Geld & Recht alle pijlers

Vraag inkomen v.s. huur

17-10-2019 21:25 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn nichtje gaat binnenkort scheiden. Nu heeft een huurhuis op het oog.
Deze kost 630 euro p.m. Haar bruto jaarinkomen is 30.000 euro p.j.

Nu geeft zij aan dat het Nibud aangeeft dat ze per maand geld tekort komt.
Het maakt niet uit of ze de berekening met kinderen of zonder invult. Beide keren wordt er aangegeven dat het inkomen onvoldoende is.

Zelf vind ik dat het wel moet lukken, wat denken jullie?
Ik vind het krap. Er komen nog allerlei andere kosten bij, gwl, belastingen etc.
Alle reacties Link kopieren
30.000 bruto of netto?
Hoeveel kinderen heeft ze?
Krijgt ze alimentatie?
Heeft ze een auto?
Een dure hobby?

Er spelen zoveel factoren mee dat alleen zij en haar do
directe omgeving hier iets nuttigs over kunnen zeggen
Those who don’t believe in magic will never find it
Alle reacties Link kopieren
Dat ligt toch helemaal aan je andere kosten? 4 jonge kinderen met dure opvang en luiers en clubjes? Of een tiener met bijbaantje? Alimentatie ontvangen of juist betalen? Schulden? Een auto?
Hoeveel je kunt missen aan woonlasten ligt aan zoveel meer dan je bruto inkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ha Dropfruitje, jij was sneller. Mee eens dus.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit in deze situatie met zelfs een huur van 736 maar wel zonder kinderen.

Ik moet zeggen, zolang ik geen gekke dingen doe zoals shoppen voor 200€ in één keer of een vakantie boeken heb ik financieel een prima leven.
Hoeveel is haar bruto/netto maandsalaris?
Bruto € 2300?
Dan netto € 1900?


Een woning (met slaapkamers voor de kinderen) van € 630 is in mijn regio zeer betaalbaar.
Hoeveel netto per maand?
Alimentatie?
Kindgebonden budget?
Dat zou een huurquote betekenen van 25% (percentage van je inkomen wat je aan huur uitgeeft). Volgens mij valt dat wel mee hoor; ik geloof dat de grens ongeveer op een derde ligt. Maar er zijn genoeg mensen die nog meer betalen. Huren is nou eenmaal niet goedkoop tegenwoordig.
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
17-10-2019 21:37
Dat zou een huurquote betekenen van 25% (percentage van je inkomen wat je aan huur uitgeeft). Volgens mij valt dat wel mee hoor; ik geloof dat de grens ongeveer op een derde ligt. Maar er zijn genoeg mensen die nog meer betalen. Huren is nou eenmaal niet goedkoop tegenwoordig.
Kopen ook niet :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
Nibud kan soms erg voorzichtig zijn. Zo moeilijk is het echt niet om alle uitgaves op een rijtje te zetten (en ja, sommige dingen zoals energieverbruik weet je niet van te voren, maar schat dan heel ruim) en te zien of je nog wat overhoudt
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft 2 kinderen.
En volgens mij zei ze dat het rond de 2000 netto was p.m.
Verder heeft ze een kleine auto.

Haar (ex)man heeft momenteel geen werk en krijgt een uitkering. Hij werkte altijd flexibele contracten.
Odense2 schreef:
17-10-2019 21:35
Hoeveel is haar bruto/netto maandsalaris?
Bruto € 2300?
Dan netto € 1900?


Een woning (met slaapkamers voor de kinderen) van € 630 is in mijn regio zeer betaalbaar.
Een woning is altijd betaalbaar als het bij je inkomen past. Heeft niets met regio te maken.

Ik huur voor 1/3 van mijn inkomen, geen huurtoeslag.
ReneevanderZee schreef:
17-10-2019 21:44
Ze heeft 2 kinderen.
En volgens mij zei ze dat het rond de 2000 netto was p.m.
Verder heeft ze een kleine auto.

Haar (ex)man heeft momenteel geen werk en krijgt een uitkering. Hij werkte altijd flexibele contracten.
Als ze verder normaal leeft moet dat prima kunnen. Misschien heeft ze zelf nog recht op huurtoeslag. Www.toeslagen.nl
Alle reacties Link kopieren
Het streven is dat de huur maximaal 1/3 van het inkomen kost en dat is maar voor weinigen haalbaar. Bij haar is het 1/4 van het inkomen. Als zij dat niet redt gaat er echt iets anders heel erg mis.
Alle reacties Link kopieren
Dat zou mij makkelijk lukken hoor met 2 kinderen en auto.
En veel goedkoper gaat het ook niet worden denk ik. Mijn huur is iig hoger en toen ik hier in ging verdiende ik minder
ReneevanderZee schreef:
17-10-2019 21:44
Ze heeft 2 kinderen.
En volgens mij zei ze dat het rond de 2000 netto was p.m.
Verder heeft ze een kleine auto.

Haar (ex)man heeft momenteel geen werk en krijgt een uitkering. Hij werkte altijd flexibele contracten.
Als zij de kinderen bij haar houdt, dan is het kindgebonden budget ook een leuk bedrag per maand.
Alle reacties Link kopieren
Wat het Nibud allemaal zegt maakt volgens mij echt niks uit in deze situatie. Ze mag heel hard in haar handen klappen dat ze voor zo'n prijs een geschikte huurwoning gevonden heeft!
Dan maar de tering naar de nering zetten. Want je gaat echt op korte termijn niks goedkopers vinden!
Alle reacties Link kopieren
Suðri schreef:
17-10-2019 21:45
Een woning is altijd betaalbaar als het bij je inkomen past. Heeft niets met regio te maken.

Ik huur voor 1/3 van mijn inkomen, geen huurtoeslag.
Dus omdat 1/3 van 5000 netto haalbaar is dan is 400 van 1200 ook haalbaar?
De ene eenderde is de andere niet.
Alle reacties Link kopieren
Met €30.000 bruto jaarinkomen krijgt ze alsnog €140 euro huurtoeslag en € 390 aan kgb.

Lijkt me prima te doen.
summerheat schreef:
17-10-2019 21:59
Met €30.000 bruto jaarinkomen krijgt ze alsnog €140 euro huurtoeslag en € 390 aan kgb.

Lijkt me prima te doen.
Mij ook.
summerheat schreef:
17-10-2019 21:59
Met €30.000 bruto jaarinkomen krijgt ze alsnog €140 euro huurtoeslag en € 390 aan kgb.

Lijkt me prima te doen.
Mij ook.
Ik weet niet in welke regio ze woont, maar meestal wordt een huurinkomentabel gehanteerd (vooral in schaarstegebieden) waar ze op MAG reageren. Dat is nog even wat anders dan wat zij per maand KAN 'verwonen'. Ze heeft inwonende kind(eren) begrijp ik? Verder is het de vraag of ze recht heeft op huurtoeslag. Dan is het toetsinkomen van belang. Zie www.toeslagen.nl. De kans is aanwezig dat ze daar net teveel voor verdient, maar dat zou wel schelen om te bepalen of de huur te dragen is.
aloha66 schreef:
17-10-2019 21:58
Dus omdat 1/3 van 5000 netto haalbaar is dan is 400 van 1200 ook haalbaar?
De ene eenderde is de andere niet.
Zo ongeveer wel ivm huurtoeslag.
Sorry, 2 kids lees ik nu dus. Ik neem aan jonge kinderen en dus nog zonder inkomen? Anders telt dat mee voor de HT (dat gaat uit van het gezamenlijk huishoudinkomen). Maar het toetsinkomen is dus belangrijk voor eventuele huurtoeslag.
Maar verder...mocht je nicht 'passend' zijn volgens de toewijzingsregels, dan zal ze zelf de balans op moeten maken of ze die huur kan trekken. Het NIBUD geeft zeker richtlijnen, en alle beleidsregels houden daar wel globaal ook rekening mee, maar gaan wel uit van gemiddelden. En elke situatie is uniek.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven