Geld & Recht alle pijlers

Geschrokken van maandelijkse uitgaven supermarkt

16-09-2019 16:53 785 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht laatst; ik ga eens alle uitgaven van een maand bijhouden in Excel. Gewoon voor de leuk, kijken waar het geld heen gaat.
Ik ben echt geschrokken van de supermarktuitgaven (inclusief verzorgingsproducten als deo, shampoo en douchegel)
We zijn een gezin van 4, man ,vrouw, kind 12 en kind 10 en ik kom gewoon uit op iets meer dan 200 euro per week. Ik vind dat echt heel erg veel maar tegelijkertijd vind ik niet dat we nou zo luxe eten elke dag. Misschien is dit bedrag dus wel gewoon normaal?
Hebben ook een hond maar zijn voer komt niet van de supermarkt dus dat tel ik niet mee. Ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
16-09-2019 17:01
Die verzorigngsproducten koop ik bij de supermarkt als het 1+1 gratis is, dus altijd in de aanbieding.
Dan zijn ze heel vaak nog veel te duur, net als wasmiddelen.

Nu koop ik dit zelf in het buitenland (woon aan de grens) is dat voor jou geen optie?
Alle reacties Link kopieren
Eva1977 schreef:
16-09-2019 17:07
Dank voor alle reacties; ga ze straks rustig lezen.
Ik zie op de site van het Nibud de volgende richtlijnen voor uitgaven voor voeding:
Kind 9- 13 jaar : 5,59 euro per dag
man 14-50 jaar : 6,75 euro per dag
vrouw 14-50 jaar: 6,04 euro per dag

Dan kom ik voor ons vieren dus op 23,97 euro per dag aan voeding. Per maand is dat dan bijna 720 euro.....dus zo gek zijn onze uitgaven dan niet want dit gaat alleen over voeding en bij mijn uitgaven zitten ook de verzorgingsproducten, toiletpapier, keukenrollen, schoonmaakmiddel, wasmiddel etc.

Maar serieus? alleen voor voeding als richtlijn 720 euro per maand voor ons gezin. We kunnen het zeker betalen, hebben het best ruim, maar dat geldt toch niet voor iedereen? Ik ben flabberguested.
Wow, dat vind ik ook echt hele grote bedragen hoor! Dat betaal ik niet eens aan hypotheek....
Eva1977 schreef:
16-09-2019 17:07
Dank voor alle reacties; ga ze straks rustig lezen.
Ik zie op de site van het Nibud de volgende richtlijnen voor uitgaven voor voeding:
Kind 9- 13 jaar : 5,59 euro per dag
man 14-50 jaar : 6,75 euro per dag
vrouw 14-50 jaar: 6,04 euro per dag

Dan kom ik voor ons vieren dus op 23,97 euro per dag aan voeding. Per maand is dat dan bijna 720 euro.....dus zo gek zijn onze uitgaven dan niet want dit gaat alleen over voeding en bij mijn uitgaven zitten ook de verzorgingsproducten, toiletpapier, keukenrollen, schoonmaakmiddel, wasmiddel etc.

Maar serieus? alleen voor voeding als richtlijn 720 euro per maand voor ons gezin. We kunnen het zeker betalen, hebben het best ruim, maar dat geldt toch niet voor iedereen? Ik ben flabberguested.
Ik vind Nibud ook heel vaak hoog inzetten. Ik zie dat meer als een ideale-wereld-verhaal. Dit is inderdaad wel heel hoog.
Maar kan je het missen?

Gaat er elke week veel de vuilbak in van wat je koopt?


Hier gaat ook immens veel buiten aan "supermarkt".
Ik hou het gewoon maar niet meer bij, om er geen depressie aan over te houden :-).

Maar ik vind lekker eten gewoon wel een basis die het leven leuk maakt.
Als ik ooit krap kom te zitten zullen we wel gaan bezuinigen, maar nu dus niet.


Fijn dat je er nu dus een zich op hebt.
Maar moet er persé iets mee gebeuren?
Het Nibud zit inderdaad hoog zeg! Had ik niet gedacht!
Alle reacties Link kopieren
Wij kopen trouwens veel dingen als deodorant en tandpasta, scheermesjes, scheergel (allemaal Nivea) bij de DM. We wonen niet aan de grens, maar het is altijd de moeite waard. Doen we 3 of 4 keer per jaar. Kopen het echt nooit hier. Zelfs de Kruitvat aanbiedingen zijn duurder....

Wasmiddel en vis kopen we bij Makro als het in de aanbieding is. Dat red je niet met een bonus aanbieding ;) 3 kilo zalm (twee halve) voor 32 euro twee weken terug. Daar eten we wel een maand of twee, drie van.

Vlees kopen we bij de Turk. Komt ook geen bonusaanbieding aan te pas.

Ons budget is 250 euro per maand (300 als we een Makro-rondje doen, maar dat is dus niet iedere maand)
DM zit hier niet bij.
sneeuwwitje80 schreef:
16-09-2019 17:12
Het Nibud zit inderdaad hoog zeg! Had ik niet gedacht!
Ik vind 6 euro voor een volwassene anders 2 keer niets.

Aardappelen, een lapje vlees en groente en ik zit er al over.

Dan zijn er nog geen kruiden gekocht, boter, olijfolie, brood, beleg, yoghurt, fruit, een extra komkommer of een potje kerstomaten voor tussendoor, geen koffie, ...


Ik zit hier toch écht in no time aan 10 euro per dag per persoon.
En dan is er niks speciaals gekocht, geen fles wijn, geen feestje, ...
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
16-09-2019 17:12
Maar kan je het missen?

Gaat er elke week veel de vuilbak in van wat je koopt?


Hier gaat ook immens veel buiten aan "supermarkt".
Ik hou het gewoon maar niet meer bij, om er geen depressie aan over te houden :-).

Maar ik vind lekker eten gewoon wel een basis die het leven leuk maakt.
Als ik ooit krap kom te zitten zullen we wel gaan bezuinigen, maar nu dus niet.


Fijn dat je er nu dus een zich op hebt.
Maar moet er persé iets mee gebeuren?
We kunnen het zeker wel missen maar ik vind dat we met ons salaris meer moeten sparen dan we nu doen ;-)
PoesinBoots schreef:
16-09-2019 17:04
Ik ben 48 en heb in heel mijn leven geen boekhouding gehad. Leef nog steeds. Geen schulden.
Wij zijn zelf boekhouder en voeren ook geen boekhouding over onze boodschappen. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik hou al jaren mijn boodschappenuitgaven bij. Ik heb het jaren zien stijgen met het ouder worden van de kinderen. De uitgaven van 2018 waren € 752.50 per maand voor 4 volwassenen en 1 bijna volwassen kind. Dit jaar lijk ik goedkoper uit te komen tot nu toe nog geen €700 per maand.
Meestal haal ik alles gewoon bij de supermarkt heel soms deo en shampoo bij de drogisterij als het 1+1 is.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben vier personen van 14+ En de Nibud-bedragen alleen al voor eten halen we wel.
Dan nog 2 huisdieren
Shampoos deo' s etc etc

En... 4 telefoonabonnementen. Vooral kpn wordt rijk....
PoesinBoots schreef:
16-09-2019 16:58
Ik vind het geen raar bedrag.
€50 per persoon per week.

Ik geef voor 2 personen iedere week €100 uit en daar zitten geen verzorgingsproducten bij, die halen we ieder zelf apart. Dierenvoeding ook niet meegerekend, koop ik online.

Het is best veel hoor, ik geef die 200 euro voor 2 weken uit. Voor 4 personen en een kat. Dus ongeveer zelfde soort samenstelling als TO.
En ik koop geen heel goedkoop eten. Ook geen super duur eten logischerwijs. En is met toiletartikelen en wasmiddel.

Ik let wel op aanbiedingen en doe boodschappen bij 2 supers, goedkoper drogisterij en turkse groentenboer en de markt. Maar goed ik moet wel. Ik heb niet nog 400 euro 'over' voor boodschappen. Dan kom ik in de rode cijfers.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 17:26
26.41% gewijzigd
Ik probeer het echt met € 100,00 per week (5 personen) te doen ex drogist. Dat lukt tot nu toe prima. Ik ga wel 2 supermarkten af en naar de markt. Brood haal ik bij de bakker (vries ik in en haal er elke dag uit wat we nodig hebben). Kook elke dag vers en regelmatig in grotere porties (die vries ik in). Ik gooi weinig tot niets weg, vaak blijft er een 1 persoons portie over die de diepvries in gaat.
Voor de drogist ga ik naar de DM en haal ook wat boodschappen bij kaufland.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop altijd aardbeientoetjes bij de jumbo, budgetmerk, 25 cent per stuk.
Waren vorige maand toch opeens 30 cent per stuk, mwa 20% duurder geworden.
Wasmiddel koop ik altijd bij Dirk, 4 voor 10 euro.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wasmiddel, wc-papier etc sla ik in bij de Lidl
Scheermesjes, Deo etc bij de Action
Een aantal jaar geleden ook geschrokken van de bedragen. Inmiddels met vier (14+) personen van zo’n 750 teruggegaan naar 600, soms minder.

Ik haal bijna alles bij de Lidl (bio groente is daar prima en betaalbaar) en we maken alles vers en eten vaker eenpansgerechten, hierdoor eten we pp minder vlees/kip (van ca 140 gram pp naar 50 gr pp) wat ik ook wel prettig vind.

Alleen vis en fruit besparen we niet op.
Alle reacties Link kopieren
2 personen: 75,- per week.
Absoluut geen luxe, maak alles helemaal zelf.
Ik verbaas me erover hoe duur verse groente en fruit zijn in tegenstelling tot chips en fastfood.
Ga regelmatig naar de markt, maar het nadeel is wel dat je het fruit vaak binnen max 2 dagen op moet eten ivm bederven. In geld scheelt het behoorlijk. In wegwerpplastic ook trouwens😉.
Ik heb hier in de dorpsstraat de Lidl, Jumbo, Aldi en AH (en een Action, Zeeman en Wibra) en verderop nog een Plus dus ik doe gewoon boodschappen waar de beste aanbiedingen zijn maar meestal kom ik uit bij de Aldi en de Lidl. Voor de wat meer luxere dingen ga ik naar de Plus. Bij AH kom ik zelden. Wij zijn met 2 volwassen en drie kinderen ( van 10, 8 en 5) en ik zit op de 125 tot 135 euro per maand nu. Ik woon tevens aan de grens dus voor grote wasmiddelpakken tot 60 x wassen ga ik meestal even de grens over. Met zo'n pak doe ik een maand of 4 dus dat hoef ik niet vaak te kopen. In Nederland zijn al die wasmiddelen zo klein!
anoniem_2871 wijzigde dit bericht op 16-09-2019 17:31
0.16% gewijzigd
Wasmiddelen, poetsmiddelen en verzorgingsproducten koop ik in Duitsland bij de DM. Als je niet ver van de grens woont scheelt dat echt heel erg veel in prijs, ook voor A-merken. :yes:

Voor de rest kop ik vrijwel alles bij de Albert Heijn, makkelijk en snel met de zelfscanner. :proud:
LAgirl82 schreef:
16-09-2019 17:31
Wasmiddelen, poetsmiddelen en verzorgingsproducten koop ik in Duitsland bij de DM. Als je niet ver van de grens woont scheelt dat echt heel erg veel in prijs, ook voor A-merken. :yes:

Voor de rest kop ik vrijwel alles bij de Albert Heijn, makkelijk en snel met de zelfscanner. :proud:
Dan is DM nog duur in verhouding. Ik ga gewoon naar REAL. Zeker voor de groot verpakkingen wasmiddel en wasverzachter.
liubi schreef:
16-09-2019 17:32
Dan is DM nog duur in verhouding. Ik ga gewoon naar REAL. Zeker voor de groot verpakkingen wasmiddel en wasverzachter.

Oh dan moet ik eens kijken waar er bij mij in de buurt over de grens een REAL ligt. Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren
Jouw bedragen kloppen niet TO, want je moet wel de bedragen halen uit de kolom gezin 4 personen of meer.

2 x 3,91
1 x 4,73
1 x 4,23
samen = 16,78 euro per dag x 30 = 503 euro per maand. Nogal een verschil met jouw berekening van 720 euro. Jouw 800+ euro per maand zit dus ver boven wat het Nibud zegt.
chocolol wijzigde dit bericht op 16-09-2019 17:36
1.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niet alles gelezen maar ik vind het niet zo gek hoor. Ja, veel geld maar boodschappen zijn ook duur. In mijn eentje zat ik altijd tussen de 100 en 130 ongeveer. Nu met z'n tweeen ongeveer 150 per week. Wij eten niet eens vlees en drinken geen alcohol. Kattenvoer zit er ook niet bij en toiletartikelen ook niet (heel soms wel tandpasta maar geen deo, douchegel etc.). Wel wasmiddel en schoonmaakmiddel (Seepje) maar als die in de bonus is sla ik even goed in en betaal dus nooit het volle pond.
lady_day wijzigde dit bericht op 16-09-2019 17:36
9.29% gewijzigd
En kerstchocolade inslaan in Duitsland in december :flirting:
Ik houd het niet bij maar mopper soms op individuele prijzen. Mam deed het vroeger met 25 gulden per week, nu kost een pot pindakaas al 5 euro. Dat is bijna haar halve weekbudget. Zo moet je niet rekenen, maar ik doe het toch. Ook om de bedragen een beetje goed te praten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven