Geld & Recht alle pijlers

Verjaardags boodschappen niet van gezamenlijke rekening?

19-10-2019 17:18 121 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik woon al een tijdje samen met mijn vriendin. We hebben een gezamenlijke rekening voor vaste lasten, boodschappen, verschillende spaarpotjes en andere gezamenlijke uitgaven. Hiernaast hebben we allebei onze eigen rekening voor persoonlijke uitgaven.

Ik heb besloten mijn verjaardag te vieren en wat vrienden uit te nodigen thuis. Het zijn vooral vrienden van mij, waarvan ze een aantal al redelijk goed kent. Enkele gezamenlijke vrienden die we hebben kunnen niet. Van haar komt er een vriendin en de buren komen.
De boodschappen hiervan zijn zo'n 80-100 euro. Het gaat om drinken en wat hapjes.

Nu is er een discussie ontstaan dat mijn vriendin vind dat ik dit niet van het gezamenlijke boodschappen geld mag betalen. Haar argument is dat het vooral 'mijn' feestje is en zij zelf nooit feestjes geeft. Ze vind het hierdoor oneerlijk. En als het wel van de gezamenlijke rekening betaald gaat worden, wil ze hier compensatie voor.

Mijn eerste reactie was dat ik het een beetje flauw en krampachtig vind. Ik heb namelijk het idee dat als er bij andere stellen in mijn omgeving (zoals ouders, vrienden, ooms en tantes) een feestje gegeven word, er ' gewoon' boodschappen gedaan worden. Het is natuurlijk wel 'mijn' verjaardag maar het is wel bij 'ons' thuis. En ze is er ook gewoon bij aanwezig.

Gevoelsmatig mis ik denk ik een beetje het 'wij' gevoel en vind ik het zoals ik eerder al zei wat flauw als er bij iedere uitgave die we samen doen ons moeten afvragen of de ander er wel genoeg van profiteert. Ik zie dat al snel als moeilijk doen / onredelijk.

Maar goed, misschien ben ik wel degene die hier onredelijk is. Het hele probleem zou natuurlijk niet bestaan als zij ook gewoon haar verjaardag zou vieren of wat vaker mensen uitnodigt om te eten waar ik dan ook aan meebetaal.

Ik moet er wel bij vermelden dat ik het nu wel zelf betaald heb. Ik heb meer inkomen (betaal ook meer huur) en zij heeft wel als verassing een grote taart en kadootjes gekocht. De discussie gaat over als ons inkomen min of meer gelijk is, of het dan ook zo moet gaan.

Toch nog een best lang verhaal geworden om zo iets kleins dus ik kan me voorstellen dat er wat gegniffeld wordt. Wie in dit verhaal is onredelijk en hoe gaat dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind je vriendin zeuren. 1 keer per jaar wat meer geld kwijt zijn aan boodschappen omdat jij je verjaardag viert, nou poeh poeh.

Ik vind dat je elkaar in een relatie wat moet gunnen. En dan zitten zeuren over een keer wat verjaardagsboodschappen zou ik echt een afknapper vinden.
Wat een gezemel.
Hier het systeem: Wie haalt, betaalt.

En als mijn man hier 10 vrienden wil uitnodigen en daar eten voor wil inslaan haalt hij.



Ook geen gezamenlijke pot voor de "gewone boodschappen".
We lopen een beetje om en om naar de supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind ook dat je vriendin zeurt, maar als jij meer huur betaalt, zou jij ook standaard meer geld aan de boodschappen kunnen besteden. Maar over de boodschappen voor het feestje, ze is er zelf bij en er zal heus vanalles over
blijven wat jullie (en zij dus ook) NA het feest zullen opeten/drinken lijkt mij.
Gezellig. Ik denk dat jullie inderdaad geen wij zijn en dat zij wat knieperig is.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons thuis gaat dat gewoon van de gezamenlijke rekening. Ook de verjaardagen van zijn kinderen. Allemaal van de gezamenlijke rekening
Bij ons is het dus eigenlijk super oneerlijk voor mij. Maar ik hou van ze en ik voel niet zo de behoefte om alles uit te rekenen. Als de rekening leeg is stort man of ik extra geld bij. Maar net degene die het eerst ziet. Wij compenseren dus niks naar elkaar. Gelukkig
Alle reacties Link kopieren
Je vriendin heeft gelijk.

Jullie hebben een gezamenlijke rekening voor gezamenlijke uitgaven en uitgaven voor je zelf doe je can je eigen rekening.

Het is jouw verjaardagsfeestje voor jouw vrienden dus logisch dat jij het ook betaald van jouw rekening.

Daar zit inderdaad weinig wij gevoel bij.

Daarom hebben vriend en ik ook gekozen voor alle inkomsten op 1 grote hoop en alle uitgaven ook.

Wil je allebei eigen rekeningen houden dan krijg je dus dit soort situaties.
Alle reacties Link kopieren
Je vriendin zeurt.
Dit zijn gewoon een week duurdere boodschappen, net zoals met alle andere feestdagen, en boodschappen gaan uit de gezamenlijke pot.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
20-10-2019 00:17
Je vriendin heeft gelijk.

Jullie hebben een gezamenlijke rekening voor gezamenlijke uitgaven en uitgaven voor je zelf doe je can je eigen rekening.

Het is jouw verjaardagsfeestje voor jouw vrienden dus logisch dat jij het ook betaald van jouw rekening.

Daar zit inderdaad weinig wij gevoel bij.

Daarom hebben vriend en ik ook gekozen voor alle inkomsten op 1 grote hoop en alle uitgaven ook.

Wil je allebei eigen rekeningen houden dan krijg je dus dit soort situaties.
Maar kun je dan niet denken: 1x pj ben jij jarig en 1x pj ik? Dan heft het elkaar toch ook op?
Alle reacties Link kopieren
Kun je geen compromis sluiten dat alle eventuele cadeaus dienje krijg ook voor jullie samen zijn dan? Evt geld, waardebonnen, etc?

Ik vind btw dat je gelijk hebt, 100 euro op een jaar lang, is toch helemaal niks!
nieuwsbrief schreef:
20-10-2019 00:23
Maar kun je dan niet denken: 1x pj ben jij jarig en 1x pj ik? Dan heft het elkaar toch ook op?
Niet als hij elke keer 10 man of wat uitnodigt met dure boodschappen en zij niemand uitnodigt en elk jaar dus wél mag opdraaien voor zijn feestje.

Waarbij ze dus al taart én cadeau koopt.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me echt niet voorstellen met iemand in een relatie te zitten en dan zulke gesprekken te moeten voeren. Klinkt totaal niet gezellig. Bij ons gaat alles op een grote hoop en de ene maand geeft hij wat meer uit aan borrels en de andere maand ga ik een keer los met shoppen. Dat gun je elkaar toch? Ik vier mijn verjaardag ook nooit en hij wel. Helemaal prima.
Nu hebben wij alles op 1 grote hoop en gaat daar alles vanaf.

De eerste maanden van onze relatie was dat niet zo, maar ik kan me serieus geen moment bedenken dat wij hebben gesproken over hoe we de lasten verdeelden. Hij had al de vaste lasten van het huis omdat hij deze al had gekocht voordat we elkaar leerden kennen. We betaalden ieder onze eigen verzekeringen, benzine, enz. Ik betaalde meestal de boodschappen omdat ik deze meestal deed. Met uitjes en andere dingen ging dat meestal vanzelf en gingen we echt niet staan bespreken wie er dat keer ging betalen.

Ik begrijp niet waarom daar zo krampachtig over wordt gedaan in een relatie. Je bent met elkaar, je doet samen leuke dingen, je doet beide dingen voor elkaar. De ene keer betaald de 1 wat meer en dan andere keer doet de ander dat.
DaisyLiz schreef:
20-10-2019 00:28
Ik kan me echt niet voorstellen met iemand in een relatie te zitten en dan zulke gesprekken te moeten voeren. Klinkt totaal niet gezellig. Bij ons gaat alles op een grote hoop en de ene maand geeft hij wat meer uit aan borrels en de andere maand ga ik een keer los met shoppen. Dat gun je elkaar toch? Ik vier mijn verjaardag ook nooit en hij wel. Helemaal prima.
Dit dus!
Alle reacties Link kopieren
Het zou mijn relatie niet zijn. Als 1 van de twee cola drinkt en de ander niet, moet die een het dan ook betalen? En ik lust geen pindakaas, maar mijn man wel. Wat een gedoe zeg.
Alle reacties Link kopieren
minnimouse schreef:
20-10-2019 00:01
Ik vind je vriendin zeuren. 1 keer per jaar wat meer geld kwijt zijn aan boodschappen omdat jij je verjaardag viert, nou poeh poeh.

Ik vind dat je elkaar in een relatie wat moet gunnen. En dan zitten zeuren over een keer wat verjaardagsboodschappen zou ik echt een afknapper vinden.
Dat 😒
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Ik vind het in eerste instantie nogal gierig overkomen. Zit je vriendin soms erg krap bij kas? Is er iets wat we nog niet weten? of is ze gewoon een krent? In het laatste geval zou ik daar echt geen zin in hebben.
sugarmiss schreef:
20-10-2019 00:17
Je vriendin heeft gelijk.

Jullie hebben een gezamenlijke rekening voor gezamenlijke uitgaven en uitgaven voor je zelf doe je can je eigen rekening.

Het is jouw verjaardagsfeestje voor jouw vrienden dus logisch dat jij het ook betaald van jouw rekening.

Daar zit inderdaad weinig wij gevoel bij.

Daarom hebben vriend en ik ook gekozen voor alle inkomsten op 1 grote hoop en alle uitgaven ook.

Wil je allebei eigen rekeningen houden dan krijg je dus dit soort situaties.

Misschien eet en drinkt die vriendin het verdere jaar wel veel meer of duurdere dingen dan TO en betaalt TO dus zonder mopperen al het hele jaar meer voor haar. Kortom: ik vind het nogal vreemd en zuinig van vriendin.
Alle reacties Link kopieren
En hoe doet ze dat met de rest van de boodschappen?

Jij 2 twee boterhammen, zij 2 boterhammen.
Jij 2 drankjes, zij 2 drankjes.
En als zij dan een reep chocolade neemt en jij niet, moet dat dan ook verrekend worden?

Dit is idd geen “wij”, maar ieder voor zich.

Maar hoe is dit feestje tot stand gekomen? Heb jij in je eentje besloten een feestje te geven en was je vriendin het daar niet mee eens?
In dat geval begrijp ik haar wel.
Hebben jullie samen besloten een feestje te geven, dan is je vriendin niet redelijk.
Ik vind het erg aan haar inkomen liggen. Als ze een goede, vaste baan heeft, zou ik zeggen dat ze zeurt. Maar stel zij is student of werkt ergens in een restaurant voor 9,50 per uur, dan snap ik wel dat ze niet mee wil betalen. Zij heeft dan misschien deze week net besloten dat ene leuke dingetje wat ze graag wil hebben, niet te kopen. En dan gaat dat geld ineens naar het voedsel voor jouw vrienden. Dat steekt dan wel, zeker als jij meer verdient en het dus minder nodig hebt.

Ook belangrijke factor trouwens, je zegt dat je meer huur betaalt. Gaat de boodschappenrekening ook naar rato? Dus betaalt zij de helft van de boodschappen of minder?

Zelf zou ik er geen probleem van maken, maar mijn man en ik zijn vrij makkelijk met elkaar even geld geven (schat, heb jij toevallig cash in je portemonnee?). Dat vragen we ook nooit terug.
Gatinmijnsok schreef:
20-10-2019 02:41
Het zou mijn relatie niet zijn. Als 1 van de twee cola drinkt en de ander niet, moet die een het dan ook betalen? En ik lust geen pindakaas, maar mijn man wel. Wat een gedoe zeg.
Dit. Als je nou vaker feestjes zou geven van het gezamenlijke geld zou ik je vriendin begrijpen, maar de verjaardagen zou ik zelf niet moeilijk over doen. Mijn man viert zijn verjaardag ook nooit, ik wel. Gaat van het boodschappengeld af. Als hij dan eens vrienden of familie uitnodigt buiten zijn verjaardag om en daarvoor inslaat doe ik daar ook niet moeilijk over.
Alle reacties Link kopieren
Dit zou ik erg vermoeiend vinden...

Dat zij zin heeft in een dergelijke discussie? Ik zou inderdaad zelf de boodschappen betalen om van het gezeur af te zijn en dan over een week eens goed gaan zitten om de toekomstige financiën eens goed door te spreken.
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me lastig als alles mbt geld zo op de weegschaal moet, maar het kan zijn dat de omstandigheden er om vragen?
Heb kennissen gehad die echt alles 50/50 betaalden. Bleek later dat hij een groot bedrag verloren was (belegging oid) en zij hem uit de penarie moest halen en dit ook gedaan heeft.
Tja, dan kan ik me voorstellen dat je kritisch naar bepaalde uitgaven gaat kijken.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Wat ben ik toch blij dat bij ons nog alles ouderwets op 1 grote hoop gaat. Wij hanteren het principe: wat van jou is,is van mij. Lekker ouderwets en heel werkbaar.

Grote uitgaven worden eerst besproken en verder geen gezeur.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven