Geld & Recht alle pijlers

Wie is de opportunist?

09-10-2019 19:06 71 berichten
Hoi allemaal,

Graag hoor ik jullie mening!

Van de week had een kameraad een bekertje water naast zijn gloednieuwe, dure (€100) draadloze oortjes staan. In een of andere onhandige beweging heb ik per ongeluk het bekertje om laten vallen, ik voelde me er superrot over en heb gelijk aangegeven dat ik dat via mijn WA verzekering zou regelen (en desnoods vergoed ik de schade zelf)

Vervolgens gaf iemand anders aan dat de oortjes misschien wel konden drogen en herstellen.

Helaas klonken de oortjes, ook na een dag drogen, volgens kameraad niet meer zoals het was, uiteraard heb ik gezegd dat ik het dan regel via de verzekering.
Ik heb ook gevraagd of ik de oude oortjes misschien zou mogen.

Dat kon niet, want de partner van kameraad had al belang bij de oude oortjes..

Ben ik een opportunist dat ik de oude oortjes graag zou willen? Of is het terecht dat ik er ergens een beetje een gek gevoel ervan krijg?

Heel graag jullie ongezouten mening☺️

Update: Dat ik de oude oortjes zou willen is niet meer ter sprake, bedankt voor jullie reacties! Oortjes zouden voor €150 via MP gekocht zijn, maar kan er geen betalingsbewijs van laten zien. Dit geeft de verzekering aan dat dat nodig is, ook al is het marktplaats. Kameraad denkt via een update dat de oortjes toch weer helemaal hersteld kunnen worden.
Dat vind ik erg fijn😉 en bij deze is de kwestie afgerond!
anoniem_64458991dc931 wijzigde dit bericht op 10-10-2019 18:01
Reden: Update
18.28% gewijzigd
Ik denk dat het in principe bezit zou worden van de verzekeraar als die uit keert.

Wat ik vreemd vind is dat iemand die oortjes wil hebben, tenzij het een hobbyist is of zo die er nog iets mee kan. Anders zou ik geneigd zijn te denken dat ze het nog wel doen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me goed voorstellen dat je er een eigenaardig gevoel bij krijgt, zou ik ook hebben.
Alle reacties Link kopieren
strikjemetstippels schreef:
09-10-2019 20:02
... Anders zou ik geneigd zijn te denken dat ze het nog wel doen.
Hmm, das wel een goeie ja. Misschien is hij wel de opportunist..
Alle reacties Link kopieren
Als je ze opgeeft aan de verzekering, dan zullen ze wel opgestuurd moeten worden naar een expert denk ik.
Bedankt voor jullie reacties!
Hij gaf aan dat er heel goed geluid in zit, maar dat het nu net niet meer klinkt zoals daarvoor..

Daardoor had ik zoiets: ik ben niet zo kieskeurig qua geluid, geef ze mij dan maar, ik zorg voor de vervanging..
Heb ik daardoor "recht" op de oortjes? Of maak ik daarin een denkfout?
mano28 schreef:
09-10-2019 20:13
Als je ze opgeeft aan de verzekering, dan zullen ze wel opgestuurd moeten worden naar een expert denk ik.
Dat wist ik niet, als dat zo is zou ik dat ook wel normaal vinden..
Mevrouwdeoptimist schreef:
09-10-2019 20:18
Bedankt voor jullie reacties!
Hij gaf aan dat er heel goed geluid in zit, maar dat het nu net niet meer klinkt zoals daarvoor..

Daardoor had ik zoiets: ik ben niet zo kieskeurig qua geluid, geef ze mij dan maar, ik zorg voor de vervanging..
Heb ik daardoor "recht" op de oortjes? Of maak ik daarin een denkfout?
Nee, dat zou ik ook wel logisch vinden. Of naar de verzekering, of naar jou.
Alle reacties Link kopieren
Nee, je hebt er geen recht op. Het zijn zijn oortjes. Alleen de verzekering kan besluiten dat er iets mee moet gebeuren voor ze tot vergoeding van de schade overgaan.

Ik denk wel dat hij een loopje met je neemt en een mooie kans ziet om zijn vriendin ook van oortjes te voorzien zonder dat het hem een cent kost. Maar wat wil je daar aan doen? Hoe wil jij aantonen dat die dingen het nog net zo goed doen?

Leg het voor aan de verzekering. Het gaat om een bedrag waar ze geen schade expert bij gaan halen, dus waarschijnlijk als hij je schriftelijk aansprakelijk stelt en een bon overlegd van de aankoop van de oortjes, dan keren ze gewoon uit.
patchouli_ schreef:
09-10-2019 20:28
Nee, je hebt er geen recht op. Het zijn zijn oortjes. Alleen de verzekering kan besluiten dat er iets mee moet gebeuren voor ze tot vergoeding van de schade overgaan.

Ik denk wel dat hij een loopje met je neemt en een mooie kans ziet om zijn vriendin ook van oortjes te voorzien zonder dat het hem een cent kost. Maar wat wil je daar aan doen? Hoe wil jij aantonen dat die dingen het nog net zo goed doen?

Leg het voor aan de verzekering. Het gaat om een bedrag waar ze geen schade expert bij gaan halen, dus waarschijnlijk als hij je schriftelijk aansprakelijk stelt en een bon overlegd van de aankoop van de oortjes, dan keren ze gewoon uit.
Dankjewel, precies dit dacht ik een beetje, ik kon het alleen zelf niet onder woorden brengen...

Maar dit kan ik misschien wel naar hem benoemen en het er dan verder maar bij laten..
Oh er bij laten, ik bedoel dus: afhandelen met de verzekering en klaar, ik heb er ook geen ruzie voor over ofzo..
Alle reacties Link kopieren
Als jij zelf nieuwe zou kopen is het maar normaal dat je de oude krijgt. Als het via de verzekering gaat misschien niet. Heb je zelf een eigen aandeel in de verzekering? Anders zou jij dus gratis de oude oortjes krijgen (die het blijkbaar dan wel nog doen?)
Alle reacties Link kopieren
Mevrouwdeoptimist schreef:
09-10-2019 20:34
Dankjewel, precies dit dacht ik een beetje, ik kon het alleen zelf niet onder woorden brengen...

Maar dit kan ik misschien wel naar hem benoemen en het er dan verder maar bij laten..
En waarom zou je dat wel naar hem benoemen? Dat geeft alleen maar gezeur.
Bovendien wil jij eigenlijk hetzelfde: op goedkope manier aan oortjes komen.

Ik zou het er bij laten en geen ruzie riskeren. Jij hebt een ongelukje gehad en gelukkig ben je verzekerd. Klaar.
Rosanna1985 schreef:
09-10-2019 20:37
Als jij zelf nieuwe zou kopen is het maar normaal dat je de oude krijgt. Als het via de verzekering gaat misschien niet. Heb je zelf een eigen aandeel in de verzekering? Anders zou jij dus gratis de oude oortjes krijgen (die het blijkbaar dan wel nog doen?)
Ik heb nog nooit iets opgegeven bij de verzekering, dus ik ga er vanuit dat ik geen eigen risico of eigen bijdrage heb.. Maar mocht ik dat wel hebben, en dus deels of volledig uit eigen zak betaal, zou me dat wel een nare bijsmaak geven..
als jouw kameraad een inboedelverzekering heeft dan zal hij deze schade eerst op zijn inboedelpolis moeten claimen. Een WA polis is secundaire dekking. De eigen polis gaat voor op de wa polis. Zijn verzekeraar regelt de schade met hem en zal jouw verzekering verzoeken om de schade terug te betalen.

Is er geen dekking onder zijn eigen polis dan zal hij zijn schade moeten aantonen dmv een herstelofferte. Daarbij als ze gloed nieuw zijn dan heeft hij waarschijnlijk nog garantie. Hij zal zich dan met aankoopnota moeten melden bij de fabrikant.
patchouli_ schreef:
09-10-2019 20:38
En waarom zou je dat wel naar hem benoemen? Dat geeft alleen maar gezeur.
Bovendien wil jij eigenlijk hetzelfde: op goedkope manier aan oortjes komen.

Ik zou het er bij laten en geen ruzie riskeren. Jij hebt een ongelukje gehad en gelukkig ben je verzekerd. Klaar.
Dankjewel voor je reactie!

Ik voel nog wel de behoefte om mezelf te verdedigen over dat ik ook aan goedkope oortjes wil komen😉 Ik wilde zelf graag horen tot in hoeverre ze beschadigd waren, ik denk uit een gevoel van controle ofzo.. Al is dat vrij zinloos, ik geef eigenlijk niks om digitale prullaria. Mijn weerstand kwam vooral op het moment dat ik het gevoel kreeg dat ze dus blijkbaar nog wel goed genoeg waren voor partner..

En inderdaad je hebt gelijk, ik heb geen zin in gezeur, vandaar dat ik eerst hier kwam checken of ik er wel goed in stond.. Ik hou van redelijkheid☺️
Volgens mij is een WA polis voor je auto.
Het gaat hier om een AVP, een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.
Gatekeeper* schreef:
09-10-2019 20:58
als jouw kameraad een inboedelverzekering heeft dan zal hij deze schade eerst op zijn inboedelpolis moeten claimen. Een WA polis is secundaire dekking. De eigen polis gaat voor op de wa polis. Zijn verzekeraar regelt de schade met hem en zal jouw verzekering verzoeken om de schade terug te betalen.

Is er geen dekking onder zijn eigen polis dan zal hij zijn schade moeten aantonen dmv een herstelofferte. Daarbij als ze gloed nieuw zijn dan heeft hij waarschijnlijk nog garantie. Hij zal zich dan met aankoopnota moeten melden bij de fabrikant.
We waren niet bij hem thuis, maakt dat dan nog verschil?
Gatekeeper* schreef:
09-10-2019 20:58
als jouw kameraad een inboedelverzekering heeft dan zal hij deze schade eerst op zijn inboedelpolis moeten claimen. Een WA polis is secundaire dekking. De eigen polis gaat voor op de wa polis. Zijn verzekeraar regelt de schade met hem en zal jouw verzekering verzoeken om de schade terug te betalen.

Is er geen dekking onder zijn eigen polis dan zal hij zijn schade moeten aantonen dmv een herstelofferte. Daarbij als ze gloed nieuw zijn dan heeft hij waarschijnlijk nog garantie. Hij zal zich dan met aankoopnota moeten melden bij de fabrikant.
Apple en Samsung sluiten nadrukkelijk waterschade uit van garantie, zelfs op waterdichte telefoons :bonk:
Mevrouwdeoptimist schreef:
09-10-2019 20:20
Dat wist ik niet, als dat zo is zou ik dat ook wel normaal vinden..
Nee joh, ze hebben wel wat beters te doen dan een dure kracht naar die oortjes te laten kijken.

Jij hebt er water over heen gegooid, jij hebt aangeboden het via je verzekering te vergoeden en zo hoort het ook.

Natuurlijk hoeven ze dan niet de oude oortjes aan jou te overhandigen. Wat is da voor rare denkwijze??

Hooguit de verzekering. En de verzekering wil ze niet, die hebben wel wat beters te doen voor 100 euro.
Parallella schreef:
09-10-2019 21:02
Volgens mij is een WA polis voor je auto.
Het gaat hier om een AVP, een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren.
WA is toch je wettelijke aansprakelijkheidsverzekering?
Mevrouwdeoptimist schreef:
09-10-2019 21:04
We waren niet bij hem thuis, maakt dat dan nog verschil?
Ja, dan kan het niet op zijn inboedel zoals waar die post over ging.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat als je schade maakt, het heel normaal is dat je dat via je verzekering regelt of zelf vergoedt, maar dat de beschadigde spullen gewoon in bezit blijven van de eigenaar of van de verzekering als deze ze opvraagt. Ik vind dat logisch.

Stel je voor je brengt lichamelijk letsel toe aan een kind. En je moet een schadevergoeding betalen. Dan is het toch ook niet ineens jouw kind?

Vergoeden wat je stuk maakt geeft geen recht op het kapotte spul. Waarom zou dat wel zo zijn?
Lucifer2018 schreef:
09-10-2019 21:06
Nee joh, ze hebben wel wat beters te doen dan een dure kracht naar die oortjes te laten kijken.

Jij hebt er water over heen gegooid, jij hebt aangeboden het via je verzekering te vergoeden en zo hoort het ook.

Natuurlijk hoeven ze dan niet de oude oortjes aan jou te overhandigen. Wat is da voor rare denkwijze??

Hooguit de verzekering. En de verzekering wil ze niet, die hebben wel wat beters te doen voor 100 euro.
Dankjewel voor je ongezouten reactie, dat waardeer ik!
Als je het zo verwoord vind ik het inderdaad logisch dat ik het gewoon regel met de verzekering. Ze zijn ook zeker niet verplicht om mij die oude oortjes te geven.
Je zet het even in ander (feitelijk) perspectief, al veranderd dat mijn wrevelig gevoel niet.

Het gewoon regelen en erbij laten is ws gewoon het goede ding om te doen😉
devilopme schreef:
09-10-2019 21:08
Ik denk dat als je schade maakt, het heel normaal is dat je dat via je verzekering regelt of zelf vergoedt, maar dat de beschadigde spullen gewoon in bezit blijven van de eigenaar of van de verzekering als deze ze opvraagt. Ik vind dat logisch.

Stel je voor je brengt lichamelijk letsel toe aan een kind. En je moet een schadevergoeding betalen. Dan is het toch ook niet ineens jouw kind?

Vergoeden wat je stuk maakt geeft geen recht op het kapotte spul. Waarom zou dat wel zo zijn?
Bedankt voor je reactie, ik vind ook zeker niet dat ik "recht" heb op die oortjes, het gaf me gewoon een raar gevoel dat ze dus blijkbaar nog wel goed genoeg waren voor partner..

Maar je hebt gelijk, ik maak een ongelukje, ik regel het met de verzekering.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven