Geld & Recht alle pijlers

Salaris van collega en mijn salaris....

12-09-2019 01:32 85 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
dionne36 wijzigde dit bericht op 23-01-2020 06:01
Reden: Privacy
99.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Helaas geeft je dit geen recht op een hoger salaris. Jij hebt nl je eigen contract.
20 procent is best veel, dus jammer, maar helaas.
Lijkt me niet dat je daarin sterk staat. De universiteit geeft zelf toe dat er een fout is gemaakt, die voor collega niet te herstellen is. Als ze nu bewust gaan afwijken van de schalen om jou tegemoet te komen scheppen ze een precedent voor nog veel meer werknemers.

Bijvoorbeeld iemand die een schaal hoger zit, maar hetzelfde salaris heeft als jouw collega. Die kan dan betogen dat die met meer senioriteit en zwaardere taken wel weer meer zou moeten verdienen dan jullie twee. En ga zo maar door.

Maar goed, hoe het juridisch écht zit weet ik niet. Ik werk zelf in de commerciële sector en daar is het sowieso niet ongebruikelijk dat mensen met vergelijkbare taken en ervaring een ander salaris hebben, afhankelijk van wat men heeft kunnen onderhandelen bij binnenkomst.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 12-09-2019 02:29
0.76% gewijzigd
Het verhaal van je man en de schulden zou ik sowieso helemaal buiten beschouwing laten. Mocht je hier iets mee willen, dan moet je het strikt zakelijk houden en je alleen beroepen op het verschil met collega. Als werkgevers op persoonlijke omstandigheden ingaan is het hek echt van de dam.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-09-2019 02:05
Het verhaal van je man en de schulden zou ik sowieso helemaal buiten beschouwing laten. Mocht je hier iets mee willen, dan moet je het strikt zakelijk houden en je alleen beroepen op het verschil met collega. Als werkgevers op persoonlijke omstandigheden ingaan is het hek echt van de dam.
Nee, ik bedoel ook niet dat ik dit aan HR ofzo zou melden, dat heb ik alleen even hier verteld omdat ik geen beeld wil scheppen van iemand die alleen op geld uit is, ik weet al zo'n 2 jaar dat mijn vriendin zoveel meer verdient, maar ik heb er nooit iets mee gedaan. Nu met de situatie met mijn man zit ik aan manieren te denken om meer te verdienen... vandaar.

Bedankt voor je input trouwens
Alle reacties Link kopieren
Denk niet dat je er iets mee kan.

Ze hebben het toegegeven als een fout. Waarom zouden ze vrijwillig en bewust nog een keer een ‘fout’ willen maken? Levert ze niks op, kost ze geld en ze lopen risico dat de rest van collega’s zich ook 1 voor 1 komen melden.

Snap dat het het wel vervelend voor je is om hetzelfde werk te doen en minder betaald te krijgen! Probeer het te zien als een voordeel voor haar, ipv een nadeel voor jou, tbv jullie vriendschap.
Dionne36 schreef:
12-09-2019 02:34
Nee, ik bedoel ook niet dat ik dit aan HR ofzo zou melden, dat heb ik alleen even hier verteld omdat ik geen beeld wil scheppen van iemand die alleen op geld uit is, ik weet al zo'n 2 jaar dat mijn vriendin zoveel meer verdient, maar ik heb er nooit iets mee gedaan. Nu met de situatie met mijn man zit ik aan manieren te denken om meer te verdienen... vandaar.

Bedankt voor je input trouwens
Dan zou ik me eerder richten op het bereiken van een hogere schaal, in plaats van een salarisaanpassing. Misschien zijn er manieren om je functie uit te breiden of te verdiepen?
Alle reacties Link kopieren
Je hebt beslist geen recht op ook een hoger salaris. Echt kansloos. De Uni heeft toegegeven een fout te hebben gemaakt bij de inschaling van je vriendin en heeft maatregelen genomen. Je denkt toch niet ze bij jou daarom nu expres dezelfde fout nog eens gaan maken?
Love is the meaning of life
Wat je rechten zijn? Je hebt je salaris en daar moet je het mee doen.
Je hebt niets te maken met het salaris van je vriendin. Dat salaris zegt nu niets over jouw salaris.
Dat je het niet kunt hebben dat je vriendin meer verdient is toch echt jouw probleem. Raar dat je door haar salarisafspraak denkt recht te hebben op meer.
Natuurlijk kun je het geld gebruiken, dat kan iedereen.
Je hebt geldproblemen door het gedrag van je man. Laat je man harder gaan werken of het geldprobleem oplossen. Hij is de veroorzaker.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zeggen, vraag het aan de broer van je collega…
Dionne36 schreef:
12-09-2019 02:34
Nee, ik bedoel ook niet dat ik dit aan HR ofzo zou melden, dat heb ik alleen even hier verteld omdat ik geen beeld wil scheppen van iemand die alleen op geld uit is, ik weet al zo'n 2 jaar dat mijn vriendin zoveel meer verdient, maar ik heb er nooit iets mee gedaan. Nu met de situatie met mijn man zit ik aan manieren te denken om meer te verdienen... vandaar.

Bedankt voor je input trouwens

Dat ben je dus wel. Je man is verantwoordelijk voor jullie gebrek aan spaargeld niet je werkgever.
Alle reacties Link kopieren
Zenzeo schreef:
12-09-2019 02:00
Helaas geeft je dit geen recht op een hoger salaris. Jij hebt nl je eigen contract.
20 procent is best veel, dus jammer, maar helaas.
Dit.

Plus ik vraag me af of de werkgever dit kan maken:
“Er is alleen tegen haar gezegd dat haar huidige salaris de komende jaren gelijk zal blijven, zonder groei dus in schaal e.d.”
Als in de CAO staat dat werknemers een paar procent loonsverhoging krijgen, is dat óók je collega.
Nee, dat recht heb jij niet. Hoe vervelend het ook is dat de ziekte van je man deze gevolgen heeft.
Vraag me eerder af of de universiteit het salaris van je vriendin wel een aantal jaar mag bevriezen. Zo goed ken ik de betreffende CAO niet. Maar als ik je vriendin was, zou ik dat wel even uitzoeken. Kan haar broer, juridisch loket o.d. vast vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Je vraagt wat je rechten zijn, maar helaas heb je wat dit betreft geen rechten.

Kun je misschien naar een andere functie doorgroeien? Mogelijk kan je daar beter op inzetten.
Alle reacties Link kopieren
esther55 schreef:
12-09-2019 06:35
Dit.

Plus ik vraag me af of de werkgever dit kan maken:
“Er is alleen tegen haar gezegd dat haar huidige salaris de komende jaren gelijk zal blijven, zonder groei dus in schaal e.d.”
Als in de CAO staat dat werknemers een paar procent loonsverhoging krijgen, is dat óók je collega.
Zij zal wel de cao stijgingen krijgen, maar niet de jaarlijkse periodiek/trede in de functieschaal. Dat is ook zo als je in de laatste trede van de salarisschaal zit.
WO geschoold en vragen wat je rechten zijn als je salaris marktconform is en de uni heeft aangegeven een fout te hebben gemaakt bij het inschalen van je vriendin......
Alle reacties Link kopieren
Salaris vergelijken levert vaak teleurstelling op, of voor jezelf, of voor de ander.

Als ze nu teveel verdient zullen ze waarschijnlijk al het meerdere als een PT ( Persoonlijke toeslag) gaan noteren, en iedere CAO stijging hierop in mindering brengen, tot de PT 0 is, en ze weer mee stijgt met de CAO. Ze komt dus zeer waarschijnlijk een hele tijd op de 0-lijn
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Nee je hebt geen recht in dit geval, maar eerlijk jouw man heeft het veroorzaakt dan mag hij het ook zelf oplossen ook zijn manische momenten...
Alle reacties Link kopieren
Op zoek naar een andere baan dan maar, en onderhandelen over een hoger salaris.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Mensen, we weten helemaal niet of man ook bezig is met manieren om aan extra geld te komen, of misschien is hij nog in behandeling. Dat heeft TO blijkbaar genoemd om een beeld te schetsen van haar situatie.

Dat was natuurlijk niet zo slim, want het leidt af van de vraag. Alsof iemand zonder schulden niet ook liever 20% extra zou willen verdienen! Het is nu niet duidelijk of het een principekwestie is, of gewoon een noodgreep om extra inkomen. Hoe dan ook, het lijkt me geen kansrijke zaak.
Dionne36 schreef:
12-09-2019 02:34
Nee, ik bedoel ook niet dat ik dit aan HR ofzo zou melden, dat heb ik alleen even hier verteld omdat ik geen beeld wil scheppen van iemand die alleen op geld uit is, ik weet al zo'n 2 jaar dat mijn vriendin zoveel meer verdient, maar ik heb er nooit iets mee gedaan. Nu met de situatie met mijn man zit ik aan manieren te denken om meer te verdienen... vandaar.

Bedankt voor je input trouwens
Misschien kan je man er extra bij werken om zijn stommiteit recht te zetten.
Alle reacties Link kopieren
Omdat ze bij jouw vriendin een fout gemaakt hebben, moeten ze dit dus ook bij jou doen. En hoe zit het met de honderden andere docenten die er werken? Moeten die nu ook allemaal een schaal extra krijgen?

Nee natuurlijk heb jij geen recht op extra inkomen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Dit is dus precies de reden waarom je vriendrn niet in je geld zaken moeten laten neuzen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
12-09-2019 08:27
Dit is dus precies de reden waarom je vriendrn niet in je geld zaken moeten laten neuzen.
Ik dacht dat bij het lezen van de OP ook meteen! Ik zou echt nooit een vriendin vragen me te helpen met mijn budget. En eigenlijk weet ook echt niemand wat ik verdien. Zeker collega’s niet.
Alle reacties Link kopieren
Als jij wel goed ingeschaald staat is dat het salaris waar je recht op hebt. Het salaris van je vriendin, de nieuwe collega of de melkboer op de hoek heeft daar echt helemaal niets mee te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven