Geld & Recht alle pijlers

Inkomstenbelasting zzp

21-09-2019 17:17 14 berichten
Hallo :)

Naast mijn vaste baan ben ik ook zzp-er. Ik kan met geen mogelijkheid vinden hoeveel inkomstenbelasting ik nu moet betalen over mijn zzp inkomsten. BTW is gemakkelijk en heb ik al afgedragen, maar hoe zit dit bij inkomstenbelasting? Wat voor bedrag moet ik reserveren?
anoniem_370091 wijzigde dit bericht op 22-09-2019 15:24
0.36% gewijzigd
Percentage van je hoogste schijf is redelijk veilig
Alle reacties Link kopieren
Inkomstenbelasting voor zzp'er is gelijk aan die voor werknemer. Misschien dat je nog een zelfstandigenaftrek krijgt, maar kan gezien je vaste baan niet van toepassing zijn. Daarnaast betaal je nog een bijdrage Zorgverzekeringswet.
Alle reacties Link kopieren
Voor inkomstenbelasting wordt gekeken naar het totale inkomen. Het kan zijn dat je door deze inkomsten dus in een hogere schaal terecht komt.
Toen je belde met de belastingdienst voor je ZZper werd of daarna, kreeg je geen antwoord.
Alle reacties Link kopieren
Voldoe je aan de urennorm? Dan kun je zelfstandigenaftrek verrekenen. Anders tel je je zzp inkomen bovenop je andere inkomen en kijk je in welke schijf je dan valt. Zvw kun je evt maandelijks laten verrekenen.
Alle reacties Link kopieren
Kijk ook even naar de KOR, goede kans dat je hiervoor in aanmerking komt. Helaas verandert deze wel vanaf volgend jaar.
Ik maak altijd 50% (excl btw) van mijn maandelijkse factuur over van zakelijke naar privérekening. Ik ben dan wel 100% ZZP’er, dus geen vaste aanstelling daarnaast. Zo bleef er ruim voldoende op mijn zakelijke rekening staan en verrekende ik dat na mijn aangifte inkomstenbelasting of ik liet het staan om mijn voorlopige aanslag voor het jaar daarop in 1x te betalen.
Ik doe altijd: omzet minus btw minus een bepaald (hoog ingeschat) bedrag aan kosten, en daarvan de helft.

Maar ik werk ook volledig aan mijn bedrijf.
PS vergeet niet dat je naast inkomstenbelasting ook nog een mooie rekening krijgt voor de werkgeversbijdrage ziektekostenverzekering.
Lucifer2018 schreef:
21-09-2019 18:45
Toen je belde met de belastingdienst voor je ZZper werd of daarna, kreeg je geen antwoord.
Moest jij niet naar het augurken congres? Doe toch eens een beetje positief. Altijd maar sneren en sarcastische opmerkingen.

Voor de rest : heel erg dank. Ik houd de helft apart, zit ik altijd goed.
Ik zit er zelfs aan te denken een boekhouder te nemen, al was het maar voor die eerste aangifte.
-jolijn- schreef:
21-09-2019 20:38
PS vergeet niet dat je naast inkomstenbelasting ook nog een mooie rekening krijgt voor de werkgeversbijdrage ziektekostenverzekering.
Ook als ik nog een vaste baan heb?
Ik heb geen idee, ik heb er geen vaste baan bij. Maar als je er rekening mee houdt, dan zit je altijd goed.
Dankjewel Jolijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven