Geld & Recht alle pijlers

Spaarrekening of beleggen?

27-10-2019 19:43 271 berichten
Gaan jullie iets anders met je spaargeld doen nu je nog maar 0,1% rente krijgt? Ik hoef niet rijk te worden van mijn spaargeld, maar het alleen maar ergens parkeren zonder rendement vind ik ook een beetje zonde. En niet uitnodigen tot zuinigheid.
Ik wil dus een beleggingsrekening gaan openen, maar liefst een zonder gedoe en met een beperkt risico. Bij de ABN AMRO (mijn bank) kun je beleggen in alleen obligaties, maar dat rendement is 0,6%. Alsnog bijna niets dus. Met een beetje meer risico kom je wel aan 2%.
Welke beleggingsrekening kennen/hebben jullie en ben je er wel eens geld mee kwijtgeraakt?
Ik lees mee....
Beleggen in ETFs. 6% rendement oid. Wel voor de lange termijn.
Omdat ik een linkse trut ben bij ASN. Verder zou je kunnen overwegen je hypotheek af te lossen (als je die hebt) of zonnepanelen te laten plaatsen of andere woningverbeteringen uit te laten voeren.
Of vastgoed kopen.

Zo lang je geld maar meer oplevert dan 0.2% rente.
Betty_Slocombe schreef:
27-10-2019 19:46
Omdat ik een linkse trut ben bij ASN. Verder zou je kunnen overwegen je hypotheek af te lossen (als je die hebt) of zonnepanelen te laten plaatsen of andere woningverbeteringen uit te laten voeren.
Ik denk dat ik het geld liever ter beschikking houd dan mijn hypotheek af te lossen. Ik heb ook niet heel veel, en ik moet nog een aantal klussen aan mijn huis laten uitvoeren. Ik zou wel bijv 5000 euro voor iets langere tijd kunnen weg zetten.
Alle reacties Link kopieren
Interessant,
Naast extra storing in de spaarhypotheek denken wij aan een deel ( dat we echt kunnen missen), aan beleggen en dan met een hoog risicoprofiel.
Sparen levert niets op, defensief bijna niets. Als je dan echt iets wil, dan een beetje extreem en met een hoog risico. Wel onder de voorwaarde dat we klein beginnen met een bedrag dat we volledig zouden kunnen missen.
Meer als een "spel" waarbij het leuk is om een hoog rendement te kunnen halen.
verstandige dingen doen we via de hypotheek.
plukkie78 wijzigde dit bericht op 27-10-2019 19:53
0.00% gewijzigd
MinkeDeWit schreef:
27-10-2019 19:49
Ik denk dat ik het geld liever ter beschikking houd dan mijn hypotheek af te lossen. Ik heb ook niet heel veel, en ik moet nog een aantal klussen aan mijn huis laten uitvoeren. Ik zou wel bijv 5000 euro voor iets langere tijd kunnen weg zetten.
Als je niet veel spaargeld hebt, wat is het probleem dan precies? Ik dacht dat je gedoe had met de vermogenrendementsheffing ofzo.
Ik heb een ethisch probleem met veel vormen van beleggen, dat maakt het ook lastiger.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
27-10-2019 19:49
Ik denk dat ik het geld liever ter beschikking houd dan mijn hypotheek af te lossen. Ik heb ook niet heel veel, en ik moet nog een aantal klussen aan mijn huis laten uitvoeren. Ik zou wel bijv 5000 euro voor iets langere tijd kunnen weg zetten.
Ah, lees nu je laatste post. In dat geval zou ik voor zeker gaan en niets meer of minder.

Als je beschikking wilt houden over het geld dan zijn er, voor zover ik weet weinig opties die iets opleveren.
Betty_Slocombe schreef:
27-10-2019 19:50
Als je niet veel spaargeld hebt, wat is het probleem dan precies? Ik dacht dat je gedoe had met de vermogenrendementsheffing ofzo.
Huh, waar maak je dat uit op? Ik vind het gewoon jammer dat ik niets meer ‘verdien’ aan mijn spaargeld.
Op een spaarrekening verlies je in feite, je hebt amper rente maar wel inflatie dus je verliest wel koopkracht.

Wij beleggen. In een beleggingsfonds maar vooral in vastgoed.
Alle reacties Link kopieren
Fondsbeleggen en aflossen. Op spaarrekening alleen de buffer plus wat geld dat ik spaar voor verbouwing woning.
MadameJean schreef:
27-10-2019 19:57
Fondsbeleggen en aflossen. Op spaarrekening alleen de buffer plus wat geld dat ik spaar voor verbouwing woning.
Doe je dat fondsbeleggen zelf, of kiest de bank die fondsen?
MinkeDeWit schreef:
27-10-2019 19:53
Huh, waar maak je dat uit op? Ik vind het gewoon jammer dat ik niets meer ‘verdien’ aan mijn spaargeld.
Maar, en dit klinkt snobbiger dan ik bedoel, op een bedrag van 5000 Euro maakt dat toch niet zo gek veel verschil?
Ik bedoel, rentes van 7%, dat tikt altijd wel lekker aan, maar 0.5 procentpunt verschil, dat is te verwaarlozen in dit geval.
Ik beleg bij peaks, je kunt elke hoeveelheid geld apart zetten en je mag er altijd bij.
In die zin hetzelfde als een spaarrekening, maar met meer rente (en meer risico).

Ik beleg 1 euro per dag, heb nu zo'n 80 euro, en 1 euro winst. Dus qua rente niet slecht. Is vooral leuk als er straks een groter bedrag staat.

Als je wilt heb ik een code voor je waarmee je 5 euro krijgt om te beginnen. Tis niet veel, maar alle beetje helpen.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 27-10-2019 20:39
Reden: Provoceren (OP van verwijderde topic)
99.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Man en ik zijn sinds anderhalf jaar aan het beleggen. (17mnd)
We storten elke maand 200 euro, kunnen op elk moment stoppen en het saldo eruit halen wat er op dat moment op staat.
Ons profiel is zeer offensief, met veel risico.
We hebben er dus tot nu toe 3400 euro ingestopt en er staat een saldo van iets meer dan 3600 euro op.
Nog geen vetpot, maar beter dan als we het op een spaarrekening hadden gezet.
Dit is overigens geld wat we niet nodig hebben, mochten we het allemaal kwijtraken is het pech en raken we niet in de problemen hierdoor.
Je reactie zegt meer over jou dan over mij....
Betty_Slocombe schreef:
27-10-2019 20:01
Maar, en dit klinkt snobbiger dan ik bedoel, op een bedrag van 5000 Euro maakt dat toch niet zo gek veel verschil?
Ik bedoel, rentes van 7%, dat tikt altijd wel lekker aan, maar 0.5 procentpunt verschil, dat is te verwaarlozen in dit geval.
Het is het idee. Nu krijg op die 5000 euro een euro rente (0,02%, in de OP was ik veel te optimistisch). Dat zou dus met een beetje risico 100 keer zoveel kunnen zijn. Of zit ik helemaal verkeerd te rekenen?
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee. Ik heb mijn geld 'gewoon' op de spaar. Denk dat ik het daar ook laat staan. Ik heb in het verleden wel belegd maar ook behoorlijke klappers gemaakt toen in 2008 de crisis uitbrak en ik het geld nodig had.

Maar ik sta open om van gedachten te veranderen.
Alle reacties Link kopieren
Ik beleg in indexfondsen. De bank doet een aanbeveling voor een mix en ik mies daaruit fondsen die ik acceptabel vind. Ik probeer niet beter te presteren dan de beurs presteert, en mijn risico is medium hoog. Ik wil vooral voorkomen dat mijn geld over 20 jaar heel weinig meer waard is. Maar ik kan het geld op zich wel missen want hypotheek al bijna afgelost.

Speel eens met https://www.berekenhet.nl/modules/beleg ... latie.html en voer de gemiddelde inflatie over 10, 20 jaar in.
Alle reacties Link kopieren
De afgelopen 8 maanden heb ik 11.250 ingelegd en de teller staat nu op 11.780,45. Met een gemiddelde inflatie zou dat bedrag op de spaar nu nog maar ca 11.100 waard zijn.
madamejean wijzigde dit bericht op 27-10-2019 20:43
36.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Neem zonnepanelen, dan heb je een hoger rendement dan een spaarrekening.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
27-10-2019 20:10
Het is het idee. Nu krijg op die 5000 euro een euro rente (0,02%, in de OP was ik veel te optimistisch). Dat zou dus met een beetje risico 100 keer zoveel kunnen zijn. Of zit ik helemaal verkeerd te rekenen?
De opbrengst van je spaargeld is inderdaad als je kijkt naar geld niet zoveel: een piepklein beetje rente, als je al iets krijgt, maar aan de andere kant de kosten van de spaarrekening, dus onder aan de streep schiet het niet op.

Maar een voordeel van spaargeld zo voor het grijpen hebben is een gerust gevoel, als je wasmachine raar gaat rammelen of je pakt een paaltje met je auto dan hoef je niet te zweten of te panieken. Dus dat spaargeld is ook een soort geruststelling om achter de hand te hebben.

Je zou je kunnen afvragen: hoe lang heeft het je gekost om dit bij elkaar te sparen? Heb je de laatste tijd veel kunnen sparen? Als dat zo is, kun je een deel beleggen. Met een klein beetje beleggen, zoals 5.000 euro, komt ook het geldschip niet binnenzeilen, maar iets is meer dan niets. Je zou er ook voor kunnen kiezen om je spaarpotje gewoon te houden en elke maand een bedrag (dat je niet mist) in een beleggingsfonds te stoppen. Automatisch, geen omkijken naar, dan heb je over een tijd een mooi extraatje.

Je zou je kunnen laten adviseren door een financieel adviseur. Een beleggingsadviseur zal al snel beleggen adviseren (de naam geeft het al een beetje weg) en bij de bank willen ze ook graag dat je wat gaat doen met je geld, verdienen ze meer mee dan met je spaargeld.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Wij beleggen met beheer bij ING. Nu na 7 maanden 4,5% rente. Wel zeer offensief. Maar we hebben ook niet alles daar staan, de helft staat nog gewoon ouderwets op de spaar.
ik geef mn bek ook maar een douw

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven