Geld & Recht alle pijlers

Uitgeleend geld niet teruggekregen van 'vriend'

21-10-2019 11:05 104 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hello,

Ik heb geld uitgeleend aan een ''vriend'' die mij nu negeert. Via whatsapp is duidelijk afgesproken dat hij mij vrijdag 11 oktober zou terug betalen.

Ook zit er een principe dingetje aan vast voor mij.. Dat iemand met wie ik >10 jaar 'bevriend' ben mij zo hard naait.

Nu vroeg ik me af of incassobureaus civiele zaken in behandeling nemen en zo niet, ben ik eigenlijk uit principe bereid te procederen. Mocht ik dit laatste doen, vroeg ik me af hoe waarschijnlijk het is dat ik dan zelf voor proceskosten opdraai.
Heb je het op papier staan dat je hem geld hebt geleend? Zo niet dan heb je geen poot om op te staan.
Waarom heeft hij niet betaald? Heeft hij daarover contact met je opgenomen?

Ik zou hem bellen en als hij niet opneemt dan zou ik naar hem toe gaan en zeggen dat ik verdere stappen ga ondernemen.

Heb je rechtsbijstand?
Informeer daar naar je rechten.
Staat er ergens wat van op papier? Anders kun je er niets mee.
OVer hoeveel hebben we het hier?
Alle reacties Link kopieren
Vervelend! Om hoeveel geld gaat het?
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel heb je zelf gedaan om aan het geld te komen?
Hebben jullie die datum afgesproken en daarna nooit meer over gehad of heb jij het al meermaals benadrukt en gevraagd?
Alle reacties Link kopieren
Dat ga je ook nooit meer terug krijgen. Ik hoop voor je dat het niet heel veel geld is.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Harde afspraken gemaakt?
als in een contract opgesteld en zo?
Anders kan je denk ik naar je geld fluiten

Dat is precies waarom ik geen geld uitleen aan vrienden
Ik heb graag dat het mijn vrienden blijven
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Voor ik zou denken aan een incasso bureau, ging ik eerst eens bij die vriend langs.
Het is moeilijk iemand te negeren als ze voor je neus staan.
Het was zo donker dat ik overal lichtpuntjes zag.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet heel veel geld. Het is €70. Vooralsnog, voor mij veel geld.
Er staat in whatsapp zwart/wit dat ik het 11 oktober zou terug krijgen.

Ik heb hem meerdere malen gebeld ook onbekend en krijg geen gehoor. Ik heb wel vaker geld geleend, maar dit is echt te bizar voor woorden en ben vooral ook heel erg boos. Dat is waarom ik ook mijn zinnen erop heb gezet dat ik dit terug wil krijgen
Perkele schreef:
21-10-2019 11:20
Het is niet heel veel geld. Het is €70. Vooralsnog, voor mij veel geld.
Er staat in whatsapp zwart/wit dat ik het 11 oktober zou terug krijgen.

Ik heb hem meerdere malen gebeld ook onbekend en krijg geen gehoor. Ik heb wel vaker geld geleend, maar dit is echt te bizar voor woorden en ben vooral ook heel erg boos. Dat is waarom ik ook mijn zinnen erop heb gezet dat ik dit terug wil krijgen
Vriendschappen en geld: drama.
€ 70 is meer dan een paar koppen koffie.

Woont hij in de buurt?
Alle reacties Link kopieren
Dat is echt heel erg vervelend! Om hoeveel geld gaat het? Niet dat dat eigenlijk uit maakt want als je iets geleend heb hoor je dat gewoon terug te geven! Als er niets op papier staat wordt het denk ik lastig. Dan is het jou verhaal tegen dat van hem. Dus dat is civiel. Ik zou hem inderdaad proberen te bellen en lukt dat niet dan langs gaan.

Hebben jullie verder geen ruzie gehad na heg uitlenen? Is dit uit het niets?
Perkele schreef:
21-10-2019 11:20
Het is niet heel veel geld. Het is €70. Vooralsnog, voor mij veel geld.
Er staat in whatsapp zwart/wit dat ik het 11 oktober zou terug krijgen.

Ik heb hem meerdere malen gebeld ook onbekend en krijg geen gehoor. Ik heb wel vaker geld geleend, maar dit is echt te bizar voor woorden en ben vooral ook heel erg boos. Dat is waarom ik ook mijn zinnen erop heb gezet dat ik dit terug wil krijgen
Het bedrag is toch echt te laag om juridisch er wat tegen te doen. Kost meer dan dat het oplevert.

Leer je les en leen geen geld meer uit. En cancel de vriendschap
Alle reacties Link kopieren
Dus voor €70 ben jij bereid om er een incassobureau op te zetten, of te gaan procederen?
Realiseer je je wel dat beide opties jou meer geld kosten dan die €70?

Wijze les voor een volgende keer:
Leen geen geld uit dat je in principe niet kan missen.
Alle reacties Link kopieren
Leergeld.
Waarom had hij het nodig? Als je voldoende geld hebt, hoef je het niet te lenen.
Als je niet voldoende geld hebt, hoe kun je dan dat gat met dit gat vullen? Dat lukt niet.

les voor jou: leen nooit geld wat je niet zelf kunt missen.
Leen je geld aan vrienden, dan is de vriendschap daarmee fundamenteel verandert en moet je jezelf afvragen of het je dat waard is.

En principes zijn duur. Heel erg duur. En kosten ontzettend veel (negatieve) energie.

Laat hem en het los.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Hoe lang en goed waren jullie bevriend?

Ga er maar van uit dat je het nooit meer terug krijgt en dat de vriendschap voorbij is.
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 11:20
Het is niet heel veel geld. Het is €70. Vooralsnog, voor mij veel geld.
Er staat in whatsapp zwart/wit dat ik het 11 oktober zou terug krijgen.

Ik heb hem meerdere malen gebeld ook onbekend en krijg geen gehoor. Ik heb wel vaker geld geleend, maar dit is echt te bizar voor woorden en ben vooral ook heel erg boos. Dat is waarom ik ook mijn zinnen erop heb gezet dat ik dit terug wil krijgen
Als je gaat procederen ben je waarschijnlijk 10 keer zoveel kwijt want als je niet wint zijn de proceskosten voor jou. En als je wel wint is het nog maar de vraag of je je geld terug gaat krijgen.
Een incassobureau werkt ook niet gratis
Alle reacties Link kopieren
Hij heeft het waarschijnlijk gewoon niet.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
Als hij niet opneemt als je met een ander nummer belt is er dan niet wat meer aan de hand?
Alle reacties Link kopieren
kansloos.
Dit geld ben je kwijt.
Heeft deze 'vriend' schulden/verslavingen??
Want bij dit soort mensen bestaat het fenomeen 'lenen' niet eens.
Meer: "eens gegeven, blijft gegeven!" en jammer voor jou! Vervolgens zetten ze je in de negeerstand want gewoon niet reageren en als het ware onderduiken, is de makkelijkste weg om niet aan je plichten te voldoen.
Mocht je deze zogenaamde 'vriend' nog te spreken krijgen dan zal hij jou er w.s heilig van proberen te overtuigen dat hij juist het slachtoffer is in deze, en er eigenlijk niks aan kan doen.
Dat heet nou manipuleren en oplichten.
Laat het je geen 2e keer gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Je bent bereid om te procederen voor 70 Euro? Ik zou eerst eens langs gaan om te kijken wat er aan de hand is. Misschien is er wel sprake van problematiek waar jij geen idee van hebt. Of schaamt hij zich dood dat hij niet terug kan betalen. Ik snap dat communiceren lastig is als de ander je negeert maar om nou meteen met incassobureaus in de weer te gaan lijkt me ook wat overdreven. (Bovendien kan ik me niet voorstellen dat er ook maar eentje is die deze zaak aan zou nemen).
Je vriend is een via whatsapp gemaakte afspraak niet nagekomen.
Bij mijn vrienden zou daar altijd een geldige reden voor zijn. Wij zouden daarover in gesprek gaan. Zij als eerste met mij, ik ken mijn vrienden heel erg goed.

Bijzonder dat je onmiddellijk uitgaat van boze opzet en onwil om terug te betalen. Zelfs zodanig dat je overweegt meteen juridische stappen te gaan zetten. Bij geen reactie op mijn contact zoeken zou ik denken dat mijn vriend iets is overkomen. Blijkbaar heb jij reden genoeg om hem meteen te verdenken.
Hoe komt het dus, in de eerste plaats, dat je geld hebt geleend aan iemand waar je blijkbaar zo weinig vertrouwen in hebt en waar je zo weinig mee communiceert ?

In de tweede plaats, de afspraak is nu 1,5 week verstreken. Heb je intussen al contact gehad ? Heb je hem thuis opgezocht ? Gebeld ? Gesproken ?

Ik snap dat je baalt, maar vermoedelijk had je kunnen weten aan wie je het uitleende. Daarnaast, juridische stappen maken geen enkele kans als je geen bewijs hebt. (Meer dan dat WA bericht) daarnaast : van een kale kip kun je niet plukken.

Ik denk dat dit een kwestie is van jammer, maar helaas. Geen geld meer uitlenen aan anderen. Daar zijn banken voor bedacht.
anoniem_386639 wijzigde dit bericht op 21-10-2019 11:32
6.85% gewijzigd
Hele vervelende situatie, heb laatst hetzelfde gehad maar dan met mijn zwager.

Maar om er nu een incassobureau op te zetten vind ik dan weer overdreven.

Ga er gewoon langs, want zoals eerder gezegd : als je voor iemands neus staat ben je moeilijk te negeren.
Alle reacties Link kopieren
Voor 70 euro mag je niet eens een proces beginnen en een incassobureau rekent wel meer dan 70 euro per uur.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Perkele schreef:
21-10-2019 11:20
Het is niet heel veel geld. Het is €70. Vooralsnog, voor mij veel geld.

Het is wel veel geld!!
Ik verdien het niet in een uurtje,, jij wel??

Er zijn hele gezinnen die een week moeten eten van zo'n bedrag!

Dus ga je niet verontschuldigen over de hoogte van het bedrag.. al was het 10 of 20 Euro.. vooralsnog ben je op dit moment gedupeerd/bestolen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven