Geld & Recht alle pijlers

Garantie op spullen die snel kapot kunnen gaan.

19-10-2019 16:26 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
ceylon wijzigde dit bericht op 03-02-2020 11:49
99.47% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
19-10-2019 17:17
Ik waardeer jullie meedenken, echt waar.

Maar het gaat om een artikel met een garantie van 3 maanden. In elk artikel gaat het over apparaten, de termijn van 2 jaar en de bewijslast voor en na zes maanden.
Ik zoek dus een wettelijke verwijzing naar een garantietermijn voor een stevig maar plastic artikel (geen apparaat), waarvan de fabrieksgarantie korter is dan de algemene wettelijke bepalingen.
Ik heb gegoogled op; Wanneer is een garantietermijn van 3 maanden terecht? en inderdaad, ik kom alleen apparaten tegen.

Wat ik wel weet is dat er een verwachtingstermijn is voor hoelang een product mee moet kunnen gaan en dat kan de garantietermijn overschrijden, ook dat is wettelijk vastgelegd, maar waar je die info kunt vinden, daar ben ik geen held in, dus zal je zelf eventjes moeten zoeken. Het eerste waar ik aan denk is het ministerie.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
19-10-2019 17:26
Kennelijk heeft TO “ niet geschoten is altijd mis”- klanten die wel proberen garantie te claimen op het product.

Garantie heeft in principe idd alleen op productie- fouten. Misschien kun je in je algemene voorwaarden opnemen dat er bij een melding eerst een onderzoek wordt gedaan en dat als daaruit volgt dat het defect is veroorzaakt door verkeerd gebruik, de klant daar een kleine vergoeding voor betaalt. Betreft het toch een geval voor garantie, dan vervallen de onderzoekskosten en krijgt klant een vervangend product.
En nou nog graag een site, bij voorkeur iets wettelijks/juridisch, waar dit terug te vinden is ;-D .
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-10-2019 17:27
Ik wil de bijpassende tekst nou net vanwege de mensen die dat gezonde verstand niet willen gebruiken. Die stampvoetend aan de telefoon hangen en dreigen met rechtsbijstand en advocaat omdat ze van mening zijn dat het toch echt niet zomaar kapot mag gaan na vier maanden. Of zes maanden. Of zelfs het jaar erop.

Je wilt niet weten hoe onredelijk mensen soms kunnen reageren.
O ja hoor, dat weet ik maar al te goed. Alleen ben ik daar niet van onder de indruk, van mensen die stampvoetend aan de telefoon hangen. Laat ze maar lekker hun advocaat bellen als ze denken dat ze gelijk hebben. Ik zal altijd netjes blijven, maar mensen krijgen geen gelijk omdat ze stampvoeten. Dus ik zal hen vriendelijk vragen het kapotte product op te sturen, en als blijkt dat het defect te wijten is aan een fabricagefout of een andere verwijtbare fout, krijgen ze het vergoed/vervangen. En blijkt het te liggen aan de manier waarop de klant zélf het product gebruikt/misbruikt heeft, dan is het jammer de bammer.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ik vind het heel erg moeilijk zoeken zonder te weten wat voor soort artikel het is. Plastic voldoet niet, dat heb je in de vorm van een tandenstoker tot een roeiboot.
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
19-10-2019 17:28
Als ik het zo lees ben ik wel benieuwd naar wat het product is. Wat de prijs is en op welke wijze het kapot gaat.

Bij een duur product verwacht ik ook wel meer dan 3 maanden garantie.
Uiteraard zijn er dan wel bepalingen mbt het gebruik. Maar stel ik koop een nieuwe stofzuiger voor €95 euro... dan verwacht ik dat ik na 3 maanden nog steeds mag verwachten dat hij werkt. Echter.... Laat ik hem van de trap donderen en breekt dan van alles af, dan is het een ander verhaal.

Lijkt me dat je dus onderscheid moet maken in fabrieksgarantie en gebruiksgarantie (als in slijtage, onhandig gebruik, verkee4de montage)

Kun je wat specifieker zijn over het product en de aanschafprijs?

.....
ceylon wijzigde dit bericht op 19-10-2019 17:58
23.92% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-10-2019 17:35
Ik vind het heel erg moeilijk zoeken zonder te weten wat voor soort artikel het is. Plastic voldoet niet, dat heb je in de vorm van een tandenstoker tot een roeiboot.
Inderdaad, heb ik ook al aangekaart. Gaat het om constructiedelen van hoogwaardige kunststof die inderdaad jaren en jaren mee moeten gaan (zoals kunststof kozijnen bijv.) of gaat het om consumentenartikelen van plastic zoals je bij de Blokker en Action kunt kopen, zoals goedkope plastic bekers, een plastic vergiet, of een plastic pedaalemmertje?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
19-10-2019 17:32
O ja hoor, dat weet ik maar al te goed. Alleen ben ik daar niet van onder de indruk, van mensen die stampvoetend aan de telefoon hangen. Laat ze maar lekker hun advocaat bellen als ze denken dat ze gelijk hebben. Ik zal altijd netjes blijven, maar mensen krijgen geen gelijk omdat ze stampvoeten. Dus ik zal hen vriendelijk vragen het kapotte product op te sturen, en als blijkt dat het defect te wijten is aan een fabricagefout of een andere verwijtbare fout, krijgen ze het vergoed/vervangen. En blijkt het te liggen aan de manier waarop de klant zélf het product gebruikt/misbruikt heeft, dan is het jammer de bammer.

Zo ga ik er doorgaans ook mee om. Maar ik zou zo´n stampvoetende kleuter graag verwijzen naar een regel. En die vind ik nou net niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Dan kies ik voor de koper. Of de fabrikant maakt het duurzamer of de fabrikant komt de koper tegemoet. Het is te gek dat er zoveel stukgaan en daar geen verantwoording voor wordt genomen.
Als het zo is dat kopers met enige regelmaat aan de foon hangen, dan blijkt daaruit dat het product ondeugdelijk is.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-10-2019 16:37
Dit is allemaal logisch. Het gaat echter om een gebruiksartikel van plastic. Dat, met wat geluk, vijf jaar mee kan gaan, maar met wat pech ook na twee maanden kapot kan zijn, afhankelijk van hoe je ermee omgaat.
De wet zegt dat als een product binnen 6 maanden na aankoop stuk gaat, het om een ondeugdelijk product gaat en dat de verkoper dan moet bewijzen dat het defect aan ondeugdelijk gebruik van de gebruiker ligt. Na 6 maanden is dat andersom, dan moet je als gebruiker bewijzen dat je het product niet verkeerd gebruikt hebt.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren
Aha dank ceylon, begrijp nu dat dit product inderdaad erg gevoelig is voor gebreken maar dat juist de gebreken kunnen ontstaan door gebruik.

De prijs vind ik zelf wel relevant want van jouw product van 30 euro verwacht ik toch minder dan van hetzelfde product van 100 euro.

Zeker als het gebruik met kinderen (heb er zelf 2 en weet hoe onhandig die met dit soort producten om kunnen gaan), honden :facepalm: kan ik me voorstellen dat het na 3 maanden kapot gaat.

Ook feit dat het een seizoensproduct is en de manier van opbergen gedurende de rest van het jaar bepalend kan zijn voor de kwaliteit maakt het niet makkelijk.

Ik zou zeggen maar goed, juridisch niet gecontroleerd, dat fabricagefouten 2 jaar zijn maar dat er vooraf een controle door de firma zelf uitgevoerd wordt om de soort schade vast te stellen.

Naden die loslaten etc kan een fabricagefout zijn maar complete gaten erin of schimmel is natuurlijk domweg slecht gebruik.
Alle reacties Link kopieren
Kortom: 6 maanden is de wettelijke grens, als een product binnen die termijn stuk gaat heb je als verkoper de plicht het te repareren of vervangen.
Am Yisrael Chai!
Er staat in de wet dat een product “ deugdelijk” moet zijn. Een redelijk vage formulering, maar in dit geval denk ik wel dat aan de soort schade en plaats te zien is of de schade het gevolg is van verkeerd gebruik/ onvoorzichtigheid of idd een productiefout. De wet stelt volgens diverse sites dat bij een ondeugdelijk product de ondeugdelijkheid er al moet zijn bij de aanschaf. Die kan natuurlijk wel pas later zichtbaar worden. Tot 6 maanden ligt de bewijslast bij de verkopende partij.

En dan kun je juridisch de discussie aan of een klant mag verwachten dat zijn aankoop bestand moet zijn tegen kattennagels, hondentanden etc...
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-10-2019 17:43
Dan kies ik voor de koper. Of de fabrikant maakt het duurzamer of de fabrikant komt de koper tegemoet. Het is te gek dat er zoveel stukgaan en daar geen verantwoording voor wordt genomen.
Als het zo is dat kopers met enige regelmaat aan de foon hangen, dan blijkt daaruit dat het product ondeugdelijk is.
Exact. Van een (duurder) kunststof zwembad (ik neem aan dat het om een opzetbad gaat) mag verwacht worden dat het tegen ravottende kinderen kan, of tegen speelgoedjes die het kind mee in het zwembad neemt, of tegen een botsing met een kinderfietsje, of een omvallende tuinstoel, enz. Als er zo vaak sprake is van schade door in feite normaal gebruik, dan deugt het materiaal waarvan het bad is gemaakt niet of is er een te lichte kwaliteit gebruikt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-10-2019 17:43
Dan kies ik voor de koper. Of de fabrikant maakt het duurzamer of de fabrikant komt de koper tegemoet. Het is te gek dat er zoveel stukgaan en daar geen verantwoording voor wordt genomen.
Als het zo is dat kopers met enige regelmaat aan de foon hangen, dan blijkt daaruit dat het product ondeugdelijk is.
Wij krijgen bij de klantenservice alleen te maken met wat er kapot gaat. Van de pakweg 80.000 verkochte artikelen zijn er een stuk of 40 waarvan de eigenaar pissed is omdat blijkt dat het kapot kan, terwijl die van de buren al drie jaar meegaat. Ik denk dat dat niet veel te maken heeft met duurzaamheid. Als je dit artikel plaatst op een stuk grasveld vol steentjes is de kans dat het drie jaar meegaat gewoon niet groot.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is de garantie van 3 maanden in dit geval onwettig. Wel vervalt de garantie bij verkeerd gebruik door de consument, en moet de consument na 6 maanden ook kunnen aantonen dat er geen sprake is van dergelijk ondeugdelijk gebruik.
pejeka schreef:
19-10-2019 17:49
Exact. Van een (duurder) kunststof zwembad (ik neem aan dat het om een opzetbad gaat) mag verwacht worden dat het tegen ravottende kinderen kan, of tegen speelgoedjes die het kind mee in het zwembad neemt, of tegen een botsing met een kinderfietsje, of een omvallende tuinstoel, enz. Als er zo vaak sprake is van schade door in feite normaal gebruik, dan deugt het materiaal waarvan het bad is gemaakt niet of is er een te lichte kwaliteit gebruikt.
Die van mijn zoon kostte FL. 29,95 en daar heb ik jaren mee gedaan, dus hier is geen excuus voor.
fashionvictim schreef:
19-10-2019 17:46
Kortom: 6 maanden is de wettelijke grens, als een product binnen die termijn stuk gaat heb je als verkoper de plicht het te repareren of vervangen.
Nee, je hebt als verkoper de plicht om te bewijzen dat het defect de schuld van de koper is, en als je dat niet kunt, dan heb je de plicht om te vervangen. Als een klant met een druipende, net in het toilet gevallen iPhone voor je neus staat, mag je als verkoper gewoon zeggen dat waterschade buiten de garantie valt.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
19-10-2019 17:50
Wij krijgen bij de klantenservice alleen te maken met wat er kapot gaat. Van de pakweg 80.000 verkochte artikelen zijn er een stuk of 40 waarvan de eigenaar pissed is omdat blijkt dat het kapot kan, terwijl die van de buren al drie jaar meegaat. Ik denk dat dat niet veel te maken heeft met duurzaamheid. Als je dit artikel plaatst op een stuk grasveld vol steentjes is de kans dat het drie jaar meegaat gewoon niet groot.
Als er slechts 40 "klachten" zijn op 80.000 verkochte artikelen, heb je geen klagen als bedrijf, lijkt me. Dan nóg kán het voorkomen dat toevallig één geleverd product niet aan de eisen voldeed, dus ik zou de klachten altijd serieus nemen en onderzoeken.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Ceylon schreef:
19-10-2019 17:50
Wij krijgen bij de klantenservice alleen te maken met wat er kapot gaat. Van de pakweg 80.000 verkochte artikelen zijn er een stuk of 40 waarvan de eigenaar pissed is omdat blijkt dat het kapot kan, terwijl die van de buren al drie jaar meegaat. Ik denk dat dat niet veel te maken heeft met duurzaamheid. Als je dit artikel plaatst op een stuk grasveld vol steentjes is de kans dat het drie jaar meegaat gewoon niet groot.
Tja, dat is bedrijfsrisico. Het is helemaal niet zo vreemd dat van de 80.000 artikelen er 40 ondeugdelijk zijn, het blijft mensenwerk. Je hebt het bij echt elk artikel, van wasmachine, auto's, deegrollers tot puntenslijpers dat een bepaald percentage niet aan de normen voldoet, het zogenaamde maandagmorgenartikel en het is wel zo klantvriendelijk om daar schappelijk mee om te gaan.
Het lijkt me ook dat een schade van 0,005% te behappen valt voor je werkgever.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 19-10-2019 18:00
4.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
19-10-2019 17:51
Volgens mij is de garantie van 3 maanden in dit geval onwettig. Wel vervalt de garantie bij verkeerd gebruik door de consument, en moet de consument na 6 maanden ook kunnen aantonen dat er geen sprake is van dergelijk ondeugdelijk gebruik.
Akkoord. Volgens jou. Dat is nou net het punt. Ik zoek dus een juridische site waaruit blijkt dat jij gelijk hebt. Of niet.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
19-10-2019 17:56
Tja, dat is bedrijfsrisico. Het is helemaal niet zo vreemd dat van de 80.000 artikelen er 40 ondeugdelijk zijn, het blijft mensenwerk. Je hebt het bij echt elk artikel, van wasmachine, auto's, deegrollers tot puntenslijpers dat een bepaald percentage niet aan de normen voldoet, het zogenaamde maandagmorgenartikel en het is wel zo klantvriendelijk om daar schappelijk mee om te gaan.

Ik ben het met je eens maar het is niet aan ons. Ik werk niet voor dat bedrijf, ik werk gedetacheerd voor een bedrijf dat vanalles verkoopt, waaronder dit. Wat ik vind is niet relevant in deze.

Vergelijk het met brood kopen in de supermarkt. Als dat oud blijkt te zijn spreek je weliswaar de caissiere aan, maar die kan daar niks mee, ze verwijst je door naar de manager, die vervolgens de bakker zal aanspreken.

Ik wil gewoon graag weten hoe het nou precies zit. Op de allereerste plaats voor mezelf. Het ergert me dat ik nergens vind wat ik zoek.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Ceylon schreef:
19-10-2019 18:01
Ik ben het met je eens maar het is niet aan ons. Ik werk niet voor dat bedrijf, ik werk gedetacheerd voor een bedrijf dat vanalles verkoopt, waaronder dit. Wat ik vind is niet relevant in deze.

Vergelijk het met brood kopen in de supermarkt. Als dat oud blijkt te zijn spreek je weliswaar de caissiere aan, maar die kan daar niks mee, ze verwijst je door naar de manager, die vervolgens de bakker zal aanspreken.

Ik wil gewoon graag weten hoe het nou precies zit. Op de allereerste plaats voor mezelf. Het ergert me dat ik nergens vind wat ik zoek.
Ik had mijn post verrijkt met een schadepost van 0,005%. Heb het daar eens over, wie weet wat je ermee bereiken kunt.
Dit bedrijf gedraagt zich wat mij betreft met een garantie tot aan de deurbeleid. Geld binnen, wegwezen.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product

Hier staat dat er in Nederland geen wettelijke garantietermijn is, en dat e.e.a afhangt van het product en de verwachte levensduur. Van jouw product zou ik idd verwachten dat het bij goed gebruik jaren mee gaat, dus blijft het stuk van bewijslast staan. Dus binnen 6 maanden stuk, dan is het aan jullie om te bewijzen dat dat door verkeerd gebruik komt, na 6 maanden stuk aan de koper om e bewijzen dat t niet door hem komt.
Alle reacties Link kopieren
fashionvictim schreef:
19-10-2019 17:46
Kortom: 6 maanden is de wettelijke grens, als een product binnen die termijn stuk gaat heb je als verkoper de plicht het te repareren of vervangen.
Dat is wat kort door de bocht denk ik. Een voorbeeldje dat genoemd werd is een pen van 20 cent. Met je gezonde verstand verwacht je geen garantie van zes maanden. Wettelijk gezien heb je die dus wel.

Of niet?
Dát is wat ik zoek.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
forumfossiel schreef:
19-10-2019 18:08
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-product

Hier staat dat er in Nederland geen wettelijke garantietermijn is, en dat e.e.a afhangt van het product en de verwachte levensduur. Van jouw product zou ik idd verwachten dat het bij goed gebruik jaren mee gaat, dus blijft het stuk van bewijslast staan. Dus binnen 6 maanden stuk, dan is het aan jullie om te bewijzen dat dat door verkeerd gebruik komt, na 6 maanden stuk aan de koper om e bewijzen dat t niet door hem komt.

Er wordt heel duidelijk gesteld dat je 3 maanden fabrieksgarantie krijgt. Het bedrijf is dusdanig groot dat ik niet verwacht dat ze iets onwettigs doen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven