Geld & Recht alle pijlers

Zou je financieel advies aan bekende vragen?

09-10-2019 22:01 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
De vader van een klasgenootje van onze dochter is financieel adviseur.
Zouden jullie aan zo iemand advies vragen? Dat hij dan dus ook precies je inkomen, spaarsaldo en uitgaves weet?

Ik vind het een lastige vraag want aan de ene kant denk ik, het is zijn werk, maar aan de andere kant vind ik het toch ook een ietwat ongemakkelijke gedachte. Onze dochters liggen elkaar goed en spelen regelmatig samen. Haar moeder staat meestal op het schoolplein lekker met Jan en Alleman te kletsen, is hele gezellige en aardige vrouw.

Als je iemand een beetje kent geeft dat ook vertrouwen dat het advies goed is. Maar als je iemand helemaal niet kent, is alle informatie over je financiële situatie geven weer makkelijker vind ik, want daarna kruisen de paden zich niet nog jaren.

Wat zouden jullie doen?

Financieel advies vragen bekende

Totaal aantal stemmen: 139

Ja (29%)
Nee (71%)
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 04-01-2020 18:04
Reden: privacy
99.71% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dank voor alle reacties, ben er blij mee!

En nee, we hebben tot nu toe nog nooit advies nodig gehad maar volgend jaar veranderen er waarschijnlijk wat dingen waarbij we dus advies willen. Niet tussen neus en lippen door bij een schoolfeestje maar idd als betalende klanten.

Alleen zijn mijn man en ik er nog niet over uit of we het bij die vader (die dus een eigen adviesbureau heeft, met personeel) zullen gaan inwinnen.
Dus ik ben blij met jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
09-10-2019 22:27
Als ik die vervolgens regelmatig in mijn privésituatie tegen zou komen; zeker weten.
Hoezo dan?

Los nog van dat we praktisch in dezelfde straat wonen en zijn kind en ik een tijdje school hebben gedeeld en we elkaar best vaak privé tegen komen, kom ik mijn ha geregeld op mijn werk tegen. Dat was de eerste keer ook even extra kijken van huh jij hier? Maar je kunt je beiden toch normaal opstellen? Op het schoolplein ben je vader en moeder, in de straat buren die elkaar groeten, in de winkel bekenden, op werk collega's en in zijn behandelkamer arts en patiënt. Zou lekker zijn dat je je patiënten kwijt raakt omdat je kind(eren) toevallig naar dezelfde school gaan. Wat zeker in een klein dorp geregeld gebeurd.

To, ik heb ja gestemd, omdat ik in sommige gevallen best een bekende zou raadplegen. In dit geval zou ik dat echter niet doen.
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.
Alle reacties Link kopieren
Kia•Ora schreef:
10-10-2019 04:12
Hoezo dan?

Los nog van dat we praktisch in dezelfde straat wonen en zijn kind en ik een tijdje school hebben gedeeld en we elkaar best vaak privé tegen komen, kom ik mijn ha geregeld op mijn werk tegen. Dat was de eerste keer ook even extra kijken van huh jij hier? Maar je kunt je beiden toch normaal opstellen? Op het schoolplein ben je vader en moeder, in de straat buren die elkaar groeten, in de winkel bekenden, op werk collega's en in zijn behandelkamer arts en patiënt. Zou lekker zijn dat je je patiënten kwijt raakt omdat je kind(eren) toevallig naar dezelfde school gaan. Wat zeker in een klein dorp geregeld gebeurd.

To, ik heb ja gestemd, omdat ik in sommige gevallen best een bekende zou raadplegen. In dit geval zou ik dat echter niet doen.

Fijn dat dat voor jou zo werkt, ik zou me er ongemakkelijk bij voelen.
En dat heeft zeker met mijn medische historie te maken. Van een ontstoken teennagel of hartklachten zou het me roesten, psyche ligt toch net even wat complexer.

*edit, nachtdienst trouwens? :P
.
Klonkje schreef:
09-10-2019 22:06
Nee gestemd. En niet zozeer omdat iemand uit naaste cirkel je financiële handel en wandel kent, maar omdat er bij alles rondom financiën een conflict kan ontstaan. Wat als zijn advies verkeerd voor jullie uitpakt? Ik spreek uit ervaring. Ik ga alleen nog in zee met dienstverleners (waar er wederzijdse (financiële) verplichtingen zijn) waar ik enkel zakelijk contact mee heb.

Dit!
Mijn nieuwe bank koop ik ook niet in de winkel van vrienden, daarvoor zijn de bank en de vriendschap mij te kostbaar.
Marnamai schreef:
10-10-2019 00:21
Concrete cijfers zal je waarschijnlijk niet onthouden.

Maar je weet het wel als iemand zo'n beetje virtueel failliet is of net énorme winsten maakt.
Het moet wel heel zorgwekkend zijn of super goed gaan wil ik het misschien uit mijn blote hoofd weten... Maar dat is heel zeldzaam. Je onthoud soms een specifieke situatie net als arts etc.

Maar nooit zal ik iets erover tegen iemand anders zeggen of er überhaupt een oordeel over vellen.

En net zoals dat ik met goede vrienden en of familie niet op vakantie ga, wil ik ook niet weten hoe hun financiële situatie is.
Alle reacties Link kopieren
...
lizzy75 wijzigde dit bericht op 26-11-2019 16:24
98.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nee, het is geen familie of vriend van je. Je vraagt aan de bakker op het schoolplein toch ook niet of hij een brood voor je wil bakken? Eigenlijk is het heel vervelend wanneer je een beroep hebt en bekenden menen daar maar een beroep op te kunnen doen. Mijn man had een groot garagebedrijf, wanneer we met de boot weg waren, dan wisten mensen in haven niet wat hij deed. Door ervaring leer je dan niet kenbaar te maken, want mensen willen heel graag onbetaalde adviezen. Ben je vrij en dan krijg je dat soort dingen..
Wil je een goed advies, dan zoek gewoon een kundig iemand en betaal er een prijs voor.
^ Volgens mij bedoelde TO sowieso of je een bekende betaald voor zoiets zou inhuren. Dat geeft ze ook aan in reacties. Natuurlijk niet gratis advies vragen omdat je iemand van het schoolplein kent.

Maar ik persoonlijk zou ook tegen betaling geen bekende inhuren voor dit soort zaken.
Alle reacties Link kopieren
Misschien had ik dat bij de vraagstelling moeten zetten, ik bedoel dus NIET op het schoolplein of feestje. Zeker niet gratis.

Puur de vraag of je je hele financiële hebben en houden aan iemand uit de doeken zou doen die je kent. Een vriend is het inderdaad niet maar we komen elkaar wel heel vaak tegen, bij ophalen vd kinderen maar ook buiten school ivm speelafspraakjes, sport en verjaardagsfeestjes van de kinderen.

We kopen als het kan in ons dorp ipv bij de ketens. In die zin zou dat wel bij ons passen. En we denken ook dat hij betrouwbaar is qua advies, onafhankelijker dan iemand van een bank. Alleen, twijfel dus nog omdat we hem kennen, vandaar dat het fijn is om andermans mening te lezen :)
Oeps, ik heb dus NEE gestemd omdat ik dacht dat je het als vriendendienst wilde vragen, wanneer het zo een keer uit komt.
Als zakelijke/betaalde dienst zou ik het zo doen.
Alle reacties Link kopieren
Eens met lisa, of je nu hem betaalt voor advies of iemand anders, ze mogen toch niet uit de school klappen over de financiën van hun klandizie.
Maar als het voor jou niet goed voelt, vraag het iemand anders.
Alle reacties Link kopieren
Klonkje schreef:
09-10-2019 22:06
Nee gestemd. En niet zozeer omdat iemand uit naaste cirkel je financiële handel en wandel kent, maar omdat er bij alles rondom financiën een conflict kan ontstaan. Wat als zijn advies verkeerd voor jullie uitpakt? Ik spreek uit ervaring. Ik ga alleen nog in zee met dienstverleners (waar er wederzijdse (financiële) verplichtingen zijn) waar ik enkel zakelijk contact mee heb.

Ik heb ook nee gestemd om deze reden. Wij hebben al jaren diverse verzekeringen bij het financieel advieskantoor van de broer van mij (aangetrouwde) tante. Dat ging jaren gewoon prima maar toevallig ben ik op dit moment ergens niet tevreden over. Ik merk nu dus dat ik het lastiger vind om hem daar op aan te spreken, juist omdat ik hem ook ken uit mijn privésituatie. Bij een vreemde heb ik daar minder moeite mee.

Als je géén moeite hebt om bij een conflict zakelijk te zijn tegen iemand die je ook privé kent, dan denk ik dat het een prima keuze kan zijn (ik heb er geen moeite mee dat hij financiële zaken van ons kent, want ik vertrouw zijn professionaliteit en handelen).
"You are not entitled to your opinion. You are entitled to your informed opinion. No one is entitled to be ignorant."
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het probleem niet zo en zou het gewoon doen. Als hij beetje professioneel is, praat hij in de buitenwereld niet over jouw financien.
Eerder het omgekeerde: ik zou me ongemakkelijk kunnen gaan voelen als ik een externe partij in zou huren, terwijl ik weet dat die vader het ook erg goed zou kunnen doen...

Maar ik zou vooral kijken of hij een goede adviseur is... er lopen nogal wat beunhazen rond.

Hangt ook van de casus af: als het om echtscheiding-financieel advies gaat, zou ik het weer niet doen (ivm partijdigheid), maar da's heel iets anders.
Voor mij is financieel advies niet anders dan een aannemer of klusjesman of cateraar inhuren. Alles is prima zolang je tevreden bent. Maar ontstaat er een probleem of ben je niet tevreden, dan staat of valt alles met of jij het type bent om dan ook iemand aan te durven spreken.

Overigens geldt dat ook andersom als je bijvoorbeeld een keer te laat betaalt of iets dergelijks. Ook vervelend voor om op aangesproken te moeten worden.
Ik zou kijken of ze goeie service kunnen bieden. Als ze professioneel genoeg zijn dan zouden ze daar mee moeten kunnen omgaan... vermoed dat ze toch ook van anderen die inzage hebben...en het ook niet aan de grote klok hangen....
Als je er te lang over moet nadenken en moest je alternatieve kantoren hebben dan kan je elders gaan.

Als ze goed zijn dan zou ik hen kiezen.
Alle reacties Link kopieren
mijn vriendin met het boekhoudkantoor, waar ik het in mijn eerdere posting over had, werd een paar jaar geleden ook ingehuurd door mensen die ze kende van school (hun kinderen spraken met elkaar af). Dat klikte privé ook goed en ze gingen al snel bij elkaar op de verjaardagen etc. Maar de man van het stel maakte er een gewoonte van om heel vaak bij mijn vriendin op kantoor langs te komen. Toen zij die uren ging doorrekenen, was dat een probleem. Uiteindelijk bleken ze ook in financiële problemen te zitten en is er een groot conflict ontstaan over de betalingen. Mijn vriendin is er fors bij ingeschoten en de vriendschap heeft het al helemaal niet overleefd...
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
10-10-2019 04:38
Fijn dat dat voor jou zo werkt, ik zou me er ongemakkelijk bij voelen.
En dat heeft zeker met mijn medische historie te maken. Van een ontstoken teennagel of hartklachten zou het me roesten, psyche ligt toch net even wat complexer.

*edit, nachtdienst trouwens? :P
Nee, sinds ik zwanger ben altijd rond 4 uur wakker. :cry:

Ik denk echt dat je dat los moet proberen te laten. Op het schoolplein is jouw ha gewoon ouder. Ik kom heel regelmatig mijn patiënten tegen in de winkel etc, de ene zegt me gedag, de ander maakt een praatje (vind ik prima en als ik geen tijd heb dan geef ik dat gewoon aan), soms zwaait of knikt iemand en best vaak "zien ze me niet". En dan is het vaak schaamte, vind ik zonde, want zodra ik mijn werk verlaat ben je gewoon een bekende en geen patiënt. En ik werk in de GGZ. Ik snap dat jij het gênant vindt maar dat is echt niet nodig. Ik zie (en ik weet collega's ook) gewoon een mens en niet alleen een probleem of ziektebeeld als ik je tegenkom.

Sorry voor de offtopic to. :$
Just because you have the emotional range of a teaspoon doesn’t mean we all have.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven