Geld & Recht alle pijlers

Tips financien

09-09-2019 19:49 12 berichten
Alle reacties Link kopieren
Van huis uit heb ik het niet meegekregen, 'handig' zijn met geld. Budgetbeheer kan ik prima, heb altijd rond kunnen komen met wat ik heb. Thuis was het overwegend krap, we deden weinig luxe dingen. Ik heb dit trouwens nooit als beperkend ervaren, maar vind het soms wel nog steeds moeilijk om geld uit te geven aan dingen die niet 'nodig' zijn, of aan duurdere producten als er ook een budgetversie van is.

Nu ben ik voor het eerst van mijn leven in de gelukkige omstandigheid dat ik door een combinatie van lage woonlasten, samenwonen, gestage groei van mijn inkomen, etc. wat meer te besteden heb en er geld overblijft op de spaarrekening boven de grens van een redelijke buffer. Ik geef het inmiddels wel wat makkelijker uit, maar nog steeds niet aan dure vakanties, een luxere auto, etc. Een huis kopen zit voor ooit wel in de planning, maar in de huidige markt in mijn huidige woonplaats is dat niet op korte termijn aan de orde. Als het zo ver is wil ik een deel van mijn dan bestaande vermogen daarvoor inzetten. Mijn partner is ouder dan ik en heeft een zzp-verleden met beperkte pensioenvooruitzichten, dus iets opbouwen om een eventuele terugval in inkomen een tijdje op te kunnen vangen lijkt me ook fijn.

Mijn vraag: wat doen jullie zoal met geld dat je nu 'over' hebt om het wat meer te laten groeien dan het op een gewone spaarrekening doet? Er is dus op dit moment geen huis om het in te stoppen (versneld aflossen van hypotheek of verbeteringen/verbouwingen), dus denk ik aan (het liefst duurzaam/verantwoord) beleggen, of aan dingen als lijfrentes of pensioenspaarrekeningen. Met welke van deze vormen heb je goede ervaringen/voel je je prettig bij? Welke voordelen zitten eraan? En: waar haal je je financiele advies? Wie helpt je met het kiezen van de juiste opties als je zelf die expertise niet hebt?
Alle reacties Link kopieren
Beleggen wel gespreid en deels in indexfondsen. Ik vind geld zomaar uitgeven aan luxe echt onzin. Zeker als je ook nog een huis wil kopen. Ik ga wel 1 of 2 x per jaar op vakantie maar niet heel luxe en ik fiets/ov verder. Ik probeer elke maand wat weg te zetten. Waarom zou je zomaar geld uitgeven aan iets wat je niet nodig hebt?

Ik wil tzt meer vrijheid door eigen geld (minder werken) dan wel een buffer hebben om voor mezelf te beginnen of om nog een studie te volgen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ik heb zelf veel geleerd van het blog 'financieelonafhankelijkblog'
hij schrijft o.a. heel helder over indexbeleggen, wat zoals hierboven ook al aangegeven is een goede keuze lijkt. Al is dat wel typisch iets voor de lange termijn, je moet niet hebben dat jij het op moet nemen voor een huis net als de koersen laag zijn.

zelf doe ik dit (nog) niet omdat ik bezig ben met hypotheek aflossen, een beetje koudwatervrees heb voor beleggen en bovendien aarzelingen heb omdat die indexfondsen niet bepaald in de duurzaamste bedrijven beleggen...

Een andere optie zou crowdfunding kunnen zijn. Het blog 'Stoppen voor mijn vijftigste' schrijft daar geregeld over volgens mij.

Of groenbeleggen bij o.a. Triodos of ASN. Het rendement is niet zo hoog dus je moet het dan vooral hebben van het belastingvoordeel...
Alle reacties Link kopieren
gemberpannekoek schreef:
10-09-2019 09:31
Een andere optie zou crowdfunding kunnen zijn. Het blog 'Stoppen voor mijn vijftigste' schrijft daar geregeld over volgens mij.

Of groenbeleggen bij o.a. Triodos of ASN. Het rendement is niet zo hoog dus je moet het dan vooral hebben van het belastingvoordeel...
Crowdfunding schijnt nog best risicovol te zijn. Heb er veel over gelezen de laatste tijd en ik durf het in ieder geval nog niet aan. Misschien ook wel koudwatervrees :-)

Ik heb sinds kort geld belegd bij ASN. Daar is meer dan alleen een groen-beleggingsrekening mogelijk, ze hebben diverse mixfondsen. Deze zijn allemaal duurzaam en dat vind ik een fijn idee: geen geld richting wapens of kinderarbeid vind ik heel belangrijk. En het rendement is ook erg prima tot nu toe. Ik ben fan!

Ook heb ik een beetje geld (€ 100,00) via Lendahand uitstaan. Dit is ook een soort van crowdfunding eigenlijk, maar toch voelt het beter. Stom hè?
Met je gezicht naar de zon, valt de schaduw altijd achter je
Alle reacties Link kopieren
Beleggen in een breed indexfonds, een ETF.
Life is fun. Live it.
Alle reacties Link kopieren
Ik haal mijn hypotheekadvies bij een bureau, die heb ik dus alleen zo nu en dan nodig. Maar zij sturen ook (maandelijks?) een mailing met elke keer allerlei financieel nieuws en advies over hypotheek, beleggen, belastingwetten die veranderen, pensioen, etc. Dat leidt naar een website waar ik vanuit die mail wel terecht kom, maar die niet werkt als ik de link probeer door te sturen. Als je de naam van dat bureau wilt, stuur maar een privébericht.

In de Volkskrant staat ook elke week een column over persoonlijke financiële zaken, of een antwoord op een specifieke vraag (zoals de jouwe).
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Misschien is dit ook wat, beleggen in zonnepanelen. In de afgelopen jaren was het rendement 3%. https://www.zuiderlicht.nu/doe-mee/ Je moet soms wel wachten tot ze weer beleggers nodig hebben.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Oja en ik las laatst dat de regering van plan is om de belasting op spaargeld te verlagen zodat je spaargeld niet minder waard wordt doordat de belasting hoger is dan de rente. En ook dat ze de belastingvrije voet voor spaargeld flink willen verhogen, ik geloof van 30.000 naar 450.000 ofzo. Oja kijk: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b12da438/

Maar jij wilt volgens mij weten hoe je meer rendement uit je spaargeld haalt.
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
patsy--stone schreef:
10-09-2019 14:18
Oja en ik las laatst dat de regering van plan is om de belasting op spaargeld te verlagen zodat je spaargeld niet minder waard wordt doordat de belasting hoger is dan de rente. En ook dat ze de belastingvrije voet voor spaargeld flink willen verhogen, ik geloof van 30.000 naar 450.000 ofzo. Oja kijk: https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b12da438/

Maar jij wilt volgens mij weten hoe je meer rendement uit je spaargeld haalt.

Bedankt voor alle tips tot nu toe!

Inderdaad het bovenstaande. Het ziet er inderdaad naar uit dat de belasting op spaargeld een stuk voordeliger gaat worden, dus ik zoek vooral naar het optimaliseren van mijn rendement. Sowieso wil ik gewoon een spaarbuffer houden, dus beleggen zou ik vooral doen met geld dat ik nu 'over' heb buiten lopende uitgaven en gezonde buffer, zodat het als ik er weer eens wat mee ga doen ondertussen wat is aangegroeid.
Alle reacties Link kopieren
Een deposito met een looptijd die jou uitkomt. Wel alstig om iets te vinden wat een beetje rendeert.
Beleggen in een breed fonds waar je verder geen omkijken naar hebt. Iets degelijks wat in Shell en Unilever doet bijvoorbeeld. De meeste grootbanken bieden iets dergelijks wel aan.
Ik kom uit een familie van ondernemers en wij hebben allemaal contact met financieel adviseurs. Want je financiën goed beheren is ook gewoon een vak en zij hebben er kennis van. Met de juiste vragen weten zei wat goed is voor jou. Vraag eens rond bij mensen waarvan je vermoed dat ze ook wat geld over hebben wat ze ermee doen en bij wie ze advies inwinnen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
Wat je ook doet, beleg niet via Itrader in CFD's. Pure oplichting. Met hun accountmanager aan mijn zijde ben ik heel veel geld verloren. Ik vraag me nog steeds af hoe ik zo dom heb kunnen zijn. Ik had m'n geld beter kunnen beleggen in indexfondsen. Dat heeft een relatief laag risico. Ik heb er inmiddels goede verhalen over gehoord. Doordat ik veel geld ben verloren ben ik een dagboek gaan opnemen, waarin ik vertel over mijn ervaringen: https://anchor.fm/dagboekvaneendertiger

Moraal, trap niet in de verhaaltjes van een accountmanager die je gaat bellen en je goude bergen belooft!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee om wat voor bedragen het gaat, maar als je financieel gezond wil leven:

1. Geef structureel veel minder geld uit dan er binnenkomt.
2. Los eventuele schulden direct af en koop niets op afbetaling en dergelijke
3. Investeer het gespaarde geld voor lange termijn in etf’s (index) of onroerend goed dat je makkelijk kunt vehuren (dus geen crypto’s, crowdfunding en andere exotische

Lees eens ‘Rich dad, poor dad’ of ‘The Richest man in Babylon’. Beiden eye openers, waardoor je anders gaat denken qua persoonlijke financien (en doen natuurlijk).

Gefeliciteerd, veel andere mensen geven iedere euro uit die ze in hun handen krijgen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven