Geld & Recht alle pijlers

Garantie op spullen die snel kapot kunnen gaan.

19-10-2019 16:26 90 berichten
Alle reacties Link kopieren
...
ceylon wijzigde dit bericht op 03-02-2020 11:49
99.47% gewijzigd
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
20-10-2019 11:55
Volgens mij klopt het niet dat je twee jaar garantie hebt.

Dit is de richtlijn https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 44&from=NL

Daar in staat dus niet dat er twee jaar garantie is, maar dat de verkoper tot twee jaar na aankoop kan worden aangesproken in geval van non-conformiteit, dus (simpel samengevat) het produkt niet voldoet aan de eisen die je er aan mag stellen. (Artikel 3 en en 5). Dat is iets anders. Als je van een produkt mag verwachten dat dat (op essentiele onderdelen) langer mee gaat dan 2 jaar, heb je dus nog steeds garantie, ongeacht wat je met de verkoper bent overeengekomen, maar kan je de verkoper niet meer aanspreken.


Precies. Het probleem is dat op heel veel consumentensites de indruk wordt gewekt dat je altijd twee jaar garantie hebt. En dat is dus niet zo.

Voor de goede orde: het is niet zo dat we klanten niets aanbieden. Maar soms is onderhoud of een reparatie echt voldoende. Op basis van sommige sites denken mensen vaak dat het produkt na een aantal maanden nog spik en span moet zijn, omdat ze dat verwachten. En ze vinden dan dat het maar compleet nieuw gestuurd moet worden. Bieden we een deel aan, of een reparatie, dreigen ze al heel snel met juridische stappen. Maar in principe kun je het vergelijken met schoenen. Je mag verwachten dat de zolen er niet binnen een paar maanden vanaf vallen, maar je kunt de veters natuurlijk wel kapottrekken.

Al met al weet ik nu in elk geval hoe het zit, daar ging het om.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ariellle schreef:
20-10-2019 10:48


Je hebt het over Duitse klanten, dit geldt dus in Nederland, wat in Duitsland geldt weet ik niet.

Hetzelfde, behalve dat Nederland die twee jaar heeft omgezet in ´de te verwachten tijd´ en Duitsland die twee jaar gewoon hanteert. Duitsers hebben het dan over de gewährleistung (wettelijke garantie dus). Zij dreigen ook veel sneller met een advocaat. Ze komen overigens ook vaak bij ons terecht omdat ze iets bijvoorbeeld bij de aldi kopen, of via amazon of ebay. Wij pakken dat op.
Voor de rest zijn het Europese regels, dus gelijk.

Ik heb een Nederlands-Duitse functie maar heb daardoor dus ook regelmatig Belgen en Oostenrijkers aan de lijn. Wat dat betreft vind ik het wel heel fijn dat het hier gaat om Europese richtlijnen.
Ik wilde dit graag uitzoeken omdat mensen soms echt schelden en tieren over die twee jaar. Weten hoe het zit geeft rust. Een klant mag een advocaat bellen, die kan het vast beter uitleggen dan ik. Die wordt er ook beter voor betaald. Dus ik ga er verder niets mee doen. Alleen beter slapen.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
https://ictrecht.nl/2017/08/16/wettelij ... at-is-dat/

Quote:
De levensduur van een product
Dat blijft toch nog steeds vaag? Dat klopt. De Nederlandse wet houdt de wettelijke garantie vaag. Alle omstandigheden wegen telkens mee bij het bepalen van de duur van de wettelijke garantie. De verwachte levensduur van een product kan bij de ene verkoper 5 jaar zijn, terwijl dit bij de andere verkoper maar 2 jaar is.

Dit komt dan door de verwachting die de verkoper daarover heeft geschept. Heeft de verkoper het product bijvoorbeeld heel goedkoop aangeboden? Dan verwacht de consument geen topkwaliteit. Heeft de verkoper gezegd dat het product als beste getest is? Dan verwacht de consument dat het product een behoorlijke periode mee zal gaan, waarschijnlijk langer dan gelijksoortige producten. Of als de fabrikant heeft laten weten hoe lang een product zou moeten meegaan, zoals bij het lekken van de verwachte levensduur van Apple producten, dan moet je daar als verkoper ook rekening mee houden bij de garantie.

Productinformatie essentieel bij verwachting levensduur
De wettelijke garantie is dus vaag en de lengte ervan is afhankelijk van verschillende omstandigheden. Je wilt je consument natuurlijk het liefst zo goed en zo duidelijk mogelijk informeren. Zorg er daarom voor dat je zo veel mogelijk informatie over en eigenschappen van een product op je website vermeldt.

Een omstandigheid die mee kan spelen is de aard van het product. Zijn het tweedehands producten? Dan betekent dit dat de consument hiervan niet net zulke hoge verwachtingen van mag hebben als van nieuwe producten. Heb je de consument echter niet verteld dat het om een tweedehands product gaat? Dan mag de consument verwachten dat het een nieuw product gaat.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht altijd dat die wettelijke termijn van twee jaar gold voor elektronische apparaten? Niet voor andere gebruiksartikelen.

Van een wasmachine mag je verwachten dat ie vijf jaar meegaat en je dan dus nog je consumentengarantie hebt, het bedrijf mag dan wel kiezen voor reparatie ipv vervanging.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
20-10-2019 11:44
Klopt. En ook van een fietsband mag je verwachten dat hij toch wel 2 jaar mee gaat, zolang je niet over glas of spijkers rijdt.
Ligt eraan. Als jij elke dag 50 km fietst, gaat je band korter mee dan wanneer je je fiets één keer per week gebruikt om naar de supermarkt twee straten verderop te fietsen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dit gevonden:
Bewijslast bij ondeugdelijk product
Als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld is. Bijvoorbeeld door aan te tonen dat u het product niet goed heeft gebruikt.

Gaat het product na 6 maanden of langer kapot? Dan moet u bewijzen dat dit niet uw schuld is en dat het aan het product ligt.
Dus stel dat het om een plastic zwembad gaat, dan gaat dat meestal geen 6 maanden mee. Het gaat gewoon lek.
Maar dan heb je dus niet automatisch garantie; alleen de bewijslast ligt nog bij de verkoper.
De verkoper moet dus proberen aan te tonen dat het lek er niet bij aankoop in zat, of door fabricagefouten is ontstaan.

Dat lijkt me eerlijk gezegd best te doen: Je zegt dat het naar je lek-expert gaat en elk normaal gat en elke normale scheur is gewoon: Schuld klant. Tenzij het bijvoorbeeld op één plek als een bel is opgeblazen omdat het materiaal daar te dun was - maar dan zie je dat bij de randen van het lek.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
20-10-2019 14:11
Ik dacht altijd dat die wettelijke termijn van twee jaar gold voor elektronische apparaten? Niet voor andere gebruiksartikelen.

Van een wasmachine mag je verwachten dat ie vijf jaar meegaat en je dan dus nog je consumentengarantie hebt, het bedrijf mag dan wel kiezen voor reparatie ipv vervanging.

Zo specifiek heb ik het nooit teruggevonden.

En goedkope elektronische dingen, zoals een ventilator van twee tientjes, daarop hoef je ook geen twee jaar garantie te verwachten. Maar een fietsendrager, die dan weer niet elektronisch is, juist weer wel.
Dus ik vermoed dat dit ook nergens zal staan.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
SteunEndeToeverlaet schreef:
20-10-2019 22:36
Ik heb dit gevonden:



Dus stel dat het om een plastic zwembad gaat, dan gaat dat meestal geen 6 maanden mee. Het gaat gewoon lek.
Maar dan heb je dus niet automatisch garantie; alleen de bewijslast ligt nog bij de verkoper.
De verkoper moet dus proberen aan te tonen dat het lek er niet bij aankoop in zat, of door fabricagefouten is ontstaan.

Dat lijkt me eerlijk gezegd best te doen: Je zegt dat het naar je lek-expert gaat en elk normaal gat en elke normale scheur is gewoon: Schuld klant. Tenzij het bijvoorbeeld op één plek als een bel is opgeblazen omdat het materiaal daar te dun was - maar dan zie je dat bij de randen van het lek.
Maar zo’n lek -expert kost geld, dus bij weinig claims is het misschien goedkoper om de klagers een nieuw zwembad te geven uit coulance, in plaats van ze om de oren te slaan met een onwettige garantietermijn van 3 maanden die verlopen is. Zeker als die klagers het internet gaan volschrijven met negatieve recensies en je daardoor klanten verliest, waarbij je door coulant te zijn positieve recensies scoort. Maar die kosten/baten afweging moet de baas van TO maken.
Alle reacties Link kopieren
De meeste klachten gaan over de bezorging.

In normale tijden (nu dus) kan de post (en de andere bedrijven) de pakkettenstroom prima aan. Maar als het heel warm wordt buiten en zo rond de feestdagen, bestellen mensen ineens allemaal tegelijk heel veel tegelijk. Dat krijgen de logistieke bedrijven niet verwerkt.
En soms he, soms denk ik: je weet nu al wanneer het kerst is in 2085. Waarom ben je dan zo dom om je spullen één dag voor kerst te bestellen???

Doet me denken aan die keer dat ik op kerstavond de supermarkt uitliep en daar een dame nog naar binnen wilde, ze werd tegengehouden, het was twee minuten voor vijf. Stond ze te schelden tegen die jongens dat ze dan de hele kerst niks te eten zou hebben.

De meeste mensen hebben gelukkig een portie gezond verstand. Maar soms.....
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Is het probleem niet gewoon dat veel klanten gewoon niet weten wat garantie is? Ik heb ook wel eens een vakantiebaantje gehad op een klantenservice en daar kreeg je soms echt de meest onredelijke klachten binnen. Mensen die verwachten dat een 10 jaar oud artikel kosteloos wordt vervangen omdat er een kop koffie overheen is gegaan.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
Een regel over kortere garantietermijn kun je niet vinden omdat die er niet is. Het is Europees vastgesteld op 2 jaar, daar mag niet ten nadele van de consument van worden afgeweken.

In principe tot 6 maanden moet de verkoper aantonen dat het aan de koper ligt dat iets kapot is gegaan. Na 6 maanden dient de koper aan te tonen dat het toch echt een fabricage of productfout is.

Dus ja, zelfs op een pen van 20 cent heb je 2 jaar garantie, op een fabricage of productfout. Niet op het feit dat de inkt op is na 2 weken intensief gebruik van de pen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vermoed dat je doelt op non-confomiteit zoals neergelegd in 7:17 BW?

Een zaak is non-conform, indien het gelet op de aard en de mededelingen die de verkoper over de zaak heeft gedaan, niet de eigenschappen bezit die de koper op grond van de koopovereenkomst mocht verwachten. Is dit het geval, dan kan de koper zich op non-conformiteit beroepen. Dit klinkt nogal omslachtig maar het komt er in gewoon Nederlands in feite op neer dat het product dat je koopt overeen moet komen met de koopovereenkomst. Dat wil zeggen dat jij als consument een deugdelijk product mag verwachten dat:
- de eigenschappen bezit die nodig zijn voor een normaal gebruik, en;
- de eigenschappen bezit die nodig zijn voor bijzonder gebruik dat bij de koopovereenkomst is voorzien.

Dus van een zak pennen van de Action uit je OP mag je verwachten dat je er mee kunt schrijven en er voldoende inkt in zit bijvoorbeeld. Of een product overeenkomt/deugdelijk is moet worden beoordeeld aan de hand van de aard van het product (bv. prijs, merk, nieuw of tweedehands, verwachte levensduur etc.) en de mededelingen die de verkoper over het product heeft gedaan.

De exacte duur van de wettelijke garantie is in Nederland volgens mij niet in de wet vastgelegd. Het uitgangspunt is dat het product een bepaalde tijd probleemloos moet kunnen worden gebruikt. De verwachte levensduur van het product speelt bij de beoordeling van deze periode een belangrijke rol. Voor een zak pennen van de Auction van 2 Euro geldt een andere verwachting dan een Mont Blanc pen van 400 Euro bijvoorbeeld. Doorgaans geldt dat als er iets mis is met een product binnen 6 maanden na aankoop, de verkoper dan moet bewijzen dat dit jouw eigen schuld is (tenzij de aard van het goed zich hiertegen verzet- denk aan producten die aan bederving onderhevig zijn).

Je vroeg in je OP naar voorbeelden waarin de leverancier afwijkende garantie bepalingen kan hanteren. Volgens mij zijn die er niet...

Een verkoper kan dit natuurlijk opnemen in zijn algemene voorwaarden, maar indien dit het geval is, zouden deze onredelijk bezwarend kunnen zijn met als bijgevolg dat deze buiten beschouwing/werking gelaten kunnen worden.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Curley schreef:
21-10-2019 11:24
Is het probleem niet gewoon dat veel klanten gewoon niet weten wat garantie is? Ik heb ook wel eens een vakantiebaantje gehad op een klantenservice en daar kreeg je soms echt de meest onredelijke klachten binnen. Mensen die verwachten dat een 10 jaar oud artikel kosteloos wordt vervangen omdat er een kop koffie overheen is gegaan.
Let wel, garantie is iets anders dan non-conformiteit. Iets kan buiten de garantie termijn vallen, maar nog steeds non-conform zijn. Stel ik koop een nieuwe top of de range TV en heb een jaar garantie op dat toestel. Blijkt dat de TV na 1,5 jaar en normaal gebruik kapot gaat, dan is dit buiten de garantie termijn, maar zou ik alsnog kunnen betogen dat dit product niet voldoet aan de eisen die ik als consument daaraan kon stellen zoals neergelegd in 7:17 BW. Weliswaar ligt de bewijslast bij mij, maar je zou kunnen stellen dat je van een TV mag verwachten dat die minimaal 5-10 jaar meegaat. let wel: dit is product afhankelijk. Aan een dure TV moet je andere eisen stellen dan bijv. een goedkope merkloze radio bijvoorbeeld.

Je voorbeeld van een kop koffie is wel grappig - want dat heeft niets met non-conformiteit / garantie te maken, maar gewoon met eigen schuld dikke bult verhalen.
baggal wijzigde dit bericht op 21-10-2019 16:07
0.12% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
21-10-2019 11:12

Doet me denken aan die keer dat ik op kerstavond de supermarkt uitliep en daar een dame nog naar binnen wilde, ze werd tegengehouden, het was twee minuten voor vijf. Stond ze te schelden tegen die jongens dat ze dan de hele kerst niks te eten zou hebben.

Dat is wel heel erg... Zelfs al waren er bijzondere omstandigheden waardoor zij niet eerder naar de buurt super kon, dan nog... Nou eh...merry christmas dan maar eh... :biggrin:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Baggal schreef:
21-10-2019 13:02
Let wel, garantie is iets anders dan non-conformiteit. Iets kan buiten de garantie termijn vallen, maar nog steeds non-confom zijn. Stel ik koop een nieuwe top of de range TV en heb een jaar garantie op dat toestel. Blijkt dat de TV na 1,5 jaar en normaal gebruik kapot gaat, dan is dit buiten de garantie termijn, maar zou ik alsnog kunnen betogen dat dit product niet voldoet aan de eisen die ik als consument daaraan kon stellen zoals neergelegd in 7:17 BW. Weliswaar ligt de bewijslast bij mij, maar je zou kunnen stellen dat je van een TV mag verwachten dat die minimaal 5-10 jaar meegaat. let wel: dit is product afhankelijk. Aan een dure TV moet je andere eisen stellen dan bijv. een goedkope merkloze radio bijvoorbeeld.

Je voorbeeld van een kop koffie is wel grappig - want dat heeft niets met non-conformoteit / garantie te maken, maar gewoon met eigen schuld dikke bult verhalen.
Ja dat bedoelde ik ook, dat mensen denken dat alles maar onder de garantie valt. Misschien kunnen ze beter checken of het valt onder een inboedelverzekering maar met garantie heeft het niks te maken.
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven