Geld & Recht alle pijlers

medestanders hypotheek aflossen

09-09-2019 16:42 187 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemiddag,

wij hebben besloten de hypotheek versneld te gaan aflossen.
ik zoek medestanders om hier over te praten, en dingen mee te kunnen delen zodat we goed gemotiveerd blijven!


hopelijk vindt ik hier wat medestanders.
Alle reacties Link kopieren
Wij sparen maandelijks een X bedrag zodat we elk jaar extra kunnen aflossen. Ook zullen (en willen) we een deel van de hypotheek in 15 jaar aflossen ipv de gebruikelijke 30.
Alle reacties Link kopieren
Waarom dan? De rente is lager als de inflatie.
Alle reacties Link kopieren
Paardje, wat goed!

waarom de keuze maandelijks te sparen i.p.v. maandelijks af te lossen?

wij doen nu het zelfde maar twijfel hier eigenlijk soms wel over

wij hebben een annuiniteits hypotheek afgesloten begin dit jaar. bij Hypotrust en wat ik begreep mag ik maandelijks gewoon extra aflossen.
(zijn zij niet blij mee ivm de berekening) maar het kan dus wel.

zolang ik totaal niet hoger kom dan 10% per jaar van het geleende bedrag.
Alle reacties Link kopieren
Jo12345

voor mijn gevoel va vrijheid. ik heb niet de behoefte om nog 30 jaar lang schulden te hebben.
Hier een aflossingsvrije hypotheek en we lossen sinds een paar jaar (eens per jaar) af.
Zo'n 10 duizend per jaar.
Daardoor nu nog een hypotheek over van 60.000.

Dan hebben we 'straks als we met pensioen zijn' lekker lage maandlasten en huis vrij.
anoniem_387962 wijzigde dit bericht op 09-09-2019 17:00
3.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben dit jaar een deel van ons spaargeld ingelegd in het spaardeel van de hypotheek. Daar krijgen we er tenminste nog fatsoenlijk rente over en het verlaagt ons maandbedrag.
Maar dit is niet iets wat we structureel doen... het kwam nu toevallig zo uit.
Mijn rentevast periode loopt bijna af. Ik betaal nu 5,1% en heb een deel aflossingsvrij. Zou het lonen om dat om te zetten naar lineair en dan voor hetzelfde geld ook nog af te lossen?
Alle reacties Link kopieren
Ken je de boeken van Gerard Hormann, zoals Hypotheekvrij? Hij heeft ook een blog hypotheekvrij.blogspot.com.

Toen wij ruim 15 jaar geleden een huis wilde kopen werd ik door de bank voor gek verklaard omdat ik geen aflossingsvrije hypotheek wilde maar een flexibele rente en jaarlijks afbetalen. Want "dat deed niemand".

Gelukkig niet te veel naar de bank geluisterd. Nog een paar jaar en dan hebben we ons huis ook afbetaald. Misschien dat we nog een klein bedrag laten staan.

Ik was vooral blij toen de hypotheek onder de executie waarde van ons huis kwam. De bank zal nu niet zo snel het huis onder je kont verkopen, en mochten we door omstandigheden ons huis verkopen, dan blijft er ook geen restschuld over.

Wij storten beide elke maand een vast bedrag op onze gezamenlijke rekening. Een deel gaat direct door naar de spaarrekening. Aan het einde van het jaar kijken we hoeveel er nog op onze gezamenlijke rekeningen staat en hoeveel we beide nog extra kunnen storen en lossen we af. Het bedrag is afhankelijke van hoe hoog onze uitgaven zijn geweest en hoe hoog ons inkomen. We werken beide als zelfstandige, dus geen vast inkomen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Wij hebben het een tijdje gedaan. Maar het kostte ons zoveel belasting omdat we de hra kwijtraakten, dat we daar weer mee zijn gestopt.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
09-09-2019 16:50
Waarom dan? De rente is lager als de inflatie.
Mijn rente niet hoor, en ik denk dat dat voor veel mensen geldt die hun rente bv. tien jaar geleden hebben vastgezet op rond de 5 procent.
Afgezien daarvan, het geeft een gevoel van vrijheid om (nu, maar vooral ook later) met minder geld toe te kunnen omdat je door het aflossen lagere maandlasten hebt.

TO, ik ben ook aflosfan! probeer sowieso elke maand wat extra opzij te leggen en ook extra's zoals vakantiegeld en jaarlijkse salarisverhoging gaan in dat potje. Mijn bank is alleen nogal bureaucratisch dus een aflossing aanvragen is altijd een beetje gedoe. Ik spaar het dus een beetje op en los één of twee keer per jaar af.

Behalve de boeken van Gerard Horman die iemand al noemde is ook het blog van Porterenee een goede inspiratiebron.
forsyth schreef:
09-09-2019 17:19
Wij hebben het een tijdje gedaan. Maar het kostte ons zoveel belasting omdat we de hra kwijtraakten, dat we daar weer mee zijn gestopt.

Ik zou me toch eens echt goed laten voorlichten.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-09-2019 17:02
Mijn rentevast periode loopt bijna af. Ik betaal nu 5,1% en heb een deel aflossingsvrij. Zou het lonen om dat om te zetten naar lineair en dan voor hetzelfde geld ook nog af te lossen?

Kwestie van heel goed rekenen. Wanneer je jaarlijks maximaal aflost dan is oversluiten niet zin vol. De bank die rekent hoeveel geld ze gaan missen door je een lagere rente aan te bieden. En dit bedrag komt bovenop je het al geleende geld van je huidige hypotheek. Je schuld wordt dus groter. Reken uit hoeveel rente jullie nog moet betalen, bijvoorbeeld je hebt een hypotheek van €200.000 voor 5,1% en loopt nog 20 jaar. Dan kost dit 200.000 x 0,051 x 20 = €84.000 aan rente. En de originele schuld van €200.000 staat nog steeds, die moet je aan het einde van de looptijd ook gewoon afrekenen bij de bank. Of door spaargeld of een nieuwe lening.

Betalen moet je sowieso, de banken doen je niets cadeau.

Reken uit hoeveel geld je nu jaarlijks kunt aflossen. In het begin zal het niet zo snel gaan, maar elke €10, €20, €50 of €100 scheelt. Je hypotheeksom wordt steeds lager, waardoor je hoogte van het rentebedrag ook steeds lager wordt. Waardoor je meer geld overhoudt om af te lossen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
09-09-2019 17:19
Wij hebben het een tijdje gedaan. Maar het kostte ons zoveel belasting omdat we de hra kwijtraakten, dat we daar weer mee zijn gestopt.
Dit is een drogreden hoor... Hypotheekrenteaftrek betekent dat je een déél van wat je aan hypotheekrente betaald weer terugkrijgt... maar je hebt wel het hele bedrag eerst betaald! Ja, bij aflossen gaat het bedrag dat je terugkrijgt omlaag, maar het bedrag dat je betaalt ook, dus netto blijft het gunstiger.
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
09-09-2019 17:19
Wij hebben het een tijdje gedaan. Maar het kostte ons zoveel belasting omdat we de hra kwijtraakten, dat we daar weer mee zijn gestopt.
Dit vind ik altijd een bijzondere gedachte. Ik begrijp het hoor. Je hypotheek aflossen voelt niet als een quick fix. Je krijgt minder hra. Maar over 30 jaar genomen ben je natuurlijk wel goedkoper uit met aflossen.
Met een doekkie erover zijn de meeste dingen toch beter
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-09-2019 17:02
Mijn rentevast periode loopt bijna af. Ik betaal nu 5,1% en heb een deel aflossingsvrij. Zou het lonen om dat om te zetten naar lineair en dan voor hetzelfde geld ook nog af te lossen?
Ik zou het gewoon aflossingsvrij laten en dan zelf de aflossingen doen. Daar hebben wij in ieder geval wel voor gekozen, wij zijn sinds begin dit jaar van 5,2 naar 1,93 gegaan en dat is zo fijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee.
Nu nog druk aan het verbouwen maar als dat klaar is los ik graag extra af. Gelukkig mogen we dat ook, onbeperkt zelfs (mits met eigen geld).

Wat ik lastig vind is inschatten hoeveel van ons spaargeld we extra aflossen. We spaarden voor de verbouwing flink, maar het is natuurlijk niet slim om alles in je hypotheek te steken.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Check even of het écht zoveel meer vrijheid biedt. Wij zijn er toevallig laatst weer eens ingedoken, maar het blijkt dat wij maar 1/8ste van onze maandinkomsten kwijt zijn aan de hypotheek. Daardoor loont het niet echt om sneller af te lossen. Toch doen we jaarlijks 5000 extra, eigenlijk puur voor het gevoel. En om straks eventueel met de overwaarde van het huis een hogere hypotheek te kunnen afsluiten voor een tweede huisje.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Belangrijk voor de motivatie is; waarom los je af? Is dat, iedere stuiver die je kunt missen? Of slechts een deel van wat je over hebt? Heb je een doel; hypotheekvrij voor pensioen/als de kinderen gaan studeren?

Wij hebben een spaarhypotheek en lossen niet af maar leggen in. Vanwege de hra is dat super gunstig.

We doen dit maar beperkt. Eerst om boven water te gaan staan. Nu alleen nog om de bandbreedte niet verder te vergroten, om ruimte te houden als onze rente straks daalt. Ons kleine deel aflossingsvrij laten we voorlopig sowieso in stand.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
De hypotheekrenteaftrek is altijd lager dan de hypotheekrente die je betaalt, dus ik vind het alleen maar wijs.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-09-2019 17:02
Mijn rentevast periode loopt bijna af. Ik betaal nu 5,1% en heb een deel aflossingsvrij. Zou het lonen om dat om te zetten naar lineair en dan voor hetzelfde geld ook nog af te lossen?
hamerhaai schreef:
09-09-2019 17:25
Kwestie van heel goed rekenen. Wanneer je jaarlijks maximaal aflost dan is oversluiten niet zin vol. De bank die rekent hoeveel geld ze gaan missen door je een lagere rente aan te bieden. En dit bedrag komt bovenop je het al geleende geld van je huidige hypotheek. Je schuld wordt dus groter. Reken uit hoeveel rente jullie nog moet betalen, bijvoorbeeld je hebt een hypotheek van €200.000 voor 5,1% en loopt nog 20 jaar. Dan kost dit 200.000 x 0,051 x 20 = €84.000 aan rente. En de originele schuld van €200.000 staat nog steeds, die moet je aan het einde van de looptijd ook gewoon afrekenen bij de bank. Of door spaargeld of een nieuwe lening.
De rentevaste periode van Minke loopt bijna af. Ik denk dat je, hamerhaai, hier overheen gelezen hebt. Als je rentevaste periode is afgelopen loopt de bank geen geld mis, want de afgesproken periode zit erop. Er wordt dan sowieso een nieuwe rente vastgesteld of Minke kiest voor een variabele rente, dat kan ook, maar in deze tijden zou ik voor een nieuwe rentevaste periode gaan.

Het kan zeker zinvol zijn om je hypotheek over te zetten. Ik heb er zelf ervaring mee. Wij hebben ook na het aflopen van de rentevaste periode eerst nog even een tijdje variabele rente gehad, de rente ging toen steeds omlaag. Toen het nog een stukje lager was hebben we onze hypotheek omgegooid, maar de bank was er niet blij mee, want ze verdienden ineens veel minder aan ons. We hebben ook veel gesprekken gehad bij de bank en ze hebben alle moeite gedaan om ons af te wimpelen etc, onder andere door andere periode in het contract te zetten (totale hypotheekduur 30 jaar in plaats van 22), foutieve berekening (altijd narekenen!!) en ga zo maar door. Dus ik zou inderdaad omgooien, maar houd je hoofd erbij en let heel goed op. Neem de tijd en kijk en reken alles na. Hopelijk werkt jouw bank wat beter mee.
Maar je kan ook gewoon een nieuwe rentevaste periode (met dus een lagere rente) vastzetten en dan gewoon aflossen wat je wilt natuurlijk! Misschien nog net zo handig.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-09-2019 17:02
Mijn rentevast periode loopt bijna af. Ik betaal nu 5,1% en heb een deel aflossingsvrij. Zou het lonen om dat om te zetten naar lineair en dan voor hetzelfde geld ook nog af te lossen?
Lineair wordt mi overschat. Hier wordt mooi uitgelegd waarom:
http://geld-is-tijd.blogspot.com/2015/1 ... t.html?m=1

Tenzij jouw hypotheekinstelling een hogere rente heeft voor aflossingsvrij als voor annuïtair/lineair of je absoluut geen discipline hebt, zou ik het zo laten: maximale flexibiliteit.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
hamerhaai schreef:
09-09-2019 17:25
Kwestie van heel goed rekenen. Wanneer je jaarlijks maximaal aflost dan is oversluiten niet zin vol. De bank die rekent hoeveel geld ze gaan missen door je een lagere rente aan te bieden. En dit bedrag komt bovenop je het al geleende geld van je huidige hypotheek. Je schuld wordt dus groter. Reken uit hoeveel rente jullie nog moet betalen, bijvoorbeeld je hebt een hypotheek van €200.000 voor 5,1% en loopt nog 20 jaar. Dan kost dit 200.000 x 0,051 x 20 = €84.000 aan rente. En de originele schuld van €200.000 staat nog steeds, die moet je aan het einde van de looptijd ook gewoon afrekenen bij de bank. Of door spaargeld of een nieuwe lening.

Betalen moet je sowieso, de banken doen je niets cadeau.

Reken uit hoeveel geld je nu jaarlijks kunt aflossen. In het begin zal het niet zo snel gaan, maar elke €10, €20, €50 of €100 scheelt. Je hypotheeksom wordt steeds lager, waardoor je hoogte van het rentebedrag ook steeds lager wordt. Waardoor je meer geld overhoudt om af te lossen.
Maar als mijn rentevasteperiode afloopt, over een half jaar, kan ik toch boetevrij kiezen wat ik wil bij dezelfde aanbieder?
Oh, ik lees nu pas de latere reacties. Gewoon die lage rente pakken en zelf aflossen kan natuurljk ook (met de nodige discipline).
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 09-09-2019 18:06
5.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-09-2019 18:03
Maar als mijn rentevasteperiode afloopt, over een half jaar, kan ik toch boetevrij kiezen wat ik wil bij dezelfde aanbieder?
Bij alle aanbieders zelfs. Beperk je niet tot de huidige!
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
forsyth schreef:
09-09-2019 17:19
Wij hebben het een tijdje gedaan. Maar het kostte ons zoveel belasting omdat we de hra kwijtraakten, dat we daar weer mee zijn gestopt.

:facepalm:
Je betaalt altijd meer rente dan dat je terugkrijgt van de belastingdienst. Een kleine of helemaal geen hypotheek meer hebben is dus goedkoper dan veel hypotheekrente kunnen aftrekken. Het is zo simpel, en toch zijn er nog altijd mensen die er niets van snappen, dat blijkt maar weer...

Ik heb m'n hypotheek jaren geleden al adgelost. Nu weer een nieuwe woning gekocht, maar ook de nieuwe hypotheek gaan we weer zo snel mogelijk aflossen. Ik ben namelijk groot fan van lage vaste lasten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven