Geld & Recht alle pijlers

Kostgeld

20-09-2019 17:19 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgende discussie deed zich voor in mijn vriendenkring en ik vroeg me af hoe jullie hier over denken:

Veel werkende en nog thuis wonende kinderen moeten kostgeld betalen, dus mee betalen aan kosten zoals eten, water,... Dit lijkt me ook vrij normaal. Maar als bijvoorbeeld zus meer verdient dan broer, moet zij dan ook meer kostgeld betalen dan broer, omdat het anders 'niet eerlijk' is want zij verdient immers meer en houdt meer over? Anderszijds verbruikt zij evenveel als broer. Zelf vind ik dat hetzelfde bedrag het eerlijkst is. Als je gaat huren/kopen, betaal je in de alledaagse situatie ook de prijs.

Wat denken jullie?
Iemand die minder verdient kan tegelijk wel recht hebben op sociale huur, huurtoeslag of kijkt naar een kleiner / goedkoper appartement.

En is dus soms goedkoper uit.


Veel zou bij mij afhangen van hun levensstijl.
Gooien ze - naast het kostgeld - al hun geld weg aan onzin-uitgaven?
Of sparen ze iets?
Want in 't eerste geval zou ik dus wel gerust meer durven vragen (en eventueel zelf opzij zetten voor als ze vertrekken).
Jouw argument gaat op als je een werkelijk kostgeld berekent, oftewel kostendekkend. Dat is zelden het geval. Of in het geval van minder verdienende zoon zouden de ouders mogelijk een reëel bedrag vragen als hij een hoger inkomen had.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudste (20) betaald 50 euro per week. Plus mijn verloren huurtoeslag.
Als mijn dochter klaar is met school (dan 21) en gaat werken zal ze helaas (veel) meer moeten betalen omdat de kostendelersnorm ingaat (ik zit in de bijstand)
Het voelt nu al heel oneerlijk maar ik ga niet mijn zoon nu meer laten betalen om iets wat in de toekomst gaat gebeuren gelijk te trekken.
Alle reacties Link kopieren
Ze betaalden niks, lekker sparen voor een eigen huis.
ik geef mn bek ook maar een douw
Laat ze de studieschuld maar eerst aflossen.

Of ik moet echt inkomen mislopen en misschien daardoor dakloos worden of geen eten hebben. Dan kostgeld. Anders niet.

En ik heb het niet breed. Echt niet.
Alle reacties Link kopieren
Kostgeld is een goede manier om jongeren te leren dat dingen als onderdak, energie, eten op tafel, verzekeringen, enz. niet gratis zijn, maar een goed deel van je inkomen in beslag nemen. Tuurlijk hoef je je kinderen niet het vel over de neus te halen, maar een werkend kind dat nog thuis woont, mag best bijdragen. Al is het maar een symbolisch bedrag, zodat ze de rest van hun inkomen kunnen sparen of gebruiken om eigen uitjes of kleding te bekostigen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik ga geen kostgeld vragen t.z.t., verwacht ik. Ze smijten hun geld niet over de balk, kennen de waarde van geld en ik denk dat het veel natuurlijker is als ze steeds meer dingen zelf gaan betalen (eigen kleding, uitjes, auto, zo nu en dan de boodschappen van hun voorkeur, etc.).
Het wordt natuurlijk wel anders als ze na hun studie nog steeds niet het huis uit zijn, maar tegen die tijd zijn ze boven de 25 naar verwachting (de oudste zelfs nog ouder als hij wordt toegelaten tot de opleiding die hij nu zou willen doen).
-jolijn- schreef:
20-09-2019 17:55
Ik ga geen kostgeld vragen t.z.t., verwacht ik. Ze smijten hun geld niet over de balk, kennen de waarde van geld en ik denk dat het veel natuurlijker is als ze steeds meer dingen zelf gaan betalen (eigen kleding, uitjes, auto, zo nu en dan de boodschappen van hun voorkeur, etc.).
Het wordt natuurlijk wel anders als ze na hun studie nog steeds niet het huis uit zijn, maar tegen die tijd zijn ze boven de 25 naar verwachting (de oudste zelfs nog ouder als hij wordt toegelaten tot de opleiding die hij nu zou willen doen).
Yup.
En de zorgverzekering als ze echt werken ect. Natuurlijk.
Maar bijdrage voor douchewater en brood en wasmiddel hoop ik alleen te vragen als ik echt zelf niet anders kan.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
20-09-2019 17:55
Ik ga geen kostgeld vragen t.z.t., verwacht ik. Ze smijten hun geld niet over de balk, kennen de waarde van geld en ik denk dat het veel natuurlijker is als ze steeds meer dingen zelf gaan betalen (eigen kleding, uitjes, auto, zo nu en dan de boodschappen van hun voorkeur, etc.).
Het wordt natuurlijk wel anders als ze na hun studie nog steeds niet het huis uit zijn, maar tegen die tijd zijn ze boven de 25 naar verwachting (de oudste zelfs nog ouder als hij wordt toegelaten tot de opleiding die hij nu zou willen doen).
Als ze als studerende over genoeg geld kunnen beschikken om een eigen auto te bekostigen e.d., zie ik niet in waarom ze ook niet een bedrag zouden kunnen betalen voor hun onderdak en eten. Als ze na hun studie op zichzelf gaan wonen, is hun huis ook niet gratis, of zijn hun boodschappen ook niet gratis. Best handig als je dat al leert als je nog thuis woont, en leert beseffen dat je niet heel je inkomen alleen maar aan pleziertjes, auto en kleding kunt spenderen, maar dat er eerst gezorgd dient te worden dat onderdak, verzekeringen en andere vaste lasten voldaan zijn.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
pejeka schreef:
20-09-2019 18:01
Als ze als studerende over genoeg geld kunnen beschikken om een eigen auto te bekostigen e.d., zie ik niet in waarom ze ook niet een bedrag zouden kunnen betalen voor hun onderdak en eten. Als ze na hun studie op zichzelf gaan wonen, is hun huis ook niet gratis, of zijn hun boodschappen ook niet gratis. Best handig als je dat al leert als je nog thuis woont, en leert beseffen dat je niet heel je inkomen alleen maar aan pleziertjes, auto en kleding kunt spenderen, maar dat er eerst gezorgd dient te worden dat onderdak, verzekeringen en andere vaste lasten voldaan zijn.
Aannamestokpaardjes.. here we come. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
20-09-2019 18:03
Aannamestokpaardjes.. here we come. :roll:
Ik neem niks aan. Degene op wie ik reageerde, stelde zelf dat haar studerende kinderen zelf hun eigen auto bekostigen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Er is nog een andere manier. Wel kostgeld betalen om ze zo de waarde van geld te leren maar dat kostgeld op een spaarrekening zetten als startkapitaaltje voor als ze het huis uitgaan.

Ik vraag 10% van het inkomen, afgerond naar beneden. Dat komt bij mijn jongste op 100 euro per maand en bij mijn oudste is het nu gestopt want die gaat na een jaar werken toch maar weer naar school. Dat betekent dat de jongste een hoger bedrag meekrijgt dan de oudste. Maar de oudste zal na zijn opleiding een veel beter betaalde baan krijgen. Je kunt niet alles gelijktrekken, en dat vindt ik ook niet nodig. In het echte leven is ook niet alles eerlijk verdeeld.
Creativity is intelligence having fun
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter hoeft geen kostgeld te betalen, ik laat haar lekker sparen voor straks haar eigen huisje.
Als het niet nodig is gaan wij het niet vragen denk ik. Kunnen ze lekker sparen voor eigen huis etc.
Ik zou ze in dat geval allebei hetzelfde laten betalen.
Hier nooit aan de hand gehad omdat kinderen het huis verlieten om elders te gaan studeren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou zelf nooit kostgeld vragen. Als je het financieel nodig hebt ivm uitkering en kostendelersnorm dan kan ik dat begrijpen.
Maar ik wil dat mijn kinderen sparen voor hun eigen woning.
Als ze nou geld over de balk smijten en niet gaan sparen, dan zou ik kostgeld vragen en het op een spaarrekening zetten voor ze. Al acht ik die kans klein aangezien ze beide best spaarzaam zijn.
De vraag was toch niet of je ze kostgeld zou laten betalen? Volgens mij was de vraag of je de een meer zou laten betalen dan de ander.
Hypothetisch.
Alle reacties Link kopieren
Kirby schreef:
20-09-2019 18:15
Er is nog een andere manier. Wel kostgeld betalen om ze zo de waarde van geld te leren maar dat kostgeld op een spaarrekening zetten als startkapitaaltje voor als ze het huis uitgaan.

Ik vraag 10% van het inkomen, afgerond naar beneden. Dat komt bij mijn jongste op 100 euro per maand en bij mijn oudste is het nu gestopt want die gaat na een jaar werken toch maar weer naar school. Dat betekent dat de jongste een hoger bedrag meekrijgt dan de oudste. Maar de oudste zal na zijn opleiding een veel beter betaalde baan krijgen. Je kunt niet alles gelijktrekken, en dat vindt ik ook niet nodig. In het echte leven is ook niet alles eerlijk verdeeld.
Dit vind ik een hele goeie
Alle reacties Link kopieren
Ik ben meteen gaan samenwonen toen ik begon met werken, broer heeft tot 25 thuisgewoont maat was een huis aan het verbouwen, dus ook geen kostgeld betaald.
Zusje heeft wel kostgeld betaald, maar dat spaarden mijn ouders voor haar en kreeg ze toen ze uit huis ging terug.
Alle reacties Link kopieren
Hier alleen nog maar een plan aangezien kind nog een puber is.

Percentage inkomen wat opzij gaat voor haar huis, plan is ook om kind zonder studieschuld te laten studeren of een andere opleiding te laten volgen.

Wij hebben nu allemaal een goede baan en ze is ons enigste kind (zowel bij ons; moeder+ partner als bij haar vader + partner).
Alle reacties Link kopieren
Mijn man verdiende op zijn 23e 4x zoveel als dan zijn vader en heeft wel kostgeld betaald.
Alle reacties Link kopieren
Zoon draagt bij alleen vraag ik niet van hem om mijn terugval aan inkomen van € 400 netto (KB en KGB gestopt vanwege 18 jaar) in plaats daarvan te compenseren. Dat vind ik niet zijn probleem nl. Tenzij iets niet anders kan dus dat daargelaten.
wij slapen nooit.
Hier is het plan om vanaf 21 te stoppen met de ouderbijdrage anders dan voor studiekosten, kost en inwoning en medische kosten. Als er echt fulltime werkende kinderen onder mijn dak wonen (ik hoop dat ze voor die tijd uitvliegen), wil ik wel een bijdrage. 150 euro of zo, ongeacht de inkomsten. Dat is vooral een symbolisch bedrag.
granny71 schreef:
20-09-2019 17:37
Mijn oudste (20) betaald 50 euro per week. Plus mijn verloren huurtoeslag.
Als mijn dochter klaar is met school (dan 21) en gaat werken zal ze helaas (veel) meer moeten betalen omdat de kostendelersnorm ingaat (ik zit in de bijstand)
Het voelt nu al heel oneerlijk maar ik ga niet mijn zoon nu meer laten betalen om iets wat in de toekomst gaat gebeuren gelijk te trekken.
Moet ze die bijdrage lenen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven