Geld & Recht alle pijlers

Geschrokken van maandelijkse uitgaven supermarkt

16-09-2019 16:53 785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht laatst; ik ga eens alle uitgaven van een maand bijhouden in Excel. Gewoon voor de leuk, kijken waar het geld heen gaat.
Ik ben echt geschrokken van de supermarktuitgaven (inclusief verzorgingsproducten als deo, shampoo en douchegel)
We zijn een gezin van 4, man ,vrouw, kind 12 en kind 10 en ik kom gewoon uit op iets meer dan 200 euro per week. Ik vind dat echt heel erg veel maar tegelijkertijd vind ik niet dat we nou zo luxe eten elke dag. Misschien is dit bedrag dus wel gewoon normaal?
Hebben ook een hond maar zijn voer komt niet van de supermarkt dus dat tel ik niet mee. Ben benieuwd!
Een keer in de week een vast bedrag pinnen voor 4 moet 100 euro voor boodschappen genoeg zijn.
Neem een schriftje en scrijf alle uitgaves op en bewaar kassabonnetjes.
Alle reacties Link kopieren
Het is ook allemaal erg duur geworden. Wij zijn met 2 en ik had zaterdag al voor 100 euro. Ik keek mn man aan, en zei: wat hebben we nu allemaal? En dan koop ik de drogist en kattenvoer nog elders.
We kunnen het betalen hoor, maar dan nog vind ik het vaak veel geld.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Als je alles dus ook die verzorgingsproducten in de supermarkt koopt vind ik dat bedrag niet zo raar. Maar de enige oplossingen die je hebt zijn ofwel:
- een lager budget aan jezelf geven dan ben je gedwongen goedkopere alternatieven te nemen of beter op aanbiedingen letten
- alle bonnen bewaren een maand lang en kijken wat voor onnodige uitgaven hierbij zitten of uitzoeken of producten in een andere winkel goedkoper zijn.
Ik vind het geen raar bedrag.
€50 per persoon per week.

Ik geef voor 2 personen iedere week €100 uit en daar zitten geen verzorgingsproducten bij, die halen we ieder zelf apart. Dierenvoeding ook niet meegerekend, koop ik online.
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld tussen de €500 en €600 per maand. Gezin van 2 volwassenen en een kind van 1 en een poes.

Budget is inclusief; alles uit de supermarkt, drogisterij, schoonmaak, luiers, verzorging en hygiëne, kattenvoer.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig heb ik deze maand ook alles in Excel gezet (hebben ze van die mooie sjabloontjes voor) De envelop met de 250 euro ging wel heel erg snel leeg namelijk, en dan had manlief ook nog 3x niet thuis gegeten, en ik ook niet, want zakenreis. Ik vind het stiekem leuk alles in één overzicht; welke productgroepen zijn nou duur, of waar hebben we nou het meeste aan uitgegeven.

Misschien kun je dat sjabloon ook eens gebruiken? Kost even tijd om alles goed te benoemen, maar dan zie je wel in een soort rapportje waar nou de meeste euro's in gaan zitten :)

Edit: dit zijn wel echt alleen boodschappen. We komen daarnaast amper bij de drogist (4x per jaar naar de DM) en hebben geen huisdieren.
Wel zit hier schoonmaakmiddel bij, maar die ene fles per twee maanden is het niet, zeg maar.
irish_wasser_woman wijzigde dit bericht op 16-09-2019 17:00
17.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Verhip madeliefjees
zo stonden man en ik ook afgelopen zaterdag in ons mandje te kijken...
het is echt duur geworden allemaal.
Alle reacties Link kopieren
En waar je boodschappen doet kan met bepaalde producten ook echt schelen. Niet met alles, maar sommige dingen schelen echt wel.

Ik haal altijd het meeste bij de Lidl en wat ik daar niet kan vinden haal ik bij de AH of de Jumbo. Ik vind de Lidl met veel dingen echt wel gunstig geprijsd, ik ben bij de kassa meestal positief verrast terwijl ik bij de AH vaak schrik van het bedrag.
Het is heel veel duurder geworden. In 9 jaar ben ik van 450 per maand naar bijna 600 euro per maand gegaan. Voor drie personen (zijn wel twee katten bijgekomen).
Alle reacties Link kopieren
Wij zijn met zijn drieën. Dochter is drie. Ik vind goed eten belangrijk lees: verse groenten en fruit, eieren uit de wei en vlees geen kg knallers en rundvlees en kip geen varkensvlees. Geef per week zeker 100 euro uit bij de supermarkt. Vind soms ook dat we moeten bezuinigen maar alleen voor alle groenten zit ik vaak al op 40 euro, op de markt kun je vaak goedkoper mooie verse spullen kopen maar daar maak ik geen tijd voor:(
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren
Hier ook ongeveer 600 euro pm. 2 volwassenen twee kinderen. En dat is zonder shampoo ed. Geen huisdieren.
Alle reacties Link kopieren
Hier voor 2 personen zeker 100 euro per week. Tja, boodschappen zijn gewoon duurder dan vroeger.
Alle reacties Link kopieren
RP7 schreef:
16-09-2019 16:57
Als je alles dus ook die verzorgingsproducten in de supermarkt koopt vind ik dat bedrag niet zo raar. Maar de enige oplossingen die je hebt zijn ofwel:
- een lager budget aan jezelf geven dan ben je gedwongen goedkopere alternatieven te nemen of beter op aanbiedingen letten
- alle bonnen bewaren een maand lang en kijken wat voor onnodige uitgaven hierbij zitten of uitzoeken of producten in een andere winkel goedkoper zijn.
Die verzorigngsproducten koop ik bij de supermarkt als het 1+1 gratis is, dus altijd in de aanbieding.
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik dat je geschrokken bent, want volgens het NIBUD zit je bovengemiddeld. Ik kan o snel de bedragen niet vinden.

Inzicht krijgen is de eerste stap.
- Probeer zoveel mogelijk met boodschappenlijstjes te werken, en hou je daar dan ook aan!
- zoveel mogelijk seizoen groenten/vlees kopen
- Niet te veel impulse-boodschappen
- kies ook eens voor goedkopere varianten, A-merken zijn niet altijd lekkerder of beter. Lidl wasmiddel en vaatwasmiddel komen altijd heel goed uit te test bijvoorbeeld.
- Niet te veel kant-en-klaar dingen kopen en pakjes, zakjes, voorgesneden, etc
- snacks en drinken zijn relatief dure producten.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Irish_Wasser_Woman schreef:
16-09-2019 16:59
Toevallig heb ik deze maand ook alles in Excel gezet (hebben ze van die mooie sjabloontjes voor) De envelop met de 250 euro ging wel heel erg snel leeg namelijk, en dan had manlief ook nog 3x niet thuis gegeten, en ik ook niet, want zakenreis. Ik vind het stiekem leuk alles in één overzicht; welke productgroepen zijn nou duur, of waar hebben we nou het meeste aan uitgegeven.

Misschien kun je dat sjabloon ook eens gebruiken? Kost even tijd om alles goed te benoemen, maar dan zie je wel in een soort rapportje waar nou de meeste euro's in gaan zitten :)

Edit: dit zijn wel echt alleen boodschappen. We komen daarnaast amper bij de drogist (4x per jaar naar de DM) en hebben geen huisdieren.
Wel zit hier schoonmaakmiddel bij, maar die ene fles per twee maanden is het niet, zeg maar.
Dat sjabloon ken ik niet, ga ik eens uitzoeken! Dank voor de tip.
Je hebt geen boekhouding?

Ik vind €50 per persoon per week toch echt niet veel hoor.
LAgirl82 schreef:
16-09-2019 17:03
Je hebt geen boekhouding?

Moet dat?

Ik ben 48 en heb in heel mijn leven geen boekhouding gehad. Leef nog steeds. Geen schulden.
Mensen blijven heel vaak hangen op "100 euro per week moet genoeg zijn", maar ondertussen is de BTW verhoogd met 3%, en hebben de supermarkten hier zelf nog eens 1-2 %^ bij gedaan (aanpassingskosten). Daarnaast gaan de prijzen jaarlijks ook omhoog.

Wij proberen elke maand met zijn 2en met 400 euro uit te komen, maar het lukt ons nooit. Aan de andere kant ben ik te lui om boodschappen te doen bij meer dan 1 winkel en goedkoop vlees zonder sterren kopen wij niet. Wij kopen of bij AH, of bij Picnic. Dingen als wasverzachter/middel kopen wij altijd met korting.

Wij zijn gemiddeld ongeveer 600 euro kwijt voor alles. Ik vind het normaal.
anoniem_648f8c72163bd wijzigde dit bericht op 16-09-2019 17:05
6.43% gewijzigd
Reken het eens terug: iets meer dan 200 per week is dus 30 per dag. Of 7,50 per persoon per dag voor eten, drinken, lunchpakketten en ook die chips en dat wijntje in het weekend.

Natuurlijk kan het goedkoper als je erop gaat letten en bewust goedkope keuzes maakt. Maar is dat nodig? Kom je gewoon rond?
Alle reacties Link kopieren
Skawa schreef:
16-09-2019 17:00
Wij zijn met zijn drieën. Dochter is drie. Ik vind goed eten belangrijk lees: verse groenten en fruit, eieren uit de wei en vlees geen kg knallers en rundvlees en kip geen varkensvlees. Geef per week zeker 100 euro uit bij de supermarkt. Vind soms ook dat we moeten bezuinigen maar alleen voor alle groenten zit ik vaak al op 40 euro, op de markt kun je vaak goedkoper mooie verse spullen kopen maar daar maak ik geen tijd voor:(
40 euro per week alleen al aan groenten?? Ik heb net even gekeken (handig, dat rapportje) dat zegt dat we 26 euro hebben uitgegeven sinds 1 september, aan groenten plús sla (die mix zakken met rucola, 1 pp) Wij zijn met z'n tweeën, maar hebben zeker 4x met z'n drieën gegeten...
Alle reacties Link kopieren
Ik haal elke week voor 4 dagen eten bij de jumbo. (De rest vd week moet ik dan los nog avond eten halen)
Bij die jumbo hebben ze de afgelopen weken een actie dat je een doos vol extra boodschappen krijgt vanaf 100 euro. Ik heb al 3 dozen gekregen. Elke keer denk ik dat ik het bij lange na niet haal....
Ik zit ook zo op 100 pw bij de supermarkt. Wij zijn met zijn drietjes. Boodschappen doe ik twee x per week na het sporten bij de supermarkt die daar in de buurt zit. Ik let niet op aanbiedingen van te voren. Alleen ter plekke in de supermarkt kijk ik daar naar en ik pak liefste biologisch producten. Brood zit er niet bij want dat haal ik bij de bakker, maar wel bijna alle verzorgingsproducten en kattenvoer. En we eten ook nog eens 1x pw bij mijn ouders. Ik geef de meeste weken 130 euro uit ongeveer aan boodschappen totaal. 2 x 50 bij de supermarkt. 10-15 euro aan brood en dan 10-15 euro op de markt aan fruit en stukje kaas.
We eten geen vlees.

Ik vind 200 veel, maar als je niet oplet dan haal je het makkelijk.
anoniem_6500601441f07 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 17:19
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties; ga ze straks rustig lezen.
Ik zie op de site van het Nibud de volgende richtlijnen voor uitgaven voor voeding:
Kind 9- 13 jaar : 5,59 euro per dag
man 14-50 jaar : 6,75 euro per dag
vrouw 14-50 jaar: 6,04 euro per dag

Dan kom ik voor ons vieren dus op 23,97 euro per dag aan voeding. Per maand is dat dan bijna 720 euro.....dus zo gek zijn onze uitgaven dan niet want dit gaat alleen over voeding en bij mijn uitgaven zitten ook de verzorgingsproducten, toiletpapier, keukenrollen, schoonmaakmiddel, wasmiddel etc.

Maar serieus? alleen voor voeding als richtlijn 720 euro per maand voor ons gezin. We kunnen het zeker betalen, hebben het best ruim, maar dat geldt toch niet voor iedereen? Ik ben flabberguested.
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
16-09-2019 17:02
Dat sjabloon ken ik niet, ga ik eens uitzoeken! Dank voor de tip.
Hij heet "voedingsmiddelenbudget" :)

Ik vouw dat blauwe ding in, haha, en ik wis de inhoud van de kolommen. Daarna pas ik eerst alles in het rapportje aan (dus verschillende extra benamingen en verschillende supermarkten) en dan ga ik een heleboel extra's regels toevoegen (stuk of 100). En daarna invullen :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven