Geld & Recht alle pijlers

Problemen met een huisjesmelker

12-09-2019 11:08 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!

Ik ben niet nieuw op dit forum, maar in verband met herkenbaardheid even een nieuwe nick aangemaakt.

Begin dit jaar is mijn relatie uitgeggaan en had ik snel nieuwe woonruimte nodig. Va internet heb ik toen een camping in de buurt gevonden (camping wil in dit geval overigens zeggen een grasveld met een paar chalets erop, er is een eigenaar die er vlakbij woont en verder geen enkele voorziening zoals receptie o.i.d.).
Een aantal van deze chalets zijn eigendom van de bewoners die huur betalen voor het kavel. Een paar hele oude chalets zijn van de campingeigenaar en worden tijdelijk verhuurd aan hoofdzakelijk seizoensarbeiders. Er is dus geen sprake van vakantiegangers.

Omdt ik snel woonruimte nodig had, heb ik zo’n oud chalet gehuurd met een huurcontract van 8 maanden. De huur moet met een vaag verhaal over dat het anders niet mag van de gemeente (maar zal dus gewoon zwart zijn vermoed ik) altijd contant worden betaald bij de verhuurder. Overmaken is absoluut niet mogelijk.

Ik heb dus een huurcontract voor 8 maanden welke tot 1 december loopt. Hier staat ook in dat de huur voor de eerste van de maand contant betaald moet worden.
Al vanaf de eerste maand heb ik de huur altijd netjes betaald, maar door omstandigheden steeds tussen de 2e en 5e van de maand. Ik heb dit ook aangegeven bij de verhuurder dat voor de 1e niet lukt, maar de betaaldag een paar dagen verschuiven wordt geweigerd en ge-eist dat het er op de 1e moet zijn. Het enige argument hiervoor is “ dat iedereen dat doet dus jij ook” .
Hoewel ik begrijp dat het niet netjes is dat de huur steeds 2-3 dagen te laat is, gedraagd verhuurder zich als een huisjesmelker.
Bijvoorbeeld: In mei drong hij met 2 personen op 2 mei al om 7 uur ‘ s morgens het chalet binnen (ik lag nog te slapen) om te eisen dat ik of direct zou betalen of direct eruit zou moeten. Dit heb ik kunnen voorkomen door de volgende dag te betalen.
Ander voorbeeld: twee maanden geleden heeft hij op de 2e dag van de maand mijn slot vervangen (hangslot) tot ik zou betalen, maar toevallig kwam ik net aanlopen met de huur toen hij hiermee bezig was.
Deze maand was ik ruim een week weg voor werk waardoor ik pas eind vorige week kon komen betalen.
Ik heb dit aangegeven met de vraag het anders eenmalig over te maken, maar ook nu was het antwoord dat het alleen contant mag.
Bij terugkomst was het slot van mijn chalet weer vervangen (zonder enige waarschuwing) en ondanks dat september gelijk betaald is, mag ik er niet in en worden al mijn spullen en inboedel dus gegijzeld. Verhuurder geeft namelijk aan het zat te zijn dat de huur steeds te laat is, en eist nu dat ik de maand oktober ook alvast betaal voor ik er weer in mag en bij mijn spullen kan.
Een extra maand huur kan ik niet zomaar missen voordat ik mijn salaris heb. Maar omdat alles zo shady is wil ik sowieso niet 3 weken vooruit gaan betalen met het risico er ineens uit te moeten als de gemeente komt controleren o.i.d.

Ik heb nu wel een groot probleem want sta met mijn peuter op straat en kan niet bij mijn spullen (dus ook kleren, laptop, papiere, etc...).
Gelukkig kan ik voorlopig bij een vriend terecht, maar ik ben deze gang van zaken nu spuugzat.
Nogmaals, dat ik iets te laat betaal is niet netjes maar de maatregelen van de verhuurder zijn buitenproportioneel en in strijd met de wet. Ik vermoed dat verhuurder dit echt wel weet maa vooral met bluf zijn zin probeerd te krijgen.
Ik twijfel echter erg over wat ik nu het beste kan doen. Ik wil het liefst nu het chalet gewoon per direct verlaten en mijn borg terug.
Verhuurder zal dit echter niet willen, want die zal voor de laatste 2 maanden verwacht ik niet makkeljk nog een nieuwe huurder kunnen vinden. Per december gaat het water er af en moete alle huurders weg.
Op internet heb ik al gevonden dat tijdens de huurperiode de sloten vervangen en toegang ontzeggen niet is toegestaan. Als huurder hoef je dan ook geen huur te betalen vanaf de periode dat je er niet meer in mag.
Ik vond daarover de volgende jurisprudentie: “ Volgens het hof kwam het ontzeggen van de toegang in feite neer op een eenzijdig (tijdelijk) stopzetten van de huurovereenkomst zonder dat sprake was van ontbinding of opzegging. Daar bestond geen rechtsgeldige grond voor.”.
Kan ik dan aangeven bij verhuurder dat de huur kennelijk (ook al onrechtmatig) is stopgezet door de verhuurder per die datum? Of moet ik gewoon weer gaan betalen als hij besluit me weer toegang te gaan verschaffen?

Daarnaast denk ik dat ik als eerste stap het beste aangifte kan doen omdat volgens mij meerdere wetten overtreden worden door de verhuurder.
- Valt het betreden en vervangen van de sloten door de verhuurder in dit geval ook onder huisvredebreuk , of is dat anders bij recreatiewoningen?
- Ik kan neem ik aan sowieso aangifte doen van het onrechtmatig vasthouden van mijn spullen?
- De verhuurder probeerd mij nu te dwingen (middels dit vasthouden) tot het doen van betalingen die niet zijn afgesproken maar nu eenzijding door hem bedacht (in dit geval dus de huur van oktober nu al betalen). Valt dit onder afpersing of chantage o.i.d.?

Zou het verstandig zijn ook te dreigen met hem aangeven bij de Fiod of gemeente voor het zwart verhuren van de chalets (zijn er een stuk of 5 schat ik) of wordt daar toch niks mee gedaan? Ik weet uiteraard ook niet zeker of hij het inderdaad niet opgeeft bij de belasting.

Stel dat ik gewoon zelf besluit nu dat hangslot door te gaan knippen en mn spullen eruit te halen, ben ik dan ook strafbaar of moet ik gewoon bij mijn gehuurde chalet kunnen? Dat ik dat slot moet vervangen of vergoeden is prima verder.

Al met al wil ik vooral zo snel mogelijk weg en weer bij mijn spullen kunnen. Maar hoe pak ik dat het beste aan?
Alle reacties Link kopieren
Tsja wat hij doet mag niet, maar je bent een contract aangegaan en daarnaast natuurlijk meerdere malen gewaarschuwd.
Hello, can you hear me?
Alle reacties Link kopieren
Heb je rechtsbijstand? En anders naar het juridisch loket. Ik ben het wel met je eens, maar ik weet niet hoe je juridisch staat door de contante huurbetaling.
HelloFromTheOtherSide schreef:
12-09-2019 11:59
Tsja wat hij doet mag niet, maar je bent een contract aangegaan en daarnaast natuurlijk meerdere malen gewaarschuwd.
Dit dus. Ik vind het buitengewoon slordig dat je je niet aan het huurcontract houdt.
Alle reacties Link kopieren
Bel eens met juridisch loket...want als ik jou was (maar dat hangt dus van jouw rechten af) zou ik die man hier niet mee weg laten komen.

Jij woont daar met een peuter? En hij komt gewoon zomaar jouw gehuurde ruimte binnen (terwijl je nog in bed lag)?!

Normaal gesproken krijg je iemand met een huurachterstand van een paar maanden pas gedwongen het huis uit. Niet met 2 dagen hoor.....
Alle reacties Link kopieren
HelloFromTheOtherSide schreef:
12-09-2019 11:59
Tsja wat hij doet mag niet, maar je bent een contract aangegaan en daarnaast natuurlijk meerdere malen gewaarschuwd.
geintimideerd bedoel je.
Alle reacties Link kopieren
Je stapt zelf in een heel shady constructie en je houdt je niet aan de betalingstermijnen. Dit lijkt mij geen normale huurovereenkomst en dus zal het lastig worden om je rechten te claimen. En aangifte etc ... zal de zaak alleen maar verder laten escaleren. Wat schiet je daar mee op ?
Ga een rationeel gesprek aan en probeer een compromis te bereiken. En zorg tegelijkertijd voor een fatsoenlijk plan B vanaf december, zodat je rust en stabiliteit hebt voor je peuter.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Alle reacties Link kopieren
Wat staat er in je contract over te laat betalen?
Alle reacties Link kopieren
Krijg jij betaalbewijzen van de verhuurder?
belgali schreef:
12-09-2019 12:14
Je stapt zelf in een heel shady constructie en je houdt je niet aan de betalingstermijnen. Dit lijkt mij geen normale huurovereenkomst en dus zal het lastig worden om je rechten te claimen. En aangifte etc ... zal de zaak alleen maar verder laten escaleren. Wat schiet je daar mee op ?
Ga een rationeel gesprek aan en probeer een compromis te bereiken. En zorg tegelijkertijd voor een fatsoenlijk plan B vanaf december, zodat je rust en stabiliteit hebt voor je peuter.
Dit.
Je wist vantevoren dat het niet legaal was. Natuurlijk hoort hij niet je woning binnen te vallen maar waarom betaal je dan ook steeds te laat als je weet dat je voor de eerste van de maand moet betalen? Ik vrees dat je weinig rechten hebt want je hebt vast geen bewijs van betaling van de huur.
Probeer rustig met hem te praten en samen een oplossing te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Zover als ik kan terugvinden heb je al huurder van een recreatiewoning geen recht op huurbescherming.
Alle reacties Link kopieren
Dat je uberhaupt een peuter in zo'n chalet met een wazig contract laat wonen. Je snapt natuurlijk ook wel dat dit allemaal van geen kanten klopt. Kan jullie kind niet bij de vader wonen? En waarom heb je in de tussentijd niet naar andere woonruimte gezocht? Een verhuurder mag niet ongevraagd het pand betreden, maar zoals jij huurt lijkt het mij dat je weinig hebt om mee te schermen. Waarschijnlijk kun je officieel niet eens bewijzen dat je daar gewoond hebt, met al je contante betalingen.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt allemaal erg louche. Sloten die zo maar vervangen worden, verhuurder die zo maar met 2 man sterk je huis binnendringt, huur die alleen maar contant mag worden betaald vanwege vage redenen (zwart dus), spullen die vastgehouden worden, oud chaletje waar normaliter alleen seizoenswerkers in zitten .... .

Juridisch Loket kan je haarfijn vertellen wat je rechten en plichten zijn, maar een louche verhuurder zoals deze daarmee confronteren loopt uit op (ernstige) escalatie. Meer iets voor de gemeente i.s.m. politie en belastingdienst e.d. om daar tegenop te treden.

Z.s.m. verhuizen. Desnoods naar een tijdelijke woonruimte dat niet helemaal naar wens is.
belgali schreef:
12-09-2019 12:14
Je stapt zelf in een heel shady constructie en je houdt je niet aan de betalingstermijnen. Dit lijkt mij geen normale huurovereenkomst en dus zal het lastig worden om je rechten te claimen. En aangifte etc ... zal de zaak alleen maar verder laten escaleren. Wat schiet je daar mee op ?
Ga een rationeel gesprek aan en probeer een compromis te bereiken. En zorg tegelijkertijd voor een fatsoenlijk plan B vanaf december, zodat je rust en stabiliteit hebt voor je peuter.
Dit. Niet handig om niet gewoon op tijd te betalen, of desnoods ietsje eerder als je weet dat je een week weg bent. Je kunt het gesprek proberen aan te gaan, maar dit soort 'huisjesmelkers' heb je hier ook en daar is niet mee te praten.

Ik zou een grote vriend meenemen, naar de caravan sluipen, het hangslot doorknippen, spullen pakken en wegwezen. Borg als verloren beschouwen en als de sodemieter op zoek naar andere woonruimte. Nu het weer laagseizoen is heb je ook wat meer kans op echte vakantieparken. En niet meer aan dit soort rare constructies beginnen.

Ja, je kunt hem aangeven bij de gemeente (want geen vergunning tot verhuur van die huisjes) en de belastingdienst (want zwarte verdiensten) maar hoeveel bewijzen heb je, en als je in dezelfde regio blijft wonen, hoeveel zin heb je om over je schouder te blijven kijken? Want dit soort types laten dergelijke acties niet zomaar gaan.
Kan wel dat je het recht aan je kant hebt, maar huisjesmelkers zijn vaak hele onprettige meneren om ruzie mee te hebben.
Wil je dat aangaan? (Met je peuter er ook nog in betrokken)
Ik zou dus zorgen dat je het geld bij elkaar krijgt, doen wat hij vraagt en dan zsm verhuizen. En ervan leren dat dit soort constructies dus geen goed plan zijn.
Is oneerlijk ja maar wel veiliger.

Waar sta je nu eigenlijk ingeschreven? Want dat zal toch ook wel niet in dat chalet kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk of je het geld kan lenen. Als ik een vriend zou zijn dan zou ik het geld wel lenen voor oktober. De huur voor november zou ik je op 31 oktober ook lenen, want dan zou ik het 2 dagen later terug krijgen. Wellicht kan iemand je in je omg helpen. Wat gek dat je je loon niet de 26ste krijgt zoals de rest van nl

en ga ondertussen op zoek naar iets anders.
Ik zou het niet op de spits drijven. Je woont daar illegaal en je betaalt niet op tijd.
Alle reacties Link kopieren
Rilena schreef:
12-09-2019 13:50
Kijk of je het geld kan lenen. Als ik een vriend zou zijn dan zou ik het geld wel lenen voor oktober. De huur voor november zou ik je op 31 oktober ook lenen, want dan zou ik het 2 dagen later terug krijgen. Wellicht kan iemand je in je omg helpen. Wat gek dat je je loon niet de 26ste krijgt zoals de rest van nl

en ga ondertussen op zoek naar iets anders.
Ik zou het niet op de spits drijven. Je woont daar illegaal en je betaalt niet op tijd.
Nou, zo gek is dat niet. Heb jaren via uitzenbureau's gewerkt. Daar was de keuze per week of per 4 weken. En man krijgt standaard per 4 weken. En bij het bedrijf waar TO werkt kan het zo zijn dat het salaris standaard de 2e van de maand overgemaakt wordt, dat mag allemaal gewoon.

De tip om geld te lenen zodat to in ieder geval weer bij haar spullen kan is wel een goede.
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
12-09-2019 14:00
Nou, zo gek is dat niet. Heb jaren via uitzenbureau's gewerkt. Daar was de keuze per week of per 4 weken. En man krijgt standaard per 4 weken. En bij het bedrijf waar TO werkt kan het zo zijn dat het salaris standaard de 2e van de maand overgemaakt wordt, dat mag allemaal gewoon.

De tip om geld te lenen zodat to in ieder geval weer bij haar spullen kan is wel een goede.
Oh dat wist ik echt niet. Hier wordt alles (hypotheek, verzekeringen) al de eerste van de maand of net daarna afgeschreven. Dan moet je wel heel goed opletten en al geld hebben in het voren om de vaste lasten te betalen. Ik begrijp nu wel steeds beter hoe mensen onbedoeld schulden krijgen (offtopic)
Alle reacties Link kopieren
wilma36 schreef:
12-09-2019 14:00
De tip om geld te lenen zodat to in ieder geval weer bij haar spullen kan is wel een goede.
TO, waarom leende Je niet eerder geld van iemand in je omgeving voor de huur en betaalde je degene die jou het leende het geld dan enkele dagen later terug?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt allemaal voor de reacties. Na nog flink speuren en overleggen heb ik besloten dat ik de huurovereenkomst schriftelijk ga ontbinden op grond van wanprestatie aan zijn kant. Voorzover ik heb begrepen kan ik dat zonder rechter doen, en zou hij naar de rechter moeten als hij het er niet mee eens is (maar dat zie ik niet gebeuren). En tevens ga ik aangeven dat ik dit weekend mijn spullen op kom halen met een paar vrienden.

Mij laten intimideren tot nog verder betalen ga ik hoe dan ook niet doen, zeker nu ik elders terecht kan. Gelukkig sta ik hier ook niet ingeschreven (kan inderdaad ook niet) en heeft hij verder niks van me qua gegevens.
Hem aangeven bij instanties hou ik dan nog maar als dreigement achter de hand om verder gezeik te voorkomen.
Hou er maar rekening mee dan dat straks een deel van je spullen ‘verdwenen of kwijt’ is.
ClumsyNinja schreef:
12-09-2019 14:44
Hou er maar rekening mee dan dat straks een deel van je spullen ‘verdwenen of kwijt’ is.
Ik vrees het ook.
Wat doe je dan TO?
Alle reacties Link kopieren
Nouja, hoe vervelend dat ook zou zijn, het enige van echt geldelijkewaarde wat er ligt is m'n laptop. Het voordeel van zo' n stacaravan is wel weer dat je er niet veel kwijt kan.

Maar daar ben ik eerlijk gezegd dan weer niet zo bang voor. Verhuurder doet zich tegenover de bewoners met een eigen chalet wel voor als keurige verhuurder (daar trapte ik eerst ook in), en een scene buiten om verdwenen spullen zal hij niet op zitten te wachten.
Huurprobleem schreef:
12-09-2019 14:41
Bedankt allemaal voor de reacties. Na nog flink speuren en overleggen heb ik besloten dat ik de huurovereenkomst schriftelijk ga ontbinden op grond van wanprestatie aan zijn kant. Voorzover ik heb begrepen kan ik dat zonder rechter doen, en zou hij naar de rechter moeten als hij het er niet mee eens is (maar dat zie ik niet gebeuren). En tevens ga ik aangeven dat ik dit weekend mijn spullen op kom halen met een paar vrienden.

Mij laten intimideren tot nog verder betalen ga ik hoe dan ook niet doen, zeker nu ik elders terecht kan. Gelukkig sta ik hier ook niet ingeschreven (kan inderdaad ook niet) en heeft hij verder niks van me qua gegevens.
Hem aangeven bij instanties hou ik dan nog maar als dreigement achter de hand om verder gezeik te voorkomen.
Dit lijken me stuk voor stuk onverstandige/domme acties. Als je er toch weg wil, dan kan je beter onaangekondigd je spullen halen, vette kans dat ze anders verdwenen zijn. Zonder rechter een huurovereenkomst beeindigen (mbt onroerend goed) kan niet en dit melden aan hem heeft geen enkele zin. Zorg, nogmaals, dat je je spullen redt, dat is het enige dat op dit moment van belang is. Mocht hij toch nog huur vorderen, dan is het handig als je bewijs hebt dat jou de toegang is ontzegd, de kans dat hij dat gaat doen, lijkt mij sowieso niet groot als het contant betaald wordt, dus wschl zwart voor je verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Dus je hebt een huurcontract, maar je hebt officieel nog nooit huur betaald? En dat wil jij schriftelijk op gaan zeggen wegens wanprestatie van zijn kant? :lol:
Helemaal niet doen joh. Zaterdag onaangekondigd je spullen daar ophalen en zeggen dat je niet meer terug komt. Hij heeft werkelijk geen poot om op te staan en kan je dus ook niet aan het huurcontract houden. Je hebt immers nog nooit huur betaald? :P
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven