Geld & Recht alle pijlers

Een b&b, pension of Airbnb beginnen. Welke regels?

12-09-2019 09:01 61 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen,

Wij willen een b&b/ pension beginnen. We hebben uiteindelijk plek voor ca. 8 kamers van ongeveer 35m2. We beginnen er eerst met 1 a 2 om daarna uit te breiden naar het maximale van 8.

Nu heb ik contact gehad met de gemeente en omdat we meer dan 4 personen kunnen 'herbergen' hebben we een recreatievergunning nodig. Een hele papierenmolen dus. Niet erg, als nodig.


Ben mij behoorlijk aan het orienteren en ben gestuit op Airbnb. Geweldig!

Zo te lezen kan echt bijna iedereen met ruimte over, deze verhuren via airbnb. Maar er komen allerlei vragen bij naar boven;

Mag dit 'zomaar'? Wat vind bijv je hupotheekverstrekker ervan? En de gemeente? Heb je hier toestemming voor nodig enz? Oftewel; moet je dit helemaal zakelijk en bureaucratisch aanpakken of is het echt toegestaan zonder dit bovengenaamde, los te gaan?

Ben nog druk bezig met onderzoeken, maar het is misschien fijn met iemand te sparren hier, die er ervaring mee heeft.

Vast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Of je hypotheekverstrekker hiermee akkoord gaat, zul je bij hen na moeten vragen.

En ja, je hebt uiteraard toestemming nodig van de gemeente. En grote kans dat de buren er ook wat van gaan vinden, want te verwachten overlast. Want 8 kamers (!) met bijbehorende bewoners en parkeergelegenheid is nogal wat.

Bovendien wordt verhuur via airbnb in steeds meer gemeente aan banden gelegd, en mag het bijvoorbeeld nog maar 60 dagen per jaar verhuurd worden.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel. In ieder geval een stukje informatie. We gaan gewoon de weg bewandelen om een officiele b&b te worden, met alle toestemming die nodig is, enz.

Van buren hebben we niets te vrezen, want die hebben we niet. Parkeergelegenheid hebben we zelf; 12 plekken.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je toekomstige B&B iets te bieden waardoor mensen naar jullie toe zouden komen?

Vlakbij een populair natuurgebied/de Efteling/de binnenstad van Den Bosch (ik roep maar wat hoor). Kun je vanuit jullie huis makkelijk naar een restaurant/terrasje vlak in de buurt?

Bij een B&B verwachten mensen een ontbijt ‘s ochtends, bij airbnb niet. Hou daar ook rekening mee met bijvoorbeeld een koelkastje op de kamer.
Veel airbnb’s waar ik ben geweest zie je de host misschien alleen bij het overhandigen van de sleutel, en zelfs dat niet eens, dan kun je de sleutel via een sleutelkastje pakken.

Eigen sanitair op de kamer, neem ik aan? En is er een mogelijkheid om een kamer luxer in te richten, met bijvoorbeeld een sauna en/of jacuzzi? Daarmee onderscheidt je je ook van andere aanbieders.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als je je zo behoorlijk aan het oriënteren bent, weet je wat de issues zijn rond Airbnb en het hebben van een hypotheek. Dat is dus zelden een gelukkige combinatie.

Met een B&B houdt je zelf de regie in handen. Waar ik je echter helemaal niet over hoor, is de rest van het verhaal. De Belastingdienst bijvoorbeeld. Het bestemmingsplan voor het pand waar jouw te verhuren ruimten zich in bevinden. De veiligheidseisen van de brandweer. Om maar wat te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Airbnb is vrij nieuws voor mij, ben mij dus aan het inlezen. Het pand is opgesplitst in 2 bestemmingen, toestemming hebben we al. Tekeningen zijn er ook, met eisen van de brandweer ingewilligd.

Het is een goede locatie. Geen sjieke boel, low budget en schoon en comfortabel zijn de sleutelwoorden. Langere verhuur is ook een optie.
In dat geval: lekker de regie in eigen handen houden. Airbnb komt op mij over als een verdienmodel om snel binnen te lopen (voor Airbnb zelf, wel te verstaan) met een idealistisch sausje er over.

Het onderwerp vind ik interessant, daarom Googelde ik net even. Met "advies beginnen b en b" komen veel interessante sites naar boven. Misschien heb je er iets aan.
Geen sjieke boel en low budget. Geen privé sanitair denk ik dan?
Welk publiek denk je aan te trekken?

En zoals hierboven ook al gezegd, een B&B/pension is heel iets anders dan Airbnb. Airbnb is slechts een platform voor (oa) verhuur van woningen/kamers, terwijl een B&B ook andere diensten aanbiedt zoals bv ontbijt.
Rosalind schreef:
12-09-2019 10:37
Geen sjieke boel en low budget. Geen privé sanitair denk ik dan?
Welk publiek denk je aan te trekken?

En zoals hierboven ook al gezegd, een B&B/pension is heel iets anders dan Airbnb. Airbnb is slechts een platform voor (oa) verhuur van woningen/kamers, terwijl een B&B ook andere diensten aanbiedt zoals bv ontbijt.

Nee hoor, er staan ook B&B's en vakantiehuizen op Airbnb.
Er staan heel veel professionele B&B’s op Airbnb. Hier in het centrum van de stad zijn er ontzettend veel airbnb’s die gerund worden door bedrijven, niet alleen mensen die hun eigen etage verhuren. Inderdaad, dat wordt nu steeds strenger gecontroleerd, maar die bedrijven vallen weer onder andere regels dan de particulieren, die sinds januari dit jaar maximaal 30 dagen mogen verhuren.
Alle reacties Link kopieren
Wel eigen sanitair. Denk aan grote kamers van ca 35 tot 40 m2 met eigen badkamer met eenvoudige douche, wastafel en apart toilet. Enkele kamers kunnen wat luxere opgezet worsen, met eigen keukenblok en koelkast, kleine zithoek e.d.
nadine1988 schreef:
12-09-2019 11:05
Wel eigen sanitair. Denk aan grote kamers van ca 35 tot 40 m2 met eigen badkamer met eenvoudige douche, wastafel en apart toilet. Enkele kamers kunnen wat luxere opgezet worsen, met eigen keukenblok en koelkast, kleine zithoek e.d.
Ja, dat is toch meer B&B dan wat je typisch bij een Airbnb krijgt. Dan zit je vaak echt in een huis. Ik vind het altijd het leukst als ik in een airbnb zit waar iemand echt woont. Kijken welke boeken en muziek iemand heeft etc. (maar wel weg is natuurlijk). Maar dat zie je steeds minder hoor.

Ik zou als ik jou was zeker eens een airbnb boeken om te zien hoe het is!
nadine1988 schreef:
12-09-2019 11:05
Wel eigen sanitair. Denk aan grote kamers van ca 35 tot 40 m2 met eigen badkamer met eenvoudige douche, wastafel en apart toilet. Enkele kamers kunnen wat luxere opgezet worsen, met eigen keukenblok en koelkast, kleine zithoek e.d.
Gaan jullie ook ontbijt en/of andere maaltijden aanbieden?
Alle reacties Link kopieren
Ik kom deze link tegen van de rabobank. Daar staat het allemaal best duidelijk in.
https://www.ikgastarten.nl/mijn-branche ... rgunningen
En Rabobank is een praktische en betrouwbare partij. Je hebt er voor informatie meer aan dan de kvk bijvoorbeeld.
Of deze:
https://www.khn.nl/onderwerpen/ondernem ... rgunningen
Van horeca Nederland. Ook praktisch met tips uit het bedrijfsleven.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
nerdopviva schreef:
12-09-2019 10:48
Nee hoor, er staan ook B&B's en vakantiehuizen op Airbnb.
Vakantiehuizen wist ik.
Professionele B&Bs wist ik dan weer niet. Eigenlijk wordt het dan gewoon een zoveelste Booking.com. Net als Booking.com tegenwoordig ook veel particuliere accommodaties aanbiedt.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
12-09-2019 11:20
Gaan jullie ook ontbijt en/of andere maaltijden aanbieden?
Daar twijfel ik nog enorm over. Het is een goed stukje service, maar heb mijn bedenkingen over de mogelijkheid hiervan bij mij. Persoonlijke kwestie. Ben wel in gesprek met locale bakkerij over het bezorgen van 'ontbijtpakketjes'.
nadine1988 schreef:
12-09-2019 11:29
Daar twijfel ik nog enorm over. Het is een goed stukje service, maar heb mijn bedenkingen over de mogelijkheid hiervan bij mij. Persoonlijke kwestie. Ben wel in gesprek met locale bakkerij over het bezorgen van 'ontbijtpakketjes'.
B&B betekent bed & breakfast.
Houd er dus rekening mee dat je het geen B&B gaat noemen als je geen ontbijt aanbiedt.
Op wat voor publiek wil je je richten?
Ik zou ook voor de luxere sfeervollere kamers gaan en een uitstekend ontbijt aanbieden. Trek je vast een rustiger oudere klant mee.
Airbnb klanten zoeken een goedkope slaapplaats. B&B gasten zoeken een ervaring.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
12-09-2019 11:32
B&B betekent bed & breakfast.
Houd er dus rekening mee dat je het geen B&B gaat noemen als je geen ontbijt aanbiedt.
Ja dankje, vandaar ook titel 😉 Pension is een goede mogelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
12-09-2019 11:22
Ik kom deze link tegen van de rabobank. Daar staat het allemaal best duidelijk in.
https://www.ikgastarten.nl/mijn-branche ... rgunningen
En Rabobank is een praktische en betrouwbare partij. Je hebt er voor informatie meer aan dan de kvk bijvoorbeeld.
Of deze:
https://www.khn.nl/onderwerpen/ondernem ... rgunningen
Van horeca Nederland. Ook praktisch met tips uit het bedrijfsleven.
Dankjewel, hele goeie!!
Wil je je ook op arbeidsmigranten richten? Die zitten ook vaak in pensions.
redbulletje schreef:
12-09-2019 11:35
Airbnb klanten zoeken een goedkope slaapplaats. B&B gasten zoeken een ervaring.
Hè? Nee hoor. Ik heb in hele luxe airbnb’s gezeten op fantastische locaties.
Rosalind schreef:
12-09-2019 11:32
B&B betekent bed & breakfast.
Houd er dus rekening mee dat je het geen B&B gaat noemen als je geen ontbijt aanbiedt.

Eens, bij een B&B verwacht ik een ontbijt. Al kan dat natuurlijk op verschillende manieren worden ingevuld. Ik heb wel gezien dat er met z'n allen in het huis van de eigenaar wordt ontbeten, soms werd er 's ochtends een ontbijtpakket klaar gezet en ik heb zelf meegemaakt dat er een pakje brood stond om te roosteren (dan was er natuurlijk ook een broodrooster) met kleine pakjes beleg en een fles sinaasappelsap in de koelkast. Dat laatste is wat eenvoudiger, maar ik vond het wel relaxed. Ik kon zelf bepalen hoe laat ik wilde eten en dat kon ook lekker in mijn pyjama.
Nitflex schreef:
12-09-2019 11:38
Hè? Nee hoor. Ik heb in hele luxe airbnb’s gezeten op fantastische locaties.
Dat kan idd, maar vaak is het omdat het hotel/b&b-aanbod te duur uitvalt dat men naar de airbnb opties gaat kijken.
Als het zo grootschalig is met 8 kamers zou ik minder snel geneigd zijn te boeken als het airbnb heet omdat je dan ook feestende jongeren of gezinnen kunt verwachten. Als het een luxe B&B is dan zou ik een ouder publiek verwachten zonder kinderen. Dus meer rust gegarandeerd!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven