er wetgeving moet worden aangepast, en met name wetgeving wat geïmplementeerd moet worden in ICT daar zeker een jaar voor wordt uitgetrokken.
En anders dan de media soms doet vermoeden is de ICT van het dienstonderdeel inkomstenbelasting van zeer hoge kwaliteit. Er zijn maar weinig andere landen waar je via een app op je telefoon belastingaangifte kan doen.
Sterker nog: ik denk dat er geen enkel bedrijf in Nederland (en ver daaromheen) bestaat dat zo'n ingewikkeld stuk software heeft gemaakt met de kwaliteit die er geleverd wordt. Je kunt die software immers niet vergelijken met een standaardpakket als Office dat door honderden miljoenen mensen wordt gebruikt (en indirect dus getest). Maar het is natuurlijk altijd heel leuk om de overheid de bashen. Maar als bedrijven net zo transparant zouden moeten zijn als de overheid op dit gebied dan wordt het nog lachen.
summerheat schreef:
06-09-2019 16:59
Jammer alleen dat het weer tot 2022 moet duren tot het wordt ingevoerd. " Door problemen bij de belastingdienst".... :-?

Heb je dat ergens gelezen of is dat je eigen conclusie of onderbuik?

Want het namelijk volkomen logisch als er wetgeving moet worden aangepast, en met name wetgeving wat geïmplementeerd moet worden in ICT daar zeker een jaar voor wordt uitgetrokken.
En anders dan de media soms doet vermoeden is de ICT van het dienstonderdeel inkomstenbelasting van zeer hoge kwaliteit. Er zijn maar weinig andere landen waar je via een app op je telefoon belastingaangifte kan doen.

Dat stond zo op de NOS-app
Dat deze heffing niet eerlijk is, is niet iets van vandaag of gisteren. Er gaan eerst jaren overheen voor de overheid het erkent en dan weer jaren voor het daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Enige irritatie hierover lijkt me wel op z' n plaats.
Als de belastingdienst/overheid geld van burgers wil hebben doen ze er een stuk korter over.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
06-09-2019 18:25
Dat stond zo op de NOS-app
Dat deze heffing niet eerlijk is, is niet iets van vandaag of gisteren. Er gaan eerst jaren overheen voor de overheid het erkent en dan weer jaren voor het daadwerkelijk wordt doorgevoerd. Enige irritatie hierover lijkt me wel op z' n plaats.
Als de belastingdienst/overheid geld van burgers wil hebben doen ze er een stuk korter over.
Nee hoor, die laatste alinea staat nergens vermeld. Dat is je eigen aanvulling.

Daarnaast.. Als de overheid geld wil betekent dat dat je dit onterecht niet hebt betaald in het lopende jaar. Of dat je onterecht je toeslag kreeg omdat je zelf geen wijzigingen opvoert bij Toeslagen of via een nieuwe Voorlopige Aanslag je gegevens aanpast. Dus logisch, je had al überhaupt geen recht op dat geld.
summerheat wijzigde dit bericht op 06-09-2019 19:24
0.95% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
06-09-2019 18:24
Sterker nog: ik denk dat er geen enkel bedrijf in Nederland (en ver daaromheen) bestaat dat zo'n ingewikkeld stuk software heeft gemaakt met de kwaliteit die er geleverd wordt. Je kunt die software immers niet vergelijken met een standaardpakket als Office dat door honderden miljoenen mensen wordt gebruikt (en indirect dus getest). Maar het is natuurlijk altijd heel leuk om de overheid de bashen. Maar als bedrijven net zo transparant zouden moeten zijn als de overheid op dit gebied dan wordt het nog lachen.
Mee eens. Wetgeving ICT is het meest complexe ICT die er is. Ook moet alle ICT ook nog eens alle gegevens uitwisselen met andere overheden en gegevensleveranciers zoals UWV, gemeentelijke systemenen zoals het BRP, het kadaster, de bank, DUO etc etc.
De erfbelasting en moterrijtuigenbelasting daarin tegen is wel aan vernieuwing toe.
summerheat schreef:
06-09-2019 19:20
Nee hoor, die laatste alinea staat nergens vermeld. Dat is je eigen aanvulling.

Daarnaast.. Als de overheid geld wil betekent dat dat je dit i terecht niet hebt betaald in het lopende jaar. Of dat je onterecht je toeslag kreeg omdat je zelf geen wijzigingen opvoert bij Toeslagen of via een nieuwe Voorlopige Aanslag je gegevens aanpast. Dus logisch, je had al überhaupt geen recht.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 06-09-2019 19:36
Reden: foutje
13.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
06-09-2019 18:25
Dat deze heffing niet eerlijk is, is niet iets van vandaag of gisteren.
Wat is eerlijk?
Als jij 40.000 euro op je bankrekening hebt staan, kun je ook denken dat je wel een paar euro kunt missen. Het is maar net hoe je er naar kijkt.
huisduif schreef:
06-09-2019 19:29
Wat is eerlijk?
Als jij 40.000 euro op je bankrekening hebt staan, kun je ook denken dat je wel een paar euro kunt missen. Het is maar net hoe je er naar kijkt.

Helemaal niet. Er wordt belasting geheven over een rendement wat de mensen allang niet meer hadden en hebben. Dat klopt niet. Ik vind het totaal geen probleem om belasting te betalen. Ik weet dat dat een algemeen belang dient. Maar dit klopt gewoon niet. Gelukkig wordt het nu ook erkent.
Daar komt bij dat als ik een paar euro wil missen, ik dan graag zelf wil uitmaken waar die paar euro naartoe gaat.
Alle reacties Link kopieren
Als ik 40.000 euro bij elkaar heb gespaard, waarom zou jij er dan recht op hebben, Huisduif? Ik heb er tenslotte al inkomstenbelasting over betaald.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Als je 40.000 euro op je bankrekening hebt staan waar je netjes voor hebt gewerkt en inkomstenbelasting voor hebt betaald is het zeker niet eerlijk als daar elk jaar op ingeleverd moet worden.
Anna2208 schreef:
06-09-2019 19:34
Als je 40.000 euro op je bankrekening hebt staan waar je netjes voor hebt gewerkt en inkomstenbelasting voor hebt betaald is het zeker niet eerlijk als daar elk jaar op ingeleverd moet worden.

Precies.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
06-09-2019 18:22
Nu de erfbelasting nog afschaffen graag.
DIT!
summerheat schreef:
06-09-2019 19:20
Nee hoor, die laatste alinea staat nergens vermeld. Dat is je eigen aanvulling.

Daarnaast.. Als de overheid geld wil betekent dat dat je dit onterecht niet hebt betaald in het lopende jaar. Of dat je onterecht je toeslag kreeg omdat je zelf geen wijzigingen opvoert bij Toeslagen of via een nieuwe Voorlopige Aanslag je gegevens aanpast. Dus logisch, je had al überhaupt geen recht op dat geld.

Ik vind het helemaal niet erg als de overheid geld van mij wil. Als het terecht is is het terecht. Maar deze vermogensrendementsheffing van nu is niet terecht dus daar wordt volkomen terecht tegen geageerd. Gelukkig nu met resultaat.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
06-09-2019 19:33
Daar komt bij dat als ik een paar euro wil missen, ik dan graag zelf wil uitmaken waar die paar euro naartoe gaat.
Dan gaat straks de BTW op je boodschappen wel weer omhoog of wordt je zorgverzekering weer wat duurder. De overheid heeft toch geld nodig. Je kunt het aan de ene kant besparen, aan de andere kant vliegt het er zo weer uit.
Je kunt je afvragen of iedere Nederlander daarvoor moet betalen of dat je de "rijken" iets meer laat betalen dan de "arme" mensen. Wat jij eerlijk vindt, hoeft niet voor iedereen zo te zijn.
Alle reacties Link kopieren
huisduif schreef:
06-09-2019 19:29
Wat is eerlijk?
Als jij 40.000 euro op je bankrekening hebt staan, kun je ook denken dat je wel een paar euro kunt missen. Het is maar net hoe je er naar kijkt.
Pardon? Nou nee dus.
Je werkt, bent zuinig, ontzegt jezelf dingen die een ander wel doet. En dan mag je als beloning nog eens extra inleveren.
Nee dat is niet eerlijk. Waarom moet je extra betalen omdat je zuinig bent en niet alles uitgeeft.
Alle reacties Link kopieren
zorgen dat je niet meer dan 39500 op je rekening hebt.
De rijken betalen al meer vanwege de progressieve inkomstenbelasting.
Maar iedereen die graag deze belasting zou willen afschaffen en de erfbelasting er gelijk bij, waar zouden we dan wel meer mogen/moeten gaan betalen? Ik heb geen idee hoeveel het de staatskas oplevert, maar het moet dan ergens anders vandaan komen.
Alle reacties Link kopieren
aloha66 schreef:
06-09-2019 19:54
Pardon? Nou nee dus.
Je werkt, bent zuinig, ontzegt jezelf dingen die een ander wel doet. En dan mag je als beloning nog eens extra inleveren.
Nee dat is niet eerlijk. Waarom moet je extra betalen omdat je zuinig bent en niet alles uitgeeft.
Je hoeft ook niet alles uit te geven, daarvoor is het heffingsvrije vermogen in het leven geroepen.
Als mensen hun geld op de bank laten staan, is er straks weer minder werkgelegenheid. Meer werklozen kost de overheid ook weer geld. Dan zijn er minder werkenden die meer uitkeringen moeten ophoesten.
En dat heffingsvrije vermogen wordt dus een stuk hoger, hele goede zaak. Waar het vandaan moet komen is een eerlijkere verdeling, niet het straffen van zuinigheid.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven