Geld & Recht alle pijlers

Niet betalende paardeneigenaar

09-09-2019 09:57 65 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een aantal jaar 2 paarden van iemand anders op m'n erf staan. Sinds een halfjaar zijn er betalingsproblemen, dwz het afgelopen halfjaar is er niet betaald.
We hebben geen contract opgesteld, het zou destijds om een tijdelijke periode gaan. Ergens in die periode heeft de eigenaar besloten om definitief in het buitenland te blijven.
Tot afgelopen maart heeft ze altijd de 1e van de maand betaald, daarna hield het ineens op. Het afgelopen halfjaar heb ik geen contact meer kunnen krijgen, ook niet via familie. De familie zegt niet te weten of ze nog op hetzelfde adres woont.

Nu vond ik het voor de zomerperiode geen groot probleem, ze staan op de wei dus geen grote kosten. Nu de winterperiode eraan komt wil ik wel weten waar ik aan toe ben.

Ik heb overigens weinig werk van de paarden, ze hebben een vaste verzorger die de dieren vermaakt. De hoefsmid wordt ook door haar betaald, de facturen van de dierenarts stuurde ik tot nu toe naar de eigenaar.

Tot nu toe heb ik telefoon, app, sms, mail en brieven geprobeerd, met de vraag contact op te nemen over de openstaande facturen (die ik nooit maak). Volgens mij heeft ze sinds mei een ander nummer. Wat is de volgende stap?

Uiteraard zijn we inmiddels ook wel gehecht aan die oude beestjes. Ik zou haar het liefst een briefje sturen met "het bedrag wat je mij nog verschuldigd bent heb ik beschouwd als de overnamesom voor beide paarden". Zo makkelijk zal het juridisch vast niet zijn :mrgreen:
Ik wil in ieder geval voorkomen dat ze hier nog weggaan, als ik of verzorgster eigenaar kan worden heeft dat de voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
Ga eens naar het juridisch loket voor advies.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Bel het juridisch loket en vraag om advies.
I told you walking was idiotic.
Alle reacties Link kopieren
Begin eens met een echte factuur te maken en die te sturen.
Dan weet ze ook dat je geld vraagt. En betaald ze die gewoon.

Vraag de hoefsmid eens hoe hij betaald krijgt. Die zal vast ook
gewoon een factuur sturen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Stuur je wel een overzicht van de openstaande bedragen? Aandringen bij de familie of ze contact met de eigenaar op willen nemen?
Verder geen tips. Lastig hoor, dat iemand gewoon met de noorderzon verdwijnt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Heb je al eens aan de verzorgster gevraagd of ze contact heeft met de eigenaar?
Wat klink je als een lief persoon, ik hoop dat je je geld krijgt.
Misschien is de eigenaar overleden?
Alle reacties Link kopieren
Sorry ik kan niet meer logisch denken, ik zal mijn rechtsbijstandsman inderdaad maar eens bellen :thumbsup:

Een overzicht van de openstaande bedragen krijgt ze al een paar maanden, die betaald ze dus niet. Zal er voor de sjeu eens een officiële factuur van maken, al geloof ik niet dat ze dan spontaan betaald.

De hoefsmid betalen we verder contant dus die heeft nergens last van.
Nogmaals: de verzorgster!
Alle reacties Link kopieren
De verzorger betaalt de hoefsmid contant uit eigen zak? En de dierenarts facturen stuur je door naar de eigenaar? En die worden wel betaald?

Ik denk dat jij en de verzorger dan een beetje worden gepiepeld. Ik zou er dan een officiële nota van maken, te betalen binnen 30 dagen na ontvangst. Na die maand een 14 dagen brief met daarbij ook dat als er niet meer wordt betaald zij een andere stalling voor de paarden mag gaan zoeken.

Voor jou is het punt of je zover wilt gaan.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Nee, de verzorgster heeft ook geen contact met de eigenaar. Het is niet zo dat de eigenaar een wekelijkse update wenst van de paarden. Ik stuur haar 2 keer per jaar wat foto's mee als ik de factuur van de dierenarts mail en dat is alles.

Naar mijn weten is ze niet dood. Ik heb er bij haar familie een aantal keer op aangedrongen, de laatste keer was in juli en volgens mij hebben zij sporadisch contact.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
09-09-2019 10:23
De verzorger betaalt de hoefsmid contant uit eigen zak? En de dierenarts facturen stuur je door naar de eigenaar? En die worden wel betaald?

Ik denk dat jij en de verzorger dan een beetje worden gepiepeld. Ik zou er dan een officiële nota van maken, te betalen binnen 30 dagen na ontvangst. Na die maand een 14 dagen brief met daarbij ook dat als er niet meer wordt betaald zij een andere stalling voor de paarden mag gaan zoeken.

Voor jou is het punt of je zover wilt gaan.
De laatste factuur van de dierenarts kreeg ze in januari, toen waren er nog geen betalingsproblemen.

Ik wil absoluut niet dat ze een andere stalling gaat zoeken, daar ben ik juist bang voor..
Ik ken een vergelijkbaar verhaal. Twee honden een jaar achtergelaten in een duur hondenpension. Geen contact met de eigenaar.
Uiteindelijk zijn die honden overgebracht naar het asiel en hebben ze een fijne nieuwe baas gekregen.

Maar ja, hoe dat met paarden moet? Misschien de paarden verkopen? :nooo: :nooo: Of daarmee dreigen? Heb je wel de paspoorten van de paarden?
Alle reacties Link kopieren
jeskanana schreef:
09-09-2019 10:29
De laatste factuur van de dierenarts kreeg ze in januari, toen waren er nog geen betalingsproblemen.

Ik wil absoluut niet dat ze een andere stalling gaat zoeken, daar ben ik juist bang voor..
Ze zijn niet van jou, de paarden.
Als ze volgende maand terug komt en de paarden meeneemt, ben je ze ook kwijt.
Dus wat je wilt, ze houden, kan alleen als je ze van haar overneemt.
En dat is eigenlijk wat je wilt en wat misschien voor jullie beide de beste oplossing is.
Heb je haar bankrekeningnummer? Je kunt een cent storten en in de omschrijving vragen om contact met je op te nemen.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
Ik denk eerlijk gezegd dat ze de beestjes nooit meer op komt halen.
Gevalletje: uit het oog, uit het hart.

Je hebt nu vanalles gedaan om in contact te komen.
Stort idd die cent, als je bankrekening nr weet en vraag haar binnen 2 weken contact op te nemen en dat je anders aanneemt dat ze de paarden niet meer wil hebben.

Of gewoon niets meer laten horen.
Ik denk dat je nooit meer iets hoort ervan.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Als je ze overneemt dan betaalt ze de hoefsmid en dierenarts natuurlijk ook niet meer, want dan worden ze jouw eigendom! Als het al oudjes zijn dan kunnen die dierenartskosten ook opeens enorm gaan oplopen.
Heeft ze de paardenpaspoorten bij jou op stal liggen eigenlijk? Heb wel 'ns gehoord dat dat anno nu verplicht is. Je kunt dreigen ze te verkopen als niet binnen een week het geld op je rekening staat. En vooruit laten betalen. Dus laat haar betalen t/m december en sluit dan weer een nieuwe deal voor t/m maart. Geen betaling is paarden weg.
Jij hebt ook de paspoorten van de paarden neem ik aan?
jeskanana schreef:
09-09-2019 10:29
De laatste factuur van de dierenarts kreeg ze in januari, toen waren er nog geen betalingsproblemen.

Ik wil absoluut niet dat ze een andere stalling gaat zoeken, daar ben ik juist bang voor..
Je kunt altijd nieuwe pensionklanten aannemen van mensen die wél betalen of een eigen paard waar jij alle zeggenschap over hebt.
Ze heeft al die tijd dat de paarden bij jou staan maandelijks op de eerste betaald, dat is jouw bewijs dat er een betaalplicht is, dus die afschriften kan je overleggen en daarmee bewijzen dat ze vanaf maart in gebreke is gebleven.
Alle reacties Link kopieren
“ Uiteraard zijn we inmiddels ook wel gehecht aan die oude beestjes. Ik zou haar het liefst een briefje sturen met "het bedrag wat je mij nog verschuldigd bent heb ik beschouwd als de overnamesom voor beide paarden". Zo makkelijk zal het juridisch vast niet zijn.”

Doe dat, doe wat jij t liefste doet.
Misschien wil de eigenaar dat ook wel.
Als die schriftelijk akkoord gaat, id t misschien juridisch wel oke.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar. Mijn vader had dit ook; paard van hem gekocht door kennis van ze. Paard bleef bij vader in stalling, ook mocht ze gebruik maken van buitenbak etc... En ineens was ze 'weg'. Geen betalingen meer, geen contact te krijgen. Vader vond na een jaar, dat paard weer van hem was. Is nu 8 jaar geleden en paardje staat nog lekker gezellig op stal/ in de wei 😉
Alle reacties Link kopieren
Ik heb contact gehad met rechtsbijstand. Eigenaar worden van een paard is blijkbaar niet zo makkelijk. Ik heb de paspoorten wel maar dat is geen eigendomsbewijs.
Ik mag de paarden voorlopig als onderpand vasthouden, maar als ze betaald blijft zij natuurlijk eigenaar. Als ze niet betaald kan een rechter mij de paarden toewijzen. De eerste stap is in dat geval betaling eisen via aangetekende brieven etc.
Vanmorgen dacht ik nog dat ik wilde dat ze wel betaalde, maar ik moet dus willen dat ze niet betaald :applause:

Ik kan ook gewoon de gok nemen en haar middels een aangetekende brief een koopovereenkomst sturen. Ik ga vanavond overleggen met de verzorgster, die kent de eigenaar iets beter en wellicht trapt ze erin.
jeskanana wijzigde dit bericht op 09-09-2019 11:30
4.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Juridisch gezien is degene die de kosten van verzorging van de paarden op zich neemt de eigenaar tenzij anders vastgelegd natuurlijk.
Heb je het paspoort van de paarden?

Ik zou nog 1 keer op alle mogelijke manieren (email, familie, sms) proberen contact te krijgen en hierin vermelden dat bij uitblijven van betaling, je de paarden zelf als betaling voor de gemaakte kosten zal beschouwen.
Hierin ook een termijn meegeven waarbinnen je een reactie verwacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven