Geld & Recht alle pijlers

Zou je financieel advies aan bekende vragen?

09-10-2019 22:01 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vader van een klasgenootje van onze dochter is financieel adviseur.
Zouden jullie aan zo iemand advies vragen? Dat hij dan dus ook precies je inkomen, spaarsaldo en uitgaves weet?

Ik vind het een lastige vraag want aan de ene kant denk ik, het is zijn werk, maar aan de andere kant vind ik het toch ook een ietwat ongemakkelijke gedachte. Onze dochters liggen elkaar goed en spelen regelmatig samen. Haar moeder staat meestal op het schoolplein lekker met Jan en Alleman te kletsen, is hele gezellige en aardige vrouw.

Als je iemand een beetje kent geeft dat ook vertrouwen dat het advies goed is. Maar als je iemand helemaal niet kent, is alle informatie over je financiële situatie geven weer makkelijker vind ik, want daarna kruisen de paden zich niet nog jaren.

Wat zouden jullie doen?

Financieel advies vragen bekende

Totaal aantal stemmen: 139

Ja (29%)
Nee (71%)
Ik ken wel mensen wiens accountant ook een vriend van hen is.
Maar een vader van klasgenoot is wel wat anders misschien.
Alle reacties Link kopieren
Als je er achter zou komen dat een klasgenootje van je dochter de dochter van jouw huisarts is, neem je dan een andere huisarts?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Een hele goede vriend van mij is FA en ik heb al mijn verzekeringen (zowel zakelijk als privé) én mijn hypotheek via hem lopen. Ik heb liever dat hij weet van de hoed en de rand dan een vreemde. Daarnaast vind ik het altijd zo raar dat hier in NL zo ‘moeilijk’ gedaan wordt over geld, zo ook bijv over salaris etc.
Nee gestemd. En niet zozeer omdat iemand uit naaste cirkel je financiële handel en wandel kent, maar omdat er bij alles rondom financiën een conflict kan ontstaan. Wat als zijn advies verkeerd voor jullie uitpakt? Ik spreek uit ervaring. Ik ga alleen nog in zee met dienstverleners (waar er wederzijdse (financiële) verplichtingen zijn) waar ik enkel zakelijk contact mee heb.
Alle reacties Link kopieren
Ook nee. Zaken en prive gescheiden houden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, waarom niet? Ze hebben beroepsgeheim hoor, dus vertellen het echt niet verder.
Hebben wij ook gedaan, een vriend heeft een eigen advies kantoor. Hij weet alle ins en outs, spaarsaldo’s, schenkingen, maandlasten, van zowel zakelijk als privé.
Verkeerd advies door hem ben ik niet zo bang voor. Zit zelf ook in het wereldje dus weet wel waar we over praten.
Too close.

Zeker met een kind op de basisschool en een vrouw die elke dag op 't schoolplein staat.


Misschien dat ik het zou overwegen als de kinderen 15 à 16 zijn.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
09-10-2019 22:20
Too close.

Zeker met een kind op de basisschool en een vrouw die elke dag op 't schoolplein staat.


Misschien dat ik het zou overwegen als de kinderen 15 à 16 zijn.
Tuurlijk, want die vrouw die schreeuwt iedere dag over het schoolplein naar TO hoe het met haar beleggingen staat die ze bij haar man geregeld heeft. Of roept misschien wel als er geen beleggingen mogelijk zijn, waar de aanbiedingen voor het broodbeleg zijn
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nlies schreef:
09-10-2019 22:05
Als je er achter zou komen dat een klasgenootje van je dochter de dochter van jouw huisarts is, neem je dan een andere huisarts?

Als ik die vervolgens regelmatig in mijn privésituatie tegen zou komen; zeker weten.
.
Alle reacties Link kopieren
Heel dichtbije familie wel. Maar iets verdere familie zoals een oom of nicht; nee. Ook niet aan vrienden. Er kunnen altijd eigen belangen gaan spelen en niet iedereen kan daaraan weerstaan.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ligt eraan of je bedoelt dat je hem als financieel adviseur aanneemt of dat je er iets over vraagt als je elkaar toevallig spreekt.

Onze hypotheekadviseur ken ik ook van vroeger.

Edit: Hij is je financieel adviseur dus al. Ik zou wel zorgen dat je het er alleen op zakelijke afspraken over rhebt en niet bij zomaar tegenkomen.
due-scimmie wijzigde dit bericht op 09-10-2019 22:33
29.39% gewijzigd
piepp schreef:
09-10-2019 22:18
Ja hoor, waarom niet? Ze hebben beroepsgeheim hoor, dus vertellen het echt niet verder.
Dat dus, ben zelf boekhouder / financieel en ik zal nooit over cijfers praten. Daarbij onthoud ik ze ook echt niet, want dat is geen doen.

Maar als je gevoel zegt ik wil liever iemand die verder af staat, dan zeker doen. Echt heel persoonlijke keuze, geen goed of fout.
Alle reacties Link kopieren
Blijft toch altijd een dingetje, geld. Maar hier zou ik dan weer niet echt een probleem mee hebben eigenlijk.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmoeder is financieel adviseur en ik raad haar bij iedereen aan. Voor mijn/ onze financiën hebben wij een onbekende adviseur. Deze is wel aangeraden door schoonmoeder.
Ik niet. Ook al doet zo iemand dat professioneel en heeft hij daarvoor geheimhoudingsplicht, het idee staat me niet aan. Er zijn zo ontzettend veel financieel adviseurs, waarom nou net die ene. En wat als het advies verkeerd uitpakt? Ook vervelend. Nee, dank je.
Nitflex schreef:
09-10-2019 22:59
Ik niet. Ook al doet zo iemand dat professioneel en heeft hij daarvoor geheimhoudingsplicht, het idee staat me niet aan. Er zijn zo ontzettend veel financieel adviseurs, waarom nou net die ene. En wat als het advies verkeerd uitpakt? Ook vervelend. Nee, dank je.
Er zijn zeker heel veel FA, zoveel dat je amper het kaf van het koren kunt scheiden. Ik weet dat mijn vriend erg goed is in zijn vak en dat vind ik het belangrijkst. Iedereen kan verkeerd advies geven, het is altijd nog aan jezelf of je iets met dat advies doet, je blijft hier zelf verantwoordelijk voor net zoals voor je belastingaangifte door een accountant of boekhouder.
Alle reacties Link kopieren
loisnvt schreef:
09-10-2019 23:17
Er zijn zeker heel veel FA, zoveel dat je amper het kaf van het koren kunt scheiden. Ik weet dat mijn vriend erg goed is in zijn vak en dat vind ik het belangrijkst. Iedereen kan verkeerd advies geven, het is altijd nog aan jezelf of je iets met dat advies doet, je blijft hier zelf verantwoordelijk voor net zoals voor je belastingaangifte door een accountant of boekhouder.

Daar gaat het toch niet om, het gaat erom dat zoiets de verhoudingen (ongewild) aardig kan verstoren. Waarom zou je dat risico lopen?
.
Geld en advies en kinderen op dezelfde school, als je veel geld zou verliezen door zijn toedoen, hoe leuk is het dan om elkaar op het schoolplein tegen te komen? Ik hou graag privé en zaken gescheiden omdat juist met geld er andere emoties meespelen.
loisnvt schreef:
09-10-2019 23:17
Er zijn zeker heel veel FA, zoveel dat je amper het kaf van het koren kunt scheiden. Ik weet dat mijn vriend erg goed is in zijn vak en dat vind ik het belangrijkst. Iedereen kan verkeerd advies geven, het is altijd nog aan jezelf of je iets met dat advies doet, je blijft hier zelf verantwoordelijk voor net zoals voor je belastingaangifte door een accountant of boekhouder.
Ja, tuurlijk blijf je zelf verantwoordelijk, dat bedoelde ik niet.

Ik ben zelf trouwens ook niet zo goed met m’n geld, en zou meer kunnen sparen enzo. Ik wil eigenlijk niet dat mijn omgeving dat weet.
Alle reacties Link kopieren
Een goede vriendin van mij en haar ouders hebben een boekhoudkantoor. Toen ik een boekhouder zocht, heb ik het er wel even met ze over gehad, maar ik vond het toch beter om niet zakelijk met elkaar in zee te gaan. Ik vind het soms lastig om verschillende rollen ten opzichte van elkaar te hebben. En ik had er ook geen trek in dat zij alles over mijn financiën zouden weten.
Mijn vroegere huisarts is een goede vriend van een oom en tante. Dat vind ik niks. Tegenwoordig zien we elkaar niet zo vaak, maar in een periode dat dat wel zo was en hij er dan ook weleens was, dacht ik toch: hm, de dokter. Die heeft al mijn hoeken en gaten gezien.
Dus nee, ik zou niet de vader van een klasgenootje van mijn kind als boekhouder willen hebben.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Met vrienden moet je wandelen, niet handelen.
Anoniem262821034 schreef:
09-10-2019 23:19
Daar gaat het toch niet om, het gaat erom dat zoiets de verhoudingen (ongewild) aardig kan verstoren. Waarom zou je dat risico lopen?

Ach, het zou kunnen, maar zowel hij als ik kunnen zakelijk en privé heel goed scheiden. Wij zijn al 30+ jaar zeer goed bevriend en hij behartigd mijn financiële zaken al 20 jaar.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien je nu nog geen financieel adviseur hebt, zou ik er een nemen waar je wat verder vanaf staat. (Als je hem al had, zou ik hem aanhouden.)
Rurow schreef:
09-10-2019 22:30
Dat dus, ben zelf boekhouder / financieel en ik zal nooit over cijfers praten. Daarbij onthoud ik ze ook echt niet, want dat is geen doen.

Maar als je gevoel zegt ik wil liever iemand die verder af staat, dan zeker doen. Echt heel persoonlijke keuze, geen goed of fout.
Concrete cijfers zal je waarschijnlijk niet onthouden.

Maar je weet het wel als iemand zo'n beetje virtueel failliet is of net énorme winsten maakt.

Dan kan het nog zijn dat je zo'n dingen niet uitspreekt aan je partner, maar er is - zeker bij grote golven - altijd een schemerzone die die partner zelfs merkt als het over jullie, vriendinnetje X, ... gaat.

Zou ik geen zin in hebben om op 't schoolplein dingen te mogen horen van die andere moeder à la "En ... voor wanneer is de verkoop van jullie huis?" of "En ... welke luxe-vakantie gaan jullie dit jaar doen?".


Als de kinderen pubers van 15 zijn is de vriendschap tussen ouders meestal al half bekoeld.
En deel je geen klas-appgroepen meer en dergelijke.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven