Geld & Recht alle pijlers

samen huis kopen, een heeft vermogen..hoe regelen?

16-09-2019 18:47 68 berichten
Een vriendin van mij wil een huis gaan kopen met haar vriend. Superleuk, maar ze vroeg mij om advies hoe dat financieel te regelen. Nu ben ik geen kenner op dat gebied, dus heb haar geadviseerd om eens lang te gaan bij een financieel adviseur, maar de vraag blijf ik interessant vinden.

Korte situatieschets: beiden in de 30, vaste baan met goed inkomen (ieder ruim 1,5 modaal). Vriendin heeft koopwoning met 2 ton overwaarde, vriend huurt vrije sector. Beiden wat spaargeld rond de 20.000, wat ze niet in het huis willen stoppen maar achter de hand willen houden voor studie kinderen (hebben ze allebei uit vorige relatie) en onvoorziene zaken. Vriendin wil overwaarde in het nieuwe huis stoppen. Maar er moet wel bij geleend. Ongeveer 2 a 3 ton, zo ziet het er nu naar uit. Moet prima kunnen met hun inkomen.

Vriendin denkt: samen hypotheek nemen en lasten samen dragen. Haar overwaarde ziet ze als een belegging. Bij verkoop krijgt ze dat terug en naar rato gaat daar een eventuele waardestijging overheen. Dus om het even simpel te houden: stel hypotheek van 2 ton, haar inleg van 2 ton. Als het huis 50.000 in waarde stijgt, dan stijgt haar inleg van 2 ton naar 2,25 ton. De andere 25.000 overwaarde delen ze na aflossing hypotheek (even in dit simpele voorbeeld dat er niet is afgelost, wat niet meer kan maar het gaat even om het principe).

Klinkt voor mij als leek wel redelijk, maar wat als het huis daalt in waarde met 50.000? Dan slinkt haar inleg natuurlijk van 2 ton naar 1,75 ton (zelfde principe als bij waardestijging). En de restschuld van 50.000 op de hypotheek delen ze. Maar de bank moet afgelost, dus bank krijgt 2 ton. Vriend houdt dan een restschuld bij vriendin van 12.5000?

Klinkt allemaal erg zakelijk, maar ze willen het beiden gewoon goed geregeld voor als het ooit toch onverhoopt mis gaat. Gaan ze nu niet vanuit natuurlijk, maar hee...beter nu over nadenken dan op dat moment. Dat vind ik wel verstandig.

Of is het logischer, als er 2 ton hypotheek nodig is, dat vriend die hypotheek alleen neemt (en betaalt?) en vriendin haar 2 ton overwaarde inlegt?

Iemand tips of ervaring hoe je zoiets het beste kunt regelen?
Notaris
Alle reacties Link kopieren
Notaris...
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Alle reacties Link kopieren
iris71 schreef:
16-09-2019 18:47
[...]
TO, doe niet zo kinderachtig en geef gewoon toe dat het topic over jezelf gaat. Ga naar de notaris.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 16-09-2019 21:05
Reden: OP quoten
87.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hoezoos schreef:
16-09-2019 18:51
TO, doe niet zo kinderachtig en geef gewoon toe dat het topic over jezelf gaat. Ga naar de notaris.
Ik zou je quote ff inkorten, voordat je een waarschuwing krijgt voor quoten complete op 😉
liever een leuke hond in een restaurant dan zeurende kinderen
Vriendin huis volledig op haar naam laten kopen. Geen gezeik met uit elkaar gaan.
schorpioentje28 schreef:
16-09-2019 18:56
Ik zou je quote ff inkorten, voordat je een waarschuwing krijgt voor quoten complete op 😉
Mega-irritant ook, dat OP-quoten, zeker bij zo’n lang verhaal.
Alle reacties Link kopieren
Notaris
Een inschattingsfout kan heel snel fataal zijn bij wat wij doen
Alle reacties Link kopieren
vast laten leggen bij notaris. Hebben wij ook gedaan.. Een x-bedrag heeft mijn man ingelegd, dat krijgt hij terug als wij uit elkaar zouden gaan en het huis moet verkocht worden.. En wat er dan overblijft gaat door de helft.

Dat kan je keurig vast laten leggen. Of laten vastleggen in de huwelijkse voorwaarden.
Bedankt voor jullie reacties! Ja, notaris, natuurlijk! Maar ik vroeg het me gewoon af hoe je dat aan zou moeten vliegen.
@redbulletje: tja, dat kan natuurlijk ook. Geen idee of ze die optie met vriend heeft besproken.
@hoezoos: Wat en rare reactie. Het gaat niet over mezelf. Ik zie geen enkele reden waarom ik dat dan niet gewoon zou zeggen. Ik mocht willen dat ik 2 ton overwaarde had!
Alle reacties Link kopieren
Dit is natuurlijk veel te simpel gedacht en erg kort door de bocht om op deze manier de waardevermeerdering te bepalen op het deel eigen vermogen.
Je zal in percentages moeten gaan denken. Bovendien zal er ook gekeken moeten worden welke kosten er evt, in de hypotheek zijn meegefinancierd, die zal dan ook door twee gedeeld moeten worden en van haar eigen vermogen afgetrokken moeten worden.
Daarnaast zal er in de toekomst gekeken moeten worden of en door wie er evt nog investeringen gedaan worden die een meerwaarde opleveren.

Dit is echt notaris werk.
Poldervrouw, bedankt voor je reactie. maar krijgt jouw man dan zijn inleg terug zonder rekening te houden met een eventuele waardestijging of waardedaling?
Alle reacties Link kopieren
Bovendien samengesteld gezin begrijp ik?
Notaris met uitroeptekens .
iris71 schreef:
16-09-2019 19:08
Bedankt voor jullie reacties! Ja, notaris, natuurlijk! Maar ik vroeg het me gewoon af hoe je dat aan zou moeten vliegen.
de notaris kan allerlei opties uit/voorleggen.
iris71 schreef:
16-09-2019 19:10
Poldervrouw, bedankt voor je reactie. maar krijgt jouw man dan zijn inleg terug zonder rekening te houden met een eventuele waardestijging of waardedaling?
Je vriendin krijgt helemaal niks terug van haar inleg als ze niet iets op papier heeft. En daar bij de notaris weten ze precies wat er vastgelegd moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Wanneer zij twee ton inlegt en men leent twee ton en daar betaald zij ook 100.000 van plus rente dan legt zij na betalen van de hypotheek 325.000 ton in en haar vriend 125.000 Terwijl zij zichzelf die rente kan uitsparen door alleen die 2 ton in te leggen dan heeft zij naast onderhoud van het huis geen woonlasten en kan zij verder sparen terwijl haar vriend de hypotheek incl rente draagt. Regelen bij verkoop 200.000 terug plus de helft van de waarde stijging.

Ik zou niet gaan lenen wanneer dat niet nodig is. waarom zou zij schulden maken of een verbintenis aangaan waarbij men haar na uitelkaar gaan nog geld verschuldigd is?
viva-amber wijzigde dit bericht op 16-09-2019 19:18
10.26% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je zelf de constructie overeen moet komen, voordat een notaris iets kan vastleggen.

Ik zou eerlijk gezegd:
- op 1 naam kopen. De ander betaalt mee in overige lasten en spaart een extra gedeelte ipv dat hij of zij iets opbouwt in het huis
- exact gelijk instappen. Geen gezeik met rare percentages bij over of onderwaarde, alles door de helft.
zalmsnipper wijzigde dit bericht op 16-09-2019 19:19
0.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Als vriendin 2 ton overwaarde heeft en ze verdient goed dan kan ze ook makkelijk 2 ton lenen. Als ik haar was zou ik het huis dus alleen kopen want dan heb je nooit gezeik als het toch mis gaat.
Alle reacties Link kopieren
Zou het sowieso bij de notaris doen, maar hoe wij het deden in notendop:
Ik had 30.000 euro. Vriend had niks.
Samen gedeelde hypotheek.
Vast laten leggen dat als we uit elkaar zouden gaan, eerst 30.000 van de overwaarde naar mij zou gaan. De overige overwaarde zouden we delen.
Ik vond het nogal gierig om daar na rato een eventuele waardestijging overheen te willen, bovendien is het huis van ons samen en dus ook eventuele risico's van ons samen en vond ik het heel normaal dat we de rest samen zouden delen.
Voorbeeld:
Huis was 200.000 waarvan 30.000 van mij en 170.000 hypotheek.
We verkopen voor 300.000. Dan gaat van de 100.000 overwaarde eerst 30.000 naar mij en de overige 70.000 delen we door 2.
Ik krijg dus 65.000 en vriend 35.000.

Wij hadden afgesproken dat als het huis zou dalen in waarde (wat heel onwaarschijnlijk was), de 30.000 alsnog van mij bleef.
Voorbeeld:
Huis was 200.000 waarvan 30.000 van mij en 170.000 hypotheek.
We verkopen voor 180.000 en maken 20.000 verlies (10%). Dan krijg ik 30.000 terug en de rest van het verlies (170.000-150.000=20.000) delen we, dus beiden 10.000 euro verlies.

Moet wel eerlijk toegeven dat wij er minder overna hebben gedacht in de zaak van verlies, want wij hebben in het centrum van Utrecht gekocht, dus de prijzen hier rijzen voorlopig nog wel even de pan uit en we hebben dit huis gekocht met de intentie om er max 4 jaar in te blijven zitten. We zitten er nu 2.5 jaar in en gaan nu inderdaad verkopen en naar iets groters.
-
En ik zou ook liever mijn 2 ton in mijn hypotheek stoppen en dus huis op mijn naam willen hebben. Als ik dat zou kunnen betalen. Maar zodra ze dat niet kan, naar de notaris.
Alle reacties Link kopieren
Je moet sowieso naar de notaris.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
notaris, dan kan ze gelijk ook een samenlevingscontract en testament regelen.

Het gebeurd vaker dat 1 partner meer geld in legt, dit wordt gewoon opgenomen in de akte. De notaris kan de mogelijkheden uitleggen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Lucifer2018 schreef:
16-09-2019 19:12
Je vriendin krijgt helemaal niks terug van haar inleg als ze niet iets op papier heeft. En daar bij de notaris weten ze precies wat er vastgelegd moet worden.
Dit. Naar de notaris. Als je vriendin het echt goed wil doen gaat ze alleen (of met familielid of vriendin die ze vertrouwt) naar de notaris en laat ze zich goed voorlichten over de voor haar meest gunstige opties. Twee ton is niet niks.
Alle reacties Link kopieren
iris71 schreef:
16-09-2019 19:10
Poldervrouw, bedankt voor je reactie. maar krijgt jouw man dan zijn inleg terug zonder rekening te houden met een eventuele waardestijging of waardedaling?
het staat los van waardedaling of vermeerdering. Hij heeft een bedrag ingelegd en dat krijgt hij terug. Zo hebben we het vastgelegd. Het bedrag blijft het bedrag. Het gaat hier niet om 2 ton overigens .
Alle reacties Link kopieren
wij jhebben het grote lijnen zoals phloxx..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven