Geld & Recht alle pijlers

traktaties op het werk/hebberigheid

12-10-2019 13:35 293 berichten
Naar aanleiding van een paar posts in het gierige acties-topic op deze pijler:

Traktaties op het werk. Ik vind ze leuk. Sommige mensen schijnen zich niet te kunnen beheersen wanneer er lekkers voor het grijpen ligt. Misschien kieperen ze wel een zak minimarsen in hun tas of schuiven ze de saucijzenbroodjes per twee naar binnen.
Andere mensen zeggen: ja, maar nu lust ik het niet, dus ik neem het mee naar huis, want dan lust ik het wel en feitelijk eet ik dan niets meer dan een ander. En weer andere mensen vinden daar dan weer van alles van.

Wat zijn jouw ervaringen met traktaties op je werk?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons staat er vaak zoveel.....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
viva-amber schreef:
12-10-2019 13:36
Bij ons staat er vaak zoveel.....
Dus?
Neem je wat mee voor naar huis? Of vind je het gewoon spilzucht?
De meesten nemen een stuk, sommigen niets en als er nog over is, nemen sommigen twee stukken. Lijkt me vrij normaal.
Alle reacties Link kopieren
Onze baas zorgt voor koekjes, snoepjes, snaai en fruit. Het tempo waarin het leeg gaat is afhankelijk van het seizoen en de drukte maar niet van het meenemen, misschien ook wel omdat er altijd wel wat ligt.

Als het heel druk is komt er een nest studenten bij en dan zijn vijf zakken mini-marsjes in maximaal twee dagen wel weg. Maar dat is meer omdat ze heel vaak vergeten dat er zoiets als brood meenemen bestaat en we hebben niks in de buurt, dus dan worden die marsjes hun lunch. Niemand voelt zich geroepen om een zak in zijn/haar eigen tas te mikken.

Op dit moment liggen er toffees. Die liggen al een hele week. Ze zijn gewoon niet handig, want klantenservice en je mag hier echt heel veel, maar met volle mond de telefoon aannemen, dat mag dan weer niet. Dus die toffees zijn een beetje een miskleun. De speculaasjes zijn wel heel lekker.

En raar genoeg blijft het fruit meestal liggen ;-D
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ik pak wat ik op dat moment ga eten en niet voor thuis .
Valt voor mij in dezelfde categorie als bij een ontbijtbuffet in een hotel zovast je lunch bij elkaar sprokkelen .
Dan maar politiek correct .
Als ik wat neem, dan op kantoor. Ik zou nooit wat mee naar huis nemen.
Wel bv bij een traktatie 's ochtends wat lekkers (geen taart, maar bv bonbon) gepakt om die 's middags bij de thee, op het werk! op te eten.
Mijn post uit het gierige topic maar even gekopieerd:

Hier ook een collega, altijd en eeuwig aan de lijn en boos als er geen snoeptomaatjes oid bij een traktatie zaten. Want dan had zij niks.
Dus bij trakteren altijd iets voor de lijnende collega apart.

Maar wel de tas volstoppen met chocolade voor haar dochter. En dat was dan normaal omdat ze zelf niks van de chocolade nam vond zij. :roll:
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
12-10-2019 13:38
Dus?
Neem je wat mee voor naar huis? Of vind je het gewoon spilzucht?
Un nee, ik houd wel van koekjes of een mini-reepje maar ik pak er 1 of geen. Natuurlijk neem je iets dan niet van jou is niet mee naar huis. Soms pak ik een 2e in de middag. Taart neem ik meestal niet en hartig 1 ding of ik vraag de jarige in de middag of zij bezwaar heeft dat ik een tweede pak maar dat komt niet vaak voor. Laatst had iemand kleine barras en die waren wel erg lekker. De dozen taart staan hier vaak een dag of 2-3 in de koelkast (op het werk).
viva-amber wijzigde dit bericht op 12-10-2019 13:46
5.32% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
De één eet nooit iets, de anders snaait twee stuks. Dat heft elkaar wel op. Traktaties mee naar huis nemen vind ik een beetje sneu en inhalig. Koop het dan zelf.
Bij ons wordt ook 2x per week de fruitschaal gevuld. Echt enorme hoeveelheden fruit.
Maar er zijn altijd een aantal mensen die als gieren om de dame die het fruit komt brengen blijven cirkelen tot ze er bij kunnen.
Er is dan een run op de bananen. Sommigen nemen er gewoon 3 mee naar hun bureau. "ja want de bananen zijn altijd zo op"

Goh, hoe zou dat nou komen? :roll:
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat er in de praktijk nooit zoveel issues zijn als ik hier op het forum lees.
nerdopviva schreef:
12-10-2019 13:40
De meesten nemen een stuk, sommigen niets en als er nog over is, nemen sommigen twee stukken. Lijkt me vrij normaal.

Gaat precies zo bij ons.
Meestal is het taart of koeken bij opdrachtgevers. Dat lust ik niet (ben geen zoetekauw) dus neem ik nooit. Een Vietnamese loempia of iets anders hartigs daar doe ik wel aan mee. Ik vind er echt nooit iets van. Werkelijk nog nooit rare dingen meegemaakt met traktaties.
Alle reacties Link kopieren
Als ik taart trakteer op mijn verjaardag, breng ik wel eens een stuk naar iemand die niet bij de koffie kon zijn, omdat ze in vergadering zaten of zo. Dus op een ander moment een stuk opeten, geen probleem. Er is vaak over, en dan bij de lunch nog een tweede stuk, ook prima, daar staat het voor,
Ik heb wel een keer meegemaakt dat iemand gewoon een halve taart uit de koelkast had meegenomen naar huis, want de kinderen lusten dat ook wel. Dat vind ik wel raar, iemand heeft het voor zijn collega’s meegenomen, niet voor de kinderen.

Bij ons ligt er vaak iets bijzonders internationaals ivm veel buitenlandse medewerkers. Rare koekjes uit Japan, iets twijfelachtigs uit China etc. En regelmatig fruit omdat een paar mensen eigen bomen hebben. Vrijwel alles komt wel op, al duren sommige dingen wel wat langer. Het enige dat ooit echt niet op kwam, was iets heel dubieus rauw vlees achtigs verpakt in vrolijke snoepachtige kleurige zakjes uit China. Dat kregen zelfs onze grootste vuilnisbakken niet weg.
PoesinBoots schreef:
12-10-2019 13:46
Bij ons wordt ook 2x per week de fruitschaal gevuld. Echt enorme hoeveelheden fruit.
Maar er zijn altijd een aantal mensen die als gieren om de dame die het fruit komt brengen blijven cirkelen tot ze er bij kunnen.
Er is dan een run op de bananen. Sommigen nemen er gewoon 3 mee naar hun bureau. "ja want de bananen zijn altijd zo op"

Goh, hoe zou dat nou komen? :roll:

De bananen zijn bij ons ook favoriet gek genoeg. We hadden ooit een manager van een andere afdeling, fruit is voor het hele pand, die een collega aansprak omdat ze een takje druiven nam. Ze had er maar 1 mogen nemen :rofl:
E.e.a. werd aangezwengeld door een cursus op een externe locatie waar in de koffiehoek schalen met mini candy bars stonden. Kennelijk is het dan hebberig als je er een of enkele meeneemt voor in de auto of thuis.
Ik vind dat heel iets anders dan een traktatie van een collega meenemen naar huis, of eigenlijk vind ik dat ook niet erg. Ik bewaar mijn taart vaak voor ‘s middags. En weer iets anders dan de snoeppot van je collega’s leegroven voor thuis. Dat is natuurlijk wel heel ongepast.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd niet zo van zoetigheid maar dan ga ik natuurlijk niet voor het thuisfront meenemen.

Soms blijven er broodjes over na een vergadering, dan wordt rondgemaild wie er eentje wil. Daar neem ik af en toe eentje van want die met zalm is superlekker :)
Maar dat wordt dan aangeboden. Ik zou het niet zelf van de schaal afpakken als ik langs de vergaderkamer loop en zie dat er over is.

Een keer heb ik wel echt eten meegenomen naar huis. Bij een avondvergadering was sushi besteld.
Ik was de laatste en moest afsluiten en zag dat er een tray over het hoofd was gezien in de koelbox. Die heb ik toen wel mee naar huis genomen want moest zelf nog koken en vond het zonde als de schoonmakers het de volgende ochtend weg zouden gooien.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
12-10-2019 13:46
Bij ons wordt ook 2x per week de fruitschaal gevuld. Echt enorme hoeveelheden fruit.
Maar er zijn altijd een aantal mensen die als gieren om de dame die het fruit komt brengen blijven cirkelen tot ze er bij kunnen.
Er is dan een run op de bananen. Sommigen nemen er gewoon 3 mee naar hun bureau. "ja want de bananen zijn altijd zo op"

Goh, hoe zou dat nou komen? :roll:
Hier ook veel bananen-bietsers!
Heel lang geleden kregen wij op het werk om een uur of 11 een bekertje soep!
Wat ik nooit zal vergeten : ik had die bekertjes even van de balie gehaald en binnen in het kantoortje gezet.
Toen er eindelijk even tijd was om de soep te gaan eten waren alle bekertjes weg. De heer in het kantoortje dacht dat ze állemaal voor hem waren.

Er zijn ook altijd mensen die zich tegoed doen aan gebak zonder zich af te vragen of er iemand jarig is ofzo.

Ik hoorde laatst ook over een vorige werknemer wiens taak het was te bestellen voor de maandelijkse lunch. Die bestelde ook nog extra om mee te nemen naar huis! Hij werkt er ondertussen niet meer hoor!
Alle reacties Link kopieren
Samen met een collega ben ik de snoepert van het gezelschap. Als er traktaties zijn, dan neem ik uiteraard 1 ding. Als er wat overblijft dan roepen de collega's al "ooooh dat eten Pergamon en Collega wel op!" Dan delen we aan het einde van de werkdag 1 stukje samen en praten nog even na. Altijd hartstikke gezellig. Wat er dan nog over is gaat in de koelkast voor de dag er na. Dan blijf ik er weer vanaf, dan mogen anderen nog een stukje pakken. Ik vind het zelf een leuk "traditietje" met collega en geniet er daarom ook extra van.
Alle reacties Link kopieren
Er wordt bij mij op het werk vooral gezeurd om wat voor traktatie het is. Komt zo verwend over. Door dat commentaar heb ik al helemaal geen zin meer om te trakteren. En idd ook de mensen die alles maar naar binnen blijven proppen zonder rekening te houden met anderen die ook misschien wat willen,
Ik neem er 1 en kijk wat er 's avonds nog ligt.

Als er nog massaal veel ligt en het is meeneembaar gaat er soms nog een Mars mee voor op de trein.


Hier wordt altijd met zoet getrakteerd.
Appels, kerstomaten, bananen, ... nagenoeg geen mens die die dingen opeet.
In 't beste geval sleept iemand de halfrotte bananen mee naar huis om er cake van te maken.

Laatst zelf nog eens een bak met druiven van eigen kweek neergepoot - gewoon zomaar* - en ik kon toch écht 3/4de van de bak terug meenemen.



*Collega vroeg op donderdag hoe het dit jaar met mijn druiven was.
Vrijdag is verwendag bij ons dus ... waarom niet wat van mijn druiven meenemen voor iedereen.


Chocolade, koeken, candybars, ... vliegt dus als een gek erdoor. De rest niet.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
12-10-2019 13:50
E.e.a. werd aangezwengeld door een cursus op een externe locatie waar in de koffiehoek schalen met mini candy bars stonden. Kennelijk is het dan hebberig als je er een of enkele meeneemt voor in de auto of thuis.
Ik vind dat heel iets anders dan een traktatie van een collega meenemen naar huis, of eigenlijk vind ik dat ook niet erg. Ik bewaar mijn taart vaak voor ‘s middags. En weer iets anders dan de snoeppot van je collega’s leegroven voor thuis. Dat is natuurlijk wel heel ongepast.
1 eenheid van een traktatie meenemen naar huis of voor onderweg vind ik ook niet heel raar. Maar een halve taart of de bak marsjes meenemen omdat man/kinderen/kat die ook wel lusten vind ik wél raar. Op een verjaardagsvisite vraag ik toch ook niet of ik de halve taart mee mag nemen voor mijn collega’s, want die lusten dat ook wel.
Alle reacties Link kopieren
PoesinBoots schreef:
12-10-2019 13:46
Bij ons wordt ook 2x per week de fruitschaal gevuld. Echt enorme hoeveelheden fruit.
Maar er zijn altijd een aantal mensen die als gieren om de dame die het fruit komt brengen blijven cirkelen tot ze er bij kunnen.
Er is dan een run op de bananen. Sommigen nemen er gewoon 3 mee naar hun bureau. "ja want de bananen zijn altijd zo op"

Goh, hoe zou dat nou komen? :roll:
Bij ons gaan de bananen ook het hardst. Ik heb een collega die neemt iedere dag een banaan mee voor haar dochter, want dat vindt ze zo lekker. Ik vind dat zo achterlijk. Ik heb wel eens gezegd dat ze bij de AH ook bananen verkopen. Maar hier is het gratis, zei ze toen. :facepalm: :nooo:
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven